Lite tankar om spelet efter snart 1 års spelande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser845

Guest
Det är lite oroväckande att det snart redan har gått 1 år i min grepolis tid. Vissa saker i spelet har varit bra och andra har varit mindre bra.
Jag tänkte skapa denna tråd i syfte om att berätta om hur jag har uppfattat spelet under perioden från nybörjare till expert, för att poängtera vad som bör förbättras för att undvika att folk ska tröttna på spelet.
Givetvis så är inte svenska forumet optimalt för en tråd som denna, men man måste börja någonstans.


Nybörjare

Som nybörjare i spelet så valde jag att starta på alfa tillsammans med mina irl kompisar som hade fått mig att börja med spelet. Första uppfattningen av spelet på en värld som alfa där hastigheten är 1, var givetvis att det kunde finnas lite för lite att göra ibland. Det dröjde dock inte länge innan man förstod att ju längre in i spelet man kommer, desto mer finns det att spendera sin tid på, och till slut blir det en mänsklig omöjlighet att spela optimalt p.g.a tiden det skulle kräva.

Jag började ganska sent på alfa, beta världen hade redan kommit när jag började spela och min startposition blev långt i sydvästra hav 34.
I början var jag väldigt rädd för att det fanns stora spelare på världen som var så extremt mycket större än mig, att de troligen kunde eliminera mig från spelet vilken dag som helst ifall det kände för det. När jag hade nått ca 4000 poäng så började jag förstå att så var inte fallet. Positionerna gjorde att det skulle vara ett extremt jobbigt projekt för någon stor spelare att anfalla mig, då de hade börjat spelet på helt andra hav än mig.
Jag kunde växa mig stor och till och med på egen hand förklara krig mot mini allianser, och erövra deras största spelare och göra de övriga spelarna till min farm utan att något kunde stoppa mig.

Det fanns 2 saker som jag fastnade för i spelet. Dessa var det strategiska och hur en genomtänkt aggressiv spelstil kunde göra en mycket rikare med hjälp av andras resurser som man fick i samband med plundring och nya städer.
Något moralsystem fanns ej, och som aktiv nybörjare så gjorde faktiskt detta att spelet blev otroligt mycket roligare än vad det hade varit ifall moralsystem fanns. De stora spelarna var inget hot, och ingen moral öppnade fler möjligheter till farm efter att jag hade besegrat mina grannar.


Vägen till "expert"

När jag hörde om att en ny värld vid namn gamma hade öppnats, så tänkte jag att jag skulle få min stora chans att bevisa att jag kunde ligga i toppen så länge mina motståndare inte hade fått ett gigantiskt försprång över mig.
Gamma hade det nya erövringssystemet, som jag hade kommit i kontakt med när jag testade beta världen lite snabbt. Detta systemet ansåg jag öppna flera nya möjligheter i allianskrig i och med att man kunde fake revoltera, och jag blev därför intresserad väldigt intresserad av allianskrigs strategi.

Det dröjde inte länge innan jag började tröttna på att slåss om att första platsen på den individuella rankningen. Dels för att jag redan hade varit där ett antal gånger, och även för att jag förstod att vem som helst som är aktiv kunde hålla sig där.

Istället för att tänka på mig själv, så såg jag min allians som en och samma enhet, och mitt syfte med spelet blev istället att slå ut de övriga allianserna i toppen. Till min förvåning så fanns det faktiskt otroligt mycket strategier som man kunde utveckla, och spelet visade sig faktiskt vara bra mycket mer intellektuellt än vad jag trodde det var.


Den stora nackdelen med spelet var dock tiden det krävde, och faktan att det vid denna tiden inte fanns något officiellt sätt att vinna det på.
Allt för många saker i grepolis var och är fortfarande för tidskrävande, och det leder i sin tur till att många allianskrig slutar med gigantiska mängder avhopp utav spelare från bägge allianserna.
Faktum är att spelets tidskrävande faktorer bara är riktigt korkat gjorda, och lösningarna är i många fall uppenbara, men man väljer att inte lösa dem p.g.a att det skulle finnas mindre att göra i spelet.


Sammanfattning:

För många saker i spelet är för dåligt uttänkta, någonstans har man tänkt i ett steg med en idé, men har sedan inte ansträngt sig för att förbättra idén med patcher. I många fall beror detta på att speltillverkarna verkar vara rädda för stora förändringar, men i andra fall så väljer man att vissa saker ska skötas manuellt, som garanterat borde skötas automatiskt.
Att vara aktiv i ett spel kommer ge gigantiska fördelar redan som det är, man behöver inte ge aktiva spelare extra fördelar med saker som att 2.0 bondby farmningen inte ska skötas automatiskt. Varför kan man inte bara ta över sin bondby och sedan välja att den ska begära resurser automatiskt, och plundra när stämningen är över en viss procent?

Tima anfall: Varför i hela världen kan man inte ställa in att ett anfall ska skickas en viss tid? Man hade fortfarande kunnat göra det så att man inte kan köa ett kommando som ska göras längre än 6 timmar fram i tiden för att undvika att det skulle överanvändas. Alla förändringar i spelet som hade blivit av denna förändring, är förändringar som aktiva spelare som kan sitta 24/7 redan kan göra som det är. Med andra ord så hade förändringen i teorin åtminstone endast påverkat tidsförbrukningen.

Moral: Det förstör så otroligt många faktorer i spelet, och går att utnyttja på fula sätt i allianskrig. Systemet bör göras om fullständigt eller tas bort enligt 90% av grepolis spelarna.

Svenskarna måste lyda tyskarna: Vi har en egen värld för oss svenskar, pengarna vi betalar för att spela det går till innogames redan som det är. Vad är det som hindrar oss svenskar från att få egna regler på våra egna världar om den gigantiska majoriteten på svenska världen vill en viss sak?
De kommer garanterat inte tjäna mindre pengar av att de håller oss glada, så varför kan vi aldrig få bestämma något själva?




Jag ska inte göra denna långa tråden längre än vad den redan är nu, jag tror ni har förstått poängen. Spelet måste anpassas för att ge färre fördelar åt en spelare bara för att den kan vara extremt aktiv.
Jag vill även påpeka att jag är arbetslös och har varit det under hela tiden då jag spelat grepolis, jag försöker alltså inte argumentera för egen vinning med detta.
 

DeletedUser845

Guest
Till er som inte orkar läsa allt, så rekommenderar jag er till att endast läsa sammanfattningen då den är mest relevant till diskussionen som jag vill starta.
 

DeletedUser

Guest
Håller med om allt. Speciellt det där om att tima anfall. Jag tror att detta skulle nästan fördubbla antalet anfall som skickas varje dag och spelet skulle därför bli mycket roligare :)
 

DeletedUser285

Guest
Chamie.. Läste hela och jag kan inte annat än hålla med..
Dina tankar är som vanligt många av de tankar jag haft och aah..
Innogames borde se till vad vi vill och inte de framförallt gällande 2.0...

Men det är upp till GAffel o:c att få de att inse detta..
De är våran röst till tyskarna och om de inte kan fe dem att fatta detta så gör de inte sitt jobb enligt mig..

Om team grepolis tycker något annat kan ni kontakta mig...
:cool:
 

DeletedUser845

Guest
Jag tror faktiskt att Gaffel i många fall vill göra som svenska communityn föreslår, men att han sällan/aldrig försöker stå upp emot tyskarna i någon fråga om hans förslag bli nedröstat.

Ifall svenska och tyska grepolis inte kan komma överens om en viss fråga, så måste självklart svenskarna kunna få en regel som inte finns på tyska. Våra inställningar på våra världar påverkar inte tyskar eller engelskmän på något sätt!
 

DeletedUser285

Guest
Ifall svenska och tyska grepolis inte kan komma överens om en viss fråga, så måste självklart svenskarna kunna få en regel som inte finns på tyska. Våra inställningar på våra världar påverkar inte tyskar eller engelskmän på något sätt!

Ja och det är DÄR som svenska servrarna failar..
 

DeletedUser

Guest
Håller med om allt utom att man ska kunna ställa in när anfall ska skickas, någon fördel ska man ändå ha av att vara aktiv. Sen skulle det bli alldeles för enkelt att snipa KS och tajma anfall.

Som förslag till farmingen skulle man ju kunna tänka sig att varje övertagen bondby ger typ 2% bonus på produktionen i alla städerna på ön eller något liknande.
 

DeletedUser845

Guest
Håller med om allt utom att man ska kunna ställa in när anfall ska skickas, någon fördel ska man ändå ha av att vara aktiv. Sen skulle det bli alldeles för enkelt att snipa KS och tajma anfall.

Som förslag till farmingen skulle man ju kunna tänka sig att varje övertagen bondby ger typ 2% bonus på produktionen i alla städerna på ön eller något liknande.

2% bonus hade varit en extremt stor nerf från hur det är idag där bondbyarna nog är majoriteten av inkomsten trots allt.

Om man hade möjligheten att tima anfall på detta viset, så skulle man kanske kunna se att anfall är inkommande så fort något lagt in ett kommando i kön.

Vad gäller bondbyar så tycker jag åtminstone att det borde finnas en knapp för att kräva resurser från alla bondbyar på ön samtidigt, så man slipper klicka på var och en enskilt.
 

DeletedUser1593

Guest
du har helt rätt i allt som alla sagt en bra lista med en otroligt bra sammanfattning....
 

DeletedUser

Guest
2% bonus hade varit en extremt stor nerf från hur det är idag där bondbyarna nog är majoriteten av inkomsten trots allt.


Om man hade möjligheten att tima anfall på detta viset, så skulle man kanske kunna se att anfall är inkommande så fort något lagt in ett kommando i kön.

Jo men säg 5% per bondby, då får man sammanlagt 40% extra om du har alla 8 på en ö. om man har nivå 40 utan guld så ligger man på typ 1000/h vilket ger 1400 i timmen istället, kan man då välja detta som alternativ mot begäran så man kan begära när man har tid och sen slå på detta när man jobbar och liknande så skulle det väl vara ett alternativ?

Säg att alla får lägga till 2 auto anfall var, en spelare på zeta skulle då kunna ha 80 såna på sig perfekt tajmade från en allians och så fort de är skickade kan man lägga till nya från städer som ligger närmre. tror helt enkelt att fördelen blir för stor med ett sånt systemet men jag förstår vad du är ute efter.
 

DeletedUser

Guest
håller med om det mesta, men INTE det där om att tajma angrepp, vad gäller bondbyarna krävs där mer tänkande då man annars skulle kunna tjäna 4 gånger så mycket resurser, det där med procent som också var ett förslag skulle göra så att man tjänar mycket mindre än nu, INTE ett alternativ enligt mig.

worga - det skulle komma 20 gånger så många angrepp och förmodligen resultera i att man får rapporter om att de har krockat med en hesttransport på våg från BB
 

DeletedUser845

Guest
Tycker man kan börja mjukt med att ge 2.0 en knapp som gör samma kommando på alla bondbyar på ön med ett knapptryck istället för 8.
 

DeletedUser4

Guest
Tycker man kan börja mjukt med att ge 2.0 en knapp som gör samma kommando på alla bondbyar på ön med ett knapptryck istället för 8.

Tänkte slänga upp det för diskussion.

Automatisering av ett spel är inte något jag är särskilt glad över... =/

Men får se vad andra säger, vad tycker ni här på forumet om Chamies förslag?
 

DeletedUser

Guest
tycker det där om att kunna ta resurser från alla bondbyar med ett knapptryck verkar bra, det är inte automatisering, om vi ska ha det ska det nog bli så att man har ett fönster (som skulle kunna se ut exakt som det på en vanlig bondby) där man kan välja att ta från alla bondbyar istället för en, skulle spara upp till 30 sekunder varje gång man begär och göra det hela lite enklare, sen blir det ju konstigt om alla då fungerar som en enda bondby och det kanske förstör känslan lite, att ha 8 byar är väl roligare än att ha en?
 

DeletedUser

Guest
Mycket bra inlägg Chamie. Jag håller med om allt förutom automatisk anfallstajming.

Däremot vill jag att plundring av bondbyar går mot automatisering.

Automatisering av ett spel är inte något jag är särskilt glad över... =/

När man är ny som spelare och har 1-2 städer så är det plundra bondbyar man lägger sin tid på och de är det som driver spelandet framåt. Men när du börjar komma upp till 10-20 städer så är bondbyarna en börda man inte vill lägga tid på. Och vid 40+ städer så är det omöjligt att hinna med om man vill prioritera andra saker som anfall/strategier/skötande av allians mm.

Jag gillar det hållet som plundringen i 2.0 går mot, men jag vill dra det längre:

När man har erövrat alla bondbyar på en ö så ska man få välja mellan att fortsätta plundra manuellt eller att bondbyarna "ger upp" och föreslår en deal, där de skickar råvaror med ett visst intervall.

Har man orken att fortsätta lägga så mycket tid på bondbyplundringen ska man självklart få mer resurser, men båda valen ska vara attraktiva. En variant kan i så fall vara att bondbyarna inte skickar resurser under nattbonus för då sover dom ;)

Finns det FÖR mycket att göra behövs lite automatisering :cool:
 

DeletedUser

Guest
håller med dig Harald Hårdfare, det blir jobbigt efter ett tag
 

DeletedUser

Guest
Tänkte slänga upp det för diskussion.

Automatisering av ett spel är inte något jag är särskilt glad över... =/

Men får se vad andra säger, vad tycker ni här på forumet om Chamies förslag?

Det med tima anfallen var en riktigt bra ide!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp