Anpassat nybörjarskydd

DeletedUser

Guest
Hej!
Jag har ett förslag på förändring av nybörjarskyddet.


Bakgrund
--------
Jag har spelat i Delta i snart en månad. Efter mycket tid och slit hade jag lyckats få ihop två städer, 7000+ i poäng och en ranking på 245. Plötsligt blir jag anfallen av 3 spelare, från 8 städer med 11 anfall och tre revolter. Inte en chans att klara det. De tre var rankade 3, 7 och 18.

Jaha tänker ni, sådana är reglerna och det är lika för alla. Nja, säger jag. Om alla börjar samtidigt, visst. Men om man kommer in i en värld där det finns spelare med 10 städer som bankar på en spelare med 2 städer och minimalt med poäng, blir resultatet att han slutar spela. För även om han har en stad kvar kan han när som helst bli mosad igen. Om man vet att man kommer bli mosad innan man ens hinner kriga med sina grannar på ön, kommer man inte lägga tid på spelet utan struntar i det helt och hållet. Det blir helt enkelt meningslöst att ens försöka.

Om en värld ska ha ett spel igång länge, typ flera år, måste man ändra på reglerna lite. Jag säger lite, för mitt förslag är en liten förändring som kommer göra hela spelet mycket roligare. Både för nykomlingar och för de topprankade spelarna.


Förslag
-------
Allt eftersom spelet fortskrider måste nybörjarskyddet anpassas så att en ny spelare har en möjlighet att stå emot ett anfall från en toprankad. Om det idag är fyra dagar kanske det måste vara två månader när världen varit igång i ett par år. Om inte blir balansen mellan topprankade och nybörjare helt vansinnigt och det blir ingen tillväxt i världen. Det blir helt enkelt bara de kvar som spelat länge. Visst kan det vara så att topprankade köper mycket guld, men det är skillnad på 150 som köper guld och kanske 2000 som köper guld.

Varför
------
Om man som nybörjare har en chans att växa sig stark kan de dominerande allianserna helt plötsligt få nya motståndare. Det blir fler storlagna bataljer istället för fega attacker på nybörjare och uteblivna anfall mellan de största allianserna i rädslan för att tappa den makt man skaffat sig.

Hur
---
Detta är kanske ett en liten förändring, men inte helt enkelt att införa så det blir riktigt bra. Innogames är de enda som kan ta fram en bra beräkningsmodell för hur långt nybörjarskyddet ska vara vid varje givet tillfälle.

Lösa tankar kring problematiken;
- Beräkna nivå på staden samt antal soldater som behövs för att stå emot ett anfall från den största spelaren och alla dess städer. Räkna sedan ut hur lång tid det tar, som kortast och med guld, att åstadkomma detta.
- Plocka fram statistik från det största slaget som förekommit i världen och räkna ut nivå på staden samt antal soldater som behövs för att stå emot en sådan attack.
- Slapp variant; när man är uppe i topp 100:s poäng och antal städer upphör nybörjarskyddet. Dvs så som det såg ut när man fick sin första stad.

Med det ovan har man en idé om storleksordningen på nybörjarskyddet.


Nyttan
------
Den största nytta förutom att spelet blir roligare är att Innogames får in med pengar på försäljning av guld. Om man som nybörjare vet att man har en rimlig chans att faktisk ge de stora spelarna en match tror jag fler kommer hoppa in och satsa lite pengar på spelet.

Jag vet redan 16 spelare som börjat, med guld, som hoppat av när de insåg att det var helt meningslöst att ens försöka.


Bonusförslag
------------
Med nybörjarskydd ska man inte kunna anfalla någon (förutom bondbyar). Om man vill kunna anfalla andra måste man först avsäga sig sitt nybörjarskydd.


Variant
-------
Om man kommer fram till att nybörjarskyddet behöver vara flera månader kanske det är bättre att man sätter nybörjarskyddet till en kortare tidsperiod och istället kortar byggtiden så att det blir samma effekt. Dvs nybörjare kan bygga upp sin stad och ge de gamla en match. Fördelen för de gamla erfarna spelarna är att de är just erfarna och kan ta ett anfall eller utföra ett anfall på ett bättre sätt.

Med denna variant kommer fler in i spelet snabbare. Tanken med Grepolis är väl att spelarna ska få känna på stora nervkittlande bataljer, inte fegt massakerspel och revirpinkande kallakriget feghet .Dvs ingen anfaller en jämnbördig för då kan man förlora allt.



Mvh,
/MrJB
 

DeletedUser378

Guest
Den egentliga lösning som skulle passa det du är ute efter är att spela på en server med aktivt moral system vilket bygger på att desto större spelaren är än sitt mål desto sämre kämpar hans trupper.
 

DeletedUser

Guest
Skoj ^^,

Lösa tankar kring problematiken;
- Beräkna nivå på staden samt antal soldater som behövs för att stå emot ett anfall från den största spelaren och alla dess städer. Räkna sedan ut hur lång tid det tar, som kortast och med guld, att åstadkomma detta.
- Plocka fram statistik från det största slaget som förekommit i världen och räkna ut nivå på staden samt antal soldater som behövs för att stå emot en sådan attack.
- Slapp variant; när man är uppe i topp 100:s poäng och antal städer upphör nybörjarskyddet. Dvs så som det såg ut när man fick sin första stad.

Du kan ej stå emot själv mot ett krig när en allians går emot :p

Om du ska stå emot största kriget på Alfa behöver du väll 400 000 soldater och 70 000 biremer.

Beta behöver du nog 350 000 soldater och 60 000 biremer

Gamma 250 000 soldater och 150 000 biremer ;)

Delta kanske du behöver 5000 soldater och 800 biremer.

Om man endast fick ta städer från topp 100 så kan man välja 99 spelare och om 50 spelare i topp 100 är med din allians kan du endast ta 49 städer...

Hoppas du fattar...
 

DeletedUser

Guest
Okej, skippa tanken kring största slaget.

Det viktiga är att nya spelare inte skräms bort pga att de inte har någon möjlighet att överleva. Och att spelet inte stagnerar.

Inte för att jag varit bland topp 10 eller ens topp 100, men det verkar som ordningen i toppen bara ändrar sig när någon mosat en noob. Inga stora ärorika slag mellan allianser.

Jag lämnade detaljerad info om de som angrep mig till topp 20 och några svarade; tack för infon, men vi ligger inte i krig med den alliansen just nu. Dvs de fick en spionrapport som skulle kunnat leda till början på ett maktskifte men ingen agerade. Visst kunde min rapport vara falsk, men om den nu inte var det fanns ett gyllene tillfälle. Trist, tråkigt och total gubbe.

Mvh,
/MrJB
 

DeletedUser378

Guest
Kan förstå personen som vägrade gå i krig mot en viss allians för att någon helt okänd skickar en rapport. Jag själv som alliansledare skulle aldrig någonsin genomföra något sådant.
Och kom inte och säg att det inte finns några allians krig i toppen... Har du ens varit inne och kollat vad som händer på alphan?
BB rankad nr 5 just nu som bäst rankade 4a har under de senaste 2 månaderna tappat över 100 byar till någon av de andra toppallianserna.
Och utan att överdriva så har 300(rank 1) legat i krig med SoE (rank 2) i säkerligen 4-5 månader nu.
Så säg inte att det inte händer något inom toppen och att vi större bara fokuserar på att slå ut nya spelare.
Så skaffa fakta innan du gör ett uttalande.
 

DeletedUser

Guest
PÅ Gamma utrotade Capitolium alla The Predators och nu krigar vi emot

Band of Outlaws, Band of Outlaws II & Band of Legio X

Dessa ligger på top 6 och är ett bra motstånd så säg inte att rankingen aldrig ändras!

OKEJ TOPP 10 förändras inte så ofta men längre ner gör den de!
 

DeletedUser

Guest
Okej, jag förstår. Jag har bara spelat på Delta och där är alla fega just nu. Det kanske ändrar sig.

Men missa inte min poäng. Det kan aldrig komma in nytt blod i en värld. För speldesignen tillåter inte det. Nya spelare mosas för att föda de i toppen och till slut kommer inga nya.

Om jag var Innogames skulle jag optimera för ett roligt spel med många som köper guld. Inte ett trist spel för ett fåtal.

Om ni inte förstår, starta en stad i Delta så blir ni mos om en månad.

Mvh,
/MrJB
 

DeletedUser

Guest
Även om det skiter sig på första världen så får du ju erfarenhet till nästa värld och där kanske du börjar bland dom första.
 

DeletedUser378

Guest
Finns en anledning till att servrar har ett slut och startas om?
Varför tror du inno gör alla de stora förändringarna som de gör i och med att 2.0 kommer?
Det är just för att hålla kvar spelarna.
 

DeletedUser

Guest
Ja visst, det vore kul att vara bland det första i en ny värld, men problemet kvarstår. Stagnation och inga nya spelare i den världen. Och så vidare och så vidare...

Och varför ska man behöva vänta tills en ny värld skapas innan man kan börja spela.

De som är med från början är de som kan spela i längden. Det betyder att man lika gärna kan stänga världen för nya spelare efter en viss tid.


Mvh,
/MrJB
 

DeletedUser

Guest
Hej!
Jag ska ta och läsa om 2.0. Där kanske problemet är löst.

Tack för tipset!

Mvh,
/MrJB
 

DeletedUser

Guest
Man gör väl det också efter ett tag? eller är jag helt ute och cyklar. Tror att anledningen till att man kan gå med i världar så sent är att just för att man ska kunna träna lite och en värld öppnar väl var tredje månad och kan man inte vänta så länge finns ju alltid engelska världarna.
 

DeletedUser

Guest
Ja visst, det vore kul att vara bland det första i en ny värld, men problemet kvarstår. Stagnation och inga nya spelare i den världen. Och så vidare och så vidare...

Och varför ska man behöva vänta tills en ny värld skapas innan man kan börja spela.

De som är med från början är de som kan spela i längden. Det betyder att man lika gärna kan stänga världen för nya spelare efter en viss tid.


Mvh,
/MrJB

börja spela i beta,alfa eller gamma då! knappast troligt att du blir erövrad i alla världar. Grepolis handlar om mycket tur. Alla har vi börjat spela och varit ensamma i den stora världen ;) finns många spelare som börjat om och blivit stora utan guld. Vi har alla varit utsatta,vissa en kort stund innan dem kommit in i en säker allians och andra är utsatta länge tills dem blir intagna
 

DeletedUser378

Guest
Du behöver inte vänta det är det fina med när det börjar bli många servrar. Det finns alltid någon som inte är för gammal för att börja spela i.
Detta gäller dock inte än då vi skulle kunna behöva 1-2 servrar till och att 2.0 infördes så att spelet kan börja om i sinom tid.
 

DeletedUser

Guest
Ett tipps är ju att bara satsa på försvar när du startar sent. bygger du bara biremer så är du ju inte särskilt intressant erövringsmål ifall någon skulle spionera på dig och då kanske även en stor spelare väljer en annan by istället för att slösa en hel flotta på din by.
 
Topp