Uträkning av off och deffvärden

DeletedUser

Guest
Tycker att det någonstans (torget tex) ska stå hur mycket försvar man har mot stick, slag, distans osv och även då hur mycket attack man har i de olika kategorierna. Det ska då gälla trupperna som är i staden (även förstärkningar).

Vad tycker ni? vet att bla kingsage har detta så borde ju å att fixa.
 

DeletedUser

Guest
Låter rätt så användbart tycker jag. Och om ni kan avrunda forums undersökningar till 2 deciamler i allians forum så borde det väl inte vara så svårt att få detta ihop räknat i torget?
 

DeletedUser1459

Guest
Att använda ett visst vapenslag mot ett visst försvar kan man ganska enkelt simulera fram via simulatorn som många underskattar. Ett alldeles utmärkt verktyg om än något tidsödande i bland. Men varför ska allting vara så lätt.
Du nämner att KingsAge har något sådant. Jo, det är riktig du får veta totalpoängen för dina def och off trupper, men egentligen är väl det skit samma om du vet att du 10 mille i def 15 mille i off om du inte har något att jämföra poängen/värdet med.

Här i grepolis så är min uppskattning att man med rätt vapenslag blir ungefär 10%-20% effektivare men jag menar, ställs man inför en blandad def så krävs lite beräkning och eftersom det är ganska tråkigt så är väl den enklaste metoden att simulera försvaret mot sina egna trupper. Och välja den anfallsstyrka som går ur slaget med minst döda soldater för egen del och mest döda soldater hos motståndaren. Att skicka en spion och därefter skräddarsy ett anfall är både tidsödande och oklokt, under den tiden kan man själv bli anfallen.

Det hör väl inte till vanligheterna men ibland hittar man en stad med max off-trupper utan def och att sopa rent hus med 1 egen off-stad trots att muren är på nivå 20 och det finns torn, är en lyckodag. Fram till nu har det hänt mig 2 ggr där jag som anfallare fått kp 2:1, där motståndaren förlorat ca 2000 och dom egna förlusterna stannat vid knappt 1100 egna. Det är en bra dag på jobbet!
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tror du missförstår varför jag tycker det vore bra att ha. Det är inte för anfallarens skull utan för att den som försvarar framförallt om det är någon som är ny och inte förstått riktigt hur det fungerar. Ser den då att totala mot slag ligger på hälften av det mot stick och distans så kanske man förstår att det är något som inte stämmer.
 

DeletedUser

Guest
Tycker att det någonstans (torget tex) ska stå hur mycket försvar man har mot stick, slag, distans osv och även då hur mycket attack man har i de olika kategorierna. Det ska då gälla trupperna som är i staden (även förstärkningar).

Vad tycker ni? vet att bla kingsage har detta så borde ju å att fixa.

Fördelen med detta är ju såklart att de blir mycket lättare att sätta sig in i att bygga sitt försvar och de blir ju helt klart mycket lättare för nya spelare att komma in i spelet utan att behöva få för mycket instruktioner.

Nackdelen är ju dock att man förlorar lite av spänningen i att kriga om man enkelt kan se hur bra försvar man har mot en viss enhet i en stad om man t.ex har haft spionage på nån som anfaller och känner till truppantalet.

Min personliga åsikt är ju att de är bättre som de är i nuläget. :)
 

DeletedUser1459

Guest
Mja, jag håller absolut med ZappiX. En annan aspekt, om jag nu då får räkna mig till proffsen eller i vart fall till dom mer erfarna spelarna, så räcker det med att jag kikar på en spionrapport och ganska snabbt kan bilda mig en uppfattning om jag ska skicka 1, 2 eller 3 osv, off-byar mot en by och vilken typ av vapenslag som är bäst lämpad.
Sedan är det ju så här att om en allians ligger i krig med en annan allians så lär ju man behöva hjälp med att försvara sig om revolten eller ks landat och är ett faktum. Och som anfallare i ett sådant lägen så lär ju vapenslaget, då det kanske står 5000 gubbs och försvarar en by, var ganska sekundärt eftersom man då lär få försöka trolla fram allt man har själv och en hel del till. Huvudsaken är ju att trupperna gör någon skada och att dom är j*vligt många :).
:cool:

Edit
Jo, och som försvarare i sådana lägen får man nog lita på att man har kompetenta medspelare som skickar stöd och som uppfyller kraven för en god defensiv insats :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp