Revolt, hur fungerar det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Jag och säkert många andra också efterlyser en "howto" på hur revolt fungerar.

Informationen i spelhjälpen är katastrofalt dålig (milt sagt).
 

DeletedUser

Guest
Akademi 20 = forska Koloniskepp
Akademi 28 = forska Erövring
Hamn 20 = bygg Koloniskepp

1) Anfall en stad med valet Revolt (inte normalt anfall alltså)
2) Vänta 12h efter att anfallet lyckats (under denna tid kan försvararen träna trupper/få in understöd etc. och anfallaren kan rensa vidare för att hålla staden tom). (Period 1)
3) Skicka in koloniskeppet och trupper för att ta över staden. Detta måste ske inom 12h från att revolten blev "aktiv" (kom ihåg att ha nog med kulturpoäng). (Period 2)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tack, det börjar ljusna. :)

Hur snabbt efter första anfallet, "revoltanfallet", måste man skicka in koloniskeppet? Ska det anlända prick 12h efter revoltanfallet. Vad händer om skeppet kommer in 24h senare? Innebär det bara att motståndaren har mer tid på sig att ordna med "deff"?

Och vad händer om någon annan, alliansmedlem eller någon från en annan allians, kommer in med ett koloniskepp efter avslutat anfall?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Förtydligade min förra fråga och la till en annan...
 

DeletedUser

Guest
revolt

så det tar tolv extra timmar efter att man fått in koloniskeppet att erövra staden, så i praktiken tar det längre tid på beta än på alpha att ta över en stad?
 

DeletedUser

Guest
så det tar tolv extra timmar efter att man fått in koloniskeppet att erövra staden, så i praktiken tar det längre tid på beta än på alpha att ta över en stad?

12h + 12h, skillnaden i tid mellan alfa och beta är glappet där emellan.

Vet ärligt talat inte hur lång tid man har på sig innan det är för sent och "revolten" är över men en kvalificerad gissning är att luckan är på 12h också.

Huruvida revolten är personlig vet jag inte heller (mycket okunskap, jag vet) men det låter mest troligt att det är så.

Återkommer med mer exakta svar när jag vet :)
 

DeletedUser

Guest
Revolten tar 12h att starta som jag sade tidigare och den pågår i 12h efter det, 24h totalt alltså.

Under den "aktuella" revolt-perioden av 12h, period #2, så erövrar man staden direkt koloniskeppet anländer och lyckas slå sönder mark- och sjöstyrkorna som deffar staden.

Detta innebär att en stad kan erövras på bara dryga 12h från att första revolt-striden ägt rum om man tajmar in koloniskeppet bra. Alltså rejält fortare än på alfa och något man bör ha i åtanke om man ser anfall på väg in.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Följdfråga: Om det är jag som är utsatt för revolten, vad ska jag göra för att "överleva" den? är det bara bygga trupper fort som attan innan revolten är helt färdig, för då kmr ett anfall... eller?
 

DeletedUser

Guest
om jag förstått rätt hur det funkar så är det bara att tigga om ass från dina alliansmedlemmar och bygga på med trupper. bygg bara, bygg!
 

DeletedUser

Guest
Hörni, detta är verkligen inte ämnet. Ämnet handlar om revolt, och det borde ni hålla er till. Här är en sammanfattning av informationsrika inlägg.

Akademi 20 = forska Koloniskepp
Akademi 28 = forska Erövring
Hamn 20 = bygg Koloniskepp

1) Anfall en stad med valet Revolt (inte normalt anfall alltså)
2) Vänta 12h efter att anfallet lyckats (under denna tid kan försvararen träna trupper/få in understöd etc. och anfallaren kan rensa vidare för att hålla staden tom). (Period 1)
3) Skicka in koloniskeppet och trupper för att ta över staden. Detta måste ske inom 12h från att revolten blev "aktiv" (kom ihåg att ha nog med kulturpoäng). (Period 2)

Revolten tar 12h att starta som jag sade tidigare och den pågår i 12h efter det, 24h totalt alltså.

Under den "aktuella" revolt-perioden av 12h, period #2, så erövrar man staden direkt koloniskeppet anländer och lyckas slå sönder mark- och sjöstyrkorna som deffar staden.

Detta innebär att en stad kan erövras på bara dryga 12h från att första revolt-striden ägt rum om man tajmar in koloniskeppet bra. Alltså rejält fortare än på alfa och något man bör ha i åtanke om man ser anfall på väg in.
 

DeletedUser

Guest
Tack Fightergear för den fina sammanfattningen.
Då återstår bara en fråga:
Kan jag starta revolten och kompisen skicka in sitt koloniskepp sedan, eller måste det vara samma spelare som gör båda sakerna.
 

DeletedUser

Guest
Kan jag starta revolten och kompisen skicka in sitt koloniskepp sedan, eller måste det vara samma spelare som gör båda sakerna.

jag tror att om du skapar revolten och din kompis senare hämtar koloniskeppet tror jag staden går till din kompis. men om jag var du skulle du invänta fler svar. för jag gissar bara. men borde iaf vara så :p
 

DeletedUser

Guest
jag tror att om du skapar revolten och din kompis senare hämtar koloniskeppet tror jag staden går till din kompis. men om jag var du skulle du invänta fler svar. för jag gissar bara. men borde iaf vara så :p

Att staden i så fall inte blir min räknade jag med men fungerar det över huvud taget, det är frågan?
 

DeletedUser

Guest
det var det jag menade, tror att det funkar. men som sagt är jag inte säker, men tycker att det borde funka :eek:
 

DeletedUser

Guest
Snälla, håll er till fakta. Att sitta och säga "tror" "det borde" "men jag vet inte" hela tiden, bättre att invänta fakta alternativt leta reda på fakta.

Såhär ligger det till, Endast den spelare som ursprungligen startade revolten kan erövra staden med koloniskepp under period #2.
Dock så kan flera olika spelare starta revolter i samma stad och då handlar det om vem som är mest tidseffektiv när det gäller att hinna in med sitt koloniskepp under sin egen period #2.

Exempel:
Spelare 1 skickar revolt 08.00
Spelare 2 skickar revolt 09.00
Spelare 1 skickar sitt koloniskepp så det anländer 23.00
Spelare 2 skickar sitt koloniskepp så det anländer 22.00

då kommer Spelare 2 ta över staden och nollställa revolträknaren vilket innebär att Spelare 1 kommer möta eventuellt motstånd och sen återvända som ett vanligt anfall.

Detta är alltså information som samlats ihop på engelska forumet och jag kan inte garantera att allting är 110% säkert, kommer dock testa mig fram på beta-servern och återkommer om något skulle fungera annorlunda.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser673

Guest
försvararen under revolten

Kan någon som varit med om det och som förstod vad som hände ange ifall försvararen-den ursprunglige ägaren av staden på något vis ser var någonstans i denna process i flera steg anfallaren befinner sig.

Jag antar att han/hon ser att anfall är på ingång och kanske också att det är en revolt som förbereds, eller?

Får spelaren (försvararen) meddelande att själva revolten (då koloniskeppet kan komma) startat?

Kan man (försvararen) se hur lång tid som gått på revolten (i de olika delarna)?

Ifall koloniskeppet slås ut får man då som försvarare besked om detta?
Fortsätter revolten då i det fallet ovan?

vid ev. svar glöm inte tala om var informationen dyker upp!

Tack!
 

DeletedUser

Guest
Försvararen ser att en nedräkning börjat för första perioden om 12h efter att ett anfall med valet Revolt har anlänt och lyckats.
Efter det ser försvararen att period #2 startar och också påbörjar en nedräkning om 12h.
Självklart får försvararen besked om ett inkommande koloniskepp sänks, koloniskeppet kommer med ev. trupper och skepp som ett vanligt anfall och en vanlig krigsrapport dyker upp som visar hur anfallet gick och anfallarens och försvararens förluster.
Revolten rullar på tiden ut men om försvararen sänker ett koloniskepp så är risken inte särskilt stor att anfallaren hinner få dit ett nytt koloniskepp i tid innan revolten tar slut, än mindre hinna få fram mer trupper/skepp för att slå sig igenom försvaret.

- Information om Revolt står i listan till höger i stadsvyn på samma ställe som utgående/inkommande anfall, ovanför trupperna i staden.
- Krigsrapporter syns som vanligt under Rapporter.

Fler frågor?
 

DeletedUser

Guest
Om jag är utsatt för en revolt under period 1 och frågar min allians om hjälp, ska de då skicka stöd (till mej) eller ska de anfalla (min angripare)?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp