Spökningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Efter att jag har läst igenom forumsreglerna noggrant så är det helt tillåtet att diskutera spökningar. Det hade varit kul att höra andra åsikter om detta fenomen. Själv tycker jag att det är ett fantastiskt fin funktion. Jag vet bara att Moonlight tycker att det är fel att göra så, tror ordet sorgligt var det adjektivet som hon använde i ryktestråden innan den blev låst. Skulle vi inte kunna ha en diskussion om när det anses vara okej att spöka sig? Ska funktionen ens finnas? Dela gärna med er av era tankar kring detta så att vi kan ha en sansad diskussion med ett meningsfullt utbyte.
 

DeletedUser1577

Guest
Att spöka (Verb-version av spökning)

När en person protesterar emot det sätt som admins hanterar sin maktposition, där några av spelarna anser att detta används för att ge sig själv eller ens partner IRL fördelar som vanliga spelare inte kan åtnjuta.

Detta är inget jag anser både vara sorgligt som Moonlight hävdade i föregående tråd eller som spelaren Stronknorre sa dödade servern, eftersom min åsikt är att om inte alla spelar på samma villkor så är servern redan död.
 

DeletedUser

Guest
Att spöka (Verb-version av spökning)

När en person protesterar emot det sätt som admins hanterar sin maktposition, där några av spelarna anser att detta används för att ge sig själv eller ens partner IRL fördelar som vanliga spelare inte kan åtnjuta.

Detta är inget jag anser både vara sorgligt som Moonlight hävdade i föregående tråd eller som spelaren Stronknorre sa dödade servern, eftersom min åsikt är att om inte alla spelar på samma villkor så är servern redan död.

Är det din åsikt att spökningsfunktionen är det enda sättet att visa sitt missnöje öppet?
 

DeletedUser2483

Guest
Att spöka sig är ens egna val oftast när man har tröttnat på spelet och inte vill bli påmind att man kan logga in. Finns olika anledningar till att man gör det men oftast är det som att sluta röka, man tar bort allt som kan leda till en början på beroendet igen.

Nu är troligtvis inte detta svaret på detta då det finns en annan baktanke med detta inlägg. Har försökt att läsa i efterhand det som skett och tycker som alla andra att det är tragiskt att Genda slutar då han var en utav de bästa tajmarna jag har mött! Sen angående resten om varför är inte min sak utan hans egna och supporten så lägger ingen själ i det.

Begreppet Mass-spökning är ett vanligt fenomen som har funnits i olika konstruktioner sedan beta tidenvad jag vet. Det jag har lärt mig är att folk vill spöka sig inom dessa termer för att visa sitt missnöje. Har själv skämtat om det men har aldrig tyckt att det har varit någon bra ide att ta itu med problemet.
Tänk er själva att ni jobbar på en arbetsplats som har en massa anställda. Ni känner er orrätvist behandlade och har egentligen 3 val att välja.
• Första är att stanna och låta det fortsätta och hoppas att det rinner ut ur sanden eller anpassa er efter det.
• Andra är att ni lämnar arbetsplatsen med en omedelbar uppsägning(spökar er) och med det visar ert missnöje. Ni kommer inte kunna bidra till en förbättring utan enbart hoppas att erat agerande kan hjälpa framtida personer inom branschen.
• Tredje är att ni hjälper era överordnader att förbättra situationen. Det som ni kände er kränkta tas upp i en bra dialog med att det ska förbättras eller förtydligas för båda partner. Krävs det av högsta ledningen(IG i detta fall) ska bli informerade är det viktigt att man följer den hierarkiska ordningen och hjälper dem med makt att kontakta ledningen för att förbättra.

Jag förstår eran frustation men att uppmana eller spöka sig på detta vis känner jag inte behövs då det är väldigt luddigt om anledningen(vad jag förstår)! Blev själv bannad i somras och var bland de första i vår allians som blev det på tau. Jag kontakta supporten och överklagade och uppmanade folk att välja lösning 2 ovan i beskrivningen. Det löste riktigt väl för oss vad jag förstod och detta pga en bra dialog.
Detta är kanske 2 olika fall men poängen är att spöka sig är det sista man ska göra om man inte ämnar att lämna detta spel för alltid.

Hoppas du förstår vad jag menar?
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1577

Guest
Min åsikt är att det är så det ligger till, eftersom många av de inlägg jag postat tagits bort det senaste dygnet. Jag har inte fått några straffpoäng det senaste dygnet men då har ändå inlägg (som då troligen ej bröt mot forumets regler) raderats av moderatorerna, jag förstår att det är svårt att vara objektiv i sitt arbete som moderator om man har lite närmre kontakt med vissa av spelarna men jag önskar ändå att man låter åsikter och diskussioner angående världen sigma få vara kvar i ryktestråden och jag tycker det bara är larvigt att låsa ryktestråden. Har man problem med några inlägg som går över gränsen får man väl radera den men om man istället låser trådar bara för detta istället kan man exempelvis ge dessa spelare avstängning från det svenska grepolisforumet. Så av denna anledning känns det som för mig att man vill hindra debatten, om det beror på att man själv (eller IRL-"vänner") har svårt att försvara sig mot dom påståenden som kommer från vissa spelare så förstår jag att man väljer att låsa tråden.

Så Ja det stämmer Vukken jag anser i nuläget att spökningar är det bästa sättet att visa missnöje.

Det hänvisas i dagsläget till supporten, när gendawyr skrev dit och undrade varför han blev avstängd fick han svar 16 timmar senare och svaret var på en mening, om varför han blev bannad, oerhört kul för spelare som gendawyr med fler att lägga ner sin själ och plånbok när de anledningar som ges i supporten är en mening långa och inte berättar alls det han undrade.

Därför anser jag idag att spökning är bästa sättet att visa missnöje.

Hur tänker du angående detta Vukken finns det i nuläget ens andra sätt att offentligt visa missnöje gentemot Innogames agerande menar du?
 

DeletedUser2483

Guest
@Henrik45 som jag förstår kan de inte innan det är undersökt besvara. 16 timmar låter som
En lång tid men var inte detta under en helg? Dessa personer är med människor och den svarar på dessa ärenden kanske inte kunde?
Oavsett känns det som att det är mycket känslor här över denna situation och tycker därför det är bra att låsa "ryktes tråden" så att man slipper sitta och banna folk som var problemet ifrån början eller hur? Om du ville frammana din åsikt tror jag du kunde kontakta Saphira med det och inte behöva skriva på stora forumet.

Sen som med alla arbeten kan man inte alltid svara på direkten när sånt sker. Troligtvis behövde de kontrollera allt och se om allt stämde och sedan efter när de vet svara. Hellre ett riktigt svar med längre väntetid än ett luddigt svar snabbt som kanske ej stämmer.
Men detta kan jag inte heller svara för då jag inte är inblandad.

Dock tycker jag inte att spökning är lösningen på ert problem, och inte att flamma på forumet heller!
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Mycket intressant. Jag är däremot tveksam till jämförelsen med att likställa det med en arbetsplats eftersom vi har olika lagar som skyddar oss arbetare, exempelvis LAS och MBL. Här är ju trots allt betalande kunder, så vi kan väl istället dra andra paralleller, exempelvis att vi är slavar som ska plocka bomull på en plantage i södra USA under 1800-talet. Den stora skillnaden är naturligtvis att vi betalar för att vara det. När man då är missnöjd med något så är det precis som du säger, 3 val att välja mellan:
• Första är att stanna och snällt böja ner blicken i marken och hoppas att det inte händer igen.
• Andra är att vi flyr från plantagen (spöka) och med det visar ett missnöje. För att kunna bidra till en förbättring där andra inte hamnar i samma situation igen så är det viktigt att vi fortsätter med tredje valet.
• Tredje är att vi hjälper våra ägare att förbättra situationen, att vi inte får spöstraff utan att kunna förklara oss. Detta kräver naturligtvis en vilja från alla parter att vilja diskutera det öppet.

Jag känner dock inte någon frustration, tvärtom så vill förbättra situationen för oss alla. När du och många andra i MUSKETEERS blev bannade så har det tyvärr resulterat i någon förbättring. Förhoppningsvis så kan vi fortsätta ha en givande diskussion här.
 

DeletedUser3380

Guest
Hellre ett riktigt svar med längre väntetid än ett luddigt svar snabbt som kanske ej stämmer.

Jepp, vi väntar tyvärr fortfarande på det där riktiga svaret
smiley_emoticons_kolobok-sanduhr.gif
 

DeletedUser1577

Guest
Oavsett känns det som att det är mycket känslor här över denna situation och tycker därför det är bra att låsa "ryktes tråden" så att man slipper sitta och banna folk som var problemet ifrån början eller hur? Om du ville frammana din åsikt tror jag du kunde kontakta Saphira med det och inte behöva skriva på stora forumet.


Det bannades två spelare tror jag och detta skulle även jag gjort om jag var i admins position men att låsa trådar istället för att låta diskussionen fortgå tycker jag inte är rätt väg att gå eftersom vukken, såsom han påpekade ovan gärna skulle vilja svara moonlight som både skrev sista inlägget där hon inte gav den som ville chansen att argumentera tillbaka, antar att det är anledningen till uppkomsten av den här tråden.

Jag kommer inte besvara det du skrev av hanteringen av Gendawyrs ban, men jag och många med mig anser att det inte utfördes helt korrekt av admin och att vissa frågetecken kring avstängningen finns, du får jättegärna skriva PM till mig så kan jag svara lite om det men jag anser att vi inte behöver gå in djupt på det här.


Dock tycker jag inte att spökning är lösningen på ert problem, och inte att flamma på forumet heller!

Jag förstår din synpunkt men enligt mig är det värdelöst att kriga mot både en guldstark fiende (tänkte skriva ekonomiskt stark allians, men detta kan man inte veta med säkerhet.) och admins. Det behöver inte vara sanning i det jag skriver men att vi valt att lägga ner är fakta numera.
 

DeletedUser2483

Guest
@vukken tyvärr kan jag inte ta dig seriöst i ditt inlägg när du lägger upp en sådan parallell! Att du ens har mage att jämföra dig din sits med det som ägde rum under slaveriet i USA är oacceptabelt och jag vet att du är en bättre människa en så och kommer därför släppa det hela.

Sedan så uppkom det visst något ur det hela. I forumet kom upp vilka hjälpmedel som är tillåtna att använda och har inte hört om
Något återfall med det. Så det som hände på tau fortlöpte sig bra tack vara alternativ 2.

Sedan som ni andra säkert ser har jag egentligen nollkoll på vad som händer just nu eller har hänt angående bannen! Och är inte min ensak att veta om detta utan är mera intresserad vad som sker just nu med en massa spökningar.

Japp Moon kanske hade enbart behövt skriva att tråden låser, hade nog varit det proffsigaste att göra. Annars är det inte ovanligt att trådar låser sig när de spårar ur och admin inte känner att den kan hålla koll på vad som skrivs eller görs där 24/7.

Jag förstår eran frustation och om ni anser att ni har gjort det rätta är jag inte någon som kan säga emot er! Dock kan jag säga att jag själv nog inte hade gjort liknande som jag påpekade med Tau att jag själv blev utsatt där. För jag har varit med om själv att folk spökar sig och påverkar världen drastiskt. Inte så kul för de som lägger ner sina pengar och vidare på detta spel utanför eran allians och blir drabbade utav detta.
Men allas egna val då vi bor i ett fritt land!
 

DeletedUser

Guest
@vukken tyvärr kan jag inte ta dig seriöst i ditt inlägg när du lägger upp en sådan parallell! Att du ens har mage att jämföra dig din sits med det som ägde rum under slaveriet i USA är oacceptabelt och jag vet att du är en bättre människa en så och kommer därför släppa det hela.

Du har helt rätt, det var lågt av mig. Du får dock ge mig lite cred eftersom jag först tänkte dra en annan parallell men det hade varit ännu mer fel med tanke på att Innogames är tyskar
smiley_emoticons_biggrin.gif


Skämt åsido, vi är av lite olika uppfattningar när det gäller spöka sig. Tyckte inte att din liknelse stämde överhuvudtaget så jag beslöt mig för att sänka nivån ett par snäpp. Du får gärna tycka att det bästa är att bita ihop och vara tyst när det uppstår ett missnöje bland folk. Jag tycker inte det, och inte många andra i min allians, och därför blir det som det blir. Moonlight skrev i sitt sista inlägg att det finns bättre lösningar än att spöka sig. Jag tror inte jag är den ende som vill höra ett par av dom.
 

DeletedUser2483

Guest
Du har helt rätt, det var lågt av mig. Du får dock ge mig lite cred eftersom jag först tänkte dra en annan parallell men det hade varit ännu mer fel med tanke på att Innogames är tyskar
smiley_emoticons_biggrin.gif


Skämt åsido, vi är av lite olika uppfattningar när det gäller spöka sig. Tyckte inte att din liknelse stämde överhuvudtaget så jag beslöt mig för att sänka nivån ett par snäpp. Du får gärna tycka att det bästa är att bita ihop och vara tyst när det uppstår ett missnöje bland folk. Jag tycker inte det, och inte många andra i min allians, och därför blir det som det blir. Moonlight skrev i sitt sista inlägg att det finns bättre lösningar än att spöka sig. Jag tror inte jag är den ende som vill höra ett par av dom.

Jag förstod det men ville poängtera det ändå som sagt. Hehe det hade inte varit smart med den parallellen heller ;)

Japp men kom inte på någon annan parallell i skrivandes stund så fick bli den. Men var mest för att försöka ge mina argument senare stöd av något som alla kan relatera sig till och på någon nivå förstå vad jag menar :)
Nja tycker man ska agera därför av teori 2 och med det tillsammans föra en lösning. För det med Genda är tragiskt och förstår hur han känner men detta var i allmänhet och tror att alternativ 2 är bättre än 3.
Men vet att man oftast kan överreagera och det blir lätt som denna situation om man inte försöker sansa sig. Jag anser ni agerade impulsivt och ibland kan det vara bättre att innan försöka lösa det hela då felande är männskligt och i detta fall kan det vara ett program som med har felat och behöver lösas av supporten.

Men ville mest visa min insyn på vad jag tycker om spökning i allmänhet och inte rättfärdiga er :) Då denna händelse inte påverkar mig alls då jag inte spelar på denna värld.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Rutinerna som moderatorerna följer är att man bannar först, att prata med spelaren gör man inte i första hand. Det är som det är, inte riktat som kritik mot varken moderatorer eller spelare, det är bara ett faktum. Vad man gärna vill veta är Moonlights förslag på hur man hade kunnat undvika att missnöjet skulle eskalera såpass mycket. Många valde sig att spöka, och det är skälet varför jag skapade denna tråd. Finns fortfarande många som spelar på servern, och många är numera missnöjda på folk som spökat sig. Borde den funktionen se ut på det sättet eller hade det varit bättre om alla spökstäder per automatik hade nollställts som nygrundade städer? Min åsikt är att allt hade kunnat undvikits ifall man hade pratat med spelaren först, eller åtminstone gett en bann där man inte hade kunnat attackera spelaren. Istället får man reda på att vi är i en jävsituation, vilket då får folk att reagera som dom gör. Frågan är då hur man kan förbättra spökfunktionen så att inte resterande spelare på servern påverkas av konsekvenserna av en förlegad rutin.
 

DeletedUser2477

Guest
Nu får ni faktiskt ge er med denna häxjakt ni bedriver, ingen har fått några fördelar men saken är att det verkar vara lättare att ge någon skulden och smutskasta än att kämpa, detta har gått till total absurdum, jag har redan postat och sagt att det var inte jag som gav bannet, jag har inte någon behörighet till det verktyget vilket bara Saphira har, och hon skulle aldrig banna utan att ha undersökt.
I alla bann kommer det ett pm med orsaken och VEM som gav det,fattar inte hur Gwen kan ha blandat ihop våra namn för de är inte ens lika. Men jag står bakom Saphira för hon är en person med hög intregitet.

Jag känner en massa folk på GP vilket inte är konstigt när man har spelat och varit här, jag känner spelare i sunshine, i Tdoughs, i bastuklubben i kaffe och osv. precis som ni känner folk lite varstans..

Vi admins har inte alla behörigheter som en anställd har som det postades tidigare, så nej ,vi ser inte allt överallt.
Att det tas bort trådar är självklart eftersom de bryter emot forumsreglerna och gott beteende och nu har ni öppnat ännu en tråd för att diskutera teamet , inte om spökningar eller spelare som det ämnades för.
Vad jag känner och tycker är det bara jag som kan uttala om det, och ja, jag tycker det är sorgligt att det masspökades för att en spelare fick ett bann på 3 dagar,och det var ni själva som* förstörde* servern, det är ni som har gett bort det genom denna aktion.
Så därför tycker jag synd om era medspelare och motspelare som är kvar och har kämpat.det fanns andra lösningar,denna lösning för att protestera mot ett bann gör mer skada på era medspelare än mot bannet och straffsatsen är enligt efter Innogames direktiv.

Andra lösningar fanns tex...
Vukken du hade 9k birems i dina hamnar som aldrig åkte ut att deffa(vilket du själv postade i tråden) , vilken kämparanda, istället kastar man sten på admin, det fanns bv i Gwens städer så varför inte skicka deff direkt,vid bannet kunde han meddelat direkt på skype och ni mobilisera er,ni kunde ha bett era allierade också om hjälp i forum och med MM,och varför spökade gwen så fort,om han nu tog det beslutet(vilket jag tycker han inte borde ha gjort men alla får ta sina egna beslut), så kunde ni ha kommit överens vilken tid med sin allians och förbund att spöka och priotera de viktiga städerna först? osv,,,,,,,,
Men istället valde ni att snacka en massa om en massa som inte har med saken att göra.

Sedan så vinner man inte för att man guldar, man måste vara en bra spelare och aktiv,en som har sämre skillz och guldar blir äten av en som är mer skicklig och aktiv som inte guldar(hade sådana i min allians när jag spelade), och men visst ger guld sina fördelar också och viktigast är nog premium och nej ni betalar inte min lön för jag har ingen lön .

Spelar ingen roll vad man än säger eller förklarar för ni(ni som härjar med ert hets upplopp) beter er som riktiga nät troll som njuter utav negativ energi och vägrar ha lite sunt förnuft, så ni kommer att vrida och vända,hitta på så länge ni har chansen att suga ut
den sista dropppen utav detta. Tyvärr så existerar många sådana som ni.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser3089

Guest
Nu stänger jag denna tråd för om igen så har en tråd urartat och blivit kritik mot reglerna och teamets arbete.

Kritik mot spelledning & reglerna
Kritik som riktar sig mot spelledningen eller de regler som vi har på forum och spel, skall skickas till Saphira privat. All diskussion kring spelledningen/reglerna är inget vi vill ha på vårt forum, vänligen ta det via e-mail med Saphira.

Grepolis är ett spel och när man spelar det går man med på att följa reglerna.

Detta är ett forum och när man använder det går man med på att följa forumreglerna. Vi lever i ett fritt land så om reglerna inte passar står det en fritt att inte använda forumet. Eller skicka synpunkter till Saphira.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp