Förslag: Mytologiska sjö monster.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser339

Guest
Tjena!

Jag tycker att det har varit dåligt med sjö monster i spelet. Vi har ett par som kan flyga så som Pegasus, Mantikora och Harpya. Vi har dom som inte kan flyga Medusa, Minotaur, Kentaur, Cyklop och dom två nya Kerberos samt Erinys. Sen har vi en som kan simma över haven och det är Hydra.

Jag föreslår att vi tar in en eller två sjömonster från den grekiska mytologin.
Här har jag läst runt lite på nätet och vet inte om mytologin stämmer men det skulle ändå vara roligt att ha dom med.

Sjöjungfru/Siren
Sjöjungfrun har en överkropp som den vackraste kvinna och stjärt som en fisk, de levde bland skeletten av de män som de hade förhäxat.

<table class="tborder" id="cpform_table" align="left" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="10%"><tbody><tr align="center" valign="top"><td class="thead" align="center">Gud:</td> <td class="thead" align="right">Poseidon</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Wood.png
</b></td> <td class="alt2">950</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Stone.png
</b></td> <td class="alt1">300</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Silver.png
</b></td> <td class="alt2">1900</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Favor.png
</b></td> <td class="alt1">220</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Pop.png
</b></td> <td class="alt2">22</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Att_sea.png
</b></td> <td class="alt1">450</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Def.png
</b></td> <td class="alt2">130</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Transport.png
</b></td> <td class="alt1">0</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Speed.png
</b></td> <td class="alt2">15</td> </tr> </tbody></table><br>

<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
</div>

Kraken
Den lurar på havets botten där den föder rika stim av fiskar med sin avföring, men om den höjer sig mot ytan måste fiskare i närheten snabbt lämna platsen, särskilt som de riskerar att dras ned i djupet av den vattenvirvel som uppstår när kraken på nytt sänker sig.

<table class="tborder" id="cpform_table" align="left" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="10%"><tbody><tr align="center" valign="top"><td class="thead" align="center">Gud:</td> <td class="thead" align="right">Hades</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Wood.png
</b></td> <td class="alt2">2900</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Stone.png
</b></td> <td class="alt1">3500</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Silver.png
</b></td> <td class="alt2">5100</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Favor.png
</b></td> <td class="alt1">380</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Pop.png
</b></td> <td class="alt2">46</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Att_sea.png
</b></td> <td class="alt1">400</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Def.png
</b></td> <td class="alt2">900</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt1" align="left"><b>
Transport.png
</b></td> <td class="alt1">0</td> </tr> <tr align="center" valign="top"> <td class="alt2" align="left"><b>
Speed.png
</b></td> <td class="alt2">10</td> </tr> </tbody></table><br>

<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
</div>

Det här är mina förslag. Kostnaden på resurser, gunst och deras statistik hittade jag bara på och om ni vill komma med konstruktiv kritik är ni välkomna.
Hade jag varit duktig med grafiska program hade jag försökt skapa bilder till dessa enheter men nu har jag inte den lyckan.
 

DeletedUser

Guest
Mycket bra förslag!:) Jag tycket också att det saknas sjömonster.
 

DeletedUser

Guest
Tycker att Hades skulle haft kerberos och sen istället för den där kvinnan så en transportbåt (färjan över Styx)

Kanske plats för 26 enheter utan koj och en hastighet på 10.
Gunstkostnad på 230st
 

DeletedUser

Guest
Gillar idén Linken men nu är de så att de kommer uppstå ett problem då. För plötsligt kommer poseidon ha 4st "special" enheter och de andra gudarna endast 2. Så isåfall så måste det tillkomma en ny gud för att detta ska ske. Men annars gillar jag idén!
 

DeletedUser1593

Guest
läs vad han skriver! Ena ska hades ha andra ska poseidon ha! Man kan ju har fler detta är bara ett förslag på vattendjur... Poseidon ska inte ha fyra stycken...
 

DeletedUser

Guest
läs vad han skriver! Ena ska hades ha andra ska poseidon ha! Man kan ju har fler detta är bara ett förslag på vattendjur... Poseidon ska inte ha fyra stycken...

Ok men då har Hades & Poseidon 3 st guda "väsen" medans de andra har endast 2.
 

DeletedUser1593

Guest
jag har inte en aning... Men läs gärna innan... man kan säkert ha fler eller så tar man helt enkelt bort något av de mytologiska ``monstren´´
 

DeletedUser378

Guest
Som sagt tidigare så är detta ett ypperligt förslag och jag ska se till att uppmärksamma detta på nästa möte.
 

DeletedUser339

Guest
Det här med att Poseidon får fler monster än dom andra går alltid att lösa genom att antingen ta bort och ersätta dom med andra. Eller att man tar in en ny gud/gudinna? Man kan också öka så att varje gud har 3 mytologiska monster. Kom ihåg att det här är förslag bara till något jag tycker saknas i spelet. Kom inte med problem, utan kom med lösningar till problemet.

Tanken med Sjöjungfrun/Siren var att dom skulle vara lite snabbare än Brandskepp samt lite starkare dom skulle (i min tanke) vara som mantikorer är i luften deras motsvarighet i vatten. Snabba, starka och effektiva. För att kunna slå till hårt och snabbt samt att dom ska kosta rejält med gunst och resurser fast det ska fortfarande vara värt att ha dom i sin flotta.

Tanken bakom Kraken var att dom skulle vara ngt liknande en blandning av birem/trirem alltså en mer defensiv monster. Inte riktigt lika stark som Hydran men snabbare, då den är pinsamt slö och inte ens värd att använda i spelet nästan.

det skulle vara roligast om grepolis hade gjort såhär (från början alltså, men det är ju alltid lätt att vara efterklok).

Varje gud skulle ha haft ett monster av varje slag. En som flyger, en som är jordnära och en som lever bäst i vattnet.
 

DeletedUser

Guest
Det finns ju andra mytologiska varelser man kan använda om alla gudar ska ha tre varelser: Ex Chimairan och nemiska lejonet.
 

DeletedUser

Guest
Då tycker jag att Poseidons sjöorm bör vara med, och najaderna med.
 

DeletedUser

Guest
Kraken är från den Nordiska mytologin. Men för övrigt är idén bra.
 

DeletedUser

Guest
Ja men det finns ju krakens i nästan alla legender och mytologier så nog tror jag att den finns i den grekiska mytologin också.
 

DeletedUser

Guest
Ja men det finns ju krakens i nästan alla legender och mytologier så nog tror jag att den finns i den grekiska mytologin också.

Just Kraken antogs befinna sig mellan Norge och Island, så grekerna hade med största sannolikhet inte hört om den. Kanske har de också någon bläckfisk, men inget jag kan komma på just nu i alla fall.
 

DeletedUser

Guest
Just Kraken antogs befinna sig mellan Norge och Island, så grekerna hade med största sannolikhet inte hört om den. Kanske har de också någon bläckfisk, men inget jag kan komma på just nu i alla fall.

Dom åt bläckfisk så dom hann aldrig bli så stora ;)
 

DeletedUser378

Guest
Kan säga som så här till alla som rabblar saker som de vill se vara med.
För att det ens skall övervägas att tas upp vid ett möte så skall det finnas konkret information på enheterna så som dem Linken har lagt in i första posten.
 

DeletedUser339

Guest
Kraken är från den Nordiska mytologin. Men för övrigt är idén bra.

Det är ett förslag bara, jag vet att den är från den nordiska mytologin. Jag skrev i min första post att allt kanske inte stämde till 100% men allt går att korrigera. Istället för kraken kan man ta ngt annat som t ex Leviathan och alla andra sjömonster mytologin som finns där ute.
 

DeletedUser

Guest
Det är ett förslag bara, jag vet att den är från den nordiska mytologin. Jag skrev i min första post att allt kanske inte stämde till 100% men allt går att korrigera. Istället för kraken kan man ta ngt annat som t ex Leviathan och alla andra sjömonster mytologin som finns där ute.
Leviathan är hebreisk.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp