Fusk i stor skala

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Jag tror det fuskas rätt så kraftigt i grepolis så som jag har förstått efter jag har spelat nu i ett par månader.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.

Detta har get mig lite tid att tänka på om jag vill fortsätta spela detta spel över huvudtaget eller ej, eller har jag helt fel på alla punkter ?

Finns det fler fusk skriv gärna ner det här och fyll på med saker ni vet eller tror ni vet det fuska med.

Detta är min personliga åsikt.

Snälla stäng nu inte den här tråden bara för att den är kritisk.

Mvh Burdicus "zeta"
 

DeletedUser4

Guest
Jag tror det fuskas rätt så kraftigt i grepolis så som jag har förstått efter jag har spelat nu i ett par månader.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.

Detta har get mig lite tid att tänka på om jag vill fortsätta spela detta spel över huvudtaget eller ej, eller har jag helt fel på alla punkter ?

Finns det fler fusk skriv gärna ner det här och fyll på med saker ni vet eller tror ni vet det fuska med.

Detta är min personliga åsikt.

Snälla stäng nu inte den här tråden bara för att den är kritisk.

Mvh Burdicus "zeta"

Hej Burdicus.

1. Om vi upptäcker det, stängs det givetvis av. Utan tvekan.

2. Hur ska man upptäcka dessa/detta i framtiden, tycker du? Förslag?

3. Om vi upptäcker det, stängs det givetvis av. Utan tvekan. (som 1an)

4. Väldigt allvarlig anklagelse och om nu så är fallet, är det en rak biljett ut ur teamet plus att det då skulle bryta mot våra sekretessavtal och denna person riskerar således att bli polisanmäld utav InnoGames.

5. Samma sak som 4an, grov överträdelse som resulterar i ovan.

6. Hur menar du, vilket "sätt"? Kan vi sätta fingret på vad det är så vi kan diskutera det?

Over to you! =)
 

DeletedUser

Guest
Tack för ett snabbt svar där Gaffel

För att förtydliga mig lite, detta är inte tänkt som anklagelser utan tankar om hur det fuskas, vet man att det fuskas skall man givetvis säga detta till en moderator/admin.

T.ex detta:
__________________________________________________________________________________________
Polisen stal 40 000 kr av Eva
Uppdrag granskning om de ökade stölderna inom poliskåren.

Allt som tas om hand bokförs noga och värdesakerna förvaras inlåsta - i polishus runt om i landet. Trots det har det bara de senaste fem åren försvunnit kontanter och andra värdesaker från polisens förvar för minst 450 000 kronor kronor."
__________________________________________________________________________________________

Alla vet vem som är tjuven men ingen vill säga något för att svika "laget".

Ja om sådan här händer IRL vad kan inte då hända i ett "spel".

Jag kommer avvakta med att svara tills jag får höra vad andra i forumet har att säga.

/B
 

DeletedUser4

Guest
Vanligtvis är detta inte tillåtet på forumet, men det är startat och framlagt snyggt, så tänker låta tråden vara för att kunna utvärdera. =)
 

DeletedUser

Guest
Tack Gaffel

Tanken är inte att måla ut någon, utan en diskussion hur vi kan på ett bättre sätt stävja fusk/skit prat eller veta vad som är skillnaden.

Jag tro att om fusk pågår så måste sådant komma från spelare som känner att jag inte bryr mig om vad som händer om man berättar, att man själv fuskar eller om man känner vänner som gör detta, skall man sluta spela så kanske det är ett tillfälle att berätta detta, eller om man sitter på ventrilo, teamspeak eller skype och samordnar saker på stor skala, vilket inte är ett fusk i sig (tror jag) men där också delar mer en planer och har konto som är gemensamma.


Vanligtvis är detta inte tillåtet på forumet, men det är startat och framlagt snyggt, så tänker låta tråden vara för att kunna utvärdera. =)
 

DeletedUser

Guest
Jag tror det fuskas rätt så kraftigt i grepolis så som jag har förstått efter jag har spelat nu i ett par månader.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.

Detta har get mig lite tid att tänka på om jag vill fortsätta spela detta spel över huvudtaget eller ej, eller har jag helt fel på alla punkter ?

Finns det fler fusk skriv gärna ner det här och fyll på med saker ni vet eller tror ni vet det fuska med.

Detta är min personliga åsikt.

Snälla stäng nu inte den här tråden bara för att den är kritisk.

Mvh Burdicus "zeta"



Tjenare Burdicus.

Ska ge dig min syn på dina punkter.

1. absolut tror jag det händer också, dock har Lothoria gjort ett jättejobb på Eta och vad jag vet pågår det på övriga servrar med, så fort något liknande upptäcks så ryker man.

2. Ett jättestort problem, tyvärr finns det nog inte ett sätt att knäcka dessa i dagsläget.

3. Stängs också av när det upptäcks.

4. Det här jag aldrig hört talas om under min tid i Teamet, dock kan det skojas ibland på skype osv och det kan såklart missförstås och det är nog onödigt.

5. Visst blir man kompis med de man umgås mycket med, dock hänvisar jag till punkten ovan. har aldrig hört talas om sådant.

6. jag har också upptäckt ett sätt som jag och en annan i teamet snackade om för ett par kvällar sedan. inget stort men ändå.
Ska ta det med gaffeln snart om inte den andre gjort det redan.
Det behövs en liten omskrivning i reglerna.

Konspirationer osv mot de som leder spel, organisationer etc är inget nytt men jag törs nog lova att här finns inget fog för sådant.

Hoppas du gillar spelet dock!
 

DeletedUser1459

Guest
Kan inte påstå att jag känner av någon kompismentalitet mellan admin, moderatorer och spelare. Men kanske inte är rätt person att uttala mig i frågan. Men att man har en god dialog utvecklar bara spelet och spelarna.

Är dessutom ganska frustrerad över alla konton som blivit avstängda på Eta. Så nog gör den som administrerar Etaserven sitt jobb och får väl trots allt MVG än så länge i sitt försök att stävja fusket med dom verktyg som finn till förfogande.

Dessutom spelar ju inte administratören på den servern han/hon administrerar, vilket är bra.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser378

Guest
Jag tror det fuskas rätt så kraftigt i grepolis så som jag har förstått efter jag har spelat nu i ett par månader.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.

Detta har get mig lite tid att tänka på om jag vill fortsätta spela detta spel över huvudtaget eller ej, eller har jag helt fel på alla punkter ?

Finns det fler fusk skriv gärna ner det här och fyll på med saker ni vet eller tror ni vet det fuska med.

Detta är min personliga åsikt.

Snälla stäng nu inte den här tråden bara för att den är kritisk.

Mvh Burdicus "zeta"

Får väll ta åt mig av berömmet för det som görs på eta servern. Försöker hålla så bra koll som det bara går på servern och kontrollerar så ofta som det finns tid över. Sedan så ska en del av berömmet gå till de spelare som faktiskt skriver till supporten när de misstänker fusk då det gör det mycket lättare för serverns admin att kontrollera det och sparar mycket tid för oss i teamet. Så ett stort tack till er alla där ute som bidrar!

Sen för att kommentera dina punkter.

1. Det är allmänt känt att sådant händer och inget nytt för oss i teamet. Vi jobbar för att lösa det på bästa sätt och se till så att möjligheten att göra så blir minimal.

2. Blir det känt för en person i teamet att detta föregår så kommer vi givetvis att agera därefter. Bara för att du har tillgång till flera ip-adresser betyder det inte att det är godkänt att ha flera konton per server.

3. Att överlåta ett konto i sig är inte emot reglerna men eftersom du säger att det rör sig om flera konton så är det givetvis ett regelbrott eftersom du då återigen besitter fler än ett konto på en server.
För att kunna ta över ett konto så måste du i samband med att du får det nya kontot genast sluta logga in på ditt gamla.

4. Har endast hörtalas om att detta har hänt en gång under min tid inom grepolis (sedan serverstart på alfa). Och det var en admin som bröt mot teamets regler betydligt grövre än så. Detta resulterade givetvis i en omedelbar uteslutning ur teamet.

5. Visst lär man som team medlem känna en del folk i spelet. Sitter ändå här ett antal timmar om dagen och man kommer ju i kontakt med dem hela tiden. Sen så är ju även de flesta som sitter i teamet även spelare på olika servrar så där lär man ju känna en del folk också. Men att någon skulle få ut fördelar av detta har jag svårt att tro.

6. Precis som Gaffel säger här så önskar vi att du tog kontakt med antingen support eller någon annan inom teamet för att få ut det i vårt synfält om det skulle vara något som vi har missat.

Önskar även se flera kommentarer från folk som sitter utanför teamet i denna tråd då jag tror det kan bli en givande diskussion eftersom att upplägget på tråden är så pass bra.
 

DeletedUser

Guest
Önskar även se flera kommentarer från folk som sitter utanför teamet i denna tråd då jag tror det kan bli en givande diskussion eftersom att upplägget på tråden är så pass bra.

får väl ta och göra ett inlägg jag med då :p

Jag tror det fuskas rätt så kraftigt i grepolis så som jag har förstått efter jag har spelat nu i ett par månader.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.

Detta har get mig lite tid att tänka på om jag vill fortsätta spela detta spel över huvudtaget eller ej, eller har jag helt fel på alla punkter ?

Finns det fler fusk skriv gärna ner det här och fyll på med saker ni vet eller tror ni vet det fuska med.

Detta är min personliga åsikt.

Snälla stäng nu inte den här tråden bara för att den är kritisk.

Mvh Burdicus "zeta"

1. Jag har inte varit med att någon i min allians eller någon annan varit inne på någon annans konto under min tid i beta och lite i delta. Dock så vet jag allianser där det förekommit men kan inte uppge några namn (och namnen jag skulle kunna uppge har redan slutat)

2&3. Har varit med om lite olika varianter på just den här punkten. Har varit med om att någon slutat och haft slut på semesterdagar. Då har en annan person i den alliansen skött om kontot (tittat efter anfall byggt trupper) för att det inte gick att hitta någon som ville ta över det har pågått högst 3 dagar innan någon har visats sig villig att ta över eller hittat nån ny som vill ha
det. Sen har jag varit med om ett annat sådant läge. Det var en spelare som satt på 3 olika konton i tre olika allianser. 2 av allianserna var fiender till den tredje och den han stödde var den tredje. Fick inte reda på fusket förrens efteråt.

4. Som Lothoria sa så har jag varit med när en admin tog sig alltför stora friheter. Jag antar att det e samma händelse som Lothoria pratade om.

5. Tror jag inte förekommer men kan inte heller säga så mycket då jag inte har blivit bra vän med admin... än ;)

6. Eftersom jag inte e med i teamet kan jag inte annat än uppmana dig att snacka med support eftersom jag vill vara "jämställd" med andra spelare så att ingen har otillåtna fördelar
 

DeletedUser

Guest
Är ju faktiskt svårare att fuska på .se än vad det tex är på .com om man känner dom i teamet.
Tror att tex att både Lothoria och DevilR skulle reagera om de upptäcker att jag har delad ip med några konton eller liknande..
 

DeletedUser845

Guest
Berra är en riktigt jävla lam jävel alltså ;/.

Allvarligt talat så ser jag inte hur du kan vara så otroligt rädd för multi konton som du är. För det första så tar det ju otroliga mängder tid av ens liv att bara sköta ett konto när man har flera städer. Tänk dig då ifall en spelare försöker göra en allians med bara sig själv som spelar på massor med konton, hur effektivt kan det vara egentligen? ;P
Jag kan självklart tänka mig en del scenarion där det skulle vara fördelaktigt att ha flera konton, så jag tänkte räkna upp några samt hur enkelt det skulle vara för en admin att hitta fusket.

1. Spelare skickar resurser från massvis med konton till sitt main konto för att leda sin nystartade värld överlägset.
Adminsen kan gå kolla upp spelarens handels historik (admins har i regel väldigt bra koll på topp 10 spelare).

2. En spelare spelar med 5 konton istället för ett, och använder dem precis som om han hade spelat ifall han hade haft alla städerna på ett och samma konto.
Den här spelaren är helt körd ifall han inte har delat IP på alla 5 konton, detta eftersom att det är förbjudet att anfalla samma mål inom 24 eller 48 timmar från samma IP, samma gäller stöd från samma IP. Om han nu har delat IP på 5 konton och lyckas spela spelet i toppen utan att någonsin bli märkt, och verkligen får ut någon vinning av spela med sina 5 konton samtidigt, så grattis till honom!

3. Logga in på kompisens konto för att hålla koll på anfall et.c. Detta är faktiskt ett fusk som på riktigt är ganska farligt ifall det görs regelbundet. Görs det från olika IPn så är det väldigt svårt att spåra, det finns ingen som kan neka till det.
Hur som helst så har riktigt bra allianser ändå alltid 1 stödtrupp stående i varje stad bland sina allierade bara för att märka via rapporter när de blir anfallna. Givetvis så får man inte lika bra info av detta som om man skulle vara inne på konton, men man brukar iaf kunna märka om det är revolt i staden.


Jag kan hålla på hur länge som helst med de här punkten, men det är nog bättre ifall jag summerar det hela här...
Jag var otroligt skeptisk till grepolis p.g.a alla anledningar du nämnt här, samt hur mycket man kunde göra guld när jag var ny i spelet. Desto mer jag spelade, desto mindre rädd blev jag iaf för alla typer av fusk.
Jag tror att ett bra sätt att tänka på angående fusk alltid är "Ifall jag ersätter fusket med tillåtna "x", vad förlorar jag / tjänar jag på det då?".
Med detta menar jag förstås exempelvis att du ska tänka "Vad tjänar jag på att ha 2 konton själv istället för en aktiv allianskamrat?"

Slutligen vill jag även lägga till att 90% av alla spelare som blir bannade för multi account är totalt värdelösa spelare som aldrig hade varit något hot iaf.
Har spelat detta spelet i över 1 år, och har aldrig varit med om att någon som blivit bannad för multi accounts faktiskt har varit en någorlunda bra spelare.
 

DeletedUser1459

Guest
Håller med till fullo, och fusk i allmänhet visar väl på att man inte är bättre än så.
Tycker emellertid det är bra att "problemet" belyses och stävjas med dom medel som står till förfogande.
Sedan pratas det om VPN och proxyservrar som delar ut "fake"-ip. Men som du nämner så är det nog mer hörsägen än troligt förekommande. För det krävs allt en hel del tid att administrera städerna och ska man dessutom hinna med att spela ... kanske funkar ett tag. Tror dock det isf sker i mycket begränsad omfattning och att det osannolikt påverkar spelet något nämnvärt.

Vad som jag då tyckt skönja är väl tillväxten hos några spelare på Eta, men nu är det tillåtet att använda guld och naturligtvis är det en av anledningarna. Ser emellertid också en avmattning och det är väl troligt att nyhetsbehaget avtagit samt att kostnaden inte riktigt fått någon långvarig effekt som man kanske hade önskat.
För det är trots allt ett spel där man spelar mot andra tänkande människor och då hjälper inte alltid guld om man inte också behärskar spelet fullt ut.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser285

Guest
Får väll säga att det fuskas väldigt mkt mindre här på Grepolis än på andra spel så som Tribalwars.. Eller så är fuskarna här så extremt dåliga att ingen märker det..
Det går inte en dag på Skajp utan att jag får höra det ena eller det andra om fusk på TW.. Har nog aldrig hört något om fusk på Grepolis..
Antagligen för att de som fuskar här är som Chamie sa Extremt dåliga spelare..:)
Men för att ge dig svar på mina tankar till dina frågor =)

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.
Hmm.. har inte vart med om detta.. det vanligaste är väll att man har Bv's (brandvarnare) i städer om någon är borta för att sen kunna skicka sms och se hur det ser ut i staden den vägen...

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.
Känns extremt långsökt att man fixar fram 5 IP'n eller fler IP'n för att fixa fler konton.. Tycker helt klart att det räcker med ett konto per värld.. eller ens det.. ;p Det är ett spel så det får ju inte gå till överdrift..

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.
Hmm. Extremt mkt enklare då att Ie'a allt då Grepolis har (vad jag sett) inte någon regel om att man bar afår IE'a ett visst antal städer. :)

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m
Tror inte detta är något problem på Grepolis.. Kan inte svara för andra spel men om du visste hur ofta jag bad loth fixa fram trupper och han sa nej..;)
Ne men skämtåsido =) här tror jag nog du kan va ganska lugn.. dessutom är det bara adminen som är ett ev problem här..moderatorerna har inget med "spelet" att göra bara detta forum =)

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.
Vilka fördelar? Som jag skrev under 4an :)

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.
Hmm.. om du ha rkommit på ett "fusk" som inte är klassat som ett fusk.. Då är det inte ett fusk =)
 

DeletedUser

Guest
Så nu har jag fått lite feedback, tänkte nu skriva lite om detta, jag tackar alla för det ni har bidragit med.

Här kommer kommentarer på det ni sagt om mina kommentarer först.

1. kompisar i samma allians loggar varandras konton och kan på detta sätt se om någon attackerar när "berra" (berra är en fiktiv spelarar)är på fest, hjälper till och bygger för "berra" farmar m.m.

Att detta förekommer som fusk har jag förstått, men att det finns amins som tittar på detta och jobbar aktivt med att stävja den här typen av fusk är precis det jag vill höra

2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

Lite blandade känslor här, tänker lite som en gammal släkting till mig brukade säga ingen rök utan eld, vilket betyder att tycker folk jag är överdrivet paranoid om detta så ja då tror jag det kan finnas i stor skala.

berra som vi pratar om är kanske en dum jävel men han är inte en idiot, förklaring:konto 1 används enbart offensivt, konto 2 används enbart defensivt konto nr 3 används som administratör av säkra områden (relativ term i det här spelet men en då), konto 4 som spion konto i den allians man jobbar emot med konto 1 och 2, huruvida detta är jobbigt eller ej att använda sig av alla dessa konton eller ej, det är ju upp till den som fuskar eller ej, kan ju vara en strateg som inte ser det som ett problem att jobba så här.

3. "berra" har fått 3-4 st konton från kompisar som inte spelar mer.
Bra att veta att jag kan ge bort mitt konto till "berra" då han lovar att inte logga in med sitt gamla konto något mer.

Så det är inte bättre med 4-5 aktiva killar/tjejer som har 3-4 konton och samordnar anfall enligt min modell som nämns här ovan en att vara beroende av 20 aktiva spelare, där man märker att någon skall på jobb en vecka någon skall iväg på läger eller andra anledningar som det finns en uppsjö av.

Nej det finns fördelar, i att fuska annars hade ingen gjort det, jag kan köpa detta, men jag köper inte att man marginaliserar eller avisar att det fuskas, det gör bara att de som spelar blir frustrerade av att man inte tar problemet på allvar, Bok och tack till Gaffel som har låtit den här tråden vara upp så att vi kan lufta detta, jag ser det som viktig att man gör detta, vilket leder till sanering inom det egna leden i allianserna, om man som jag hatar fusk.

4. Detta svider nog mest admin/moderator går in och delar info till olika spelare för att han känner dom, vilket sparar stora mängder pengar, tid, spioner m.m

Det är inget som jag vet något om men som jag läser det så har det hänt, kanske inte på.se men det har hänt, det är då bra att få höra att det blir åtgärder gjorda mot sådant.

5. Kompis mentalitet bland admin, moderatorer och vissa spelare, kan bara drömma om vilka fördelar detta ger.
Är det bara jag själv som har en fånigt stor fantasi, jag kan se många fördelar som en admin skulle kunna ge en eller flera spelare eller en allians om det finns vänskapsband, men vad jag förstår är att detta sköts bra och det som har fuskat stängts av.

6. Jag som spelare ser ett sätt att kringgå systemet som ej är ett fusk eller räknas ännu inte som fusk, men jag har inga moraliska betänkligheter att använda detta i spelet, detta ser jag som ett fusk.
Det är nog jag som har väldig hög moral, vilket gör att jag inte skulle kunna utnyttja sådana "fusk"

Gillar skarpt sättet som tråden har utvecklats på, tackar Gaffel för detta och övriga moderator som har bidragit till att belysa dessa frågor, vill också tacka alla spelar som har bidragit med sina åsikter och erfarenheter om ämnet, det är inte alltid systemkritiska trådar får vara uppe en längre tid, detta bådar gott om framtiden.

Mvh Burdicus
 

DeletedUser

Guest
2. "berra" har 4-5 olika konton då han har fler IP adresser, vilket då ej ses som fusk, men i min mening är att fuska.

Lite blandade känslor här, tänker lite som en gammal släkting till mig brukade säga ingen rök utan eld, vilket betyder att tycker folk jag är överdrivet paranoid om detta så ja då tror jag det kan finnas i stor skala.

berra som vi pratar om är kanske en dum jävel men han är inte en idiot, förklaring:konto 1 används enbart offensivt, konto 2 används enbart defensivt konto nr 3 används som administratör av säkra områden (relativ term i det här spelet men en då), konto 4 som spion konto i den allians man jobbar emot med konto 1 och 2, huruvida detta är jobbigt eller ej att använda sig av alla dessa konton eller ej, det är ju upp till den som fuskar eller ej, kan ju vara en strateg som inte ser det som ett problem att jobba så här.

Hoppas att du är medveten om vilken tid detta skulle ta för den stackaren som bestämmer sig för att göra sådär.
Då är man nästan värd att få fuska. aha

Ärligt så har nog de flesta fullt upp med ett konto.
 

DeletedUser

Guest
tycker alla skall sluta traka berra ;)


de finns många rött ägg, men de är bara en bråkdel av alla som spelar så gör ingen större skillnad, dock kan man bli sur och känna en maktlöshet när man anmäller och suppporten inte gör något.
 

DeletedUser

Guest
Känns mest som paranoia, visst finns det säkert en och annan som orkar. Men det är nog inga större spelare (konton), det är tillräckligt jobbigt att sköta ett konto, ska du sitta med 4st med säg 25 städer på varje så kan du ju lika gärna sitta med ett konto med 100, förstår verkligen inte fördelen med det sättet du pratar om, sen är du oerhört begränsad då du inte kan anfalla samma mål med dina konton osv.

Sen finns det andra sätt för alliansvännerna att ta reda på om du blivit anfallen eller inte, sätt ut trupper i dina vänners städer så ser du när och vem som anfaller, du drar då ett sms till polaren varpå han loggar in och kollar om revolt är startad eller om det behövs deff, t.ex.

Jag tror din fantasi är lite väl livlig, jag säger inte att det inte fuskas, det gör det säkert.. Men jag tror inte att det är så illa som du framställer det.
 

DeletedUser

Guest
precis.

håller med Godlajk, låt stackars berra vara...haha
 

DeletedUser2076

Guest
Ska anmäla att ni trakkar honom:D
Tycker annars att tråden bara är ett förslag till hur man kan fuska, jag tycker att du borde snacka med supporten om det här istället för att lägge upp det på öppna forumet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp