Spökstäder och inaktiva spelare

DeletedUser

Guest
Ett problem som uppstått på Betaservern och säkerligen på flera andra servrar är att fokus på internerövringar samt spökstäder har prioriterats istället för att kriga mot andra spelare och allianser. Detta för att risken för att fienden tar den inaktiva staden/spökstaden i ens eget territorium är för stor och då vill alliansen givetvis ha kontroll över sitt eget område.

Vad är slutsatsen av detta?


Resultatet blir en herrans massa internerövringar för allianserna att genomföra för att inte låta fienden komma in i sitt eget område. Detta gör så att det numera ständigt är brist på KP bland spelarna och med brist på KP så stannar alla krig av. Detta leder i sin tur till att ännu fler spelare tröttnar då det bildas tristess och man hamnar i en ond spiral som är svår att ta sig ur. Samtidigt i det kriget man själv för tar man den enkla vägen och försöker erövra fiendens inaktiva spelare.

Mitt förslag är följande.

Alla städer som automatiskt blir spökstäder sänks omedelbart till max 1500 poäng för att sedan snabbt tyna bort. Detta gör att intresset för att erövra spökstäder sänks väsentligt.
Allianserna har i detta läget möjlighet att sätta ut stöd hos inaktiva spelare fram till deras städer blir spökstäder vilket gör spelet mer rörligt.

Ett annat alternativ är att låta raseringstiden på en spökstad öka drastiskt. Säg att en spökstad får en halveringstid på en dag så tar det bara 3 dagar innan den är nere på ca 1500 poäng. Detta torde vara det enklaste sättet att programmera på. Skulle man i detta fall ställa upp stödtrupper i staden skall dessa ej förgås när staden rasar då man gör en allmännyttig tjänst för spelet :)

Skulle man kunna minska internerövringarna och fokusera sina KP på fienden istället är jag övertygad om att intresset för spelet hade ökat rejält. Det krävs då mer av en som spelare i stället för att hela tiden välja den enkla vägen.

Med väldigt hälsningar

Coffe79
 

DeletedUser

Guest
Ett problem som uppstått på Betaservern och säkerligen på flera andra servrar är att fokus på internerövringar samt spökstäder har prioriterats istället för att kriga mot andra spelare och allianser. Detta för att risken för att fienden tar den inaktiva staden/spökstaden i ens eget territorium är för stor och då vill alliansen givetvis ha kontroll över sitt eget område.

Vad är slutsatsen av detta?


Resultatet blir en herrans massa internerövringar för allianserna att genomföra för att inte låta fienden komma in i sitt eget område. Detta gör så att det numera ständigt är brist på KP bland spelarna och med brist på KP så stannar alla krig av. Detta leder i sin tur till att ännu fler spelare tröttnar då det bildas tristess och man hamnar i en ond spiral som är svår att ta sig ur. Samtidigt i det kriget man själv för tar man den enkla vägen och försöker erövra fiendens inaktiva spelare.

Mitt förslag är följande.

Alla städer som automatiskt blir spökstäder sänks omedelbart till max 1500 poäng för att sedan snabbt tyna bort. Detta gör att intresset för att erövra spökstäder sänks väsentligt.
Allianserna har i detta läget möjlighet att sätta ut stöd hos inaktiva spelare fram till deras städer blir spökstäder vilket gör spelet mer rörligt.

Ett annat alternativ är att låta raseringstiden på en spökstad öka drastiskt. Säg att en spökstad får en halveringstid på en dag så tar det bara 3 dagar innan den är nere på ca 1500 poäng. Detta torde vara det enklaste sättet att programmera på. Skulle man i detta fall ställa upp stödtrupper i staden skall dessa ej förgås när staden rasar då man gör en allmännyttig tjänst för spelet :)

Skulle man kunna minska internerövringarna och fokusera sina KP på fienden istället är jag övertygad om att intresset för spelet hade ökat rejält. Det krävs då mer av en som spelare i stället för att hela tiden välja den enkla vägen.

Med väldigt hälsningar

Coffe79

Det vore intressant och höra hur ni andra tycker om det här förslaget. E jag helt ute och cyklar?
 

DeletedUser

Guest
Problemet är väl de spelare som väljer att göra sina städer till spöken innan de erövras. Framförallt i början blir det jobbigt om städerna man tar över hamnar på 1500p.

Annars så är det en bra idé att minska internerövring.
 

DeletedUser

Guest
Tycker det låter vettigt, man kunde ha en gräns på 10 dagar efter inaktiviteten är aktiverad sedan sjunker de ner.

Då kan alliansen välja mellan att ta dem eller deffa dem tills de försvinner.
 

DeletedUser

Guest
Så städer som krävts tid att bygga upp ska sänkas direkt? Det är inte hälsosamt för servern mer än vad inaktiviteten är.

edit* tycker de sänks tillräckligt snabbt redan. En enkel lösning, låt fienderna ta spökstäderna för att sedan ta dem från dom.
 

DeletedUser

Guest
Jag håller med

En utav dem saker med Grepolis som jag ogillar starkt är städer på 175 poäng, som bara är där dem är. Skulle man ta över dem (Vilket förmodligen inte är svårt) så skulle man förlora 599 poäng jämfört med om man skulle grunda en ny stad bredvid. Sedan tar det oftast två veckor innan dem försvinner, och då kan man ha grundat tre nya städer.
Visserligen är inte detta ett så stort problem om man har det där med alliansens område i åtanke. Då kan ju alliansen som vill in på deras område bara grunda sex byar på en liten ö, superdeffa dem tills dem har växt lite och så har fiendealliansen sex städer mitt i erat område.
 

DeletedUser

Guest
Ett problem som uppstått på Betaservern och säkerligen på flera andra servrar är att fokus på internerövringar samt spökstäder har prioriterats istället för att kriga mot andra spelare och allianser. Detta för att risken för att fienden tar den inaktiva staden/spökstaden i ens eget territorium är för stor och då vill alliansen givetvis ha kontroll över sitt eget område.

Vad är slutsatsen av detta?


Resultatet blir en herrans massa internerövringar för allianserna att genomföra för att inte låta fienden komma in i sitt eget område. Detta gör så att det numera ständigt är brist på KP bland spelarna och med brist på KP så stannar alla krig av. Detta leder i sin tur till att ännu fler spelare tröttnar då det bildas tristess och man hamnar i en ond spiral som är svår att ta sig ur. Samtidigt i det kriget man själv för tar man den enkla vägen och försöker erövra fiendens inaktiva spelare.

Mitt förslag är följande.

Alla städer som automatiskt blir spökstäder sänks omedelbart till max 1500 poäng för att sedan snabbt tyna bort. Detta gör att intresset för att erövra spökstäder sänks väsentligt.
Allianserna har i detta läget möjlighet att sätta ut stöd hos inaktiva spelare fram till deras städer blir spökstäder vilket gör spelet mer rörligt.

Ett annat alternativ är att låta raseringstiden på en spökstad öka drastiskt. Säg att en spökstad får en halveringstid på en dag så tar det bara 3 dagar innan den är nere på ca 1500 poäng. Detta torde vara det enklaste sättet att programmera på. Skulle man i detta fall ställa upp stödtrupper i staden skall dessa ej förgås när staden rasar då man gör en allmännyttig tjänst för spelet :)

Skulle man kunna minska internerövringarna och fokusera sina KP på fienden istället är jag övertygad om att intresset för spelet hade ökat rejält. Det krävs då mer av en som spelare i stället för att hela tiden välja den enkla vägen.

Med väldigt hälsningar

Coffe79


Vissa spelare skadar sin allians genom att bara bli inaktiva, men sen har vi de som vill alliansens bästa och stannar kvar till alla deras städer blir tagna.

Tänk om en spelare som har 100 städer går inaktiv, hur långt tid kommer det inte ta att erövra de städer.
Visserligen är det först till kvarn, men primära målet blir att erövra dennes städer och det kommer ta tid.

Varför då inte göra så att spelarna som slutar har möjlighet att meddela och be admin på världen att ta bort städerna med omedelbar verkan.
Detta för att istället för att blockera omsättningen, öppnar upp platserna på öarna och de ständiga internerövringarna kan minskas.
De kan också meddela sin allians om detta så de snabbt kan kolonisera platserna.
Nya städer, ny omsättning.

Har själv en del städer och skulle jag vilja sluta och ge alla en sjysst chans skulle jag hellre be alliansen erövra nyckel platserna, för att sen ha möjlighet att sedan göra såhär.

Annela
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp