Multipla mobila enheter

DeletedUser3440

Guest
Resultatet av flera tester tyder på att endast den mobila enheten man loggade in på sist reagerar när man får en attack mot sig, och det är orelevant om man samtidigt är inloggad via webbläsaren eller inte. Till följd av det har jag då ett par frågor:

- Vad är logiken bakom gränsen på endast en mobil enhet?
- Sparas någon form av identifiering av alla mobila enheter som man har använt för sitt konto (serienummer kanske?), och tas detta bort när enheten inte längre är "aktiv" (läs: när man loggar in på en annan mobil enhet)?
- Om svaren på föregående fråga är "ja", respektive "nej", skulle Innogames då kunna tänka sig att ta bort gränsen? All nödvändig data finns redan sparad i databasen, så inga stora ändringar hade behövt göras.

/CobraAn
 

DeletedUser3566

Guest
Vilka resultat är det du hänvisar till? Skicka gärna dem till supporten om det är något som kan lösa eventuella problem.

Vad exakt som sparas är utom min vetskap tyvärr, men det är inget som skulle vara integritetskränkande. Att gränsen finns är av mer än en anledning, vissa tekniska, men även för att förhindra att det utnyttjas på sätt som strider mot reglerna eller på annat sätt ger orättvisa fördelar.
 

DeletedUser3602

Guest
De testerna vi gjort själva. Dvs logga in på dubbla mobila enheter och sen testat att anfalla. Istället för att larma på båda enheterna larmar den endast på den som man senast loggade in på.

Det kan ju vara så att man har en mobil och en platta som man vill att det ska larma på? Du kanske lämnar mobilen på ett ställe när du kommer hem och tar med dig plattan istället och då tycker ju inte jag att man ska behöva krångla med att logga in och ut varje gång, men det kanske bara är jag?
 

DeletedUser3566

Guest
Tack, jag kommer skicka det här vidare!

Edit: Enligt utvecklarna så är det så är det så här det ska fungera, därför finns det inte några planer för tillfället att ändra det.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser3343

Guest
De testerna vi gjort själva. Dvs logga in på dubbla mobila enheter och sen testat att anfalla. Istället för att larma på båda enheterna larmar den endast på den som man senast loggade in på.

Det kan ju vara så att man har en mobil och en platta som man vill att det ska larma på? Du kanske lämnar mobilen på ett ställe när du kommer hem och tar med dig plattan istället och då tycker ju inte jag att man ska behöva krångla med att logga in och ut varje gång, men det kanske bara är jag?

Vad skulle hända om du kunde ha så att appen varnade på flera mobila enheter? Skulle inte några utnyttja detta för att kanske ha 5 mobiler som ligger på skrivbordet när man sover, så man verkligen vaknar? Eller så kanske man då skulle kunna logga in på sin kompis mobil, och be dem ringa när appen varnar för anfall? Tänk om någon bor på ett annat ställe med sådan tidsskillnad så att 1 person är vaken hela tiden, då kan man lätt väcka ägaren vid anfall?

Jag förstår att det vore en stor fördel om man själv kanske har en platta och en mobil att kunna ha så appen varnar på båda, ifall man skulle ta plattan till sin svärmor eller liknande. Men hur ska då Inno/GP kunna kontrollera att dessa 2 enheter verkligen är dina? Att enbart du har tillgång till dem. (Enligt reglerna får man ju inte logga in på någon annans konto osv)

Så jag tror det är där problematiken kommer, fast det är bara mina spekulationer :)
 

DeletedUser3440

Guest
Vad skulle hända om du kunde ha så att appen varnade på flera mobila enheter? Skulle inte några utnyttja detta för att kanske ha 5 mobiler som ligger på skrivbordet när man sover, så man verkligen vaknar? Eller så kanske man då skulle kunna logga in på sin kompis mobil, och be dem ringa när appen varnar för anfall? Tänk om någon bor på ett annat ställe med sådan tidsskillnad så att 1 person är vaken hela tiden, då kan man lätt väcka ägaren vid anfall?

Jag förstår att det vore en stor fördel om man själv kanske har en platta och en mobil att kunna ha så appen varnar på båda, ifall man skulle ta plattan till sin svärmor eller liknande. Men hur ska då Inno/GP kunna kontrollera att dessa 2 enheter verkligen är dina? Att enbart du har tillgång till dem. (Enligt reglerna får man ju inte logga in på någon annans konto osv)

Så jag tror det är där problematiken kommer, fast det är bara mina spekulationer :)

Du kan ju redan nu ha GP igång på datorn och vara inloggad via telefonen samtidigt (ej så att appen är uppe, utan så att den tjuter). Finns godkända scripts som skriker på datorn när man får ett anfall mot sig, så bara där har du två enheter som kan varna. Vaknar du inte av dessa två samtidigt så lär du inte vakna av en tredje heller.

Va? Du får ju fortfarande en notis på din egna telefon, oavsett om du har loggat in på din kompis telefon eller inte (om vi tänker oss att begränsningen inte existerar), så ett samtal skulle vara irrelevant. Likaså när det kommer till det andra alternativet med tidsskillnaden. Det är inte praktiskt till att börja med, och dessutom ser du via IP adressen att två personer är inloggade på samma konto på olika delar av världen. Rätt så enkelt att förstå isf att man delar kontot.

Hur kan Inno kontrollera att det är endast du som använder datorn?
 

DeletedUser3440

Guest
Tack, jag kommer skicka det här vidare!

Edit: Enligt utvecklarna så är det så är det så här det ska fungera, därför finns det inte några planer för tillfället att ändra det.

Ok! Skulle du kunna hälsa utvecklarna att felsöka appen och fastställa varför den inte reagerar varje gång man får ett anfall mot sig, eller i vissa fall när anfallet redan har landat?
 

DeletedUser3343

Guest
På grund av det sätt spelet i webbläsaren är uppbyggt på uppdateras inte sidan hela tiden, alltså får man inte reda på att anfall har skickats mot sig direkt, då det inte uppdateras, alltså kommer inte alltid dessa godkända skript varna.
Sedan har vi ju mobilen som inte varnar osv, men om vi bortser från det. Om man tittar på själva mobilen så är högtalaren "konfigurerad" olika på alla mobiler i stort sett. Alltså hur starkt det låter bland annat. Fast det blir ju inte direkt relevant då man lika gärna kan använda den mobil som låter högst.
Men om vi tänker på när ett anfall skickas, och man har flera mobila enheter. Först kommer ju 1 av enheterna "sjunga" fanfaren för anfall. Sedan kommer nästa mobila enhet göra det osv. Om det då låter mer än 1 gång så är det större sannolikhet att man märker anfallet.
För vissa sover tungt som ett exempel, och vaknar inte av en ensam signal, men av två signaler så vaknar de osv.

Alla är vi olika som individer, så därav kan vissa få en fördel av att ha flera mobila enheter, om man förutsätter att alla mobila enheter är ens egna.

Jag håller inte med dig, ett samtal skulle faktiskt vara relevant. Om vi säger som så att du lagt din mobil i ett annat rum eller lika gärna har mobilens ljud avstängt och att du samtidigt lyssnar på musik i hörlurar på din dator(Alltså så hör du inte 1 kort anfallssignal), din polare några kvarter bort märker notisen vid ett anfall, och det gör inte du. Alltså ringer han dig, och detta märker du då. Alltså loggar du in och reagerar på anfallet.(Dåligt exempel, men du förstår poängen)

Om vi tänker oss tidsskillnaden(Kan ju vara i samma land, eller en som jobbar natt och en som jobbar dag), då kan ju den som sover stänga av ljudet på mobilen och ha hemtelefonen vid sig, och den som då är vaken behöver då enbart ringa personen som sover, så han kan logga in när ett anfall kommer.
Men visst kommer det då det här med IP och andra saker som kan bestämma vart någon befinner sig, men det är jag inte så insatt i, men du förstår nog mitt exempel.

Fast nu när jag tänker på IP, har du 2 mobila enheter, en padda och en mobil. Då säger vi att mobilen är uppkopplad till hemnätverket, alltså via wifi. Paddan är uppkopplad till 4G nätverket. Då får dessa två helt olika IP?
Eller om du har en mobil som du enbart har hemma, och sedan en jobbtelefon. På jobbet har är du uppkopplad till wifi:t där och hemma har du din andra mobil som är uppkopplad till ditt egna wifi.
Hur som helst får man väl olika IP?

Hur ska då Inno avgöra om det är samma person?

Men sedan kan ju inte Inno se om du har en sambo som sitter på din dator och spelar när du inte har tid eller liknande. Det kan dem ju inte. Men då deras regler säger att man inte får dela konton m.m, så är det väl ändå ingen som gör så?
Men har man möjlighet att använda flera olika mobiler, så att de varnar på alla, så minskar Innos chans att vara säkra på att det verkligen är ägaren som kör på kontot skulle jag tro.

Fast det är ju bara mina tanker angående det hela :p Notera att jag enbart spekulerar och skriver mina egna tanker kring det hela :)



Sedan det med att appen inte varnar, det är något du kan fråga supporten direkt om, fast du lär få samma vanliga svar, "Ja, detta är ett problem som utvecklarna känner till och jobbar hårt med för att fixa!". Eller något i den stilen. För så har det varit de senaste gångerna jag har påpekat det, så man får väl enbart hoppas att de lyckas fixa det snart :) Eller lära sig köra utan appen :p
 

DeletedUser3566

Guest
Ok! Skulle du kunna hälsa utvecklarna att felsöka appen och fastställa varför den inte reagerar varje gång man får ett anfall mot sig, eller i vissa fall när anfallet redan har landat?

Vi har fått in rapporter om det här och de är vidarebefordrade. Däremot så är det lättare sagt än gjort att felsöka det hela, då det i många fall inte går att återskapa problemen. Men, om man spelar på mer än en mobil plattform så kan det kanske vara där skon klämmer så jag har bett dem att titta närmre på det. Vi får hoppas att det löser sig så fort som möjligt för de som upplever det här! Om du bestämmer dig för att testa en tid att spela med enbart en bärbar enhet så hade det varit intressant att höra om problemet kvarstår.
 

DeletedUser3440

Guest
Vi har fått in rapporter om det här och de är vidarebefordrade. Däremot så är det lättare sagt än gjort att felsöka det hela, då det i många fall inte går att återskapa problemen. Men, om man spelar på mer än en mobil plattform så kan det kanske vara där skon klämmer så jag har bett dem att titta närmre på det. Vi får hoppas att det löser sig så fort som möjligt för de som upplever det här! Om du bestämmer dig för att testa en tid att spela med enbart en bärbar enhet så hade det varit intressant att höra om problemet kvarstår.

Jo, förstår det, jobbar själv med utveckling. Sitter och spelar med endast en telefon och dator, och det har hänt att appen inte notifierar om ett inkommande anfall, så tror inte att problemet ligger i använding av multipla mobila enheter. Nu vet jag inte hur det bakomliggande systemet är byggt, men jag kan tänka mig att det sker något fuffens med anropen till och från servern, det är iaf där jag skulle börja att kolla på loggarna. Nu går jag in på lite detaljer, men det kan hända att om anropen inte görs asynkront så kan någon tråd blockeras som gör att notifikationen inte skickas ut.
 
Topp