Rättvisare lycko-generator

DeletedUser

Guest
På totalt 10 olika strider, har jag attackerat 6 gånger där min medellycka varit -11,6% (-20%, -4%, +9%, -13%, -15%, -27%) Enda anfallet med lycka för mig var ett litet anfall med väldigt få enheter. De strider som var viktiga hade massor av olycka, i väldigt många omgångar.
Medans de som attackerat mig har haft på 4 attacker en medelltcka på +12,25% (+7%, +18%, +9%, +15%).

Detta har gjort att jag spelar med en disadvantage på nästan 25% mot de andra. Det gör det omöjligt att spela med så stor skillnad. Jag har inte resurser att verken försvara eller gör mot attacker.

En annan fråga jag har är hur oexakt är simulatorn. För ett av de anfall jag fick på mig, lade jag upp i simulatorn helt enligt resultatet. Och enligt simulatorn borde jag ha lyckats mycket bättre i försvaret än vad utkomsten var.
Finns det något sätt där folk kan få åt sig osynliga fördelar jämtemot andra?

Mvh.
Warzo
 

DeletedUser

Guest
På totalt 10 olika strider, har jag attackerat 6 gånger där min medellycka varit -11,6% (-20%, -4%, +9%, -13%, -15%, -27%) Enda anfallet med lycka för mig var ett litet anfall med väldigt få enheter. De strider som var viktiga hade massor av olycka, i väldigt många omgångar.
Medans de som attackerat mig har haft på 4 attacker en medelltcka på +12,25% (+7%, +18%, +9%, +15%).

Detta har gjort att jag spelar med en disadvantage på nästan 25% mot de andra. Det gör det omöjligt att spela med så stor skillnad. Jag har inte resurser att verken försvara eller gör mot attacker.

En annan fråga jag har är hur oexakt är simulatorn. För ett av de anfall jag fick på mig, lade jag upp i simulatorn helt enligt resultatet. Och enligt simulatorn borde jag ha lyckats mycket bättre i försvaret än vad utkomsten var.
Finns det något sätt där folk kan få åt sig osynliga fördelar jämtemot andra?

Mvh.
Warzo

Jag har också noterat, under mitt spel, att man har en större "disadvantage" som anfallare. Men jag ser inget fel i det. Man får helt enkelt inte ge sig på större mål än man har "kostym" för.

Simulatorn är mer exakt i Grepolis än i något annat web-spel jag spelat och jag har gjort 100-tals simuleringar och fått samma resultat "på gubben" som anfalls- och försvarsrapporter genererat.
Tror nog snarare att simuleringen inte är rätt inställd med extrafunktionerna som t ex Kapten, Befälhavare, Ramm, Falang, Översteprästinna, Torn, Hjätemod, Gynsamma vindar, Hemlängtan och Nattbonus och där till Stadsmurens nivå.

Edit
Sedan är det nog för få anfall och förssvar som jämförs. Jag gjorde en liknande jämförelse med mina anfall och försvarsrapporter vi ett tillfälle. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg, men har för mig att "disadvantage" låg kring -12% <> -15% baserat på 50 anfall- & fösvarsrapporter.

Så lyckan kommer nog till dig också framöver. Nu är oddsen i vart fall på din sida :).
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Kan vara att jag missat på någon verste eller kapten jo. Men allt som syns i raporten hade jag med. Och det var ett av anfallen mot mig. Så torn och murnivå känner jag ju deffinitivt till. Samt att man ser ju eventuella gunst som attackeraren har.
Men det att jag har otur när jag anfaller betyder att försvararen har tur. Och det att anfallerna har tur när de kommer mot mig betyder igen att jag har otur. Det betyder att jag ständigt har otur i stirder, och det känns ju inte så rättvist. Och det är inte första gången som jag sitter med svartepetter vad gäller tur medans de andra har tur hela vägen igenom.
Det är inte annat, men jag får samla ihop 50-100% extra resurser för att bara spela på jämn plan. Så mitt största mål jag kan ge mig på enligt dessa uträkningar är de med 1/3 del av min storlek. Annars har de övertag så att jag inte har en chans, och kan lika gärna bara bygga deffensivt hela tiden och aldrig egentligen göra något i spelet.
 

DeletedUser

Guest
Edit
Sedan är det nog för få anfall och förssvar som jämförs. Jag gjorde en liknande jämförelse med mina anfall och försvarsrapporter vi ett tillfälle. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg, men har för mig att "disadvantage" låg kring -12% <> -15% baserat på 50 anfall- & fösvarsrapporter.

Så lyckan kommer nog till dig också framöver. Nu är oddsen i vart fall på din sida :).

Det kan nog vara. Eller vi hoppas det. För just nu känns det bara som jag kör in en massa resurser på att bygga upp dubbelt arme jämfört med vad de attackerar med. Och jag vet att det är en omöjlig kombination om man skall fortsätta spelet.
Jag gjorde om simulatorn och konstaterade att när man gav alla fördelar (vilket de antagligen hade vad gäller överprestinnor osv) så stämde resultaten. Så simulatorn är exakt!
 

DeletedUser

Guest
Inte för att det hjälper men jag trösta dig med att jag tycker turgeneratorn är lite oschyst mot dig och inte för jag tror det finns någon logik i det, men en annan reflektion jag gjorde var, att ungefär vart 3e anfall gav positiv utslag men < +15% tur medan de övriga anfallen var > -20%.
Som försvarare kan jag inte annat än hålla med dig om att lyckan verkligen inte är på din sida. Vi får hoppas att den vänder. Rent statistiskt borde den göra det eftersom "slumpen" är 50/50.
 

DeletedUser

Guest
Jag kom faktiskt på en fråga som inte är helt oväsentlig i sammanhanget. Jag menar det är väl ingen riktigt som vet hur algoritmen (formeln) ser ut, så allt blir ju antaganden, men ändå.

Hur många soldater skickar du i dina anfall och hur många får du mot dig?

(mina rapporter var baserade på "fulla" byar)
 

DeletedUser

Guest
Jag skickade oftast ungefär 2/3 delar av den mängde de skickat på mig. De använder hela städers bondbyplatser för attackstäder. Jag har väldigt få av dem städerna.
 

DeletedUser

Guest
Oki! Jag tänkte annars på att det "verkar" som "turen" oftast är är på anfallarens sida för mindre spelare som går på något större spelare (likt en dold beräkning av moral), men det är enbart min egen hypotes (uppskattning) och det har jag absolut inga belägg för.

Men jag föreslår att du sparar dina anfalls- och försvarsrapporter och när du fått i hop ett 50-tal och som fortsatt visar i enlighet med "antagandena" ovan, så lämna in en bugg-rapport med ditt underlag, så får dom kika på det.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Nu fick jag för en stund sedan ett anfall på mig, och det är det första på länge där turen var på min sida. -25% var lyckan för anfalleren. Och det gick aningen bättre i mitt försvar. :) Så nu bör jag hinna bygga upp mig lite åtm.
 
Topp