Skänka guld

DeletedUser

Guest
Jag tycker att man ska kunna ge bort guld inom alliansen.
 

DeletedUser

Guest
Och om en spelare är multimiljardär och ger alla i allyn 200 000 guld i månaden bara för att, blir inte de orättvist då?
 

DeletedUser2843

Guest
Och om en spelare är multimiljardär och ger alla i allyn 200 000 guld i månaden bara för att, blir inte de orättvist då?
Nej, varför skulle det vara orättvist? Det är hans pengar och han får göra vad han vill med dem. Dessutom spelar det ingen större roll om en spelare köper guld åt alla eller om alla köper till sig själva


Jag tycker förslaget är bra, håller helt klart med. Dock så kan man redan köpa guld åt andra och snart kommer nog funktionen där man kan byta guld mot råvaror (man kommer t ex kunna byta guld mot sina allianskompisars råvaror och sen skicka tillbaka råvarorna).

Så jag håller med om att man borde kunna ge guld till sina allianskompisar, men tycker inte det är någon prioriterad grej att fixa eftersom man i princip redan kan göra det.
 

DeletedUser

Guest
Nej, varför skulle det vara orättvist? Det är hans pengar och han får göra vad han vill med dem. Dessutom spelar det ingen större roll om en spelare köper guld åt alla eller om alla köper till sig själva


Jag tycker förslaget är bra, håller helt klart med. Dock så kan man redan köpa guld åt andra och snart kommer nog funktionen där man kan byta guld mot råvaror (man kommer t ex kunna byta guld mot sina allianskompisars råvaror och sen skicka tillbaka råvarorna).

Så jag håller med om att man borde kunna ge guld till sina allianskompisar, men tycker inte det är någon prioriterad grej att fixa eftersom man i princip redan kan göra det.

Säg att de jag tog upp inträffar. En allians, matad med pengar från en spelare, bygger upp sina städer i raketfart, guldar fram stadsplatser och fyller BS städer över natten. En annan allians som ligger under attack jobbar febrilt med att försvara sig men guldar inte på samma sätt och lyckas därför bara få ut t ex 40-50 bir per birstad över natten.

Hur länge hade du själv orkat kriga vidare med ett sådan motstånd? Jag är envis som synden men jag hade nog gett upp tämligen omgående då det inte alls hade varit kul att lägga varje vaken minut på att få fram defftrupper medan motståndaren bygger dubbelt så mycke på halva tiden utan att anstränga sig..

Roligast har man på så lika villkor som möjligt, och ett sånt här förslag öppnar för ännu mer skilda villkor än vad som finns idag då det är upp till varje spelare att avgöra om denne tycker det är värt att lägga pengar på detta. Om någon annan står för stålarna spelar de ju ingen roll hur mycke guld man bränner heller, eller hur?
 

DeletedUser2843

Guest
Det spelar fortfarande ingen roll om det är en spelare som betalar så mycket guld till alla eller om alla spelare i alliansen köper så mycket guld själva
 

DeletedUser

Guest
Inte spelmässigt nej. Men det är inte så svart/vitt som du vill få det till.

Om spelarna köper sitt egna guld är det upp till var och en. Dvs lika villkor. Om en spelare köper så får ju även dom som annars Inte tänkt köpa guld! Om denna "bankman" då ger ut kopiösa mängder guld i månaden också så kommer spelarna i den alliansen som ändå hade köpt guld förmodligen få mer än vad dom annars köpt. Och då är det inte lika villkor längre. Hur många spelare känner du till som lägger 3000+ sek i månaden på grepolis? Inte särskilt många skulle jag tippa..

Rak fråga: Hade du tyckt de varit kul att möta en allians där Alla har 100k+ guld i månaden att sätta sprätt på? Där din egna allians inte har den förmånen utan bara köper de ni själva vill göra åt.
 

DeletedUser2843

Guest
Hur många spelare känner du till som lägger 60 000+ sek i månaden på grepolis? Inte särskilt många skulle jag tippa..

Det jag sagt är att det inte spelar någon roll om alla köper en viss summa guld själva eller om en spelare köper den summan guld åt alla i alliansen. Det är svart/vitt.

Jag skulle inte ha nåt problem med att spela mot en allians där de guldar 100k+ i måndaden var. På .en har jag spelat med massor av spelare som guldar i kopiösa mängder och jag har ändå växt mycket snabbare än dem i både poäng och kp. På Nysa spenderade en av mina allianskamrater 32k guld första dagen och hade lagt över 50k efter två dagar. Jag växte snabbare än honom trots att jag skicka råvaror till honom

Det känns som att du överskattar vikten av guld väldigt mycket. Guld hjälper väldigt mycket, men ju mer man använder desto mindre nytta gör varje guldmynt.
 

DeletedUser

Guest
Poängen är att det bara krävs En som kan lägga 60 000 sek i månaden mot 20st som kan lägga 3000 sek i månaden. Och en sån kan mycke väl dyka upp, det finns trots allt ganska gott om folk med mycke pengar som anser att det får kosta vad det vill bara man vinner, oavsett vad man tävlar i.

Guld gör som du säger mindre nytta ju mer man använder, men använder man det smart och har byggt sina städer på ett klokt sätt kan man teoretiskt (med viss hjälp från allianskamrater) bygga upp BS städer och MO städer över natten. Säg att 10 spelare kör så i en ally på 20 och resten hjälper till med RV.

Då kan dom sjösätta fulla städer som sämst varannan dag, vecka in och vecka ut. Ska man försvara sig mot sådant är det snipning med bir mot KS som är det ända motmedlet då man inte kan få fram tillräckligt stor mängd trupp för att göra en "vägg" stark nog på så kort tid, om man inte sitter med samma mängd guld och hjälp själv. Och möter man då sånna som faktiskt Kan lira så är inte ens snipningen ett säkert motmedel oavsett hur bra man är på det!

Kan man skänka guld krävs det mao bara att en spelare med stor plånbok börjar spela. Denne torde sen kunna handplocka de bästa spelarna genom att locka dem med att han står för allt guld och vips har vi en toppad ally med vassa spelare och obegränsat med guld som kan mata ut trupp i klart högre takt än alla andra.

När de redan idag finns dom som slutar spela för att en ally verkar "övermäktig", så tror jag ju inte direkt att de skulle bli bättre så här..
 

DeletedUser2843

Guest
Om de verkligen sitter och max-farmar varje dag och använder allt sitt guld på ett ultimat sätt så skulle det självklart vara svårt för alla andra, men om de är så dedikerade och duktiga så förtjänar de väl att vinna också?

Du tror väl inte på riktigt att det är troligt att det kommer nån hit som är villig att lägga 60 000 kronor per månad? Jag tror definitivt att det är troligare att det kommer 20 pers som kan lägga 3000 i månaden var. Det är ju många som har 3k kvar i månaden efter att de betalat alla sina fast månadskostnader

Jag tycker inte vi kan ha massa specialregler för "tänk om det kommer en multimiljadär!!!1!!??". Man kan ju redan köpa guld åt andra och det har inte hänt nåt sånt än. Dessutom skulle det nog finnas bättre metoder för honom, t ex hyra in 1000 kineser som spelar med honom eller nåt
 

DeletedUser

Guest
Jag tror inte heller att det är så många som lägger kopiösa mängder pengar på detta. Ett fåtal. Men jag känner några spelare som är arbetslösa och vill kanske bjuda på rådgivarna t ex. Man kan ju sätta en maxgräns på hur mkt guld man får ge - kanske just motsvarande rådgivarna så 500 guld varannan vecka. Jag har inte råd att vräka ut guld över mina medspelare. Tyvärr. :)
 

DeletedUser

Guest
Eller varför inte just bara det? Att man kan bjuda medspelare på rådgivarna men inget mer. Om det nu är en lite het potatis.
 

DeletedUser

Guest
suck…

Jag tycker att man ska kunna ge bort guld inom alliansen.
Jag måste tyvärr säga suck om denna diskussion.

Personligen skulle jag gilla att man kan sända guld.

Hur många procent utav spelarna har råd att lägga ut 3 000 kr, allt mindre 60 000 kr?? Tror knappast någon lägger ut den summan. Men om detta är en diskussion som är lite… blodig… då kan man ju sätta en spärr att under en period, man får bara max betala en viss summa.

Hur många spelare köper idagsläget så mycket guld?
 
Topp