Värld Epsilon (disk)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser1459

Guest
Zigvard sa:
Största problemet är nog inte att världarna öppnar för tätt utan att grepolis är ett sjukt segt spela att köra efter typ 10byar.

Tja, efter att till och från spelat sedan starten av alfa så har jag en del erfarenhet. Men naturligtvis beror det på vem och hur man är som spelare. Och enligt min definition så är du en sim-spelare :).
Samtidigt vill jag säga att jag själv inte inte ser så mycket till just antal städer ut mer till var dom är placerade i förhållande till mina andra och möjligheten att använda dom för att ta bort fiender i min region samt expandera mitt imperium men även medverka till att andra också expanderar sina imperium och hur vi tillsammans kan skapa en starkare allians. Att tycka att ett visst antal städer är en belastning låter inget bra.

Sedan tror jag att det är först som en engagerad alliansgrundare/ledare som man verkligen känner av att man blir bedragen/övergiven av spelledningen.
För det är nämligen som så här: när väl alliansen börjar ta form, spelarna lärt känna varandra, förtroendet är 100%, engagemanget flödar och hungern är större än en utsvulten varg, jag det är då man startar en ny server och sådan som Zigvard mfl lämnar alla och allt som man byggt tillsammans under 2-3 månader. Hur tror ni andra engagerad spelare som kanske bedriver ett storkrig känner sig när 80% lämnar eller blir avsevärt mindre aktiva pga intresset för den nyöppnade servern?



Definition av problemen
1. Nya världarna startar alldeles för tätt inpå varandra. Det undergräver spelet på den/dom aktuella servrarna. Fokus och intresset hamnar på den nystartade.

2. Aktiva spelare vill ha ett aktivt spel. Det aktiva spelet startar ca 3-5 veckor efter nystart beroende på världens hastighet.

3. Det tillåts alldeles för stora allianser. Spelare är också alldeles för flyktiga varför vissa allianser har svårt att få till en struktur.

4. Vissa spelare klarar av att spela solo eller tillsammans men några få, andra har en större potential att föra stora allianskrig med flera spelare och flera mål.

5. Tidigare etablerade spelare på andra servrar slår snabbt ut nytillkomna spelare på en nystartad server.

6. Premium-spelare har stora fördelar och det är inte rättvist eller schyst spel mot dom som inte har premium. Särskilt negativt är det för den som blir nollad på en nystartad server där man då får ny stad kanske bara någon timme från den man nyss blivit nollad av.

7. Underlaget för att starta en ny server borde vara baserat på antal aktiva spelare, inte kortsiktigt potentiella premium-betalande spelare.

Alfa är död sedan länge
Beta talar man inte om
Gamma ropar efter spelare (källa Danzap)
Delta börjar nu kippa efter andan
Epsilon sjönk som en sten
Zeta kommer troligen inte att få särskilt många besöka ... trots att Grepolis 2.0 införs där direkt.

Grepolis 2.0 kommer för sent och med alldeles för få och intressanta eller lockande spelnyheter.

Jo, jag har faktiskt massor av förslag. 4-5 stycken faktiskt. En del ganska genomtänkta andra lite mer onyanserade. Men vilken nytta gör det att medverka till utveckling, till någon som faktiskt avvecklar. För jag är väldigt trött på att aldrig få spela färdigt, utveckla strategier mm, utan alltid/ständigt bli överkörd av dessa ny startade servrar.
Ni skapar varken spelglädje eller spelmöjligheter genom att slå undan benen på etablerade med ständigt nya servrar (liknande inställningar). Jag tror ni "knyter snaran runt den egna halsen" om ni ursäktar det vulgära uttrycket. Men det är faktiskt så det känns.

Men visst, massan består ju av sim-spelare men jag tror inte riktigt det är dom som betalar dom stora pengarna. Dom boostar inga städer med 12k guld på någon vecka. Nä, för dom har ingen brådska utan sitter på sin kobbe och väntar tills städer grånar. Fast det är nog tveksamt om dom ens då har kp att erövra dom.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tja, efter att till och från spelat sedan starten av alfa så har jag en del erfarenhet. Men naturligtvis beror det på vem och hur man är som spelare. Och enligt min definition så är du en sim-spelare :).

Får man fråga vad du baserar det påståendet på?
Är rankad 2a på attacklistan på epsilon (den enda världen jag spelat riktigt aktivt på) men din definition kanske är lite speciell..

Angående att det inte är roligt att spela efter visst antal byar så beror det mest på moralen. Inte så spännande längre när allt inom en normal erövringsradie ligger runt 50%.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1459

Guest
Får man fråga vad du baserar det påståendet på?
Är rankad 2a på attacklistan på epsilon (den enda världen jag spelat riktigt aktivt på) men din definition kanske är lite speciell..

Angående att det inte är roligt att spela efter visst antal byar så beror det mest på moralen. Inte så spännande längre när allt inom en normal erövringsradie ligger runt 50%.

Jo, jag vet att många gärna tittar på anfalls poäng mm. Men egentligen säger dom ingenting. Inte heller säger "Dagens anfallare" någonting, eftersom allt baseras på vad andra spelare åstadkommit just den dagen. Inte vad "du" åstadkommit. På samma sätt är det med andra utmärkelser och rankinglistor och man kan naturligtvis bolla statistik fram och tillbaka hur mycket som helst.

Men inte tror jag min definition är nämnvärt speciell ... det är nämligen så att en av anledningarna, enligt egen utsago från Gaffel, så öppnas nya servar för att just bereda plats för andra spelar, så naturligtvis ska du glädjas över att du är rankad högt på den servern där du nu spelar.
Samtidigt så måste man ha i åtanken att det egentligen inte säger någonting alls om dig som spelare, för det kanske är just som så att du inte givits utrymme på andra servrar där fler engagerade spelare finns och där du kanske inte ens skulle komma med på listan Top 100.

Som nämnts så har jag t ex bara spelat på Alfa och Delta och mitt engagemang med 20 byar räckte till Top 20 på Alfa men med bara 16 byar till Top 50 på Delta och det är inte så svårt att analysera det eftersom på Delta så finns många engagerade spelare från både Alfa och Gamma. Och märk att jag inte nämner inte någon som bättre eller sämre utan "engagerad".

En annan aspekt är att om man hjälper fram och utvecklar andra spelare och kanske mer ser till gruppen än till sig själv och den egna utvecklingen så finns det ingen rankinglista. Vilket i princip är det samma som att man inte får kp när man hjälper till att deffa någon av sina medspelares som blir anfallen utan poängen tillfaller den som blir anfallen :p.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Upptäckt att det är ganska svårt att attackera någon utan att stiga på rankinglistan och för att döda mycket behövs mycket trupper vilket brukar vara raka motsatsen till en simspelare.

Angående att hjälpa andra så kommer minst 1/3 av mina attackpoäng från när jag hjälpt andra. Men hjälper man andra med off så syns det i listan...

Angående att man inte ser när man hjälper någon med deff, så precis det syns inte...
 

DeletedUser

Guest
Nu tycker jag personligen att Epsilon är för ny för att dra slutsatser om huruvida Offpoäng är relevanta.

Ge den en månad till så ser man vilka som är offensiva och vilka som bara passar på att spöa nya spelare som håller på att bygga upp.
 

DeletedUser

Guest
Kan ni inte sätta en gräns på 10 medlemmar och endast 1 förbund och att man ej får ha IAP eller Alliera sig med någon. Man ska ej heller få ha akademier. Kan ni ej ha enhetshastighet 1.5 för att göra en ändring och världshastighet 5.0? skulle va sjukt skoj :)!

Moral aktivt i 3 månader sedan har man nästan slutat på världen ju...

Det kommer bli ett riktigt kul spelande om ni har dom här inställningarna på en framtida värld.
 

DeletedUser1459

Guest
Upptäckt att det är ganska svårt att attackera någon utan att stiga på rankinglistan och för att döda mycket behövs mycket trupper vilket brukar vara raka motsatsen till en simspelare.

Angående att hjälpa andra så kommer minst 1/3 av mina attackpoäng från när jag hjälpt andra. Men hjälper man andra med off så syns det i listan...

Angående att man inte ser när man hjälper någon med deff, så precis det syns inte...


Som sagts, bra att du har hittat en server där du fått utrymme utifrån dina förutsättningar, det styrker Gaffels argument. Och som ett sista inlägg, så var det flera "meriterade" spelare från Gamma och säkert någon från Alfa och Beta som inte alls lyckades på Delta, vilket troligen beror på för dåligt engagemang i förhållande till just andra. Nog om detta då det lite glider bort från ämnet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp