Sänkt 2.X underverks port.

Vad tycker ni att poängkravet (top 50 ally sammanlagt) ska vara för underverk?

  • 25 miljoner eller mindre (Jag vill ha snabba omgångar)

    Röster: 12 20,0%
  • 50 miljoner (Jag vill inte att underverken ska komma igång för tidigt)

    Röster: 21 35,0%
  • 100 miljoner (Jag vill ha långa omgångar, men inte för långa)

    Röster: 18 30,0%
  • 150 miljoner (Jag tycker att en värld ska hålla på minst lika länge som beta gjort)

    Röster: 3 5,0%
  • 250 miljoner (Jag vill inte att den ska ändras, jag vill ha över 3 år långa omgångar).

    Röster: 6 10,0%

  • Totalt antal röstare
    60
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser845

Guest
Ok, tänkte vara en stygg crew member och dela med mig av lite information som jag inte bett om tillåtelse att gå ut med.

Som många utav er redan vet, så har jag varit på Gaffel om att svenska grepolisvärldar har för få spelare för att ha lika högt poängkrav för att få starta underverk på en värld som de engelska världarna har.
Som det ser ut just nu så måste nämligen top 50 allianserna på en värld ha 250 miljoner poäng innan man får börja bygga underverk på både engelska och svenska världarna. Skillnaden är dock att på en engelsk värld kan det finnas upp till 30.000 spelare, medan den största svenska världen just nu ligger på 3500 där endast 395 spelare har en stad på minst 177 poäng.

Jag vara får eller kan ge ut för mycket info, men det jag vet säkert är att Gaffel återigen har kontaktat tyskarna angående ett eventuellt sänkt krav på underverks porten här. Eftersom det nu har börjat pratas lite smått om detta så tänkte jag att det kunde vara lika bra att vi i svenska communityn börjar tycka till om vad vi vill ha redan nu.

För att inleda diskussionen, samt göra det lättare för er att välja vad ni vill rösta på i pollen, så tänkte jag förklara vad de olika alternativen egentligen innebär.

Första alternativet (25 miljoner eller mindre)

Detta kan låta extremt för många, men om ni tänker efter så behöver faktiskt inte omgångarna bli så otroligt korta bara för att underverks porten ligger på 25 miljoner.
Vår första 2.0 (Zeta) ligger just nu på ca 40 miljoner (ifall jag inte räknat helt fel). På Zeta så har redan flera spelare som var med i toppen i början hunnit sluta spela, men självklart så finns det fortfarande en hel del kvar.
Att underverks porten öppnas betyder verkligen inte att världen kommer avslutas inom 1 månad, tvärt om så betyder det bara att det riktigt kriget har börjat. För att en allians ska vinna så måste de ha 4 utav de 7 färdigställda (level 10) underverken på världen. Att bygga ett underverk från nivå 1 till 10 tar väldigt lång tid, och så fort någon allians når nivå 10 på en viss typ av underverk, så kommer alla andra underverk av samma typ att förstöras. Alltså blir det ingen ren byggartävling, utan ett krig som går ut på att infiltrera underverks öar.

Slutsats: Det här är troligen det perfekta alternativet för dig som är en tävlingsmänniska och gillar idén med underverken. Med största sannolikhet så kommer den allians som spelat bäst på världen att vinna en omgång, och inte den allians som har flest uthålliga spelare.

Andra alternativet

Detta alternativet kommer innebära att världen får hålla på lite längre än vad Zeta har gjort innan porten kommer öppnas. Det innebär att det fortfarande kommer vara en viss tävlingsanda på världarna, men en allians kommer troligen ha hunnit bli relativt dominant redan innan underverken kan byggas.

Slutsats: Det här är ett bra alternativ för dig som är tävlingsmänniska, men vill försäkra dig om att underverken inte spelar för stor roll i spelet.

Tredje alternativet
Här kommer en grepolis omgång att ta väldigt lång tid, då världen återigen inte omedelbart avslutas bara för att underverken kan byggas.

Slutsats: Majoriteten av de som var toppspelarna på världen kommer troligen ha lagt ned redan innan underverks krigen ens hinner börja. Det här är ett bra alternativ för dig som vill ha långa grepolisomgångar, där den allians som kan stå ut längst ska vinna.

Fjärde alternativet

Här kommer communityn troligen ha förklarat världen död ett antal gånger innan det går att bygga några underverk.

Slutsats: Det här är ett bra alternativ om du inte vill veta av underverken, men ändå vill att det ska finnas ett sätt att avsluta en värld som hunnit bli gammal och grå. Alliansen som vinner en sådan här värld kommer troligen vara en samlad allians för alla stora spelare som har orkat spela kvar på världen.

Femte alternativet

Svenska världarna är inte bygga för detta alternativ överhuvudtaget, vi har på tok för få spelare.

Slutsats: Ifall du avskyr underverks idén och absolut inte vill veta av underverken på svenska världarna, så är detta det perfekta alternativet för dig att rösta på.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser962

Guest
Tycker om alternativ ett.
En värld som Svenska Grepolis, har tyvärr alldeles för få spelare. Ifall vi låg på minst 3000-5000aktiva spelare så hade det varit MYCKET lättare att nå målen snabbare. Men då vi har som du säger endast 300-400 aktiva spelare. Så tar det för lång tid att nå målen.
Så sänk kraven, så det ligger på 25-55 milj.

Bra att du tog initiativet till detta ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Tycker alt 2 är bäst, tror att med ett synligt mål kommer flera fortsätta spela till slutet så att nå snabbare till poängkravet komne gå ganska lätt.
 

DeletedUser

Guest
Visste inte hur jag skulle rösta för enligt mig skulle 75 miljoner vara bäst!
 

DeletedUser962

Guest
Tycker alt 2 är bäst, tror att med ett synligt mål kommer flera fortsätta spela till slutet så att nå snabbare till poängkravet komne gå ganska lätt.

Ja kanske, men jag tycker att poäng gränsen borde ligga på åtminstonde 25-55 milj. Tar lagom "lång" tid.
 

DeletedUser

Guest
Alternativ 2. Inte för långt men inte för kort :)
Dessutom blir det ju hjältevärldar eller något sånt
 

DeletedUser4

Guest
Tyvärr så måste jag ju ta det sista alternativet eftersom formuleringen inte är rättvis Chamie. Ajabaja!

Skämt åsido så är det ju så att det är omöjligt för en värld med VV att ha 250 milj. poäng krav efter 7 månader.

1. Värld pågår i 6 månader
2. Månad 7 sänks 250 med 13 miljoner poäng.

Världen(Zeta) har snart pågått i 6 månader, vilket gör att tidsåldern snart är inne.

Låt oss säga att världen pågått i 12 månader: 250-(6x13) = 172 miljoner poäng. Vilket inte är så himla hemskt egentligen, sen ytterligare 6 månader så är det nere på 94. Så för mig är Värld Zeta ett utmärkt tillfälle för att kolla om 12-18 månader är orimligt eller ej, spontant så kan jag ju säga att det låter rätt normalt med den tiden. Men vi får följa det. =)
 

DeletedUser845

Guest
Tyvärr så måste jag ju ta det sista alternativet eftersom formuleringen inte är rättvis Chamie. Ajabaja!

Skämt åsido så är det ju så att det är omöjligt för en värld med VV att ha 250 milj. poäng krav efter 7 månader.

1. Värld pågår i 6 månader
2. Månad 7 sänks 250 med 13 miljoner poäng.

Världen(Zeta) har snart pågått i 6 månader, vilket gör att tidsåldern snart är inne.

Låt oss säga att världen pågått i 12 månader: 250-(6x13) = 172 miljoner poäng. Vilket inte är så himla hemskt egentligen, sen ytterligare 6 månader så är det nere på 94. Så för mig är Värld Zeta ett utmärkt tillfälle för att kolla om 12-18 månader är orimligt eller ej, spontant så kan jag ju säga att det låter rätt normalt med den tiden. Men vi får följa det. =)


Vet inte hur du ser på det, men att spela ett spel där man måste kolla till 3-4 gånger minst per dag om man ska hålla sig i toppen i 18 månader per omgång kanske inte är så jävla bra idé ändå eller? ;P
 

DeletedUser962

Guest
Tyvärr så måste jag ju ta det sista alternativet eftersom formuleringen inte är rättvis Chamie. Ajabaja!

Skämt åsido så är det ju så att det är omöjligt för en värld med VV att ha 250 milj. poäng krav efter 7 månader.

1. Värld pågår i 6 månader
2. Månad 7 sänks 250 med 13 miljoner poäng.

Världen(Zeta) har snart pågått i 6 månader, vilket gör att tidsåldern snart är inne.

Låt oss säga att världen pågått i 12 månader: 250-(6x13) = 172 miljoner poäng. Vilket inte är så himla hemskt egentligen, sen ytterligare 6 månader så är det nere på 94. Så för mig är Värld Zeta ett utmärkt tillfälle för att kolla om 12-18 månader är orimligt eller ej, spontant så kan jag ju säga att det låter rätt normalt med den tiden. Men vi får följa det. =)

Lilla Gaffel, jag tror inte att du förstår vårt bekymmer?
Jag har spelat på Zeta sedan start, och som du säger så har det SNART pågått i 6 månader.
Många på Zeta tror jag "tröttnar" efter ett tag.
Bl.a i ULTIMATE så var vi 35 spelare, innan vi gick ihop med Röde Orm, så var vi nere på 22 ( elelr nåt )
Och det har ju "bara" pågått i 6 månader?
Vad händer om ytligare 6 månader, tänk om vi aldrig hade gått med i RO, hade vi då varit nere på 10 spelare?

KH, dom var ett gäng eliter, men många duktiga spelare i, "tyvärr" så lämnade många, och dom var nere på 20-25 medlemmar med, sedan slogs dom i ihop med AoE, och fick 30+ medlemmar igen.

Ifall världen håller på 6 månader till utan UV, så kommer allianserna att vara nere på samma siffror igen om yttligare 6 månader.
Folk börja bli uttråkade Kära Gaffel.
Ifall kraven för UV sänks, så kommer folk att stanna kvar, för då finns det något mer kul i spelet. :)

Lite osammanhängande, men hoppas att ni fattar..
 

DeletedUser

Guest
Lilla Gaffel, jag tror inte att du förstår vårt bekymmer?
Jag har spelat på Zeta sedan start, och som du säger så har det SNART pågått i 6 månader.
Många på Zeta tror jag "tröttnar" efter ett tag.
Bl.a i ULTIMATE så var vi 35 spelare, innan vi gick ihop med Röde Orm, så var vi nere på 22 ( elelr nåt )
Och det har ju "bara" pågått i 6 månader?
Vad händer om ytligare 6 månader, tänk om vi aldrig hade gått med i RO, hade vi då varit nere på 10 spelare?

KH, dom var ett gäng eliter, men många duktiga spelare i, "tyvärr" så lämnade många, och dom var nere på 20-25 medlemmar med, sedan slogs dom i ihop med AoE, och fick 30+ medlemmar igen.

Ifall världen håller på 6 månader till utan UV, så kommer allianserna att vara nere på samma siffror igen om yttligare 6 månader.
Folk börja bli uttråkade Kära Gaffel.
Ifall kraven för UV sänks, så kommer folk att stanna kvar, för då finns det något mer kul i spelet. :)

Lite osammanhängande, men hoppas att ni fattar..

håller med dig mace !
 

DeletedUser2076

Guest
Själv vill jag inte att det endras det ska vara 3 långa år på severn.
 

DeletedUser845

Guest
Kan förstå att folk vill väldigt olika angående detta :).
Det bästa vore ju om Gaffel och tyskarna lät mig starta en riktig tävlingsvärld med optimala inställningar för det, samtidigt som vi har kvar de gamla vanliga världarna. På så vis så kan båda parterna vara lyckliga.
 

DeletedUser2076

Guest
Vissa vill ju ha korta servrar och en del långa.
Det är därför jag tycker speed servrar kan införas(en del längre en del kortare).Det löser ju problemen dom som vill spela korta världar e.x 12 månader lång speed sever och dom som vill spela långa kör med dom vanliga världarna och sen måste det ju finnas 2-3 dagars speed sevrar och sånt.
Om inte 2.0 införs på Alfa-Epsi så tycker jag att man ska ha 2-3 speed sevrar med gamla versionen(för alfa veteranerna(inte alliansen) som fäst sig vid gamla versionen).
Hoppas att du kan fixa speed sevrar Gaffel!
MVH .Y.
 

DeletedUser1459

Guest
Lilla Gaffel, jag tror inte att du förstår vårt bekymmer?
Jag har spelat på Zeta sedan start, och som du säger så har det SNART pågått i 6 månader.
Många på Zeta tror jag "tröttnar" efter ett tag.
Bl.a i ULTIMATE så var vi 35 spelare, innan vi gick ihop med Röde Orm, så var vi nere på 22 ( elelr nåt )
Och det har ju "bara" pågått i 6 månader?
Vad händer om ytligare 6 månader, tänk om vi aldrig hade gått med i RO, hade vi då varit nere på 10 spelare?

KH, dom var ett gäng eliter, men många duktiga spelare i, "tyvärr" så lämnade många, och dom var nere på 20-25 medlemmar med, sedan slogs dom i ihop med AoE, och fick 30+ medlemmar igen.

Ifall världen håller på 6 månader till utan UV, så kommer allianserna att vara nere på samma siffror igen om yttligare 6 månader.
Folk börja bli uttråkade Kära Gaffel.
Ifall kraven för UV sänks, så kommer folk att stanna kvar, för då finns det något mer kul i spelet. :)

Lite osammanhängande, men hoppas att ni fattar..

Ja du mace, vi har väl inte direkt haft samma åsikt någon gång tror jag, men f*n det här var ett intelligent svar och ett lysande exempel på vad som händer in-game, vilket speglar ALLA allianser på ALLA servrar, över tid.
Kan väl också tillägga att i en allians så är det uppskattningsvis 25%-30% av medlemmarna som driver spelet framåt, och det spelar ingen roll hur många gånger en allians byter skepnad i form av olika sammanslagningar etc. Det blir ändå den där lilla klicken som är mer aktiva än merparten. Hur stor eller hur liten en allians än är så är det 25%-30% som håller glöden upp, resten är måttligt intresserade och har allt som oftast slunkit in på ett bananskal och flyter med för att det ger en viss kontroll av städerna.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser845

Guest
Det som man kan dra som slutsats av denna tråden, är ju iaf att i stort sätt alla någorlunda stora namn som spelat spelet på toppen under en längre tid, håller med om att tiden per värld måste förkortas. Kan det kanske vara det att folk tycker att långa världar låter som en bra idé tills de förstår hur enformigt och tidskrävande det blir att spela en och samma värld i 3 år? För att inte nämna hur tråkigt det är när alliansen kommer till det stadiet där minst 1 spelare i alliansen slutar spela spelet varje vecka.
 

DeletedUser

Guest
Eftersom ni uppenbarligen sitter och väntar på mitt svar så kommer det nu ;)


@ Chamie: 150 miljoner (Jag tycker att en värld ska hålla på minst lika länge som beta gjort)

Det är fel. Beta ligger nu efter 16månader på 192milj. efter så lång tid ligger VU gränsen på 120 milj. Så hade Beta varit en 2.x värld så hade den nog redan varit klar.

Däremot har detta mycket med hastighet att göra. Alpha har efter 19mån kommit upp i 99milj men det är ändå över gränsen för VU som nu ligger på 81milj.



Det som inte syns i dessa stats är att många stora spelare redan spelat på tidigare världar så de är redan lite trötta på att sitta och sköta om ett konto efter något års spelande. Därför tror jag att man måste sänka gränsen till typ 100-150milj och därefter sänkas med 6milj/mån.

Idag ligger zeta på typ 40milj. Om man den antar att det går snabbare att växa i poäng om vi nu får ett storkrig på världen som genererar lite KP så kan vi nog vara uppe i 100milj efter 12mån spel och då är ju gränsen för VU 64milj med en sänkning på 6/mån. Det är inte alltför mycket om man ändå vill ha ett spel som håller på ett tag.

Men det bästa hade nog varit lite större variation med några världar som har VU redan efter 3mån, 6mån och sen någon längre på typ 9mån-1år.

Då lockar man lite olika typer av personer + att spelarna får större valmöjligheter. Kan ju tänka sig att en värld som börjar i juni och är extremt kort och slutar typ i augusti vore nice för dagisbarnen som tex bönan.
 

DeletedUser845

Guest
Eftersom ni uppenbarligen sitter och väntar på mitt svar så kommer det nu ;)


@ Chamie: 150 miljoner (Jag tycker att en värld ska hålla på minst lika länge som beta gjort)

Det är fel. Beta ligger nu efter 16månader på 192milj. efter så lång tid ligger VU gränsen på 120 milj. Så hade Beta varit en 2.x värld så hade den nog redan varit klar.


Nej Totte, givetvis har jag inte fel. Om du läser hela tråden så står det ganska så klart och tydligt att jag menar att världen inte slutar direkt bara för att man kan påbörja underverken. Det jag försöker få ut är att det riktiga tävlingsmomenten inte börjar förens det händer.
 

DeletedUser

Guest
Nej Totte, givetvis har jag inte fel. Om du läser hela tråden så står det ganska så klart och tydligt att jag menar att världen inte slutar direkt bara för att man kan påbörja underverken. Det jag försöker få ut är att det riktiga tävlingsmomenten inte börjar förens det händer.

Har mycket svårt att se ett slutspel som håller på längre än 1 månad beroende på hur lång byggnadstiden är för VU.

Ta Beta som exempel, tror inte att den ledande alliansen med sina 50milj poäng har svårt att deffa 80 städer. Och även om man nu skulle komma igenom i 1 stad och få revolt så får försvararna 12h på sig att fylla den staden med mer deff.
 

DeletedUser

Guest
Att vänta 3 år är på tok för länge. Spelarna skulle helt klart vara mer aktiva och lojala till världen om man såg ett realistiskt slutmål närma sig.

Jag kan tänka mig att man har olika krav för UV på olika världar, så att de som gillar att köra ett spel i 3 år får göra det, medan de som helst kör med 6 månader har ett sådant alternativ ockå.

Zeta kommer ju knappast växa i medlemsantal, så värför inte dra ner kraven för när UV skall byggas?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp