Genombrytning

DeletedUser378

Guest
Här är det fritt att lämna sina åsikter om balanseringen av genombrytning.

Se mer information om balanseringen här

Med vänliga hälsningar
Ert Grepolis Team
 

DeletedUser

Guest
Finns egentligen bara ett tillfälle att använda Genombrytning och det är när en stad deffad med ett stort antal av enbart Birem och/men utan markdeff. Då kan man med krångla sig in och erövra staden med dryga 200 Brandskepp, 16 Hoplit och Koloniskepp. Har faktiskt lyckats med det 1 gång :).
 

DeletedUser

Guest
Finns egentligen bara ett tillfälle att använda Genombrytning och det är när en stad deffad med ett stort antal av enbart Birem och/men utan markdeff. Då kan man med krångla sig in och erövra staden med dryga 200 Brandskepp, 16 Hoplit och Koloniskepp. Har faktiskt lyckats med det 1 gång :).

Spelar ju ingen som helst roll om du har genombrytning då eftersom att du måste döda biremerna innan du kan ta staden, oavsett om du spelar revolt eller belägring.
 

DeletedUser

Guest
Nop! Räcker med att inta staden.

Edit
Eller gjorde i vart fall så på Delta. Om KS överlever är staden din.

Edit
Det är stadens Birem så slås ut först, antar att överlevande extern def återvänder till sina hemstäder alt så sjönk dom. Kommer inte ihåg så noga. Men fick staden där det stod nära 1000 birem.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Nop! Räcker med att inta staden.

Edit
Eller gjorde i vart fall så på Delta. Om KS överlever är staden din.

Edit
Det är stadens Birem så slås ut först, antar att överlevande extern def återvänder till sina hemstäder alt så sjönk dom. Kommer inte ihåg så noga. Men fick staden där det stod nära 1000 birem.

Ett ks överlever inte även om en del av marktrupperna och transportskeppen överlever.
Står väldigt tydligt på wikin till och med, och så vitt jag vet så har inga större förändringar skett på det här planet sedan Delta.
 

DeletedUser

Guest
Det som står på wiki är inte alltid rätt.

Av mina 16 gubbs gick 10 i graven pga muren. Mindre än 10 Brandskepp av nära 260 st samt KS överlevde. Bugg eller inte. Staden blev min.

Edit

Med lite noggrannare eftertanke var nog inga Brandskepp som överlevde.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det som står på wiki är inte alltid rätt.

Av mina 16 gubbs gick 10 i graven pga muren. Mindre än 10 Brandskepp av nära 260 st samt KS överlevde. Bugg eller inte. Staden blev min.

Edit

Med lite noggrannare eftertanke var nog inga Brandskepp som överlevde.

Om inga brandskepp överlever så överlever inte heller KS, så enkelt är det. :)
 

DeletedUser

Guest
Okey, då var det nog några som överlevde iaf ;).

Det är så satans längesedan. Vart egentligen ingen som trodde på det i alliansen heller, och man blev minst sagt häpen/förvånad när staden blev min.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2311

Guest
genombrytning kan vara bra om man fått in någon slumprevolt och har en massa katapulter i närheten som man kan skicka iväg på en chansning mest för att man har lite större chans att riva muren om fienden hinner få fram lite elaka birems...
 

DeletedUser

Guest
genombrytning kan vara bra om man fått in någon slumprevolt och har en massa katapulter i närheten som man kan skicka iväg på en chansning mest för att man har lite större chans att riva muren om fienden hinner få fram lite elaka birems...

Problemet är att det kostar "skjortan" med sänkta Brandskepp. Och skulle deffen vara på plats innan, så dör även dom flesta Katapulterna, vilket också är att "slänga resurserna i sjön", utan att få ut något av det. Dessutom har man -6 forskningspoäng som istället är användbart till t ex Skeppsbyggare, Kojar, Matematik etc.

Personligen har jag gjort ett otal anfall med olika truppsammansättningar som inte resulterat i några som helst fördelar som jag kan se, förutom en till synes lyckoträff, då jag fick en stad med enbart bs, hoplit och ks, annat än att ha gett bort 2x gratis kp till försvararen och dragit på mig ofantliga kostnader för brandskeppen.
Problemet är att man får in för lite marktrupp för att det ska vara ett kostnadseffektivt teknologi, då Brandskeppen förlorar 50% av sitt anfallsvärde. Så även om man har Ramm utforskat som ger 10% bättre anfallsvärde för ens skepp så får man igenom för lite marktrupp. Dessutom så har dom flesta utforskat dom snabbare Fraktskeppen och eftersom Genombrytning bara gäller Transportskeppen så faller hela idén med Genombrytning. Dessutom är en sänkning med 50% av anfallsvärdet för ens Brandskepp alldeles för högt, med tanke på Muren samt Tornet där försvararens skepp även får extra försvarsvärde.

Utan Genombrytning får man in ca 10% av skeppen och ens marktrupper om man har ca 40-60 Brandskepp. Med Genombrytning kanske ca 15%-20%, men förlorar som sagts väldigt många Brandskepp till fiende som därmed får otaliga kp och man själv enbart stora kostnader. Och som sagts så gäller inte Genombrytning för Fraktskepp.

Edit
Därtill har vi den dödliga TUR-bonusen som till synes gynnar försvarare, till dess att FAKTA motbevisar spelarnas uppfattning.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Om ni kunde hitta på något sätt att kombinera genombrytning med ett revoltanfall så hade denna utforskning varit mycket mer intressant.
 

DeletedUser

Guest
Om ni kunde hitta på något sätt att kombinera genombrytning med ett revoltanfall så hade denna utforskning varit mycket mer intressant.
Det finns säkert någon optimal balansering mellan antalet brandskepp och antalet fler överlevande transporter för den som orkar testa. Men det är fortfarande en alldeles för stor kostnad rent generellt med 50% lägre anfallsvärde för Brandskeppen för att det ska bli intressant och i bästa fall få in ett 10-15-tal extra transportskepp, vilket motsvarar ca 200-300 marktrupp.
Eftersom man utan Genombrytning och färre brandskepp troligen får in lika mycket eller kanske t o m fler transporter vid ett Normalanfall.

Problemet är också att TUR-Bonusen kan stjälpa alltihop :p
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Gäller att använda forskning/tekniker på rätt sätt. Dvs vad vill man uppnå? vill man rasera muren i ett större anfall med huvuddelen av dina styrkor från sjön så är genombrytning ett bra sätt att i ett tidigt skede få dit katapulter, (som är långsamma på land men från sjön spelar det ingen roll), med räkneexemplet ovan så får du med genombrytning in 20 katapulter till..en murreducering på iaf en nivå..

Att kategoriskt förkasta vare sig forskning eller de olika vapen som finns till förfogande är ju i sig förkastligt..bättre att se på vad man har..kan skaffa sig sen bygga taktiken därefter.
 

DeletedUser

Guest
Gäller att använda forskning/tekniker på rätt sätt. Dvs vad vill man uppnå? vill man rasera muren i ett större anfall med huvuddelen av dina styrkor från sjön så är genombrytning ett bra sätt att i ett tidigt skede få dit katapulter, (som är långsamma på land men från sjön spelar det ingen roll), med räkneexemplet ovan så får du med genombrytning in 20 katapulter till..en murreducering på iaf en nivå..

Att kategoriskt förkasta vare sig forskning eller de olika vapen som finns till förfogande är ju i sig förkastligt..bättre att se på vad man har..kan skaffa sig sen bygga taktiken därefter.

Absolut! Men om alla uppfinner "dåliga hjul" om och om igen, då är det dom som låter bli att uppfinna överhuvudtaget som vinner :p.

Men jag ska sätta mig ner och ge mer konkreta exempel varför "eliten" sällan eller aldrig ens övervägs att spendera forskningspoäng på Genombrytning och att kanske öka förståelsen.
 

DeletedUser

Guest
du får gärna utveckla ditt svar, för ärligt förstår jag inte alls vart du vill komma eller sentensen i ditt resonemang, vad är "dåliga hjul" i det här sammanhanget? vad menar du med elit och att dom aldrig skulle spendera forskningspoäng på genombrytning? Förståelsen för vad?
ser fram emot ditt svar.
 

DeletedUser

Guest
du får gärna utveckla ditt svar, för ärligt förstår jag inte alls vart du vill komma eller sentensen i ditt resonemang, vad är "dåliga hjul" i det här sammanhanget? vad menar du med elit och att dom aldrig skulle spendera forskningspoäng på genombrytning? Förståelsen för vad?
ser fram emot ditt svar.

Okey, problemet med genombrytning är flera, så fort den attackerade staden får hjälp från egna städer eller från andra städer.
Om den attackerade staden har Torn så blir effekten större eftersom skeppen ackumuleras (adderas). Antalet Birem som skickas till staden får ju också Tornets effekt och det blir då ganska förödande, dels för att dom är fler, dels pga Tornet. Och man kan inte skicka mer än ett begränsat antal Brandskepp från 1 stad och dessa ställs mot den totala mängden som finns i den försvarande staden.
För att kringgå detta så trodde vi i vår enfald att om man raserar Muren så att den understiger nivå 20 så förlorar staden Tornets effekt, men så är inte fallet. Har man Torn så går det inte att få bort Tornets effekt, även om Muren är på noll (0), på de marina enheterna som står i den försvarande staden.

Men visst, i ett scenario där stad möter stad och att det inte finns Torn i den försvarande staden så kan inte den försvarande staden stå emot optimalt anfall med Genombrytning där attackerande Brandskepp vs. Birem och där hela flottan Fraktskepp med marktrupp går igenom och slår mot försvarande marktrupp, även om den försvarande staden får hjälp av 1 stad full med Birem. Tyvärr är det ytterst få tillfällen ett sådant scenario uppkommer på en aktiv server där max antal (ca 275 st) Brandskepp oftast möter 1000-tals Birem och då har Genombrytning inte ens en marginell effekt.

Edit
Sedan har vi det här med TUR-bonusen. Får man den emot sig, vilket jag hävdar är väldigt vanligt, så äter den oftast upp hela effekten som ges av Genombrytning. Men som sagt i dom bästa världar är allt möjligt.

Edit
Genombrytning är en dålig "uppfinning", till skillnad från "Hjulet" som är en tämligen bra och användbar uppfinning i många lägen. Så varför uppfinna/forska fram ett "dåligt hjul". Vi har redan provat det i otaliga konstellationer och inte fått någon positiv effekt av det, annat än i ytterst få fall.
Kanske om attackerande skepp förlorar 25% av sitt anfallsvärde istället för 50% som nu, att det kan bli mer användbart, men jag är tveksam
.

Edit
Ett förslag som jag framförde för några år sedan var att max 5 spelare/städer tillsammans skulle kunna gå ihop och köra ett gemensamt anfall. Då skulle t ex ett Brandskeppsanfall med t ex 5x275 Brandskepp kunna skickas och landa samtidigt om de startade inom en viss region. Då hade man mer kunnat hantera de stora Biremförsvaren mer effektivt och undgått mängdfördelarna försvaret får/har. Men det blev tummen ner för det förslaget :(.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Genombrytning kan man med framgång använda för att motverka effekterna av birem-instick. Det enda problemet är att i en revoltvärld så kan man inte starta en revolt med samma anfall som gör en genombrytning. Fixas detta så blir det här genast en intressantare utforskning att ha i sina MO-städer.
 

DeletedUser876

Guest
En helt värdelös forskning, imo.
Skulle kunna bli intressant om två saker fixades:
- Genombrytning = Revolt (om sådan finns utforskad)
- Bättre resultat av genombrytningen, ett fåtal extra TS gör varken till eller från.
Isåfall skulle detta kunna vara intressant för att få till revolter (istället för att slänga iväg harpy- eller manticora-städer)
 
Topp