Fåtal saker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
y0

Det här är bara förslag jag lägger fram, hoppas jag inte får något ''/rage reply'' från någon som tycker motsatsen.


1. Första problemet kan jag lägga in direkt angående forumet. Hittar ingen länk som leder till huvudsidan (om man inte F5 / uppdaterar sidan eller går tillbaka till början. Detta problemet fick jag när jag hade registrerat mig, så fick starta om sidan på nytt :)
(Eller så har jag inte hittat den än).


2. Städer och bondbyar ligger ganska ojämnt. Det skulle bli tråkigt om alla öar såg likadana ut. Men på många öar så ligger det kanske 3-4 bondbyar ganska nära varandra, och sen 1 i mitten och ytterliggare 1 på motsatta delen. De som är närmre har ju då lättare att komma igång med plundring och kan få ett övertag ganska snabbt på det.

Bryr mig igentligen inte längre eftersom jag är starkast (eller har flest poäng) och sitter i mitten... Men kan vara värt att ge en fundering?


3. + och - resurser på öar. Jag ser ingen skillnad på resursinkomsten på sten och trä, fastän det står ett + på trä och - på sten. (Båda byggnaderna ligger på samma nivå). Faktum är att alla ger precis lika mycket, äver den som inte har + eller -.


4. En förklaring på vad och hur man får kulturpoäng på ''hjälp- fliken/sidan'' i registret? Finns ingen information om detta (mer än att man BEHÖVER det). Var tvungen att kolla i forumet för att se hur man kom åt det.


5. Det här är nog det jag är mest kritisk över.

Balansen mellan försvar och anfall (stridssystemet) tycker jag är hysterisk! Det finns i stort sett inga starka anfaller mer än de som kräver gunst eller ryttare (och dessa är fortfarande oftast starkare i försvar).

Slungkastare är den enda jag sett hittills som har mer i attack än vad den har i försvar sammanlaggt...


Låt mig bara ge ett exempel av min första (och ända) plundring.

Jag anfaller en inaktiv spelare med 103 svärdsmän samt 49 bågskyttare.

Den inaktiva spelaren har 6 svärdsmän från ''tutorial''.

Jag förlorare 14 svärdsmän och 16 bågskyttar...


Jag har verkligen gått in för det här spelet, annars skulle jag slutat för länge sen. Men det där resultatet tyckte jag var löjligt.


Vet inte om ni i ledningen för svenska grepolis kan/får göra så mycket för de orginella skaparna. Men jag hoppas det kan bli lite förändringar så småningom :)


Puss och kram från mig, heijs


MVH Coffee Man
 

DeletedUser

Guest
1: förstår inte riktigt vad du menar? menar du huvudsidan där alla delforum finns? isåfall är det precis under Zeus snubben så finns det flera länkar. om det inte är det, vet jag inte vad du menar.

2: det är likadant på alla spel. sålänge inte allt är statiskt och alla har exakt likadant så finns det några som får det bättre och andra sämre. tyvär.

3: tror att det sker automatiskt utan att du får se det. det är en fast mängd som du får in per timma.

4: hela wikipedian är usel. Citat från random kille på forumet: "wikin ger mer frågor än svar, och att de svar den ger är ofta felaktiga eller dåligt skrivna. "

5: vad det du som skrev "ojämnt krigssystemtråden"?

men iallefall. det kan tyckas ojämnt men det är inte det.
du nämner att alla enheter har starkare försvar än attack, men det fungerar inte så. det är mer "antingen-eller" i försvar. antingen slåss dom bra mot slag-vapen, eller dåligt mot distans. inte bra mot slag och dåligt mot distans.

om man räknar så vinner en full offby mot en full deffby i dom flesta fall. och man måste balansera endeffby. om man råkar balansera fel så att den är svag mot distans, och det kommer en slung-arme så vinner anfallaren lätt.

och problemet fixar sig själv. eftersom försvararna har det lättare att försvara iochmed att de kan samla trupper från flera byar i en så vet alla att dom behöver mer off. och då bygger man mer off och får mindre deff. och då folk har mindre deff så är det lättare att anfalla. och då har vi inte ens räknat med alla de strategiska knepen som en anfallare kan dra fram. en försvarare kan bara reagera och försvara sig och hoppas på det bästa.

så nej, jag står fast vid att krigssystemet är bra.
 

DeletedUser

Guest
1) Klicka mitt på bilden som säger "GREPOLIS" med texten FORUM under för att nå forumets huvudsida. Vill du till spelets huvudsida har du Grepolis-länken i menyn under den stora bilden.

2) Det påverkar inte så jättemycket i det stora hela, om flera byar ligger klumpat så brukar det även gälla spelarna på den delen av ön vilket resulterar i att fler sänker styrkan på samma by och det är något som kan påverka hur effektivt man kan plundra.

3) Skillnaden i inkomst från gruvorna vad gäller +/- resurser så syns det bara när du nått gruvnivå 20, från början så producerar alla lika per nivå.

4) Som Temon sade, wikin säger inte mycket vettigt. Dock så tycker jag att man får fram en hel del info från Kultur-fliken under Torget.

5) Du klagar på att du förlorar defensiva enheter när du anfaller en spelare
med defensiva enheter i försvaret? Def-enheter är i de flesta fall värdelösa i anfall och kommer drabbas av höga förluster om man använder de till det. I övrigt förklarar Temon det bra vad gäller off-/defvärden som du hade missförstått.
 

DeletedUser

Guest
Tack för svaren, mycket jag inte tänkte på angående stridssystemet.
 

DeletedUser

Guest
Om du fortfarande vill lägga fram ett/flera förslag efter svaren du fått, så ber jag dig att skriva ihop ett nytt inlägg som kan skickas vidare mot Ze Germans.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp