Avskyr erövrings momentet i nya Grepolis 2.0.

  • Trådstartare Jacques de Molay
  • Start datum

DeletedUser

Guest
Igår startade jag en revolt i en stad och idag skulle jag starta den riktiga erövringen då kan jag inte anfalla denna spelare för han/hon har gått in i semesterläge. Med den gamla versionen så hade min erövring redan varit halvvägs just nu. Nu sitter jag med en revolt som har 7 timmar kvar men jag kan inte göra något åt saken och de hundra tals dödade trupper som krävdes för att starta denna revolt är bara bortkastade för ingenting......i detta lägga funderar man starkt på att byta spel.


//JdM
 

DeletedUser

Guest
Hej Jacques de Molay

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Kan du beskriva vad du kunde göra förut som du inte kan göra nu.

Mvh Rockolga
 

DeletedUser

Guest
I tidigare Grepolis versioner: om jag slog ut motståndarnas försvar så startade erövringen direkt och då spelade det ingen roll om han var på väg in i semesterläge, erövringen fortsatte tills antingen mitt erövrings försök avbröts eller tills staden blev erövrad.

I Grepolis 2.0: Så måste jag först starta revolt och sedan vänta 12 timmar innan jag kan skicka iväg mitt kolonisations skepp för att starta erövringen. Och i detta läge så hann semesterläget träda i kraft och det rensningen jag gjorde igår kväll vart bortkastad.

Tycker bara att en stad där revolt startat ska vara anfalls bara tiden ut alltså 24 timmar efter att revolten startat. Har man inte fått in kolonisationsskeppet innan dess så avslutas ju ändå revolten automatiskt. Och att semesterläget inte träder ikraft för den staden förrän efter dessa 24 timmar.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser378

Guest
Hoppar in lite här för att klargöra den informationen som du verkar sakna.

Att anfalla en spelare som har gått i sl har aldrig varit möjligt under några som helst omständigheter så länge som Grepolis har funnits.
Alltså är det inte någon nyhet att en stad som är i revolt inte kan erövras om fallet skulle vara som så att spelaren går i sl innan fas 2 har startats.

Sen är det inget nytt erövringssystem som har kommit med 2.0 utan revolt systemet kom i samband med att Beta servern startades och har därmed funnits en bra tag.
Det systemet som du pratar om är belägringsystemet och finns fortfarande på grepolis men är dock endast aktivt på Alfa, Zeta och Achilles.
I och med att du ser revolt systemet som något nytt som kom tillsammans med 2.0 så måste du därmed ha spelat på Alfa tidigare eftersom att Zeta var första servern med 2.0 och Achilles är vår senaste.

Alfa = Belägring
Theta = Revolt

Hoppas att detta har klargjort dina funderingar. Om så inte är fallet är du självfallet välkommen att fråga igen.
 

DeletedUser

Guest
Ja jag kommer från Alfa, vi fick detta erövrings system precis i slutet av värld alfa. Och det kom när Grepolis 2.0 infördes i den världen så vart detta erövrings system började har jag ingen aning om.

Men vilket fall så hade den stad jag nu tänkt överta, blivit min i det system som fanns i värld alfa för min erövring (belägring) hade startat innan sl startat och jag rensade ut hela staden så belägringen hade startat direkt.

I detta system som finns i denna värld så består en erövring av 2 steg först FAS 1 revolt i 12 timmar. Sedan FAS 2 då man har 12 timmar på sig att få in sitt kolonisationsskepp för att erövringen ska lyckas.

Detta system går ju faktiskt att utnyttja är du under anfall eller att du märker ett ökat intresse för din stad så hoppa in i sl direkt du upptäcker det. Sedan kan dina allians vänner skicka allt stöd du behöver oavsett hur långa ifrån staden de befinner sig, speciellt då man kan köpa sig extra semesterdagar bara man har gott om guld.

Tycker bara att en stad som befinner sig i FAS 1 inte ska få gå in i semesterläge förrän FAS 2 slutat.
Annars borde det inte vara möjligt att välja revolt på en stad, som har mindre än 24 timmar kvar tills den går in i semesterläge för att undvika onödiga trupp förluster för både anfallaren och försvararen.
 

DeletedUser378

Guest
Det du säger stämmer ändå inte. Alfa har fortfarande belägringsystemet och har aldrig haft revolt i bruk.
Sedan så går det inte att planera att hoppa in i sl för att man får en revolt mot sig eftersom det tar 48 timmar innan kontot hamnar i semesterläge.
 

DeletedUser

Guest
Jag har visserligen inte spelat på alfa sedan i Januari. Men jag har helt för mig att de sista städerna jag erövrade i värld alfa gjordes via detta FAS 1 och 2 system, det var därför spelarna i alfa protesterade så högt för att slippa uppgraderingen till 2.0 i alfa, men jag kan dock ha fel i detta. Men du kan ju ge mig rätt i de påståenden jag lägger fram att om jag börjat belägra en stad (med det gamla systemet) innan semesterläget startat så hade jag erövrat den staden. Och de trupper jag offrat på att rensa staden för att starta FAS 1 hade inte varit helt bortkastade. Det borde finnas någon form av indikation att en stad är på väg in i semesterläge, när det återstår mindre än 24 timmar. Andra spel jag spelat ändrar färg på en spelares stad om spelaren är på väg in i semesterläge.

Angående mitt påstående om att semesterläget går att utnyttjas så beror det väl på avståndet till den staden man vill erövra. Samt som jag skrev man märker om ens städer väckt någons intresse typ man får rapporter om spionage, test anfall osv....så visst går det att utnyttja semesterläget.
 

DeletedUser1880

Guest
Måste klargöra en sak;
* Om en spelare går i semesterläge (som slagits på 48h tidigare) medan en revolt pågår så kan du självklart inte skicka några fler anfall. Spelaren skulle ju inte ha någon chans att försvara sig då.
* Om en spelare går i semesterläge (som slagits på 48h tidigare) när KS redan är skickat och landar under Fas2 så kommer staden att erövras. Spelaren har alltså chans att klämma in stöd, avbryta sem. läget m.m.

Om man skulle kunna se att en spelare är på väg in i semesterläge skulle man kunna utnyttja det enorm mycket genom att lägga revolt och skicka KS just innan sem. läge slås på. Spelaren har då ingen chans att försvara sig. Alltså inte något klockrent förslag att kunna se om någon är på väg på semester även om jag förstår tanken med det. Se till att erövra snabbare i framtiden. :)
 

DeletedUser855

Guest
Jag har visserligen inte spelat på alfa sedan i Januari. Men jag har helt för mig att de sista städerna jag erövrade i värld alfa gjordes via detta FAS 1 och 2 system, det var därför spelarna i alfa protesterade så högt för att slippa uppgraderingen till 2.0 i alfa, men jag kan dock ha fel i detta. Men du kan ju ge mig rätt i de påståenden jag lägger fram att om jag börjat belägra en stad (med det gamla systemet) innan semesterläget startat så hade jag erövrat den staden. Och de trupper jag offrat på att rensa staden för att starta FAS 1 hade inte varit helt bortkastade. Det borde finnas någon form av indikation att en stad är på väg in i semesterläge, när det återstår mindre än 24 timmar. Andra spel jag spelat ändrar färg på en spelares stad om spelaren är på väg in i semesterläge.

Angående mitt påstående om att semesterläget går att utnyttjas så beror det väl på avståndet till den staden man vill erövra. Samt som jag skrev man märker om ens städer väckt någons intresse typ man får rapporter om spionage, test anfall osv....så visst går det att utnyttja semesterläget.

Alfa har alltid vart och är fortfarande en belägrningsserver
 

DeletedUser

Guest
Det trista med det nya systemet och alla andra små "förbättringar" man tror sig ha gjort i spelet är enbart för att göra det lättare för mindre spelare att överleva längre, mer spelare i spelet = mera cash in via rådgivarna och andra guldinköp.

Det känns ganska meningslöst att att ha ett spel som är roligt under dom första månaderna för att sen göra det till en defensiv-fest av gigantiska mått där folk sitter och väntar på att det skall gå 13 månader till innan man får börja skyffla resurser och bygga monument, jag tror nästan jag kissar på mig av upphetsning.

Stora delar av spelet får plusbetyg av mig, men det finns för mycket saker som är dåliga i min mening. Den sämsta av alla saker i hela spelet är luck, visst +/- 10% visst, men +/- 30? hur tänkte ni?
 

DeletedUser285

Guest
Känns som om JdM tror en massa saker men värkar inte ha fakta..
Att ta reda på om en server "bytt" erövringsystem är ju inte jätte svårt att testa..
Starta på servern och uttala dig sen..
Skärpning..
Det är såna som du som gör att gaffels jobb blir så svårt..
han måste liksom uttala sig i sådana här frågor..
Tänk lite på gaffel också...
 
Topp