Nybörjar hjälp

DeletedUser

Guest
Hej, jag är ny här på Grepolis. Har spelat tribalwars i en massa år och tänkte testa detta för lite omväxling.

Problemet är att det är ett helt nytt byggsystem som man måste lära sig osv. Och jag undrar om det finns någon form av guide som nån spelare har gjort? Om B.la hur en OFF by och en DEFF by ser ut, och lite info om hur dem flesta 'pro' spelarna bygger upp sina byar, steg för steg i starten.

Om det inte finns så skulle jag bli väldigt tacksam om någon kortfattat förklarar lite :)

Tack på förhand, mvh
 

DeletedUser

Guest
Tack för tipset, men det känns som att dem guiderna som finns där mest är för sånna som inte har erfarenhet av ett sånt här spel. Det jag säker efter är lite mer profitionell hjälp. Vad är bästa OFFen och vad prioriterar man att bygga i starten för att få bästa läget liksom.
 

DeletedUser

Guest
Sänd aldrig marktrupper utan Brandskepp om anfallen sker över havet!

(viktigaste av allt du ska lära dig)
 

DeletedUser

Guest
Okej, jag ska försöka göra en liten guide da, men jag kommer att dela upp den i olika delar och andra erfarna spelare får gärna hjälpa till och fylla i saker.

Mark Trupper:
Slungkastare / offensiv
Hoplit /offensiv & defensiv
Ryttare / offensiv
Stridsvagn / offensiv & defensiv
Katapult / offensiv

Sjö trupper:
Transportbåt / transportbåt
Birem / defensiv
Brandskepp / offensiv
Brännare / defensiv
Snabbt fraktskepp / transportbåt
Trirem / offensiv & defensiv
Koloniskepp / till för erövringar

Till att börja så är det bästa att bygga hopliter, det kan användas får både offensiver och för att ge stöd till någon utav sina städer. För att få ett så efektivt bygge av hopliter så är det bästa att ha denna stad på en ö där silver produktionen är + medans trä produktionen är -. Så är det för att hopliter kräver mest silver att bygga och minst trä. Detta måste man tänka på när man har börjat få lite flera städer på olika öar, så som att brandskepp tar mest trä men minst sten.

Så som det står i övanstående inlägg så ska man alltid skicka med x antal bs (brandskepp) om man skickar ett anfall med mark off via sjön så att inte alla mark enheter går förlorade. Om man glömmer att skicka med bs så behövs det bara 1 bir (birem) att slå ut ex. 1000 slungkastare. Detta är så att om man förlorar sjö striden förlorar man automatiskt mark striden så det bästa är om man skickar bs rens innan man anfaller med mark rens.

Efter varje anfall får du kp (krigspoäng). Dessa kp kan du använda för att göra/bilda triumftåg så att du höjer din kulturnivå och sedan så att du kan ta nya städer. Att samla kp är det snabbaste sättet att växa. Man kan få in kp genom att försvara och attackera, 1 död befolkning är lika med 1 kp. Så om du dödar 100 hopliter så för du då 100 kp. Om du dödar 100 stridsvagnar så får du 400 kp för att 1 kp tar 4 fri befolkning att bygga. Du kan samla kp genom både anfall och försvar.

Att försvara säg är ganska lätt, eller det vill säga att bygga upp en deff (defensiv) stad. Numer 1 är att börja bygga deff trupper, (står i början utav inlägget). Numer 2 är att bygga upp muren så att dina försvars trupper får en extra bonus när dom försvarar. Numer 3 är att bygga torn, det ger en försvars bonus på 10% dvs att när dina trupper försvarar sin stad så blir dom 10% extra starka. Detta kan även vara numer 3 men jag tar det som numer 4, bygga upp akademin så att det blir billigare att göra enheter och så att dom får en extra stridsbonus.

Hoppas att det har hjälpt, om du vill ha mer hjälp eller om jag ska skriva om något speciellt så säg bara till.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tack för alla tipsen, det kommer komma till stor nytta ;)

Något annat jag undrar över är hur mycket resurser man ska lägga på att bygga ut bondbyarna på sin ö. Ifall det lönar sig att bygga upp dem tidigt liksom.
 

DeletedUser

Guest
Personligen har jag alltid använt guden Poseidon i början. Nu vet jag att de flesta kommer få hjärtattacker eftersom de använder Hera.

Men jag tänker såhärr:

När man rekryterar spelare i början ska man aldrig ta slut på alla sina resurser på att rekrytera. Beställ en 1 slungkastare i akademin, och begär var 5:e minut, när den slungkastaren är färdig, beställer du bara en ny. På såhärr sätt kommer du kunna ha konstant byggnadskö (bortsett under natten) och konstant kö i kasern/hamnen. För du tömmer aldrig lagret till max. Därför tycker jag att Hera är översskattad, du behöver inte befolkningstillväxt, och att få 100% mer i råvaror i timmen under 4 timmar för 120 gunst, när du har få råvaror i timman som produktion, är inte värd det. samtidigt skulle du kunna få 3200 trä (800x4) för 100 gunst.
 

DeletedUser

Guest
Intressant Greco, som du sa tror jag att dom flesta börjar med guden Hera och även ja men den andra guden för mig brukar vara Poseidon, man drar in mycket trä på honom.

Och till dig -Hästen- så tycker jag inte att du ska lägga massa råvaror på att bygga upp/ut bondebyarna. Möjligtvis om du har 0 utav varje råvara förutom sten som du har 2000 utav, då kan du lägga den stenen på att bygga ut bondebyn. Annars tycker jag inte att det lönar sig så mycket fast i början är det ju så lite råvaror som krävs.

Ett annat sätt är ju att snacka ihop sig med andra spelare på ön så behöver man inte lägga så mycket råvaror om man t. ex är 12 spelare på en och samma ö.
 

DeletedUser

Guest
Okej, dock är jag nästan ensam på min ö, knappt några aktiva.
 
Topp