Vilken ordning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
i vilken ordning räknas trupper i ett slag?
vilka i försvaret tar första smällen från vilken anfallande enhet osv?

/mvh
 

DeletedUser

Guest
Det var faktiskt en himla bra fråga. Fast jag vet inte om den är särskilt intressant.
Men ska kolla på mina Försvars- och anfallsrapporter vid tillfälle och se om jag kan ge en kvalificerad gissning. Men det allra bästa hade varit att få tag i algoritmen.

Men så här på rak arm, så ges en liten fördel, skulle tro ca 10% om man anfaller med den truppenhet som har ett vapenslag som försvarets truppenhet är svag mot, dvs ...

Anfall & Försvar:

Anfall
Slungkastare slår bäst mot Slungkastare och Hoplitar men också Ryttare.
Ryttare slår bäst mot Ryttare, Bågskyttar och Slungkastare.
Stridsvagn slår bäst mot Ryttare, Stridsvagnar och Svärdsmän men också Slungkastare.
Hoplitar slår bäst mot Ryttare, Stridsvagnar och Svärdsmän men också Slungkastare.
Svärdsmän är ingen bra attackenhet.
Bågskyttar är ingen bra attackenhet.

Försvar
Svärdsmän motar bäst Slungkastare, Ryttare. Svag mot Stridsvagnar och Hoplit.
Bågskyttar motar bäst Stridsvagnar. Svag mot Ryttare samt Slungkastare.
Hoplitar motar bäst Ryttare och i viss mån Stridsvagnar. Svag mot Slungkastare.
Stridsvagnar motar bäst Ryttare, Hoplitar och i viss mån Slungkastare. Svag mot Stridsvagnar och Hoplit.
Ryttare är ingen bra försvarsenhet.
Slungkastare är ingen bra försvarsenhet.


(Obs! att det är den enhet som är beskrivits först och som slår mot/motar bäst som avses, att i högre grad motsvara beskrivningen ovan, bäst.)

med viss reservation för fel
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Kommer anfallet sjövägen så är det naturligtvis de marina enheterna som står för Anfall & Försvar.
 

DeletedUser

Guest
tackar för svaret, ett otroligt bra svar :)
men jag ville mer veta ordningen för att sen kanske göra visa beräkningar själv :)
nån som vet den så skulle det vara uppskattat om nån berättade det :)

/tack på förhand
 

DeletedUser

Guest
Skulle du inte få något svar, rekommenderar jag varmt spionage och sedan köra lite olika anfalls kombinationer i simulatorn.

Ett tips!
När man har en spionrapport, så kan man ha antalet av varje försvarande enhet i åtanke när man komponerar ihop sin anfallsstyrka.

MEN ... sedan har du därtill TUR Bonusen [-30% < > +30%], gudarnas olika Magiska krafter samt om du och/eller anfallaren har Premium och dess olika fördelar på såväl mark- som de marina enheterna, så jag ser nog en eventuell aspekt om vem som slåss mot vem först, har en tämligen marginell och betydelselös inverkan.
 

DeletedUser

Guest
... och som jag nämnt tidigare i någon tråd. Det är ganska vanligt bland de bättre spelarna att man delar upp städerna i offensiva och defensiva städer. På så sätt blir man slagkraftigare. Det blir visserligen lite meck att få ihop tider, då skeppen går lite olika fort, men man har igen det mångfalt.

Fast det är lite riskfyllt eftersom en offensiv stad blir mer sårbar så det gäller att var aktiv och logga in ofta så man hinner skicka understöd innan ett eventuellt anfall "landar".

Edit:
Var 3:e eller var 4:e stad brukar vara offensiv.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
en av anledningen till att jag frågade är om man tex scoutar en by och får veta att det är 100 soldater av alla där (ett exempel nu) och inga guda varelser.
om man skulle vilja göra anfallet så effektivt som möjligt utan att förlora för mycket trupper själv i attacken så bör man juh anfalla med den som är starkast.
tex 100st svärd, då bör man anfalla med stridsvagn, men nästa steg blir juh slungor, dom är svaga deff så jag tar nästa, bågskyttar, dom är juh starkare mot stickvapen, då borde man anfallit med riddare ist.
det är bl a detta som gör att jag skulle vilja veta vilken ordning soldaterna anfaller och försvarar

/mvh
 

DeletedUser

Guest
ordningsföljden viktig

håller med micke att ordningsföljden ÄR viktig ut strategisk synpunkt

ta det enklaste... sjövägen...
du ska anfalla en stad med 50 birems & 50 brännare

grovt räknat så behöver du bara 50 brandskepp & sedan 50 transporter
biremsen dör först & sedan brännarna. därför behöver du inte 100brandskepp.
motständaren får mindre KP dessutom billigare än 100brandskepp

samma räkning gör du då med landtrupper om du vet ordningsföljden

mvh.
vildhussen
 

DeletedUser

Guest
Okey "alla" Einstains "out there"!

Jag ska överbevisa er att ni är inne på ett felaktigt spår ;), men tyvärr är jag upptagen i början på veckan så det tar några dagar.

Men först ett litet förtydligande ...
Micke79an sa:
en av anledningen till att jag frågade är om man tex scoutar en by och får veta att det är 100 soldater av alla där (ett exempel nu) och inga guda varelser.
om man skulle vilja göra anfallet så effektivt som möjligt utan att förlora för mycket trupper själv i attacken så bör man juh anfalla med den som är starkast.
tex 100st svärd, då bör man anfalla med stridsvagn, men nästa steg blir juh slungor, dom är svaga deff så jag tar nästa, bågskyttar, dom är juh starkare mot stickvapen, då borde man anfallit med riddare ist.
det är bl a detta som gör att jag skulle vilja veta vilken ordning soldaterna anfaller och försvarar

/mvh

Hoplit är bättre än Stridsvagnar (båda har stickvapen) mot t ex Svärdsmän. Tips! Bara för att Hoplit bär "tung utrustning" och är saktfärdiga, är det inget som säger att man måste anfalla landvägen. Skickas trupperna med skepp så är alla marktrupper beroende av hastigheten på Transport- eller Fraktskeppen och då spelar hastigheten för de olika markenheterna, ingen roll.
Dessutom har Hoplit en mindre totalkostnad än Stridsvagnar. Träningstiden för dem båda är ungefär likvärdig, per farmare, dvs 1 Stridsvagn (4 farmare per enhet) = 4 Hoplit (1 farmare per enhet) har en träningstid på ca 1 timma och som i sin tur kan halveras med Hera's Befolkningstillväxt.


För övrigt, problemet i ditt resonemang är att vid anfall så hoppar inte de försvarande enheterna fram enhet för enhet, utan dom kommer alla i samlad trupp. Dvs alla enheter som försvarar staden kommer samtidigt och möter de anfallande trupperna.

----------

vildhussen sa:
håller med micke att ordningsföljden ÄR viktig ut strategisk synpunkt

ta det enklaste... sjövägen...
du ska anfalla en stad med 50 birems & 50 brännare

grovt räknat så behöver du bara 50 brandskepp & sedan 50 transporter
biremsen dör först & sedan brännarna. därför behöver du inte 100brandskepp.
motständaren får mindre KP dessutom billigare än 100brandskepp

samma räkning gör du då med landtrupper om du vet ordningsföljden

mvh.
vildhussen

Mjna, det är iof en alldeles korrekt och riktig reflektion vad gäller de marina enheterna, men det du gör är att du försöker jämföra "äpplen" med "päron".

Ett litet resonemang/korrigering ...
Anfallsskepp (i detta fall Brandskepp) slår mot försvarsskepp (i detta fall Birem) enligt beskrivning ovan.
Vad gäller Brännare så är min uppfattning den att dessa även kan "styras" manuellt/aktivt mot anfall som kommer sjövägen och slår då med förhållandet 1:1 mot marina enheter, dvs anfall- och försvarsvärden för de olika enheterna spelar ingen roll utan det är skepp mot skepp.
Om det då är försvarsskepp (Brännare) mot anfallsskepp (Brandskepp) eller om det är en slumpvis utplåning av anfallande marina enheter dvs både Brandskepp och Transportskepp i detta fall, det vet jag faktiskt inte, så utgången av en aktiv handling (om jag uppfattat rätt) med Brännare har jag ingen erfarenhet av, då jag aldrig byggt några, just pga att jag inte kan vara tillgänglig jämt och få ut max av dem.


En kvalificerad gissning
Låt säga att jag är online och har ett inkommande anfall mot mig. Om jag då skickar "mina" Brännare mot detta anfall. Ja, då är en kvalificerad gissning den att utgången kan liknas med Poseidon's Storm på havet, dvs slumpvis utvalda skepp, däribland transportskepp med trupp, utplånas.
Jag antar att denna möjlighet finns till för att utjämna förhållandet mellan anfallare och försvarare något, då man som försvarare inte kan använda sig av någon gudomlig kraft om anfallaren redan använt en sådan på anfallet, t ex Athena's Hjältemod eller Zeus Gynnsamma vindar.


Om Brännare står passivt i hamnen så som beskrivits ovan, är det riktigt att anfallsskeppen (Brandskepp) först slår ut försvarsskeppen (Birem) och sedan de passiva Brännarna. Men att därav dra slutsatsen att markenheterna strider enhet för enhet är långsökt och felaktigt, enligt min uppfattning och erfarenhet.

Kostnadsaspekt och antal krigspoäng
Du säger att du skickar Transportskepp och att det blir billigare än 100 Brandskepp. Nja, du kan inte enbart skicka Transportskepp utan marktrupper. Har bestämt för mig att man måste skicka med trupper med Transportskeppen varav minsta antalet är baserat på Bondgårdens nivå. Antalet i sin tur förhåller sig till antalet farmare, dvs 1 Transportskepp 7 farmare, och att dessa inkluderas tillsammans med enheterna.
Det är möjligt det blir billigare ändå. Det får du räkna på ;).


... återkommer :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp