Förändring av bondbyarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Så, jag har funderat på det här ett tag, är medveten om ungefär vilken typ av kritik det kommer att mötas av, men hear me out..

Kort och gott, skippa plundringen av bondbyar helt och hållet. För att kompensera så lägg till en summa råvaror på grundproduktionen för varje bondby kopplad till staden. Om man har flera städer på samma ö så får man välja individuellt vilken bondby som skall producera råvaror åt vilken stad.

För att stämning fortfarande skall spela roll och för att premiera aktivitet så skall man fortfarande kunna plundra bondbyarna, men alltid till en kostnad av stämning.

Poängen med den här förändringen är att det helt enkelt är förbannat tråkigt att sitta och klicka på plundring hela tiden när man sitter på några dussin öar, även med sjökapten. Vid ett visst antal öar som man behöver plundra tippar det helt enkelt över och slutar vara roligt. Det blir extra tröttsamt när man sitter på en sämre dator eller anslutning och det tar en stund till att begära sina råvaror..

Det här är alltså grundidén, men man kan göra systemet mer komplext om man så vill. Låt bondbyarna producera endast en råvara, baserat på vad ön producerar naturligt. Vill man byta råvara kanske det tar en stund att ställa om produktionen, under ett par timmar kanske bondbyn helt enkelt inte producerar för att ställa om produktionen. Det finns dessutom mängder med sätt att lägga till premiumfunktioner för att förenkla det hela, tex extra produktion från bondbyar, snabbare omställningar, gladare bybor etc.

Ge oss det här! Låt oss fokusera på det som är roligt i grepolis, att bygga städer och kriga skiten ur varandra, vi vill slippa klicka bondbyar hundratals gånger per dag!

/Blodulf
 

DeletedUser

Guest
Det jag kan tänka mig blir segt är starten på en värld. Om du då bara får % ökningar på nuvarande res så kommer det bli sjukt fokus på produktion istället för trupper som nu.

Nu vet jag att du blodulf mest/enbart spelar på eta som är speed 4 där res ändå kommer in ganska snabbt i början. Men på en speed 1 värld tex så har man ingen råvaruproduktion alls och då behöver man kunna farma på något sätt för att få igen det. Och om man enbart kan farma genom att sänka stämningen och man har kvar samma ökning av den som nu 1/h * världshaastigheten så kan man alltså köra 5 5min begärningar på en speed 1 värld och det ger typ 10/res per bondby ;)

Håller med om att det skulle vara smidigt när man har många städer men i början skulle det slöa ner ett redan slött spel..
 

DeletedUser

Guest
Hmm, det måste ju gå att kompensera för det på något sätt. Eventuellt kan man ju ha det som ett valbart alternativ till plundring, så kan de som maniskt vill klicka bondbyar få göra det, alla blir nöjda.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp