Frågesport - Vinn 1000 guld

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser845

Guest
Frågesport - Vinn upp till 1000 guld!

Vinnare:
1. Zixten
2. Harald Hårdfare
3. Thracian
4. Geggan


Svara rätt på alla dessa frågor och vinn guld!

Skicka dina svar till: Patrik.Persson@innogames.de
Markera titel med:
Frågesport Grepolis.se

____________________________________________

1. Vilken icke mytisk enhet är bäst att använda mot försvarande milismän vid anfall?


2. 230 brandskepp med 10% lycka och 90% moral anfaller en stad med endast biremer. Samtliga brandskepp dör i anfallet, och stadsmuren visar att man sänkte 162 biremer med anfallet. Hur många biremer fanns i staden innan anfallet?


3. Vilken båt har flest försvarspoäng per bondgårdsplats?
Brandskeppet, hydran, biremen eller triremen?


4. Du spelar 2.0 och vill erövra alla 8 bondbyar samtidigt med så få enheter som möjligt. Hitta den lösningen som kräver minst bondgårdsplatser av enheter för att erövra de 8 bondbyarna och gör en lista på vilka du skickar var. I denna uppgiften får mystiska enheter ej användas.
Såhär ser försvaret i de 8 bondbyarna ut: http://forum.se.grepolis.com/showthread.php?t=1652


5. Du har fått en spionrapport på en stad som du vill anfalla. Använd simulatorn och försök kom på ett sätt att utrota hela försvaret med så få enheter som möjligt (bondgårdsplatser). Vill du använda dig av mystiska enheter, så får du endast använda dig av en gud.

Spionrapporten visar följande:
Stadsmur 25 och torn
375 milismän
500 svärdsmän
100 stridsvagnar
15 pegaser
400 bågskyttar
150 hopliter
100 ryttare

Tillägg 1. Vi utgår från att ingen spelare har kapten/befälhavare eller ramm/falang på fråga 2 och 5.
Tillägg 2. Fråga 5 är en utslagsfråga.
Tillägg 3. Du får använda mystiska enheter för att lösa uppgift 5, men du får endast använda en gud.
Om du önskar att välja 2.0 guden hades som din gud, så är det tillåtet. Frågan utgår även från att staden ligger på samma ö, skulle du dock råka använda båtar så kommer vi bara räkna bort de bondgårdsplatserna.
____________________________________________

Skicka dina svar till: Patrik.Persson@innogames.de
Markera titel med:
Frågesport Grepolis.se

Vinnaren annonseras på Onsdag 25e Maj!

Stort lycka till!
Chamie
Tävlingsarrangör - Grepolis Team
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser845

Guest
Uppdaterad med tillägg #3 samt att mystiska enheter ej får användas i uppgift nummer 4. Skulle du ha svarat innan denna uppdatering och exempelvis råkat använda mystiska enheter i uppgift nummer 4, så kan du skicka in ett nytt mail där du förklarar detta och sedan lösa uppgiften utan de mystiska enheterna.

Vill även påpeka att om ni skulle missa med någon enstaka enhet på t.ex fråga 4, så gör inte det så jättemycket så länge ni svarar bra på fråga 5.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser845

Guest
på ettan är det en trupp eller är det befolkning:confused::confused::confused:

Frågan är "vilken trupp är bäst att använda mot", och svaret är ganska uppenbart enligt min mening iaf :). Den enheten som är bäst att använda mot millis är förstås den som tar ut milisen med så få förluster som möjligt av både befolkning och resurser som enheter kostar.
D.v.s förlorar en enhet färre enheter, men fler bondgårdsplatser och resurser än en annan, så är givetvis den enheten sämre att använda mot milis.

Det finns bara ett svar som är optimalt!
 

DeletedUser845

Guest
Tänkte hjälpa folk lite här med vissa saker så att ni inte råkar göra något slarvigt fel eller liknande. Därför tänkte jag skriva upp en snabb lista med tips för hur ni kan lösa frågorna.

Det är många som har frågat frågor som "Måste en enhet överleva?" i t.ex fråga 4 och 5. Om det nu är så att man har gjort en lösning där man har lagt till en extra enhet bara för att man vill ha 1 enhet som överlever från sin armé efter anfallet, så kommer det räknas som samma lösning som ifall man inte hade gjort det. På detta vis så slipper ni oroa er allt för mycket.

Först och främst så vill jag påpeka att ni alltid ska dubbelkolla era lösningar i simulatorn så att allt är rätt inställt. Det vore väldigt tråkigt ifall ni har räknat ut en lösning och sedan exempelvis märker att ni pegaserna har försvunnit på uppgift 5.

1. Enheten som förlorar minst bondgårdsplatser mot milismän är förmodligen den bästa enheten att använda mot dem, eftersom minst resurser förlorade = bäst.

2. Det finns en mängdfördel i grepolis som gör att när trupper gör att man förlorar färre antal enheter mot en och samma attack ifall man har fler trupper som försvarar.

3. Snabbaste sättet att få fram alla båtars specifikationer är att gå in i hamnen på en stad som har poseidon och trycka på + tecknet så att alla båtar visar.

4. Egentligen så finns det ju ett krav på bondgårdsplatser av land+markenheter som måste finnas i sin stad för varje bondby som man vill erövra i 2.0. Detta behöver ni dock inte bry er om i denna frågan.
Det går garanterat att googla fram guider för detta, men se till att dubbelkolla så att det verkligen inte finns ett bättre sätt än guiden ni hittar i så fall!

5. Denna fråga är satt som en slags utslagsfråga, men det är inte så att frågan inte kommer spela någon roll överhuvudtaget bara för att ni skulle råka skriva 1 enhet för mycket på någon av de övriga frågorna.
Jag vill uppmana er till att vara väldigt noga med att dubbelkolla så att ni har skrivit in allt korrekt i simulatorns försvar. När jag själv har gjort detta så vet jag att pegaserna ibland har försvunnit, vilket jag tror beror på en bugg när man byter anfallarens gudaval.
Tänk även på att ni inte ska röra moral eller lyckoinställningar på denna uppgiften.


Slutligen så vill jag säga att samtliga frågor är utvalda för att lära spelaren om tekniker som är bra att kunna i spelet. De som är riktigt vana kan köra igenom fråga 1-4 på under 10 minuter, tar det längre tid så är det ändå på tiden att man lär sig :).

Lycka till!
 

DeletedUser1115

Guest
Ah ha jag visste att jag hade fått det datumet från något ställe:p:p:p
 

DeletedUser

Guest
Nu har jag skickat in facit till gaffel så han har något att rätta de andra bidragen med :p
 

DeletedUser378

Guest
Helt sant att Chamie arrangerar tävlingen men om du noterar mailadressen som du skickar in dina svar till så ser du att det är gaffel som tar emot alla svaren.
 

DeletedUser

Guest
Vi får tänka på att Gaffel får en ganska så stor chock nu när han märker att bs inte är bästa deffbåten så kommer nog ta ett tag..
 

DeletedUser

Guest
Vet Gaffel om att det är den 25e idag? Eller är det som när 1.26 skulle bli 2.0 ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp