Åter denna delade anslutning..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Hej!

Jag vet att denna fråga tagits upp förr, men jag tycker den kan behöva stöta och blötas en aning! Dessutom har jag inte hittat något ordentligt svar på MIN vinkling av frågan.

Som ni listat ut så handlar detta om 2 § i spelreglerna, gällande delad anslutning. Jag förstår vitsen så långt som att detta ska motverka fusk. Dock tycker jag att begränsningarna är så oproportionerligt hårda att det försämrar spelupplevelsen, utan att minska eventuellt fusk särskilt mycket.

Jag har nyligen fått flera kompisar inkl. 2 syskon att börja spela spelet. Vi började om i en ny värld, och startade en allians med syfte att kunna hjälpa varann. Främst i syfte att jag skulle kunna hjälpa dem, då detta är deras första gång de spelar spelet. Men vad är vitsen med att inte alls kunna spela tillsammans? Vad är skillnaden med syskon som flyttat hemifrån och därmed klarat egen IP (jag själv t.ex.) mot de som ej flyttat hemifrån (mina andra två). Detta innebär ju bara att de inte kan ha kul alls tillsammans i samma allians, samtidigt som jag kan hjälpa dem obehindrat.

Fast vad händer när jag åker hem över sommar/jul-lov? Vips så kan vi inte samordna attacker, deffa varann etc etc...

Det svar som alltid ges, som ni ej behöver upprepa är: Detta för att förhindra fusk, i form av att 'boosta' ett konto med hjälp av flera andra konton. Detta kan nämligen göras genom att en person skapar x antal konton, som skickar resurser och anfall till sitt huvudkonto.

För att undvika 'boost' behöver man väl ändå inte begränsa möjligheter för 2 spelare under samma internetanslutning att anfalla en tredje spelare? 'Boost' sker genom:
* Överföring av resurs (vilket inte tillåts)
* Deff av andra kontots stad, som därigenom ger KP till huvudkontot

Hur stoppar man självboostande fusk genom att inte tillåta två konton att anfalla en tredje spelare? Finns ingen anledning, annat än att folk skulle kunna ha mängder med konton och själva bli ruggigt starka. Dock kan man ju enkelt se om kontona i fråga aldrig är inloggade samtidigt, utan snarare direkt efter varann = fusk,
eller om de faktiskt är sporadiskt inloggade samtidigt då och då = ej fusk. Fast att konton loggas in direkt efter varann kan ju även indikera en familj med en gemensam dator och flera spelsugna...

Det handlar ju uppenbarligen inte om möjligheten att koordinera saker bättre, då detta går alldeles utmärkt via alliansforumet.

Det går att utreda, mer eller mindre tydligt, om fusk har förelegat i ett visst fall. Dock är detta tidsödande för admins, vilket jag är medveten om.

Summa summarum: Som det är nu kan alltså en skara syskon inte spela effektivt i samma allians. Detta är väldigt synd, då jag uppskattar spelet som sådant och därför varmt rekommenderat det till dem och fått de att börja spela. Det är synd att ta bort möjligheten att spela effektivt med sina syskon och vänner (är ofta över till vänner och lirar), som man alltid spelat andra spel tillsammans med.

Förslag till lösning:
* En variant är att man får 'ansöka' om tillstånd att spela villkorslöst under samma anslutning. Till exempel att man behöver förklara situationen, upplysa om vilka (syskon ex.) som spelar och så.

* Detta är mitt bästa förslag:
1. Behåll restriktionen med resursöverförandet. Detta är inte en vital del för att kunna spela roligt/effektivt ihop, men hindrar själv-boost.
2. Ändra så att en spelare som sänder stöd till en annan erhåller KP för de trupper han själv förlorar. Jag har aldrig förstått varför enbart anfallen spelare får KP, även om han själv inte har en kotte i staden utan alliansen hjälper honom... Dels drar man sig för att stödja, då man inte tjänar KP, dels underlättar det själv-boost som ni själva nämner som anledning till förbudet. Att göra denna förändring skulle innebära att möjligheten att skänka sig själv KP genom 'boost' försvann.
 

DeletedUser

Guest
Enligt mig hör detta hemma i "Förslag och Idéer".

Dessutom, den här regeln är till för att förebygga multikonton. Ogillar du det så rekommenderar jag dig att köra Travian på en australiensk server. De har typ 200 spelare och de gör inte särskilt mycket (jämfört med GP) för att förebygga multikonton.
 

DeletedUser

Guest
Som sagt så vet jag varför regeln finns.

Jag har inte heller påstått att jag ogillar förebyggande av multikonton.

Jag tycker dessutom det är bra att grepolis motverkar detta, och är emot sådan typ av 'fusk'.

Det är synd att du verkar ha missat substansen i mitt inlägg, Interface. Det enda jag kan hålla med dig om är att denna tråd möjligen hör hemma i 'Förslag och Idéer'. I övrigt kan du få hålla dylika kommentarer för dig själv.
 

DeletedUser

Guest
Saxat från reglerna:
Om två eller flera spelare använder en och samma internetanslutning måste de vänta minst 48 timmar mellan varje interaktion/koordinering. Denna regel gäller för de som delar internetanslutning på samma dator eller nätverk, så som i hushåll, arbetsplats eller skola.

Interaktion – Skicka anfall, support eller råvaror till en spelare på samma internetanslutning.
Koordinering – Skicka anfall, support eller råvaror till en spelare, från två eller fler spelare på samma internetanslutning.

Spelare A och B delar internetanslutning på deras arbetsplats. De vill bägge två anfalla spelare C, en nära fiende, men måste då vänta 48 timmar mellan varje anfall/ koordinering. Spelare A kan anfalla fem gånger, men för att spelare B ska få anfalla måste han/hon vänta 48 efter det att spelares A sista anfall har nått fram.
Spelare E och F delar internetanslutning hemma vid. Bägge två vill skicka råvaror till spelare G, en allierad, men måste även här vänta 48 timmar mellan varje interaktion. Från att det gått 48 timmar efter det att spelare Es råvaror nått fram till spelare G, får spelare F påbörja sin fraktning.



Jag kan hålla med om att detta kan vara lite grymt mot sådana som du (och dina bröder), men regeln finns där för att förhindra multikonton. Men i ditt fall blir den förödande. Dock är den bara förödande om du turas om att boosta dina två bröder.

För att i Grepo så kan man skicka oändligt mycket resurser och stöd till någon annan (såvida man har resurser/trupper). Dock kan man inte göra detta från två konton (du och en bror -> din andra bror) under 48 timmar.
De här 48 timmarna kanske är lite mycket, men tex 6 timmar är lagom enligt mig :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Bättre svar, och även inkluderat ett eget förslag. Gillas bättre :)

Men det jag själv tycker är mest synd är att man inte kan hjälpas åt vid erövringar, något som man annars inom allianser gör regelbundet. Vi kan alltså inte hjälpa till med rens, då någon ska ta sin första stad.

Att kapa till 6 timmar skulle vara en helt OK lösning, även om jag fortfarande förespråkar något av de jag tidigare nämnt, så skulle detta göra grepolis betydligt mer spelbart och roligt för sådana i situationer som oss (mig + bröder)!
:)
 

DeletedUser

Guest
Ett ganska smart sett att komma runt regeln vid en erövring vore om en rensade innan och en annan deffade under själva erövringen.

Det första är en attack och det andra ett stöd, med andra ord går det runt regeln.

En sådan här för dig
fighting0030.gif
 

DeletedUser378

Guest
Flyttar över tråden till en plats där den bättre passar hemma. Ska se om jag kan få fram någon diskussion om detta i teamet.

Men Innogames håller hårt i sina regler om dubbel konton och delad ip så tror att det kan bli en väldigt svår förändring att genomföra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp