Ryttaren

DeletedUser378

Guest
Här är det fritt att lämna sina åsikter om balanseringen av ryttaren.

Se mer information om balanseringen här

Med vänliga hälsningar
Ert Grepolis Team
 

DeletedUser

Guest
Gillar verkligen att det funderas på att höja anfallsvärdet på ryttaren. Kanske nån byggnad eller forskning som sänker platserna i bondgården oxå?
 

DeletedUser

Guest
Ska inte gå in allt för djup på detta eftersom det blir överkurs. Men som läget är i dag så har Ryttare, Hoplit och Slungkastare en viss effektivitet mot försvarande standardenheter såsom Svärdsmän, Bågskyttar och Hoplit.

En ökad skada för Ryttare innebär att man behöver träna färre Ryttare och även Hoplit medan antalet Slungkastare består, för att uppnå samma resultat. För man vill ju uppnå att varje bonde gör så stor skada som möjligt till minsta möjliga kostnad.

Detta uppnås effektivast genom att studera stridsskriptets beteende för de olika enheterna. Dom slutsatser man kan dra av det är att Ryttare slåss först sedan Hoplit och därefter Slungkastare i en blandtrupp av dito enheter, vilket alltså innebär att ett ökat anfallsvärde gör att dyra Ryttarna och Hoplit kan minskas i antal, så att fler Slungkastare dödas eftersom dom är billigare.

Effekten blir alltså den motsatta, dvs att man kommer att träna färre Ryttare när man kommer på hur det förhåller sig :).

Och det är det nog inte så många som tänker på när inte ens teknikerna på Innogame gör det :D.

Edit
Sedan behöver man inte vara raketforskare för att konstatera att endast 20% är ger positiv TUR-bonus (lycka) där således dom andra 80% äter upp vart enda litet försök till en balansering. Men det ser säkert bra ut på pappret om man inte tar med TUR-bonusen i sina beräkningar.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Gillar verkligen att det funderas på att höja anfallsvärdet på ryttaren. Kanske nån byggnad eller forskning som sänker platserna i bondgården oxå?

Varför vill du sänka antalet platser i Bondgården? Eller har jag förstått fel?
 

DeletedUser

Guest
Varför vill du sänka antalet platser i Bondgården? Eller har jag förstått fel?

just nu tar dom 3 platser i bondgården, om man forskade nåt eller byggde nån byggnad så kanske dom bara tar 2 platser, resultatet blir att man får fler ryttare i en stad
 

DeletedUser

Guest
just nu tar dom 3 platser i bondgården, om man forskade nåt eller byggde nån byggnad så kanske dom bara tar 2 platser, resultatet blir att man får fler ryttare i en stad

Ahh, du tänker så, okey med risk för lite överkurs, men hursomhelst så kan jag informera dig och andra (ska ändå lägga ner detta) att Ryttarnas anfallseffektivitet är 1.45 vs. Slungkastares 1.41 mot de defensiva standardenheterna, dvs relativt marginellt. Tittar man då i till det stora antalet och i långa loppet så inser man väldigt snabbt att det "växer mossa på Ryttarna":

där begränsningen ligger i bondgårdsplatser men i en stad kring 8k-10k går det att skaka fram 2590 fria platser och då kan man ha 90 fraktskepp alt 100 fraktskepp, dvs 1440 resp 1600 gubbs + XXX Brandskepp. (Bara om man är en newbie och oinsatt kör man utan Brandskepp och med mycket stor risk smäller trupperna i 1 Birem någonstans på vägen. Det är bara ett önsketänkande att man kan klocka in marktrupp utan brandskepp, för eller senare väggar dom onödigt för att försvararen fått in sina Birem före ens oskyddade skepp ;))

1440 st resp 1600 st Slungkastare
Kostnad: 175,5 x 1440 = 252720 resp 175,5 x 1600 = 280800 resurser med Värnplikt utforskat.
Tid (x1 serv. 0:11:52) med Heras Befolkningstillväxt (0:5:56 = 356 sekunder):
Träningstiden för
1440 slungkastare tar (1440 x 356) / 3600 = 142 timmar 26 minuter
1600 slungkastare tar (1600 x 356) / 3600 = 158 timmar 13 minuter

480 st resp 533 st Ryttare
Kostnad: 648 x 480 = 311040 resp 648 x 533 = 345384 resurser med Värnplikt utforskat.
Tid (x1 serv. 0:42:45) med Heras Befolkningstillväxt (0:21:22,5 = 1282,5 sekunder):
Träningstiden för
480 ryttare tar (480 x 1282,5) / 3600 = 171 timmar
533 ryttare tar (533 x 1282,5) / 3600 = 190 timmar

Tittar man till själva kostnaden för enheterna så kan man alltså träna 332-368 fler Slungkastare.
Tittar man till själva tidsbesparingen så är Slungkastarna färdiga 29-32 timmar tidigare än Ryttare.

Man har såväl en kostnad- och tidsfördel som slagkraft gentemot såväl defensiva enheter som mot en som bygger ryttare.

För att avrunda detta så inser nog vem som helst eller i vart fall de flesta att jag har skjutit balanseringen av ryttarna helt i sank. Att höja anfallsvärdet för 1 ryttare från 55 till 60 (dessutom fördelat på 3 bönder också) är inte bara marginellt utan en fis i rymden :) när man jämför med dom helt outstanding och oslagbara Slungkastarna.


Ryttare användes förr när man var tvungen att hämta res från Bonbyarna, men när 2.0 infördes så tog man också bort Ryttarnas rätt att existera i en stad. I dag är dom troligen bara användbara för en aktiv farmare, inget annat.

@loth: Här har du något att bita i ;).

Notera att kostnaden är totalkostnaden (den sammanlagda kostnaden avseende trä, sten, silver per enhet).
Ni som vill jämföra tidsförhållandet gentemot snabbare servrar delar tiderna med resp hastighet på servern. Kostnaden är den samma för enheterna.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
å andra sidan ställer ryttaren till med betydligt större skada än slungkastaren mot ett svärdsmans baserat försvar. Att endast jämföra kostnad/tid och pga av det döma ut något blir helt fel. Man måste se till effekten och även inse att använda rätt trupp vid rätt tillfälle.
 

DeletedUser

Guest
å andra sidan ställer ryttaren till med betydligt större skada än slungkastaren mot ett svärdsmans baserat försvar.
Mnja, mnjo.

Att endast jämföra kostnad/tid och pga av det döma ut något blir helt fel. Man måste se till effekten och även inse att använda rätt trupp vid rätt tillfälle.
Sant! Men inte skulle jag då skicka Ryttare till en stad med Svärdsmän. Skickar hellre Hoplit isf och får 2:1 i krigspoäng :D.

Men du har rätt man ska inte jämföra äpplen och päron och det gör jag inte heller utan har enbart tagit 3 Slungkastare mot 1 enhet Ryttare. Så nu här kommer ett mer korrekt förtydligande, vilket får Ryttarna att önska att denna fråga aldrig skulle ha påtalats :).

Tittar man strikt till totalskada per betald enhet:

Ryttares kostnad per enhet (3 farmplatser): 648
Slungkastares kostnad per enhet (1 farmplats): 175,5
Hoplits kostnad per enhet (1 farmplats): 202,5

648/175,5 = 3,7 Slungkastare per Ryttare. Alltså 3,7 x 23 (anfallsvärde) = 85,1
648/202,5 = 3,2 Hoplits per Ryttare. Alltså 3,2 x 16 (anfallsvärde) = 52,1
Ryttarens anfallsvärde är 55 (60).

För ...
Blandade försvarstrupper
Slungkastare 85,1/49 (sammanlagt försvarsvärde 1 Svärdsman, 1 Hoplit, 1 Bågskytt) = 1,75
Ryttare: 55 (60)/38 (sammanlagt försvarsvärde 1 Svärdsman, 1 Hoplit, 1 Bågskytt) = 1,45 (1,58)
Hoplit: 52,1/45 (sammanlagt försvarsvärde 1 Svärdsman, 1 Hoplit, 1 Bågskytt) = 1,16
Alltså kostnadseffektivast att skicka Slungkastare. Man måste komma ihåg att flertalet dör i alla fall.

3 Svärdsmän som försvarare
Slungkastare 85,1/90 (sammanlagt försvarsvärde 3 Svärdsmän) = 0,95
Ryttare 55 (60)/42 (sammanlagt försvarsvärde 3 Svärdsmän) = 1,31 (1,43)
Hoplit, 52,1/24 (sammanlagt försvarsvärde 3 Svärdsmän) = 2,17
Alltså kostnadseffektivast med Hoplit.
Så visst gäller det att skicka rätt trupper. Där håller jag definitivt med dig, även om ditt val av truppenheter failar :D.

Slungkastaren, en grym självmordsbombare. Skall finnas med och ha en ledande roll i alla MO-städer.
Hoplit, orädd och lojal och bör alltid ha en plats i MO-städer.
Ryttare, ser kanske cool ut men är mossig och förlegad, men kanske platsar som farmtrupp om man har någon stad och inte vet vad man ska fylla den med, om än Stridsvagnen, tillsammans med bågskyttar, bättre fyller den platsen då användningsområden också är fler och kan hjälpa till i försvaret men också fylla en offensiv funktion om man glömt eller haft svårt att träna Hoplits.

Sedan är det ju som så att man säkert kan hitta en stad där Ryttare kanske är något bättre än just Slungkastare. Men då kommer det att finnas andra enheter som är bättre och effektivare än Ryttarna, så ... R.I.P (Rest In Peace).
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
är väl medveten om att det bästa alternativet mot svärd är stickvapen. Nu gällde ju ditt ursprungliga resonemang inte det, utan du jämförde ryttare kontra slungkastare.

Vidhåller att det gäller att använda olika sorters trupper mot olika typer av försvar och där spelar ryttaren fortfarande en stor roll och jag kan inte se att den är förlegad och endast duger till att farma byar.
 

DeletedUser

Guest
är väl medveten om att det bästa alternativet mot svärd är stickvapen. Nu gällde ju ditt ursprungliga resonemang inte det, utan du jämförde ryttare kontra slungkastare.

Vidhåller att det gäller att använda olika sorters trupper mot olika typer av försvar och där spelar ryttaren fortfarande en stor roll och jag kan inte se att den är förlegad och endast duger till att farma byar.

Svar: Nej!

Man behöver inte vara raketforskare eller särskilt intelligent för att förstå att skriptet hanterar Slagvapen/Spjutvapen/Distansvapen i den ordningen, vilket innebär att en som alltid använder Slungkastare vid anfall, tveklöst kommer att vinna eftersom dom är går snabbare att träna, till en lägre kostnad än ens som tränar 3 ggr dyrare enheter med slagvapen och som tar 30% längre tid att träna.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Svar: Nej!

Man behöver inte vara raketforskare eller särskilt intelligent för att förstå att skriptet hanterar Slagvapen/Spjutvapen/Distansvapen i den ordningen, vilket innebär att en som alltid använder Slungkastare vid anfall, tveklöst kommer att vinna eftersom dom är billigare och går snabbare att få fram.

bara att göra en kontroll i simulatorn, låt 333 ryttare anfalla 500 svärd/ 500 bågar/ 500 hoplitar. Gör samma sak med 1000 slungor och sen med 1000 hoplitar. Kom du fram till samma resultat som jag gjorde?

Att ryttare sen kostar mer tid och mer resurser att bygga är en självklarhet, kvalificerade vapen ska kosta mer och ta mer tid att bygga.
 

DeletedUser

Guest
bara att göra en kontroll i simulatorn, låt 333 ryttare anfalla 500 svärd/ 500 bågar/ 500 hoplitar. Gör samma sak med 1000 slungor och sen med 1000 hoplitar. Kom du fram till samma resultat som jag gjorde?

Att ryttare sen kostar mer tid och mer resurser att bygga är en självklarhet, kvalificerade vapen ska kosta mer och ta mer tid att bygga.

Mnja men detta blir fel så det skriker om det. Du jämför äpplen med päron. I detta fall anfaller du med 1000 enheter mot 1500 försvarare. Sätt dig med simulatorn några timmar så förstår du. Antal mot antal är A och O i spelet.

Annars blir det mängdfördelar, dvs "päronen"
 

DeletedUser

Guest
tillbringar mycket tid vid simulatorn redan, men gör samma sak du fast med det truppantal du tycker är relevant, kommer att visa samma sak.
 

DeletedUser

Guest
tillbringar mycket tid vid simulatorn redan, men gör samma sak du fast med det truppantal du tycker är relevant, kommer att visa samma sak.

Mnja, det har jag nog inte tid eller lust med igen. Men du gör som du vill och inget jag lägger mig i. Jag har visat på svagheterna och den som inte vill eller kan förstå har jag svårt att hjälpa.

Låt säga att du och fienden har lika många städer, där du tränar uteslutande de dyrare och kvalificerade enheterna. Ja då är det du som blir först erövrad. Fienden med ytterligare en stad med ännu fler distansvapen kommer igen och igen och slår ut ditt försvar och till slut faller du och de kvalificerade Ryttarna i samma grav, sorry but facts.
 

DeletedUser

Guest
nu bygger jag ju inte enbart ryttare, om du läser vad jag skrivit så är en mix av olika anfalls typer det bästa. En motståndare som däremot bara bygger slungor blir lätt att förutse och det blir ju rätt enkelt att bygga sitt försvar mot.

Att kunna anpassa sina styrkor precis för den uppgiften dom har framför sig är det optimala, sen om det är slag/stick/distans spelar mindre roll.
 

DeletedUser

Guest
nu bygger jag ju inte enbart ryttare, om du läser vad jag skrivit så är en mix av olika anfalls typer det bästa. En motståndare som däremot bara bygger slungor blir lätt att förutse och det blir ju rätt enkelt att bygga sitt försvar mot.

Att kunna anpassa sina styrkor precis för den uppgiften dom har framför sig är det optimala, sen om det är slag/stick/distans spelar mindre roll.

Mnjo, det kan du kanske ha rätt i, men det spelar ingen roll utifrån resonemanget om att Ryttare har en funktion att fylla på slagfältet. Men medan du då anpassar dina styrkor utifrån en stad du spionerat på, hinner säker några före dig och tar den staden :).

Här har jag satt ihop ett litet experiment. Svaret nedan är mellan Slungkastare och Ryttare. Men hittar du eller någon annan en standardenhet, oavsett kombination, som kan slå ut följande trupper innan vinnaren?. Jag kan inte svaret så någon får posta ett inlägg :).

Vem hinner först?
Spelare A och Spelare B har var sin stad. De ska båda anfalla Spelare C. Ingen av spelarna A och B får anfalla spelare C förrän efter 24 timmar.
Det man måste tänka på är att man bör kunna slå ut Spelare Cs försvar. Väggar man ett anfall så får ju den andre spelaren en fördel genom att denne då behöver mindre trupper för att ta ut Spelare Cs försvar.

Spelare A tränar Slungkastare medan Spelare B tränar Ryttare.

Spelare C har fått 24 timmar försprång och efter 48 timmar består försvaret enligt följande.

162 Svärdsmän
162 Bågskyttar
162 Hoplit

Dom spelar alla på en 1x server med Befolkningstillväx och Resurser obegränsat. Spelare C har inga fördelar som Mur eller Torn etc.

Slungkastare 0:11:52 (712 sek)
Ryttare 0:42:45 (2564 sek)

Vem hinner först slå ut Spelare Cs marktrupp? Svar nedan:
[SPR]Spelare A skickar sina trupper efter 34 timmar och 13 minuter då han behöver 346 st Slungkastare.
Medan Spelare B måste vänta tills han får ihop 113 st Ryttare, vilket tar 40 timmar och 14 minuter.
Sätt gärna ihop en styrka som slår ut Spelare Cs trupper inom 34 timmar och 13 minuter :)[/SPR]

Tider för övriga trupper (nivå 30) finns här

Edit
Har ändrat tiden så den överensstämmer med att Befolkningstillväxt använts, men det gör ingen skillnad i sak då både spelare A och B har fått ändrade tider.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1978

Guest
Självklart behövs en balansering i slagvapen så att vi får ett truppslag som är ett jämbördigt alternativ till slungor och hopliter vad gäller tidsåtgång och kostnad. Nu brukar det inte vara snabbt truppbygge och brist på råvaror som är det som fäller en spelare i det långa loppet, utan möjligtvis brist på social kompetens och bristande aktivitet.

Ryttaren fyller redan nu en viktig funktion tycker jag, med sin relativt höga slagstyrka mot motsvarande försvarsstyrka på defftrupp, så kanske bör man istället satsa på rekryteringstid och/eller råvaruåtgång i balanseringen istället för att öka slagstyrkan.
Ryttaren är en bra allroundenhet, och det bör åtminstone finnas med några lass med ryttare om man kör på en osedd spelare, dvs går på kraft. Kör man på en sedd spelare så bör man såklart inte använda dom mot ett starkt hoplit eller vagnförsvar, lika lite som man använder slungor mot svärd.

(För upplysnings skull ska tilläggas att jag både har blivit av med städer, och tagit tillbaks dom) :)
 

DeletedUser

Guest
bara att göra en kontroll i simulatorn, låt 333 ryttare anfalla 500 svärd/ 500 bågar/ 500 hoplitar. Gör samma sak med 1000 slungor och sen med 1000 hoplitar. Kom du fram till samma resultat som jag gjorde?

Att ryttare sen kostar mer tid och mer resurser att bygga är en självklarhet, kvalificerade vapen ska kosta mer och ta mer tid att bygga.

Okey, vart lite nyfiken iaf.

333 Ryttare slår ut 3x500 Svärdsmän, Bågskyttar och Hoplit
1000 Hoplit slår ut 3x465 Svärdsmän, Bågskyttar och Hoplit
1000 Slungkastare slår ut 3x324 Svärdsmän, Bågskyttar och Hoplit.

Visst absolut, inget jag opponerar mig emot om man har obegränsat med tid att träna Ryttare. Problemet i detta resonemanget är att man har fler än 1000 Slungkastare och 1000 Hoplit på samma tid som man hinner träna Ryttarna, och dessutom till en lägre kostnad. Jag menar alltså att att din jämförelse inte är likvärdig utifrån de olika enheternas egenskaper oavsett vilka enheter de möter i försvaret.
Du tar bara med just slagkraften i ditt resonemang mot en viss typ av försvar och glömmer de andra enheternas styrkor, dvs den lägre tidsåtgången och den lägre kostnaden. Så då kan vi lika gärna säga att vissa mytiska enheter är bättre också.

Sedan vad gäller att man är förutsägbar om man tränar en viss enhet, som du nämnde på något ställe, och på så sätt kan anpassa sitt försvar efter det "köper" jag inte alls. En stad kan endast innehålla en viss antal trupper och kan intas fortast med Slungkastare än någon annan enhet, till den absolut lägsta kostnaden.

Fortsättning följer ...
 

DeletedUser

Guest
ser fram mot den fortsättningen.

Sen vad jag inte upptäckt än är någon begränsning av antalet trupper en stad kan innehålla, (en stad kan producera ett visst antal trupper). Ditt resonemang med "obegränsat" tid och kostnad faller ju helt om man planerar sin krigföring/spelföring, resurser är sällan ett problem, tid att bygga olika sorts trupper finns bara man planlägger och använder sina trupper förståndigt.

Absolut att vissa mytiska väsen är ovärderliga och bör precis som andra trupper användas med omdöme och till rätt saker.

För att återgå till din grundtes, att ryttare inte fyller mer än en "farmarfunktion", och borde skrotas till förmån för slungkastaren så får du nog komma med bättre argument för den saken, iaf hos mig.
 

DeletedUser

Guest
ser fram mot den fortsättningen.

Sen vad jag inte upptäckt än är någon begränsning av antalet trupper en stad kan innehålla, (en stad kan producera ett visst antal trupper). Ditt resonemang med "obegränsat" tid och kostnad faller ju helt om man planerar sin krigföring/spelföring, resurser är sällan ett problem, tid att bygga olika sorts trupper finns bara man planlägger och använder sina trupper förståndigt.

Absolut att vissa mytiska väsen är ovärderliga och bör precis som andra trupper användas med omdöme och till rätt saker.

För att återgå till din grundtes, att ryttare inte fyller mer än en "farmarfunktion", och borde skrotas till förmån för slungkastaren så får du nog komma med bättre argument för den saken, iaf hos mig.

Jag argumenterar inte med dig eller någon annan än se-representanter för InnoGame, då dom kommer att införa en "förstärkning" som dom uttrycker det. Men det är inte någon balansering utan en fis i universum om man ser till den tidsåtgång och resurskrav enheten har i förhållande till de andra enheter och det extra 3 x 1,7 i anfallsvärde per bonde. Och att man av denna anledning vill få spelare att bygga fler Ryttare.

Du har inte visat något som bryter ner mitt argument om att andra enheter är bättre, annat än när du jämför äpplen med päron och ger olika förutsättningar till de olika enheterna du jämför. Så du har definitivt drunknat. Att du själv inte inser det har jag redan förstått. Men man kan ju hoppas att dom som är något mer intelligent har mer förståelse för det.

Men visst jag kommer att bryta ner dina argument ännu mer när tid ges.

Fortfarande har jag dock inte sett att någon enhet eller kombination av enhet som hinner ta staden från Spelare C före Slungkastarna och bara det vittnar om att andra enheter är sämre och i detta fall även de spelare som figurerar på forumet. Så vi kanske ska lägga till de mytiska enheterna också, vi får se ...

Men saken gäller: Olika enheter, samma förutsättningar utifrån enheternas egenskaper. Du kan inte förändra fakta bara för att en enhet är lite färggladare och kanske ser coolare ut.

Edit
En bondgård på nivå 40 kan hålla 3000 bönder. Av dessa går ett visst antal åt till att underhålla varje nivå, så att byggnaderna inte rasar. Där till kan man få extra 240 bönder med Termer (300-60 st), samt 200 med Plog utforskat. Så jag konstaterar att du inte ens är särskilt påläst heller.
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp