Riva vanliga byggnader med katapult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Jag skulle tycka det var intressant om man kunde riva vanliga byggnader också med katapulter. Tänk hur kul det skulle vara om man totalförstör någons kasern eller akademi t.ex.! Innan anfallet med katapulter får man välja vad man ska satsa på (mur, kasern, hamn, akademi, timmerverk, etc) och då kommer katapulterna endast ge sig på den byggnaden.

För att de vanliga byggnaderna inte ska falla som käglor i en strike, som muren brukar göran, så kan dessa ha högre försvarsvärde än muren. Enligt simulatorn krävs det 42 katapulter för att riva en mur på nivå 25 (utan någon eskort eller extra bonusar/lycka). 20st river 11 nivåer på mur 25.

I och med att katapulterna kostar förhållandevis mycket, är långsamma, tar mycket plats och mer eller mindre bara fyller en funktion så vore det lämpligt att varje katapult tar ungefär 0,2 nivå på en byggnad (eller 5 katapulter tar 1 nivå). Det anser jag vara ganska lagom.

Varför anser jag att detta är en bra idé? Jo, för att många fiender är väldigt flitiga på att ducka attacker och endast tillkalla milis. Det enda man kan göra är att riva hela muren och så var det klart, inga resurser då de skickas iväg eller byggs upp. Genom att kunna riva vanliga byggnader sätter man press på spelaren att faktiskt försvara sig eller se sin stad raseras.

Kommentarer? :)
 

DeletedUser

Guest
En kul idé, som jag stödjer. Det skulle ge spelet en ny dimension och vara tillämpligt i vissa slag.
Jag spelar KA (Kings Age) och där finns denna funktion. Tyvärr tillämpas den inte särskilt mycket dock. Av den enkla anledningen att dem är långsamma och ger motståndaren "5 ljusår" på sig att omgruppera och få hjälp innan anfallet kommit fram.
Samtidigt så spelar "vi" väl inte för att förstöra städer utan ta dem i besittning :p.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Samtidigt så spelar "vi" väl inte för att förstöra någons stad utan ta den i besittning :p.
Det är många städer som varken jag eller någon annan är intresserade av. Däremot vill vi kunna undanröja eventuella hot från dessa genom att förstöra viktiga byggnader.

T.ex. om någon har en koloni på en ö i närheten av min stad där den bygger massa båtar som skickas på diverse uppdrag mot mig eller någon av mina vänner så kan jag mycket väl tänka mig att förstöra hamnen i den staden för att den mer eller mindre ska bli värdelös ett tag framöver. Bara ett exempel
 

DeletedUser

Guest
Det är många städer som varken jag eller någon annan är intresserade av. Däremot vill vi kunna undanröja eventuella hot från dessa genom att förstöra viktiga byggnader.

T.ex. om någon har en koloni på en ö i närheten av min stad där den bygger massa båtar som skickas på diverse uppdrag mot mig eller någon av mina vänner så kan jag mycket väl tänka mig att förstöra hamnen i den staden för att den mer eller mindre ska bli värdelös ett tag framöver. Bara ett exempel

Som sagts, tillämplig i vissa slag och skulle ge spelet en ny dimension :D
 

DeletedUser

Guest
... eller varför inte utveckla Zeus Blixar från att vara slumpvisa till att vara valbara för specifika byggnader.
 

DeletedUser

Guest
jag tycker isf att när du rivit muren då kan du riva byggnader
 

DeletedUser

Guest
... eller varför inte utveckla Zeus Blixar från att vara slumpvisa till att vara valbara för specifika byggnader.

Ja det tycker jag också verkar smart. Man borde kunna välja vad blixtrarna slår ner själv:) Hoppas det kan bli någon ändring:cool:
 

DeletedUser

Guest
Enligt simulatorn krävs det 42 katapulter för att riva en mur på nivå 25

Problemet med att göra den typen av beräkningar blir fullständigt missvisande. För om du har en stad med 42 katapulter och skickar dem till en stad som har ett hyfsat försvar så kommer inte katapulterna att sänka muren så mycket, knappt något alls. Efter som katapulterna inte har något skydd så hinner inte dem att göra någon verkan på muren innan dem är förintade.

Och skulle ett sådant anfall komma mot mig så vet jag att den staden dem kom ifrån är tämligen försvarslös och skulle angripa den @once, även om man kan anta att den är deffad från andra städer.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Problemet med att göra den typen av beräkningar blir fullständigt missvisande. För om du har en stad med 42 katapulter och skickar dem till en stad som har ett hyfsat försvar så kommer inte katapulterna att sänka muren så mycket, knappt något alls. Efter som katapulterna inte har något skydd så hinner inte dem att göra någon verkan på muren innan dem är förintade.

Och skulle ett sådant anfall komma mot mig så vet jag att den staden dem kom ifrån är tämligen försvarslös och skulle angripa den@once.
Borde ha lagt till försvar inom parentesen också. Alltså inget försvar, ingen falang, ingen befälhavare och 0% lycka så rivs en nivå 25 mur med 42st katapulter (enligt simulatorn).

Så skulle det finnas en stad utan försvar, utan mur så skulle jag alltså kunna riva 8 nivåer av valfri byggnad med 40 katapulter (om förhållandena varit som i föregående exempel). Jag går inte på något praktiskt exempel nu utan bara teoretiskt. I praktiken har antingen angriparen eller försvararen garanterat forskat fram falang, någon har kanske befälhavare och lyckan blir sällan 0%.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Borde ha lagt till försvar inom parentesen också. Alltså inget försvar, ingen falang, ingen befälhavare och 0% lycka så rivs en nivå 25 mur med 42st katapulter (enligt simulatorn).

Så skulle det finnas en stad utan försvar, utan mur så skulle jag alltså kunna riva 8 nivåer av valfri byggnad med 40 katapulter (om förhållandena varit som i föregående exempel). Jag går inte på något praktiskt exempel nu utan bara teoretiskt. I praktiken har antingen angriparen eller försvararen garanterat forskat fram falang, någon har kanske befälhavare och lyckan blir sällan 0%.

1. Alla kanske inte vill slösa rikitga pengar på ett data spel :cool: Det är ju så för man kanske inte vill eller får köpa guld. 2. katapulterna borde bara kunna ta stadsmuren tycker jag annars vet man inte vilken byggnad man ska bygga tex. om jag har akademin i 28 och får en blixt när jag har forskat fram evövringen redan ska jag forska fram den en gång till då? Det skulle bli tråkigt :(
 

DeletedUser

Guest
1. Alla kanske inte vill slösa rikitga pengar på ett data spel :cool: Det är ju så för man kanske inte vill eller får köpa guld. 2. katapulterna borde bara kunna ta stadsmuren tycker jag annars vet man inte vilken byggnad man ska bygga tex. om jag har akademin i 28 och får en blixt när jag har forskat fram evövringen redan ska jag forska fram den en gång till då? Det skulle bli tråkigt :(

Nja, det som är framforskat är framforskat så den tekniken finns i staden oavsett, om jag inte är alldeles ute och cyklar. Någon får rätta mig om jag har fel.
Men genom att byggnaden förlorar en och annan nivå så medför det att forskningspoäng försvinner och det kan vara nog så illa om man planerat något.
 

DeletedUser

Guest
Nja, det som är framforskat är framforskat så den tekniken finns i staden oavsett, om jag inte är alldeles ute och cyklar. Någon får rätta mig om jag har fel.
Men genom att byggnaden förlorar en och annan nivå så medför det att forskningspoäng försvinner och det kan vara nog så illa om man planerat något.

Jaha det var ju bra :) men jag vill nog ändå ha kvar det. Man skulle kunna göra en röstning väll? Om detta och om det med zeus blixtrarna kan vi inte det?
 

DeletedUser

Guest
Borde ha lagt till försvar inom parentesen också. Alltså inget försvar, ingen falang, ingen befälhavare och 0% lycka så rivs en nivå 25 mur med 42st katapulter (enligt simulatorn).

Så skulle det finnas en stad utan försvar, utan mur så skulle jag alltså kunna riva 8 nivåer av valfri byggnad med 40 katapulter (om förhållandena varit som i föregående exempel). Jag går inte på något praktiskt exempel nu utan bara teoretiskt. I praktiken har antingen angriparen eller försvararen garanterat forskat fram falang, någon har kanske befälhavare och lyckan blir sällan 0%.

Jag, har slutat med katapulter. I vart fall vid erövringar. Bränner en off-stad extra istället om det behövs. Då kan man tillgodogöra sig stadsmurens extra skydd under belägringstiden :). Men det är klart, avser jag att farma den så ryker muren.
 

DeletedUser

Guest
1. Alla kanske inte vill slösa rikitga pengar på ett data spel :cool: Det är ju så för man kanske inte vill eller får köpa guld. 2. katapulterna borde bara kunna ta stadsmuren tycker jag annars vet man inte vilken byggnad man ska bygga tex. om jag har akademin i 28 och får en blixt när jag har forskat fram evövringen redan ska jag forska fram den en gång till då? Det skulle bli tråkigt :(
1. Man behöver inte slösa pengar på att köpa guld för att bygga katapulter och riva mur/byggnader. Det är bara om man vill att sina trupper ska slåss 20% bättre oavsett.

2. Du vet väl ändå vilka byggnader du ska bygga oavsett om någon "vet" vad h*n vill riva i din stad? Sen räcker det med att du har rikligt med deff så kan personen ifråga inte riva någonting, för katapulterna dör innan.


Sen vill jag bara tillägga att om du forskat fram något och din akademi sedan rivs ett par nivåer så kommer ett par forskningar inte gälla om det saknas poäng och/eller nivån är lägre än vad som krävs för forskningarna. Tills du har byggt upp akademin igen. Då var det uträtt, kan vi börja diskutera huruvida mitt förslag skulle kunna utveckla spänningen i spelet? :)
 

DeletedUser

Guest
Ja jag vet det men om man vill ha att sina trupper ska bli 20 % bättre så får man ju köpa guld :) Men alla kanske inte är 18 i spelet så då får man kanske inte det. Och gaffel har nog inte sätt detta för han verkar inte svara på våra frågor om zeus blixtrarna och det med katapulterna. Ps. jag vet att man inte behöver köpa guld för att bygga katapulter ;)
 

DeletedUser

Guest
Ja jag vet det men om man vill ha att sina trupper ska bli 20 % bättre så får man ju köpa guld :) Men alla kanske inte är 18 i spelet så då får man kanske inte det. Och gaffel har nog inte sätt detta för han verkar inte svara på våra frågor om zeus blixtrarna och det med katapulterna. Ps. jag vet att man inte behöver köpa guld för att bygga katapulter ;)
Bra, men jag förstår inte gnället på att de som har råd kan köpa premium och få bättre trupper. Det kan man göra oavsett om man kan riva byggnader med katapulter också eller inte, vilket gör spelet orättvist för vissa.

Sen kan blixtarna tas i en annan tråd för denna handlar om katapulter ;)
 

DeletedUser

Guest
SparkMan sa:
Sen vill jag bara tillägga att om du forskat fram något och din akademi sedan rivs ett par nivåer så kommer ett par forskningar inte gälla om det saknas poäng och/eller nivån är lägre än vad som krävs för forskningarna. Tills du har byggt upp akademin igen. Då var det uträtt,

Är du 100 på det. Jag funderar på om det verkligen förhåller sig så. För en tid sedan ändrade man i Akademin och flyttade om. Tekniken Plog flyttades från nivå 10 eller var den nu var, till nivå 23.
Vid det tillfället hade jag flera städer med Akademi nivå 16, men inte minskade mina tillgängliga farmare för det. Och det måste väl förhålla sig på samma sätt som om byggnaden rasar. Dvs dem tekniker som har forskats fram i en stad finns tillgängliga, trots att nivån på byggnaden raseras, vilket innebär att du kan fortsätta att bygga framforskade skepp mm. Jag menar, rent praktiskt. En teknik försvinner inte, bara för att byggnaden raseras.

Edit:
... så länge forskningspoängen inte visar (-) minus. Först då blockeras tekniken, och det blir då den tekniken som ligger sist.

Scenario 1
Låt säga att Forskningspoängen är 0 och att Akademin som är på nivå 28 raseras till nivå 27. Dvs man förlorar 4 forskningspoäng. Forskningspoängen blir då -4. Om man då t ex skickar ett KS för att erövra en stad så vänder den flottan tillbaka hem även om fienden är besegrad.

Scenario 2
Låt säga att Forskningspoängen är 4 och att Akademin som är på nivå 28 raseras till nivå 27. Dvs man förlorar 4 forskningspoäng. Forskningspoängen blir då 0. Om man då t ex skickar ett KS för att erövra en stad så påbörjas belägringen, förutsatt att fienden har besegrats.

Bevisa gärna att jag har fel, för det händer ibland att jag har, men det är inte ofta :p
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Är ej hundra eftersom mina akademier normalt ligger på 30 och sällan blir rivna. Däremot hade det känts mest logiskt om en forskning som inte uppnår den nivån på akademin som krävs så gäller inte forskningen, oavsett om man har -poäng eller inte.

Men innan vi blir ännu mer avämnes så bör vi försöka återgå till om förslaget om katapulter ska kunna riva vanliga byggnader också. Akademin kan tas i frågor och guider ;)
 

DeletedUser

Guest
Ja hmmmmm... jag tycker att man ska kunna riva vanliga byggnader med katapulter jag har ändrat mig nu :) Det känns bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp