Statistik och kick

  • Trådstartare DeletedUser1337
  • Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser1337

Guest
Detta förslag riktar sig främst mot gamla systemet, men går även att applicera på revoltsystemet.

Om en spelare kickas från en allians under pågående erövring så tillskrivs inte anfallaren en vinst gentemot en annan allians. Om man verkligen är osportslig så kan man då kicka spelare 5 minuter innan erövringen är klar och sedan bjuda in igen. Då tappar aldrig alliansen i statistik, endast spelaren i fråga.
Självklart är det ingen som använder detta fula sätt i verkligheten - inte vad jag vet åtminstone - men det skulle ju gå.
Är man i krig mot en allians (eller flera) så vill man gärna föra statistik över hur det går. Därför anser jag att detta är ett problem. Statistik är roligt och ger en bra översikt, det ska inte gå att manipuleras så enkelt.

Därför föreslår jag att vid varje pågående erövring tillskrivs en förlust (vid lyckad erövring, såklart) för den aktuella alliansen vid tidpunkten som koloniskeppet kommer in i staden, inte när erövringen är klar.
Med revoltsystemet skulle detta kunna gälla från när revolten sätts igång av den erövrande spelaren.
Informationen om när KS landade (eller revolten inleddes) kan sparas i en cache i 24 timmar, sedan dumpas cachen. I revoltvärldar innebär detta såklart större cache.

Jag vet att det inte är InnoGames som håller i statistiksidan, så egentligen kanske man ska vända sig till Clash Rank istället? Men min tanke är att det bör gå att programmera in i spelet på något sätt. Kanske (i värsta fall) genom att sätta en 24-timmars "sluss" när man kickas från eller lämnar en allians så att man under 24 timmar inte kan gå med i en annan allians, för man är i en "gråzon" utanför sin förra allians.

Eller så kan InnoGames göra en egen statistiksida (kan kräva inloggning i spelet på den aktuella servern om man så vill) där man lätt kan ändra förutsättningarna för detta från värld till värld.

Tankar kring detta?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1459

Guest
Mark Twain sade en gång i tiden, det finns 3 sortes lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik

Jag håller med honom. Och statistiken för Grepolis kan inte vara mer lögnaktig och missvisande, att den borde tas bort helt. Eftersom den säger absolut ingenting om allting.
 

DeletedUser1337

Guest
Mark Twain sade en gång i tiden, det finns 3 sortes lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik

Jag håller med honom. Och statistiken för Grepolis kan inte vara mer lögnaktig och missvisande, att den borde tas bort helt. Eftersom den säger absolut ingenting om allting.
Grepostats visar ju bara allt som den får information om från servern. Deras statistik är objektiv. Den visar allt, eftersom ingen agenda finns. Däremot visar den som använder statistiken det som den personen vill visa. Själv gör jag alltid mitt bästa för att visa siffror objektivt, eftersom jag inte behöver vinkla dem för att ge stöd för mina argument ;)

Mark Twains citat är från megafon-medias tid, det är inte riktigt applicerbart idag. Särskilt inte i den här situationen.

Vad anser du är missvisande med statistiken på grepostats?
Denna diskussionen kanske vi bör ta i en annan tråd dock eftersom denna handlar om problemet jag beskrev i tråden, inte huruvida statistik vinklas eller ljuger. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1459

Guest
Jag det ska vi nog ta i en annan tråd. Då jag kan visa ett otal missvisande exempel med den statistik som presenteras, men allt går ju ut på vad man vill visa.

Ingen statistik kan vara objektiv dock och är alltid vinklad, särskilt med det underlag du har. Nämligen Grepostat.
 

DeletedUser1337

Guest
Ingen statistik kan vara objektiv dock och är alltid vinklad, särskilt med det underlag du har. Nämligen Grepostat.

Vill inte gå för off-topic, så svarar bara lite kort på detta.
Vad jag vet är inte Grepostat vinklat (eftersom de ju inte har någon agenda), men däremot kan den vara ofullständig och därmed missvisande :)
 

DeletedUser378

Guest
Skall försöka få detta framlagt på högre höjd än hos mig själv så får vi se vad vi kan få ut av det.
 

DeletedUser

Guest
Orkar inte kolla om någon har påpekat detta redan men jag ser ett direkt problem med den här potentiella förändringen.
Tänk er att allians A bjuder in en spelare som, utan att allians A känner till detta, har en hög inkommande anfall från allians B. Allians B kommer då antagligen kontakta allians A och påpeka att spelaren är krigsflykting och därmed bör kickas. Innan allians A hinner reagera på detta kanske revoltanfallet, alternativt KSet, från allians B hinner landa.
Då kommer det alltså i statistiken se ut som att allians B erövrade staden från allians A, trots att allians A kanske hinner kicka spelaren innan allians B slutför erövringen.

Vet inte om detta är något problem egentligen, personligen tycker jag inte att problemet som den här tråden rör överhuvudtaget är något problem (bryr mig inte så mycket om statistik), detta var mest bara en tanke jag fick :)
 

DeletedUser855

Guest
Orkar inte kolla om någon har påpekat detta redan men jag ser ett direkt problem med den här potentiella förändringen.
Tänk er att allians A bjuder in en spelare som, utan att allians A känner till detta, har en hög inkommande anfall från allians B. Allians B kommer då antagligen kontakta allians A och påpeka att spelaren är krigsflykting och därmed bör kickas. Innan allians A hinner reagera på detta kanske revoltanfallet, alternativt KSet, från allians B hinner landa.
Då kommer det alltså i statistiken se ut som att allians B erövrade staden från allians A, trots att allians A kanske hinner kicka spelaren innan allians B slutför erövringen.

Vet inte om detta är något problem egentligen, personligen tycker jag inte att problemet som den här tråden rör överhuvudtaget är något problem (bryr mig inte så mycket om statistik), detta var mest bara en tanke jag fick :)

Allianser som tar in en spelare timmarna efter denne blivit kickad ur en tidigare allians får nog skylla sig själva tycker jag, man måste ju kolla upp den man tar in samt säkerställa sådant innan, om en spelare ljuger om sådant redan från start så lär han snabbt bli allianslös igen så troligen inte ofta detta kommer ske ;)
 

DeletedUser

Guest
Allianser som tar in en spelare timmarna efter denne blivit kickad ur en tidigare allians får nog skylla sig själva tycker jag, man måste ju kolla upp den man tar in samt säkerställa sådant innan, om en spelare ljuger om sådant redan från start så lär han snabbt bli allianslös igen så troligen inte ofta detta kommer ske ;)
Han behöver väl inte nödvändigtvis ha blivit kickad nyligen bara för att han håller på att bli erövrad?

Men min idé var ganska ogenomtänkt och onödig, kände bara för att skriva lite ;)
 

DeletedUser845

Guest
Clashranking är faktiskt något som jag inte kände till, men jag gillar dina förslag skarpt! :)

Vill även lägga till lite tankar om det som Hiawatha sade angående statistik.
Precis som du säger så kan man alltid hitta statistik som är fullkomligt missledande genom att vinkla den på olika sätt, och därav på sätt och vis ljuga sig fram till att man är bättre än en konkurrent.

I ett spel som detta däremot, där folk får lägga ned väldiga mängder med tid på spelet om de vill hoppa sig i toppen, så hade ju inte välfungerande statistik varit en så dum idé.
Jag har tagit upp detta gång på gång, men då det inte går att totalt eliminera den allians som vägrar att dö i detta spelet, så måste man hitta andra mål än det. Hur mycket någon än påstår att den spelar spelet endast för att det är kul eller gemenskapen, så har topp allianser alltid något mål.

Nu i 2.0 så kom det ju visserligen Age of wonders (heter det så?), men det kan vi ju drömma om att få se på svenska världarna om vi inte kan få innogames tyskarna att sänka kravet för att det ska starta. Det kommer inte vara den allians som dominerat världen som kommer vinna på det, utan en samling storspelare som fortfarande spelar kvar då porten öppnas.
Ta Kladdig häst på Zeta som exempel, det var en 100% premade allians från början. Nu är det fortfarande väldigt mycket kvar innan Age of Wonders kan starta på Zeta, och den alliansen har redan förlorat större delen av sina core members som jag har fattat det. Hur många av orginalmedlemmarna kommer spela kvar där när Zeta når 250 miljoner poäng?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser285

Guest
Hmm tycker väll att statistiken är ganska dålig över lag..
Så har inte tittat på den så där jätte mkt..
Dock något jag sakanr från TW här på grepen är alla statistik kurvor och grafer som man kan kopiera från TW-stat in i stam forumen.. :)
Skulle vara kul om detta kom hit också..

Då kan man se hur utvecklingen ser ut sammanlagt mellan Allians A och B mot C under en viss tid eller sen världens början osv :)
 

DeletedUser1459

Guest
Hmm tycker väll att statistiken är ganska dålig över lag..
Så har inte tittat på den så där jätte mkt..
Dock något jag sakanr från TW här på grepen är alla statistik kurvor och grafer som man kan kopiera från TW-stat in i stam forumen.. :)
Skulle vara kul om detta kom hit också..

Då kan man se hur utvecklingen ser ut sammanlagt mellan Allians A och B mot C under en viss tid eller sen världens början osv :)

Men om statistiken är dålig över lag blir den väl inte bättre bara för att det visas grafiskt.

Utarbeta en statistik som säger något i stället! Fast jag tror inte det går. Mest på grund av att det finns så mycket av slump i hela spelet.
 

DeletedUser1459

Guest
Ta Kladdig häst på Zeta som exempel, det var en 100% premade allians från början. Nu är det fortfarande väldigt mycket kvar innan Age of Wonders kan starta på Zeta, och den alliansen har redan förlorat större delen av sina core members som jag har fattat det. Hur många av orginalmedlemmarna kommer spela kvar där när Zeta når 250 miljoner poäng?

mm, man kanske borde anpassa den gränsen till spelunderlaget. Gaffel, kolla upp det annars risken stor att det aldrig blir något spel och tillämpning av det på svenska servrar. Det stora antalet flyktiga spelare talar också för en revidering av gränsen.
 

DeletedUser1337

Guest
Chamie: Härligt att du också tänker liknande! :)
En allians måste ha ett mål för att överleva. Annars blir det bara samma saker om och om igen utan någon strävan. Where's the fun in that? Man behöver inte ha som mål att vara "bäst" eller flest, man kan ha som mål att ta x antal städer från större spelare under y tid t.ex.

Dock något jag sakanr från TW här på grepen är alla statistik kurvor och grafer som man kan kopiera från TW-stat in i stam forumen.. :)
Skulle vara kul om detta kom hit också..

Då kan man se hur utvecklingen ser ut sammanlagt mellan Allians A och B mot C under en viss tid eller sen världens början osv :)
Det här hade jag faktiskt glömt bort. Var länge sedan jag spelade TW. Men jag tror att man får vända sig till Clash Rank (eller andra statistiksidor) och en möjlighet att göra bilder av statistiken, som man sedan lägger upp med BB-kod i in-game-forum. Då går det att göra utan att InnoGames blandas in i leken.
... Om nu inte InnoGames bestämmer sig för att göra egna statistiksidor d.v.s ^^

mm, man kanske borde anpassa den gränsen till spelunderlaget. Gaffel, kolla upp det annars risken stor att det aldrig blir något spel och tillämpning av det på svenska servrar. Det stora antalet flyktiga spelare talar också för en revidering av gränsen.
Håller helt med här, även om jag inte spelar på någon värld med 2.0 just nu så är taket löjligt högt. På alfa (som ju funnits längst) finns det just nu 5 spelare med 1 miljon poäng eller högre. Ja, jag vet att den är den slöaste också.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp