Ett GP där strategi övervinner guld

DeletedUser

Guest
Jag har ett förslag vad gäller GPs nästa server.

Som det är nu så är det den som har mest guld som vinner. Man kan vara hur bra strateg som helst men det hjälper inte om man inte har guld och måste slåss mot de som bygger fullt hus på nya offstyrkor på nolltid. Som koloniserar och bygger färdigt viktiga byggnader nästan lika snabbt.

Samtidigt förstår jag att Innogames måste dra in stålar.

Kan man inte göra en server där man betalar en fast summa en gång för att vara med. Eller ett månatligt fast belopp. Sedan ska man inte kunna köpa till sig något mer alls!!! Så att villkoren är lika för alla. Så att de bästa strategerna vinner.

Jag anar att det finns tusentals spelare som skulle vara intresserade som blivit totalmosade av guldare trots att de egentligen är bättre spelare. Som gärna skulle betala typ 20 -30 kr i månaden för att spela på lika villkor. En stor mängd som betalar en liten summa kan säkert vara lika lönsamt som det fåtal som vräker in guld.

GP är ett underbart spel och mycket roligt men mycket av entusiasmen försvinner i den snedvridna konkurrensen.

Och nu till en välförtjänt semester med bad, böcker i hammocken och svala drinkar i solnedgången.

Louise
 

DeletedUser2832

Guest
Varför inte bara gör en värld utan möjlighet att köpa guld
 

DeletedUser

Guest
Varför inte bara gör en värld utan möjlighet att köpa guld

Jag citerar OP som svar på din fråga:
Samtidigt förstår jag att Innogames måste dra in stålar.

Pengarna måste komma någonstans ifrån för att grepolis ska rulla vidare =)
Jag tycker för övrigt att detta låter som en bra idé. Alla på servern betalar lika mycket, alla får själva premiumfunktionerna (förvaltare, kapten m.m.), kanske att man kan ta bort vissa funktioner men i stort sett, och sen spelar alla på lika villkor utan möjlighet till att halvera byggtider och sånt.

Jag tror dock det blir svårt att hitta en kostnad som är hög nog för att det ska löna sig men ändå låg nog för att folk ska palla spela där.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2832

Guest
Jo självklart måste Innogames få in stålar :)
Men när dom redan har servrar öppna som är gratis där man kan spela gratis om man inte väljer att betala för att få guld :)
 

DeletedUser2832

Guest
Jag tror dock det blir svårt att hitta en kostnad som är hög nog för att det ska löna sig men ändå låg nog för att folk ska palla spela där.

Om folk pallar att betala för guld borde dom palla att betala för en server antingen alltid med Premium funktioner (nog det som folk gillar mer) eller helt utan premium
 

DeletedUser

Guest
Jag citerar OP som svar på din fråga:


Pengarna måste komma någonstans ifrån för att grepolis ska rulla vidare =)
Jag tycker för övrigt att detta låter som en bra idé. Alla på servern betalar lika mycket, alla får själva premiumfunktionerna (förvaltare, kapten m.m.), kanske att man kan ta bort vissa funktioner men i stort sett, och sen spelar alla på lika villkor utan möjlighet till att halvera byggtider och sånt.

Jag tror dock det blir svårt att hitta en kostnad som är hög nog för att det ska löna sig men ändå låg nog för att folk ska palla spela där.

Många är som jag villiga att gulda en del för att spela men inte obegränsat så jag tror inte det skulle vara svårt att nå en lönsam massa. Om alla får premiumgubbarna eller ej sedan är oväsentligt eftersom alla får exakt samma gubbar så det blir ingen fördel ändå. Men uppdragen skulle man kunna fortsätta med för att ge lite extra krydda.
 

DeletedUser2843

Guest
Jag tror att väldigt många inte vill betala för guld överhuvudtaget. Alla dessa spelare skulle vi gå miste om i denna värld
 

DeletedUser2832

Guest
Jag är en av dom som inte vill betala för guld...
 

DeletedUser

Guest
Om folk pallar att betala för guld borde dom palla att betala för en server antingen alltid med Premium funktioner (nog det som folk gillar mer) eller helt utan premium
Du har uppenbarligen aldrig haft över 100 städer om du ens överväger en värld utan premium. Det är ju hopplöst att hålla reda på utan förvaltaren så en värld utan honom skulle i alla fall inte jag spela på.
Samma med kaptenen faktiskt - inte kul att plundra bondbyar utan honom. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2832

Guest
Du har uppenbarligen aldrig haft över 100 städer om du ens överväger en värld utan premium. Det är ju hopplöst att hålla reda på utan förvaltaren så en värld utan honom skulle i alla fall inte jag spela på.
Samma med kaptenen faktiskt - inte kul att plundra bondbyar utan honom. :)

nej har inte haft över hundra städer på Grepo då jag startade i mars...
Jag använder kaptenen med dom gratis guld man får i månaden per server..
Själv ser jag inte grejen med att slösa några tusen kronor i månaden på ett spel? Man spelar för att ha kul inget annat (enligt mig)
Det med att jag aldrig använt pengar på ett spel som är webbaserat kommer nog ändras när jag blivit större här på Grepo, dock vet jag att ingen är så duktig dom säger sig vara om dom så fort dom kan köper guld.. Om man då blir/är lika duktig som BB var borde man kunna komma hyfsat långt i spelet utan att behöva använda Guld.
Något som är mycket mer imponerande än att använda en server som lekplats när man betalar ett helt företags lön är nog att ha 100+ i städer utan att använt guld, tror nog dom flesta håller med mig där.

Som jag sa är detta mitt första år på Grepo men förhoppningsvis inte sista.... Jag startade 2 månader efter Lambdas start, där jag nu ligger på 72 plats vilket jag personligen tycker är riktigt bra för en noob.
Om jag helt plötsligt skulle använda Guld lika mycket som ni i BOSS skulle jag nog klättra snabbare än vinden (beroende på m/s )
Dock är jag inte stolt över min erövrings lista på Lamda men vet inte om jag kan göra annat än att göra så som ledningen säger åt en,
Detta lär nog bli ändring på då vi sopor återanvänds ganska vanligt i dagsläget så vi kommer nog hitta några städer att återanvända här på Grepolis
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Försök hålla diskussionen till en ämnet och inte ta in huruvida allianser på olika världar använder mycket guld elelr inte.
 

DeletedUser2279

Guest
Går absolut att komma långt på en server utan guld.
Tar det som en komplimang när du säger "lika bra som BB".
Men du får det att låta som om jag guldar så mycket mer än alla andra.
Vågar nog påstå att jag aldrig guldat mer än någon annan topp10 spelare. Dock använder jag antagligen inte mitt guld som de flesta andra.

Det mesta handlar om att spela smart vilket vår ärade community manager var ett praktexempel på när han spelade.
Är man bara en riktigt aktiv spelare är guldet endast ett hjälpmedel och långt ifrån ett krav för att hitta ett vinnande koncept.

Kram på dig reez
 

DeletedUser2832

Guest
Går absolut att komma långt på en server utan guld.
Tar det som en komplimang när du säger "lika bra som BB".
Men du får det att låta som om jag guldar så mycket mer än alla andra.
Vågar nog påstå att jag aldrig guldat mer än någon annan topp10 spelare. Dock använder jag antagligen inte mitt guld som de flesta andra.

Det mesta handlar om att spela smart vilket vår ärade community manager var ett praktexempel på när han spelade.
Är man bara en riktigt aktiv spelare är guldet endast ett hjälpmedel och långt ifrån ett krav för att hitta ett vinnande koncept.

Kram på dig reez

Menade inte något illa, men det jag har hört är att du guldat mycket ;) Men självklart också att du är en bra spelare :)
Men tillbaka till tråden annars blir Zigvard arg :O
Som jag sa tycker jag att man inte ska behöva betala för att vara med i en speciell server,
Dessutom som osten sa blir det nog svårt att hitta en kostnad som passar för allt och alla
 

DeletedUser

Guest
Menade inte något illa, men det jag har hört är att du guldat mycket ;) Men självklart också att du är en bra spelare :)

Ja det är ju ett argument som lite sämre spelare alltid använder för att förklara sina egna brister. ;)
Lite typiskt för den svenska avundsjukan. :( Att man inte bara kan acceptera att någon lägger ner betydligt mer tid på spelet och helt enkelt är ett par klasser bättre än sig själv.

Sry Zigvard...
 

DeletedUser2832

Guest
Ja det är ju ett argument som lite sämre spelare alltid använder för att förklara sina egna brister. ;)
Lite typiskt för den svenska avundsjukan. :( Att man inte bara kan acceptera att någon lägger ner betydligt mer tid på spelet och helt enkelt är ett par klasser bättre än sig själv.

Sry Zigvard...

Även jag får väl säga förlåt Zigvard

Nog finns det folk som använder det som ursäkt, jag är dock inte en av dom, jag respekterar att ni använder guld fullt ut dock ger det ju er ganska stort övertag.
Hoppas även att ni respekterar folk som inte vill köpa guld men ändå kan hålla hög klass, ni BOSS:are har blivit allt för självsäkra på erat guld senaste tiden
Sedan vad har du emot nya spelare? Jag har sagt att jag varit ny och ändå tyder du på att jag är sämre än dig, då får jag väl ursäkta och säga att jag faktiskt har ett liv och inte suttit vid Grepo sedan det startade :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Även jag får väl säga förlåt Zigvard

Nog finns det folk som använder det som ursäkt, jag är dock inte en av dom, jag respekterar att ni använder guld fullt ut dock ger det ju er ganska stort övertag.
Hoppas även att ni respekterar folk som inte vill köpa guld men ändå kan hålla hög klass, ni BOSS:are har blivit allt för självsäkra på erat guld senaste tiden
Sedan vad har du emot nya spelare? Jag har sagt att jag varit ny och ändå tyder du på att jag är sämre än dig, då får jag väl ursäkta och säga att jag faktiskt har ett liv och inte suttit vid Grepo sedan det startade :)

Men herregud!
1. Jag tror inte BOSS använder guld i större utsträckning än någon annan toppallians. Däremot tror jag att aktiviteten och möjligtvis den samlade kunskapen är större än hos de flesta mindre allianser vilket ger ett visst övertag gentemot dessa.
2. Jag har inget alls emot nya spelare, tvärtom så tycker jag det är jättekul att fler spelare finner nöje med gp precis som jag själv gör. Dessutom har jag bara spelat marginellt mycket längre än dig så jag är själv en ny spelare.
3. Jag har heller aldrig hävdat att jag skulle vara bättre än dig eller någon annan. Jag har ju aldrig haft något med dig att göra i spelet så jag kan inte göra den bedömningen.
4. Men du skrev att du hade hört att BB (som är en fantastisk spelare) guldade friskt. Det var därför jag skrev att sämre spelare använder det som försvar när de åker på stryk av en bättre spelare så det är väl det du har hört.
Men du kanske hörde det från dig själv eftersom du uppfattade det som att jag menade att du skulle vara dålig?
Så, det var sista ordet från mig i ämnet. ;)
 

DeletedUser378

Guest
Om ni inte lämnar dessa diskussioner och återgår till det ämne som tråden är skapad för så kommer det delas ut straffpoäng och därefter kommer tråden att låsas.
Vilket jag anser är ett ytterst beklagligt slut på en tråd med en god tanke bakom.

Med vänliga hälsningar
Lothoria
Community Manager
Grepolis Sweden
 

DeletedUser2832

Guest
Sen tänker jag att dom som inte redan betalar för guld varför skulle dom betala för en server med premiumfunktioner? Undrar bara
 

DeletedUser2417

Guest
Grundtanken var väl att alla skall spela på lika villkor. Jag har själv svår att acceptera att man kan köpa sig 20% Bättre anfall (Befälhavaren och Kaptenen). Det ger fördelar utan att man behöver anstränga sig genom att vara skicklig eller ägna mycket tid åt spelet.

Att det finns guldfunktioner som är rena tidsbesparare som Förvaltaren och Kaptenens översikter tycker jag är helt ok. Nåt måste man ju få om man är beredd att betala och att spara tid brukar vara nåt som i alla fall jag är beredd att betala för.

Vi skulle inte ha spelet om det inte fanns nåt sätt att tjäna pengar på det så det tjänar inget till att tjata om mer utan att vara beredd att betala för det. Samma personer som gnäller över att de aldrig skulle spendera en spänn på guld kan gå på krogen och supa upp 10 ggr mer pengar på en kväll.
 

DeletedUser

Guest
Just det. Man betalar ett fast belopp och därefter är det lika villkor för alla. Givetvis vill man ha alla tidsbesparande funktioner. :)
 
Topp