Ändring av alliansmedlemstak.

DeletedUser4

Guest
Vi har länge diskuterat hur vi ska göra med medlemstaket för allianser på Värld Alfa.

Det är just nu 300 och det hämmar just huvudsyftet med Grepolis.


Vi kommer att sänka denna gräns till 100 nästa vecka och jag ska förklara varför alldeles strax.
  • 100 platser (300 f.d) är en maximal siffra för hur vårt framtida Hall of Fame.
  • 100 platser, ska ge den bild utav Grepolis som vi skapat nu på senare tid.
  • När vi öppnade Värld Alfa, hade vi inte en klar plan på hur allt skulle se ut.
  • Beslutet är taget utav mig och min chef, inte utav teamet.

Beräknad ändring: 21e December.

Kommer kontakta de allianser som går över denna gräns och informera på bästa sätt.



Hoppas att ni, som vi, förstår hur denna förändring är ett måste.

...och att det inte skall skapa för mycket arbete för de som överstiger denna gräns. Tack.

Vänliga Hälsningar,
Grepolis Team
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser458

Guest
Luktar som någon i teamet vill skydda sina vänner i spelet.
 

DeletedUser

Guest
Ett väldigt dåligt beslut att ändra regler under ett spels gång.

Så gör man bara inte, inte i något spel!

Ni "admins" vet ju vilka som gynnas och missgynnas. Speciellt då ni är med och spelar.
Tycker ni bör tänka om ert beslut.
 

DeletedUser4

Guest
Luktar som någon i teamet vill skydda sina vänner i spelet.

Ett väldigt dåligt beslut att ändra regler under ett spels gång.

Så gör man bara inte, inte i något spel!

Ni "admins" vet ju vilka som gynnas och missgynnas. Speciellt då ni är med och spelar.
Tycker ni bör tänka om ert beslut.


Beslutet är taget utav mig och min chef, inte utav teamet.

Det är något vi måste utföra på små communitys, rör även den Danska versionen bl.a.
 

DeletedUser458

Guest
kommer bli ännu mindre nu.

skall tänka på om jag skall gynna gp mer genom att spela ens.

underligt beslutet kommer precis nu.

vad har vi med danska servern att göra.

Återigen luktar illa..

o gaffel vi vet båda vem dina vänner i alfa är.


Tycker det sker en hel del övergrepo i gp just nu först massa banningar o nu detta.

fortsätter detta kommer era servrar snart vara tomma.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser4

Guest
vad har vi med danska servern att göra.

Återigen luktar illa..

Tycker det sker en hel del övergrepo i gp just nu först massa banningar o nu detta.

fortsätter detta kommer era servrar snart vara tomma.

1. Det är något vi måste utföra på små community. (SE, DK m.fl)

2. Då måste du kontakta mig så att jag kan kolla upp om det är felaktiga avstängningar. För om du inte pratar med mig, kan jag inget göra. Har inte märkt något sådant, så det kommer som en chock för mig att du påstår det först nu öppet på vårt forum.

Har portarna öppna via supporten, tar bara några minuter och föra en diskussion om du är en av de inblandade, för annars har vi inget att gå på.

Konkret fakta är mer än välkommet.

3. Detta rör bara Värld Alfa, då det togs i tankegången för de övriga.

Har genomgått samma ändring på Tribal Wars och där gick det minst lika bra som allt annat. Det är inte mer än vad man gör det till och Grepolis var aldrig tänkt att bli en "mass-ally"-spel. 100 medlemmar i en allians är en bra siffra. Mindre är ännu bättre, för i slutändan är det ett krigsspel du spelar.

Mindre medlemmar = Mer allianser = Mer krig = Grepolis
_________________________

Har inga "vänner" på Alfa, spelar man på någon värld överhuvudtaget så är man en spelare.
(Tänker inte ta en definitionsdiskussion om det här, hör inte heller till ämnet.)

Oavsett vad. Lika för alla, no matter what.

Så släpp det eller ta det privat istället, för jag vill inte se en sådan smörja här.

Det har absolut inget med ärendet att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser458

Guest
Tycker det passar utmärkt o föra en dialog i ett öppet forum.
Nej jag har inte blivit avstängd på något vis.

Men alla aktiva i alfa vet mycket väl vad jag talar om.

Hänvisa till mer krig med denna ändringen är ju ett skämt eftersom hela alfa är ett enda stort krig.
 

DeletedUser554

Guest
Medlemstak

Beslutet må vara lika för alla men definitivt inte konsekvensen.
Att ändra en förutsättning som fanns när man startade spelandet på Alfa känns oxå lite som översitteri, dessutom beslut taget av två personer man ville tydligen inte föra en diskussion i teamet.

Tänk på detta

Finns ett flertal spelare som plöjt ner en hel del pengar på spelandet på alfa
utgår från att när man går in och ändrar på förutsättningarna så drastiskt tillser att de medlen återbetalas.

En annan fråga jag har om beslutet är taget av två personer varför "undertecknas" det av Grepolis teamet
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det borde inte vara några problem

Det är väl inget större problem att gå runt det genom att skapa en under allians som heter t ex. BoerBoel 2 eller The 300 2 så var det problemet löst .
 

DeletedUser554

Guest
Borde inte vara ett problem

Skall jag skratta eller gråta,

Vad är då huvudsyftet med aktiviteten, vi kanske skall ta bort möjligheten till
allianser, begränsa antalet städer en spelare kan ha m.m

Inget av de argument som upptas tycker jag är adekvata;


På vilket sätt hämmar det huvudsyftet med Grepolis (just nu) ?

Förklara kopplingen mellan antalet i en allians och Hall of Fame ?

Låt de nya förutsättningarna avseende medlemsantal gälla där de var en förutsättning från början, och motsvarade den bild som gällde vid starten.

Att man inte hade en strategi från början betyder inte per automatik att den skall förändras för att två personer för en dialog.

Nej jag förstår inte att detta är ett måste.

Mvh Pjotr
 

DeletedUser

Guest
Ang. varför detta inte har diskuterats i teamet:

Vi ser till att communityn funkar som den ska och att alla sköter sig.
Vi har ingenting med själva spelutvecklandet att göra, förutom att vi, precis som ni, kan komma med tips och förslag.
Det känns ganska självklart att de som fattar detta beslut är produktutvecklaren och community managern. Det är trots allt dessa två personer som har beslutat det mesta även innan som har med svenska grepolis att göra.


Sedan måste jag även säga att jag är förvånad över protesterna. Naturligtvis förstår jag att det är jobbigt och bökigt för de som det påverkar på alfa, självklart.

Dock är jag van vid att folk skriker efter lägre medlemstak, förr eller senare inser de flesta att detta främjar spelet rätt rejält. Som Gaffel skriver, det blir mer liv på servern (om man ska fatta sig kort).

Nu är ju alfa redan ganska livat så jag förstår att ni inte riktigt ser poängen.
Men om vi säger så här; jag antar att de flesta av er är intresserade av en långlivad och spännande värld?

Förr, snarare än senare, skulle alfa, med det medlemstak som varit, ha dominerats ganska tydligt av endast en allians. Det finns otaliga exempel från liknande spel där världar fått stängas alltför snabbt pga. diverse saker och högt medlemsantal är en sådan faktor.

Det är min personliga åsikt och tro, jag hoppas ni kan försöka tänka igenom det ordenligt =)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser554

Guest
Ang varför ej diskuterats i teamet

Som med de mesta marknader så bör man sträva efter att vara lyhörd gentemot kunderna, det innebär för de som inte är insatta att man lyssnar på kunderna och stämmer av innan man genomför större förändringar.

Beslut är en sak men införskaffande av ett gott beslutsunderlag tror jag näppeligen är en diskussion mellan två personer.

Jag kan ha missat men av vad jag förstår så har det föregåtts av en enormt skrikande med krav på lägre medlemstak. Huruvida det är jobbigt eller ej får vara en sak men oförmågan att förstå att det kommer en reaktion när man bara ändrar på förutsättningarna tycker jag är mer fraperande.

Fortfarande förklara för mig hur det blir mer liv på servern efter neddragandet av medlemsantalet .

Detta är ett faktum, det finns tre allianser som överstiger 100 medlemmar;
(i storleksordning)

1. BoerBoel 164
2. Academy of BoerBoel 117
3. The 300 116

Nu kommer ett antagande eftersom jag inte har full insikt i detta,

Ponera att varje allians har ca 5-10 % inaktiva medlemmar så ger det följande aktiva medlemmar;

1. BoerBoel 148 - 156
2. Academy of BoerBoel 105 - 111
3. The 300 104 - 110

Så berätta nu för mig det som är så självklart hur kommer detta drastiskt förändra draget på Alfa.

Förmodligen kommer vi se en Academy of BoerBoel II vad The 300 gör med övertaligheten vet jag inte i dagsläget men kanske skaffar de en academy
som kommer växa och ha ett medlemsantal på säg 50 medlemmar och vips har vi en allians som har växt i egentlig mening.

Återigen vad har ni lyckats uppnå ?
Självklart kommer det bli drag i medlemsvärvningar det kan jag inte ta ifrån er men det var nog inte det ni eftersträvade.

Att sedan som representant för Grepolis ha egna personliga åsikter må väl vara hänt men de kanske man skall dryfta någon annanstans då man de facto representerar Grepolis och det man uttalar ses normalt som varandes Grepolis åsikt.

Längden på näsan kanske bör beaktas innan man uttalar sig........'

Mvh Pjotr

__________________
 

DeletedUser

Guest
det är nog den sämsta iden jag hört på länge. håller med Pjort de finns inga av era argument som håller.

som sagt de är enbart 3 Allianser som överstiger de nya antalet och inte för mycket.

de med krig är ju sjukt löjligt, har du någon gång vart inne på alfa serven sen efter sommaren, jag tror alla de 20 översta ligger i krig med varandra på någon sida. de blir bara löjligt att dra upp en sån sak som att mindre ger mer krig i nuläget.

sedan vet jag inget om scramble säger, men jag hoppas och antar att du är passiv och inte ger folk fördelar så de tänkter jag inte diskutera här.

jag hoppas ni lyssnar på era spelare, för de är endå vi som skall leva med de och inte nödvändnings viss ni.
 

DeletedUser

Guest
Stinker

Ja detta beslut stinker favoritvisering och leder inte till resultat. Förbunden kommer inte att bli mindre detta kommer bara leda till problem för framförallt Boerboel. När spelregler ändras på detta sätt borde man erbjuda pengar tillbaka för folk sam har lagt ner pengar i något som ni/du nu förstör.

Om reglera hade varit såhär från början hade det varit en sak men nu förändras dom i ett mycket konstigt läge om man vill ge sken av att vara neutrala admins... och dessutom men 1 veckas varsel helt utan förvarning eller diskussion ens med det egna teamet.

Aja en sak är säker och det är att om detta går igenom kommer jag aldrig mer lägga ner pengar i ett så instabilt spel som man inte vet vad admins får för sig att ändra på den närmsta veckan.
 

DeletedUser

Guest
1.
Jag själv som ledare för en "för stor" allians ser redan direkt hur problemena med detta beslut kommer att se ut. Jag är utan tviviel säker på att lösningen kommer att bli fler och fler allianser under samma namn, jag är ledare för Academy Of BoerBoel, och som jag då ser det så är det ju då alltså inte omöjligt att vi får se en Academy Of BoerBoel II.

Så jag undrar precis som Pjotr vad ni tror ni uppnår med detta, jag kan missa någon viktig detalj, men SNÄLLA förklara det då för mig, för oss alla.

Att det blir fler allianser är ett faktum, men om dem endå är under samma ledning så blir det i taktiken ingen som helst skillnad, det enda ni har lyckats ändra på är hur många allianser under samma ledning det kommer att vara.


2. Min andra åsikt är att argumentet från gaffels sida om att "få det mer livat, fler krig eftersom vi spelar ett krigsspel" så måste jag få fråga gaffel om han på något vis har undgått att märka att det för nuvarande är krig lite var som helst. och dit argument bleknar då bort till obetydligt.
 

DeletedUser855

Guest
Underbart!
Bästa ändringen på länge:)

Hade det gått skulle jag kysst gaffelns arsle ;)

Som alla vettiga spelare i Grepolis och på Alfaservern vet vi att en stor allians är svår näst intill omöjlig att ha koll på och hålla aktiv men en mindre kan man ha lättare översikt på och man kan konstant jobba för att få den bättre och effektivare och varje spelare är desto viktigare! I de stora allianserna försvinner lätt en del spelare och många blir "Byggare Bob" som vi sett i en del allianser här på Alfa;)

En sak som är väldigt viktig är att sämre allianser inte kan köra mass-invite för att komma högt på listorna då detta statistiksystemet Grepolis baseras på är antal poäng alliansen har tillsammans och inte på poäng kontra antal spelare.

En anledning till att spelare i The 300 blir så arga kan ha o göra med att de nu inte kan skicka ut hotbrev till andra allianser om att "joina oss eller dö" då det finns ett tak på antal medlemmar! Men det är bara min lilla tanke om deras frustration:p

Kvalitet framför kvantitet så jobbar vi i Souls of Elysium!
 

DeletedUser554

Guest
Realism

Vi skulle kunna roa oss med att titta på storleken på de 12 till poängen största spelarna. Det finns 32 allianser som är större än dessa spelare alla andra är mindre än dessa enskilda spelare.

Bara 14 allianser är större till poäng än spelaren på plats 1.

Snälla berätta hur ni resonerar/resonerade när ni kom fram till detta beslut.

Låt oss leka med tanken att BoerBoel och The 300 samt alla förbundsallianser/iaps skulle sluta fred och sedan bara bevaka sina intressen
för att tillsammans se det enorma drag den nya förändringen skulle medföra,
jag tror, och det är min personliga uppfattning, att aktiviteterna ur krigssynpunkt
skulle minska.

Återigen visa mig det uppenbara med fördelen med förändringen.

Mvh Pjotr
 

DeletedUser

Guest
Att sedan som representant för Grepolis ha egna personliga åsikter må väl vara hänt men de kanske man skall dryfta någon annanstans då man de facto representerar Grepolis och det man uttalar ses normalt som varandes Grepolis åsikt.

Längden på näsan kanske bör beaktas innan man uttalar sig........'

Mvh Pjotr

Då jag tydligt skrev att det var mina egna åsikter jag dryftade antog jag att folk skulle kunna ta in betydelsen av det, dvs.: jag förklarade inte varför beslutet fattades, utan endast varför jag såg positivt på det.

Naturligtvis representerar jag Grepolis och det skulle inte direkt vara att föredra om jag t.ex. bröt mot våra egna regler eller satt och smutskastade företaget i forumet.

DOCK anser jag att ett forum där moderatorerna är robotar och inte visar det minsta av sin person, är ett relativt tråkigt forum.
Jag vill väldigt gärna kunna delta i diskussioner här på forumet då jag är en person som faktiskt har intresse av det som diskuteras här (vore kanske illa annars).

Jag kan inte påverka detta beslut, därför tänker jag heller inte gå vidare in i diskussionen för tillfället. Som sagt några gånger nu, beslut som dessa tas inte av teamet och det är som det ska vara med det (vi är inte spelutvecklare i den bemärkelsen).

Dock vill jag bara säga till er som tror att ni inte blir lyssnade på; det blir ni. Men ibland är det mer komplext än att man kan göra alla tillfreds tyvärr.

Nu blev det mycket babbel från mig här, jag ber om ursäkt för det ;)
 

DeletedUser554

Guest
Deedoc

Att som Deedoc tycka att Kyssa arslen är kvalitativt beskriver snarare den alliansens arbete, men självklart är det viktigt med en dialog innan förändringar görs.

Deedoc jag kan köpa förändringar men under tiden du slickar, eftersom jag är med i The 300 och kanske är jag en sådan byggare bob som du pratar om, är jag mer intresserad över att få en vettig förklaring till förändringen.

Hotet från er gentemot en mindre spelare eller från oss tror jag har ungefär samma tyngd, visst kommer det att finnas ett antal inaktiva spelare i alla allianser och trots din höga tanke kring er egen allians råkar ni säkert ut för detta också.

Detta torde dock vara en fråga för alliansen att hantera.

Sedan att formulera sig i termer som "alla vettiga" tror jag snarast beskriver
ditt kvantitativa tänkande.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser855

Guest
Verkar som någon tog åt sig i alla fall ;)

Men jag röstar för att taket borde ligga på 116 spelare per allians så vi slipper dessa tråkigheter i detta forumet :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp