Delad anslutning-till allmän beskådan

  • Trådstartare DeletedUser1523
  • Start datum

DeletedUser2496

Guest
Så med detta förslag vill ni alltså förstöra spelandet för många som spelar på delad IP?.
Allt från syskon till par till förälder barn kommer nu om ni får som ni vill inte ha möjligheten att spela i olika allianser bara för att det kommer synas om de delar IP.
Det börjar lika ett BigBrother samhälle på grepolis enligt mig där vissa är exponerade mer än andra.
hur ska vi kunna exponera alla spelare lika mkt så det bli likvärdigt?

Detta kan ta nort spelglädjen än mer ur de som spelar "schysst" med delad IP än vad den gör för oss som är trötta på att folk dubbelkonto spelar på servrar.

Sen egentligen, hur svårt är det inte att hitta en spion i en allians?
Har spelat detta spel på "top-nivå" i snart 3 år, och ännu har jag inte haft problem med att min allians skulle haft spioner,
Finns extremt många sätt att kringgå ev problem med spioner om man märker att man har sådana hos sig.
Detta är ett krigs spel, ev spioneri ingår i spelet, finns inte ett enda stort krig i modern tid som inte haft spioneri så varför ska vi då va befriade från det här?

Nä tycker denna ide är ganska kass och jag hoppas inte den kommer genomföras för jämställdhetens skull..
 

DeletedUser1523

Guest
Så med detta förslag vill ni alltså förstöra spelandet för många som spelar på delad IP?.
Allt från syskon till par till förälder barn kommer nu om ni får som ni vill inte ha möjligheten att spela i olika allianser bara för att det kommer synas om de delar IP.
Det börjar lika ett BigBrother samhälle på grepolis enligt mig där vissa är exponerade mer än andra.
hur ska vi kunna exponera alla spelare lika mkt så det bli likvärdigt?

Detta kan ta nort spelglädjen än mer ur de som spelar "schysst" med delad IP än vad den gör för oss som är trötta på att folk dubbelkonto spelar på servrar.

Nej, vill inte förstöra ngt. Jag tror att det i många fall är känt vilka som delar anslutning, när det gäller familj et.c.
Visst kan det bli svårare att bli inbjuden till en allians om ngn man delar anslutning med spelar i en annan. Hittills har det funkat så att många är ärliga om så är fallet och på så sätt blir det ingen skillnad mot mitt förslag. Var man inte ärlig innan så hade man förmodligen inte rent mjöl i påsen.[/QUOTE]

Sen egentligen, hur svårt är det inte att hitta en spion i en allians?
Har spelat detta spel på "top-nivå" i snart 3 år, och ännu har jag inte haft problem med att min allians skulle haft spioner,

Grattis, du har spelat på "top-nivå", finns det fler som gjort.
Jag förstår inte riktigt om du menar att det är svårt eller lätt att hitta en spion. Jag antar att du tycker det vore lätt. Isf borde du kanske hittat ngn ibland och inte som du skriver "ännu har jag inte haft problem med att min allians skulle haft spioner". Kanske menar du att du är så bra på att hitta dem och därför inte haft några problem, svårt att tyda.
Kanske är det som du skrivit tidigare ett resultat av att du bara spelar i allianser där alla känner alla, isf är ditt fall inte relevant i den här diskussionen, då resonemangen mest gäller nya spelare som man inte känner så bra

Finns extremt många sätt att kringgå ev problem med spioner om man märker att man har sådana hos sig.
Detta är ett krigs spel, ev spioneri ingår i spelet, finns inte ett enda stort krig i modern tid som inte haft spioneri så varför ska vi då va befriade från det här?

Återigen, det gäller inte spioneri som sådant, det är bara kul. Vad mitt förslag grundar sig på är att eliminera ett fusk, då det är förbjudet med dubbelkonton.Att enskilda spelare spionerar för andra alliansers räkning är inte ngt som bör åtgärdas av så att säga spelet i sig självt. Det är för enkelt att sitta på två eller fler konton och tillförskansa sig information, trots att det är förbjudet att inneha flera konton/spelare. Bara att säga att ens mamma på 57 år har börjat spela, trots att man (förhoppnings vis) inte bor med henne längre.

Nä tycker denna ide är ganska kass och jag hoppas inte den kommer genomföras för jämställdhetens skull..

Radikalfeminist?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Vad mitt förslag grundar sig på är att eliminera ett fusk, då det är förbjudet med dubbelkonton.Att enskilda spelare spionerar för andra alliansers räkning är inte ngt som bör åtgärdas av så att säga spelet i sig självt. Det är för enkelt att sitta på två eller fler konton och tillförskansa sig information, trots att det är förbjudet att inneha flera konton/spelare. Bara att säga att ens mamma på 57 år har börjat spela, trots att man (förhoppnings vis) inte bor med henne längre.

Detta skulle inte på något sätt eliminera ett fusk. Att använda det som argument är därmed meningslöst.
 

DeletedUser1523

Guest
Detta skulle inte på något sätt eliminera ett fusk. Att använda det som argument är därmed meningslöst.

Det har du rätt i.
Om jag skrivit minimera så vore mitt argument desto giltigare.
Den användning av dubbelkonton som jag argumenterar emot borde bli mindre attraktivt för de som fuskar med dubbelkonton.

Om detta är det enda du har bidra med i debatten så finner jag ditt inlägg till stor del meningslöst.
 

DeletedUser

Guest
1.
Flertalet ggr har jag avslöjat eller sett att spelare använder fler konton.
Inte sällan är det erfarna storspelare. Om du inte har ngn tillförlitlig statistik över en genomsnittlig spion så är mitt påstående lika starkt som ditt. Det ena utesluter nämligen inte det andra. Skulle du lyckas få fram ngn sådan statistik så är jag den förste att gratulera.

Förklarligen så tycker jag inte att det är korkat att avslöja vilka som delar anslutning.
De flesta som spelat ett tag vet vilka spelare som delar giltig anslutning med andra.
Kunskapen för vi med oss från server till server.
Därför bör nyttan med mitt förslag överstiga den missgynnelse som de som delar anslutning möjligtvis drabbas av!

Precis som du skriver så finns det ingen direkt statistik på hur utbrett detta problem är men en inte allt för vild gissning är att ifall det hade varit vanligt så hade supporten när multikonton bannas märkt av att det är vanligt att de spelar i olika allianser. I nuläget så ser vi inga tendenser som tyder på att detta skulle vara vanligt.

Tycker det är ett jättebra förslag...varför inte? Har också vart med och tagit spioner genom dubbelkonton,finns en del ärenden som supporten har haft som man har anmält och det är mer förekommande än vad man tror.
Man kan ju försvåra för att folk ska ha dubbelkonto på detta vis och varför ska det vara hemligt?
Spelar man schysst och delar anslutning(anmäld), vad har man att förlora då?förutom att man visar en vilja till ärlighet?
Visst finns det kryphål men man kan ju täppa igen ett stort hål med detta...

Man försvårar inte för dubbelkonton på något sätt. Skillnaden för dom blir ingen alls då de bara behöver säga att det är deras brors konto precis som den som faktiskt bor i samma hus som sin bror och båda spelar.

Saker de som delar anslutning kan förlora på detta:
Du har en bror/sambo/förälder/inneboende som spelar på samma server men i en annan allians. Du söker till en allians som den alliansen du delar ip med krigar mot. Du blir där nekad inträde och anmäld till supporten för dubbelkontot då det är uppenbart att du söker dit för att spionera.

Du spelar i en allians som krigar i mot en annan allians där din sambo spelar. Kriget för din allians går lite taskigt och ledningen börjar misstänka att det finns en spion i alliansen som förser fi med information. De ser då att du delar ip med en i den fientliga alliansen och bestämmer sig därför för att erövra dina städer och kicka dig eftersom du är en spion.


Det har du rätt i.
Om jag skrivit minimera så vore mitt argument desto giltigare.
Den användning av dubbelkonton som jag argumenterar emot borde bli mindre attraktivt för de som fuskar med dubbelkonton.

Om detta är det enda du har bidra med i debatten så finner jag ditt inlägg till stor del meningslöst.

Nej jag ville bara poängtera att detta inte minimera, minskar, stoppar dubbelkonton alls då det inte blir någon som helst skillnad för de som vill skapa dubbelkonton. Det enda de behöver göra om detta skulle införas är att skriva: Ja det är min syster som spelar på det kontot. Jag vill nolla henne :D:D:D:D och sen så är det lugnt för deras del.

Jag ser det däremot som ett större problem att det finns en risk att de som delar anslutning riskerar att bli anklagade för att spionera. Detta blir ett sätt att hänga ut dessa spelare på ett totalt onödigt sätt då det inte fyller någon funktion. Kommer man från problemet att folk kör på dubbla konton? Svar: Nej
 

DeletedUser

Guest
Är trött på dubbelkonton m.m.

Föreslår därför att de som delar internetanslutning visar vem de delar denna med i sin profil.
Alltså att Grepolis automatiskt i spelarprofilen visar om en spelare delar internetanslutning med en annan.

Fusk är en betydande orsak till att spelare slutat och jag har tröttnat på att så sker.
Hederliga spelare gör detta spelet till vad det är.

Såklart är jag medveten om att det finns en mängd olika möjligheter för att kringgå detta, men varför göra det enkelt för fuskare att slippa bli upptäckta?

Har läst hela tråden och alla argument för och emot och håller med dig BigBoi. Inga förslag gynnar alla men detta gynnar de flesta.
 

DeletedUser

Guest
Har läst hela tråden och alla argument för och emot och håller med dig BigBoi. Inga förslag gynnar alla men detta gynnar de flesta.

Förklara då gärna för mig hur detta förslaget motverkar fusk. Bara för att det står att två spelare har satt varandra som delad IP så betyder ju inte detta att det är samma person som sköter båda kontona. Det är just detta sättet att tänka som gör att jag är negativt inställd till förslaget så det kommer innebära att alla anser att så fort någon har delat ip med en i en annan allians = någon som fuskar. Det verkar i alla fall vara det vedertagna sättet att tänka i den här tråden.
 

DeletedUser1684

Guest
Förklara då gärna för mig hur detta förslaget motverkar fusk. Bara för att det står att två spelare har satt varandra som delad IP så betyder ju inte detta att det är samma person som sköter båda kontona. Det är just detta sättet att tänka som gör att jag är negativt inställd till förslaget så det kommer innebära att alla anser att så fort någon har delat ip med en i en annan allians = någon som fuskar. Det verkar i alla fall vara det vedertagna sättet att tänka i den här tråden.

Håller med Zigvard här faktiskt motverkar ju inte fusk på något sätt.

Hjälper endast motståndarna.
Dels så kan fienden använda det som ett "vapen" mot dom som har delad anslutning och fienden ser det och därmed så vet fienden att dom inte kan hjälpa varandra på något sätt och kan utnyttja det.

Kan även hända att det blir svårare att komma in i olika allianser för båda två om man nu råkar har såna misstänksam ledare, som nu tror att alla med delad internetanslutning spelar på dubbelkonton och fuskar. :)

Alla som delar anslutning / Bor / Jobbar tillsammans och spelar Grepolis, kanske inte vill att det ska komma ut och att dom kanske inte vill att folk ska se att dom bor / jobbar tillsammans , med andra ord så blandar Grepolis sig i ens privatliv väldigt mycket helt plötsligt...

Men ah det är ju vad jag tycker.
 

DeletedUser

Guest
Jag säger inte att det kommer motverka fusk. Jag har en åsikt som inte är felfri. Som de flesta åsikter finns det plus och minus med den. Jag har själv varit med om ett fall med tre bröder - storebror och två små lillebröder som spelade på samma server - inget fusk där - bara glada pojkar som plötsligt alla tre blev spärrade - de hade säkert inte förstått att de skulle anmäla sig. I slutändan fick storebror tillbaka sitt konto men inte de två små. Om man har en fungerande öppen rutin så behöver kanske sånt inte hända. Och då skulle de inte behöva ha restriktioner heller mot att hjälpa varandra. Jag har också varit med om spelare som haft två eller flera konton och även om de blivit spärrade till slut så har de hunnit ställa till en hel del sattyg innan dess. Men visst skulle det ställa till det negativt för många också - jag förstår det och har inte en lösning på det.
 
Topp