Varför har ni en så dålig € rate?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Hej,

Vad har ni för kurs på €?

Inte är det den aktuella rate för den är lägre än den ni har.

€1 = 8,74 sek (www.di.se) 2010-02-20

Varför har ni en sådan rutten rate?

Premium= 540 SEK/49,99 EUR

Er rate är 10.80 sek för 1 €?

Att köpa premium
Räknar man på det så ser det ut så här:

Grepolis & The West
540 sek

Aktuell rate 8,74 * 49.99 EUR = 437 sek

Skillnda: 540 sek - 437 sek = 103 sek

Det innebär att ni tar ut en dold avgift på ca 100 sek? Varför gör ni det?

Jag tycker det är tråligt att ni gör så, köper man t ex andra varor etc. i ett EU land så får man nästan dagskursen (t ex när man använder CC) och inte ett pålägg ca 100 sek.

Gillar era spel, men inte era avgifter
Mvh
Raggarmuffin
 

DeletedUser4

Guest
Väldigt bra fråga. Vill bara klargöra att det är satt av högre makt i Tyskland.

Ska kolla vad jag kan få fram. :)
 

DeletedUser

Guest
Det var kul att du tycker att det var en bra fråga, för vi har diskuterat detta i våra forum i spelet och tycket att det är mycket "intressant" att man har en special rate ?

Vi hoppas att du får ett bra svar från den högre makten i Tyskland (och inte ett FAQ svar som gör oss irriterade).

Mvh
Raggamuffin mfl
 

DeletedUser

Guest
Ifall man får spekulera lite skulle jag gissa att de fortfarande har den gamla växelkursen kvar (dvs runt 10/11 kr per €), och att de inte har uppdaterat den. Har själv märkt detta på flera andra sidor att det skulle vara billigare än det faktiskt är. Så det är ingen "dold avgift" utan bara dåligt uppdaterat kurs.

Ta nu inte detta jag skriver som fakta, utan det är bara mina spekulationer.
 

DeletedUser4

Guest
Fått lite kött på benen men inte helt, ska försöka få fram det tills imorgon.
 

DeletedUser

Guest
Kleiner, det kanske stämmer, det kanske inte stämmer och klart man får spekulera. Jag spekulerar lite och frågan är hur ofta dina kollegor uppdaterar växelkursen?

Om man tittar lite på Eurons historik vs Svenska kronan så har Euron legat under 10 sek under mer än ett år...(Den enda period Euron låg lite över 10.0 sek var 2009). Och senast Euron låg på 10.80 sek var runt 2009 Q3 och innan 2009 låg Euron under 10 sek!

För att du skall kunna se min källa så besök di.se.
Klicka på Valutor på första sidan lite ner, Euro står i blå text.
Välj, EUR/SEK
Välj period 5 år

Där får du en mycket bra bild över Eurons upp och nedgång vs Svenska kronan.
Om dina spekulationer stämmer så använder ni en mycket dålig frekvens på er så kallade uppdaterad växelkurs . Det innebär det att ni uppdaterade senast växelkursen ca 2009 Q3? Och nu är det 2011…

Jag hoppas att ni finner ett bra svar och kommer att korregerad er växelkurs och uppdaterade gärna kursen lite oftare…

Jo, en fråga till varför kan ni inte ha växelkursen rörlig som alla andra har?
Ser fram emot ert svar
Mvh
Raggamuffin

PS. Tyvärr så gäller detta också The West…
 

DeletedUser

Guest
Startade inte svenska grepolis 2010? Då borde ju nästan en ny kurs använts kan man ju tycka..
 

DeletedUser

Guest
Gaffel, hur blir det med svar från dina kollegor från Tyskland...det borde inte ta så lång tid att får svar...eller kanske inte har något "bra" svar och håller på och diskuterar hur ni skall göra/svars policy gällande raten?

mvh
Weed
 

DeletedUser4

Guest
Gaffel, hur blir det med svar från dina kollegor från Tyskland...det borde inte ta så lång tid att får svar...eller kanske inte har något "bra" svar och håller på och diskuterar hur ni skall göra/svars policy gällande raten?

mvh
Weed

Kursen/Kostnaden räknades för ett år sedan, då låg kursen på 10.~ och det kommer inte att justeras enligt min chef.

Det ligger djupare som jag inte kan förklara, inte insatt i det tyvärr.

Avtal med olika betalningstjänster (MoPay/GlobalCollect) gör att den extra hundralappen trots allt går till InnoGames och vidare utveckling för Grepolis.
 

DeletedUser

Guest
Ja, tack för ditt svar..tyvärr så var det svar ungefär det jag förväntade mig...inget riktigt svar...

Jag måste säga att det är kul att InnoGames gör spel som är attraktiva, men att det sätter kursen när Euron är som högst är ett skämt - klart att det satta sin kurs när det hade chansen... varför justerar de inte kursen?
Varför kommer de inte att justeras?
Nu ligger den under Euron runt 8-9 sek för 1 €? Det är precis detta som gör att man blir irriterad... Tyvärr så finns det många som gladligen betalar en för hög kurs så att dina kollegor i Tyskland får in mer pengar.

Och gällande dessa avtal som du nämner så finns det många fler onlinespel som använder samma betalningstjänster och som följer Euro-kursen!

Mm, och vad gäller utveckling i detta spel så är jag mfl mycket intresserade av att ta del av framtiden...återigen så är detta ett oändlighet spel med inget slut för att de skall tjäna mer $$$.

Tyvärr så gillar jag också detta spel och känner att jag gärna skulle vilja ta del av ett riktigt svar varför ni har en sådan hög kurs?
Hur är det t ex med VISA/Master Card? Vad jag tror så följer de eurokursen, eller? Och övriga betalningsmedlet som man kan betala med vad har de för kurs?
Detta är inte helt sant, om det är så måste jag säga att ni/dina kollegor i Tyskland är mycket dåliga på att förhandla… eller så är det en medveten handling för att få den extra 100dra lappen…
Tack Gaffel för dina ansträngningar

Hälsa dina kollegor i Tyskland att vi (vi är många) är missnöjda med euro växlingskursen och att det har lyckats lura oss att spela vidare.
Mvh
Raggamuffin med flera
 

DeletedUser4

Guest
Jag måste säga att det är kul att InnoGames gör spel som är attraktiva, men att det sätter kursen när Euron är som högst är ett skämt - klart att det satta sin kurs när det hade chansen... varför justerar de inte kursen?
Varför kommer de inte att justeras?

Detta är inte helt sant, om det är så måste jag säga att ni/dina kollegor i Tyskland är mycket dåliga på att förhandla… eller så är det en medveten handling för att få den extra 100dra lappen…

Den sattes när Grepolis startade, så "när hade chansen" är inte riktigt rätt att säga.

Tror inte riktigt någon kunnat förutse att euron skulle sjunka från 10.5 till 8.7~ där den ligger idag. Euron är svag i hela Europa just nu.

Tror inte heller att det har med förhandling att göra på avtalen. Det är skrivet att dem håller X antal år och kurs/mängd kostnad som gäller resan ut. Det är inte direkt mycket till förhandling när de flesta vet att; För att ta ett exempel, banköverföring kostar dig som kund 3-5%.

Det är inget som går till oss, utan "payment provider" som i det fallet är banken.

Ju mindre "tariff", ju mer tar leverantören helt enkelt. Därför föredrar vi Wallie/Bank.

VISA/Master Card har inget med oss att göra, det är bankernas business.
_______________________


Samtidigt tror jag att detta är en bra lösning för att folk inte ska påverkas av kursen.

Om jag frågar såhär då:
- Hur skulle du känna om jag, betalade mindre för samma paket som du köpt dagen före?

Du 2010: 50 euro = Kurs10 = 500 kr
Jag 2011: Jag: 50 euro = Kurs8 = 400 kr

Du Igår: 50 euro = Kurs9 = 450 kr
Jag Idag: 50 euro = Kurs8 = 400 kr

Du betalade mer, men vi fick samma paket, skulle inte det kännas surt?

Priset för premium, som svensk, är likadant världen över. Lika för alla.
 

DeletedUser

Guest
Gaffel, BRA...och tack för ditt (Innogames svar).

Jag kan bara avsluta denna dialog med två frågor till.

1. Jag att tycker att ni bör se över er växelkurs en gång till. Anpassade till dagens växelkurs.

2. Hur skulle Innogames ta ställning till om vi vänder på det med växelkursen? T ex Att när ni band er till Euron, ca 8 sek för en Euro och att den sedan skulle gå upp till ca 11 sek för en Euro?

Jag tror att ni/Innogames skulle (snabbt) korregerade så att växelkursen blev runt den aktuella raten (Innogames är inte ett en ideell organisation för onlinespel). Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, jag är kanske inte helt med men jag ser att man kan betala med VISA/Master Card? Varför följer inte de aktuella kursen?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser4

Guest
Gaffel, BRA...och tack för ditt (Innogames svar).

Jag kan bara avsluta denna dialog med två frågor till.

1. Jag att tycker att ni bör se över er växelkurs en gång till. Anpassade till dagens växelkurs.

2. Hur skulle Innogames ta ställning till om vi vänder på det med växelkursen? T ex Att när ni band er till Euron, ca 8 sek för en Euro och att den sedan skulle gå upp till ca 11 sek för en Euro?

Jag tror att ni/Innogames skulle (snabbt) korregerade så att växelkursen blev runt den aktuella raten (Innogames är inte ett en ideell organisation för onlinespel). Rätta mig gärna om jag har fel.

1. Jag ska framföra ditt önskemål. :)

2. Ja du, riktigt bra fråga. Det beslutet överlåter jag till de ekonomiska ansvariga på InnoGames, om de gör det, finns det en logisk förklaring och inte bara en "mjölka allt vi kan", för det fungerar inte så.

Jag tror:

Inte att InnoGames skulle korrigera, för att ÖKA priserna är inte så uppskattat av våra spelare. Rätt så förståeligt. Jag tror det är därför vi inte valt att följa kursen, utan behålla det priset som det var för ett år sedan.

Istället för att spelarna ska hoppas på att kursen går ner och företaget upp, är det smidigare för bägge parter att hålla en fast kostnad. För går euron upp och även våra priser, blir spelarna/kunderna inte lika uppmuntrade/tilltalade att köpa våra produkter.

Istället för att köpa, sitter de och väntar på att euron ska gå ner. Det vill vi ju inte, vi behöver pengarna för att kunna utveckla spelen och anställa personal som ser till att InnoGames tar rätta beslut som gynnar er spelare också.

Många smidiga ord från min sida, men jag sitter tyvärr inte på den informationen.

Vill du, om du känner att du inte fått riktigt det svar du sökt, kan du alltid skriva ett mail till den här adressen: info@innogames.de, de bör kunna skicka dig på rätt spår om inget annat svara till och med.
 

DeletedUser

Guest
Tack för din tid du har lagt ner på denna dialig om er växelkurs. Nu hoppas jag med flera att denna diskution har väckt en och annan hos Innogames att vi är inte helt nöjda hur med er växelkurs.

Jag/vi har inget mer att framföra utan vi känner att de svar som du/ni har försett oss med är väl ok, men inget mer.

Vi gillar era spel och många med mig kommer från Trible Wars och vi slutade pga att det inte finns något slut ( jag hade runt 1000 st byar…tiden räcker inte till samt motivation tryter…). Nu är vi här på Grepolis och har snabbt instett att detta är en likandeförpacking av TW som inte har något slut…och vi stannar och har kul mm på en obstämd framtid.

Vi hoppas att Innogames utvecklar aktuella spel och gör dem ännu mer roliga.

Mvh
Raggarmuffin mfl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp