Politiska och Etiska aspekter på spelet

DeletedUser2861

Guest
Zigvard och Koffe beskriver något som låter som en utopi efter helgens aktiviteter.

Det är till och med så illa att en till allians har gått in på de "ondas" sida idag och gjort hamnkollar på den utsatta spelaren, en allians där det finns spelare som varit heder personifierade enligt rykten sen tidigare.

Hur ska vi göra för att få tillbaka det det Zigvard och Koffe beskriver? Det ska ju vara KUL att spela!
 

DeletedUser2853

Guest
Respektera folk som spelar, många har andra saker också att göra IRL, spela fair play annars är det inte värt att spela.
Menar inte att man inte ska anfalla folk (så klart man ska göra det) men gör det på ett hedersamt sätt.
 

DeletedUser1595

Guest
Det som tyvärr saknas idag är det som gjorde att jag misskötte mitt jobb för ett par år sedan.

Jag spelade med en allians som kallades Templars of Honor och vår bittra fiende kallades Imperatori. Kriget oss emellan var dte absolut roligaste jag har varit med om sen jag började med GP. När det skickades anfall, så haglade det PM fram och tillbaka med en ton av spelglädje. Visst fanns det stunder då jag lackade ur fullständigt, men ändå så höll jag kvar vid samma jargong. Det var bara så vi gjorde.

Många som jag spelade med där, finns även på Nu och jag tror att alla som var med i det kriget jag pratar om som sedan slutade med att Templars och Imperatori blev ett (kan vara så att jag råkade kliva över lite för tidigt och blev Deltas störste svikare men det är en annan historia) och det skapades en tung allians vid namn Wings of Liberty. Alla som var med på Delta borde hålla med mig om att det var mer respektfullt på den tiden. Ingen var ute efter att "nolla" en spelare, utan faktiskt bara ta de städer som var på agendan för en behaglig expansion.

Skillnaden idag är att spelare i allmänhet tänker att - Jag ska spela med de största, utrota alla hot och sen bara vinna världen! Det nollas spelare till höger och vänster utan att se att det faktiskt sitter en människa bakom nicket. Jag har aldrig haft så roligt som när vi skapade en kanal i Skype för hela Delta. Det var ett fruktansvärt roligt skitsnackande och INGEN tog vara på situationer när man visste att fienden var ute på krogen osv. De som gjorde det fick ett tillrättavisande och fick helt enkelt inte ta staden, för att det var fegt och lågt.

Det var vad jag menade med min GP-utopi och jag tror att Zigvard var ute efter lite samma sak.

VAR TUSAN HAR CHARMEN MED GP TAGIT VÄGEN?
 

DeletedUser

Guest
Tror det kan bli svårt att återgå till det som fanns tidigare av en egentlig anledning,

För 1-2 år sen kunde man tro på folk när de säger en sak ingame, idag finns det tyvärr ingen tillit kvar eller den är iaf väldigt låg.
Sen som så många sa har man mkt irl så ska man klicka in SL anser jag, visst det kan komma plötsliga saker som gör att sl inte hinner slå på, men man kan nästan omöjligt tappa så mkt städer att det är omöjligt att komma tillbaka efter en sådan händelse.

Sen finns det en till aspekt med detta typ av spel,
Allianser som i andras ögon är övervinneliga brukar oftast hamna i 1 mot alla lägen eller liknande, spelare är för fega och bildar mer än gärna allt förstora förbunds konstellationer, vilket suger ur den gnutta glädje som finns i detta spel, jag menar tänk om allianser på topp 5 inte bildade massa förbund med varandra utan alla faktiskt spelade emot varandra? Hur kul skulle inte det bli?

Men detta är något som vi antagligen aldrig kommer få se här då alla är mer rädda för att tappa en stad än att föra ett intressant krig.
Tacka vet jag gamla Goa tiden.

Vet att jag kanske inte ska lägga mig i en diskussion som denna men ville ge min syn på era problem.

M.V.H Yannlhäuser
 

DeletedUser2861

Guest
Vet att jag kanske inte ska lägga mig i en diskussion som denna men ville ge min syn på era problem.

M.V.H Yannlhäuser

Heder åt dig som lägger dig i! Känns bara bra när en moderator har tankar och åsikter om ett ämne och inte bara om hur man skriver.


För 1-2 år sen kunde man tro på folk när de säger en sak ingame, idag finns det tyvärr ingen tillit kvar eller den är iaf väldigt låg.
Sen som så många sa har man mkt irl så ska man klicka in SL anser jag, visst det kan komma plötsliga saker som gör att sl inte hinner slå på, men man kan nästan omöjligt tappa så mkt städer att det är omöjligt att komma tillbaka efter en sådan händelse.

Man kan säkert komma tillbaka i antal städer men känslan av att alla sparkar på en kommer att finnas kvar länge. Och när flera allianser ber och säger att man ska sluta pg a irl, tycker i alla fall jag att man ska lyssna, visa hänsyn och respekt.
 

DeletedUser

Guest
Man kan säkert komma tillbaka i antal städer men känslan av att alla sparkar på en kommer att finnas kvar länge. Och när flera allianser ber och säger att man ska sluta pg a irl, tycker i alla fall jag att man ska lyssna, visa hänsyn och respekt.

Risken i dagens Grepolis är att man då kan göra en sak av att har man plötsligt mkt ink anfall så börjar man skylla på IRL, något som jag personligen kommer skada spelandet mer än hjälpa för alla inblandade.
Känns som om man tidigare hade en större tolerans på vad som är IRL och inte.
Därav min kommentar om att tilliten till andra spelare än de man spelare med idag är väldigt låg, man har helt enkelt väldigt svårt att lita på folk, vilket förr om åren inte va något större problem. Visst det fanns folk som man inte litade på då också men de va en handfull, idag kan man nog påstå att det finns igenom snitt en allians per server som man inte kan lita på, vilket gör att spelare helt enkelt har svårt att tro någon när denna ber om att inte bli anfallen pga IRL problem.

Kan väll som kuriosa säga att senaste servern jag vet om att en allians slutade anfalla en spelare pga IRL va på Zeta, det är några år sen sist, vad har hänt sen dess?
 

DeletedUser1595

Guest
Risken i dagens Grepolis är att man då kan göra en sak av att har man plötsligt mkt ink anfall så börjar man skylla på IRL, något som jag personligen kommer skada spelandet mer än hjälpa för alla inblandade.
Känns som om man tidigare hade en större tolerans på vad som är IRL och inte.
Därav min kommentar om att tilliten till andra spelare än de man spelare med idag är väldigt låg, man har helt enkelt väldigt svårt att lita på folk, vilket förr om åren inte va något större problem. Visst det fanns folk som man inte litade på då också men de va en handfull, idag kan man nog påstå att det finns igenom snitt en allians per server som man inte kan lita på, vilket gör att spelare helt enkelt har svårt att tro någon när denna ber om att inte bli anfallen pga IRL problem.

Kan väll som kuriosa säga att senaste servern jag vet om att en allians slutade anfalla en spelare pga IRL va på Zeta, det är några år sen sist, vad har hänt sen dess?

Självklart är det så, en del personer ljuger ihop en story för att undkomma anfall, dte har hänt förut och det lär hända igen. Så är människor. Men någonstans så är det farligt att ha inställningen att alla människor är falska och ljuger. ok om någon lyckas komma undan en offensiv för att de ljugit ihop något. Men hellre lämnar jag den offen och tar spelaren en annan gång istället för att passa på medan motståndaren inte har en chans att försvara sig för att t.ex. du har magsjuka barn eller dylikt just den kvällen.

Det som pågår nu är inte ok tycker jag. Alla ni som någon gång blivit valda sist när det är fotboll på skolrasten, den som inte blev uppbjuden på skoldiscot eller den som gör bra saker men ingen ser det kan nog känna igen sig i detta. Nu är det ju t.o.m. TVÅ allianser som ska nolla EN spelare. Det är tamejtusan mobbing.
 

DeletedUser2853

Guest
Det som är kärnan i problemet är två olika problem egentligen.
1.Genom att folk vill bara vinna världarna och vara trygga bildar man förbund som leder till stora block. T.ex. När de tre största allianserna bildar ett förbund och stampar ner alla andra, både små allianser och enskilda spelare. Det blir då oerhört svårt för nya spelare att koma in i spelet och många lämnar och det hela blir en ond spiral.
Var tog tiden vägen när folk krigade mot sina gelikar?
Såklart kan man ha förbund men det beror på läget. Om de största gör det och inte krigar mot varandra och fokuserar på de mindre allianserna så dör servern ut.

2.Tilliten är nästan förlorad i dessa dagar, man kan inte lita på varandra och man kollar sig över ryggen så det inte finns någon med en kniv där.
Fiender här blir bittra, inget roligt. Detta är ett spel. Är det så svårt att vara hedersam i spel?
 

DeletedUser2853

Guest
Pratar inte bara om Nu även om de andra "nya världarna"
 

DeletedUser

Guest
Pratar inte bara om Nu även om de andra "nya världarna"

tillit vinner man igenom tiden,finns ett fåtal personer jag litar på i mu samt nu och som jag vet inte kan hugga mej i ryggen likadant med mej att inte kunna hugga dem i ryggen,även att lära känna personen så får man en bild om hur han/hon är sen finns det alltid olika personligheter men det är så vi människor är :)

vill ni ha en bra omgivning där man kan lita på folk så får ni bestämma vilka ni omger er med. det är min åsikt om det hela kan ju självklart ha fel. :)
 

DeletedUser2853

Guest
Mm, snackade allmänt, men såklart har man folk som man kan lita på :)
 

DeletedUser2832

Guest
Det som är problemet är ju att det är så enkelt att ljuga framför en skärm
Vi i A Verbis fick ett pm om att en person nyligen hade haft en person som gått bort

Vi kom överens i alliansen om att Inte anfalla denne
Nästa dag började denna person anfalla oss

Tror inte alla håller med mig om att Lambda var den roligaste världen, men det var den första för mig och jag hamnade med det skönaste gänget i hela världen :D

Jag önskar jag hade börjat med GP tidigare för att få uppleva den tiden ni pratade om :)
 

DeletedUser2919

Guest
Smutskastningen på oss börjar bli löjlig nu. Spelaren ifråga hade inte gått i SL och hade inte några planer på det heller. Det betyder att man anser sig kunna spela detta spel även fast man har irl problem. Då måste man också vara redo för att försvara sig mot en off. Att försvara sig med att man har irl problem tycker inte jag att håller om man inte är i SL eller har några planer på det. Det är en annan sak om man redan har aktiverat SL...

Att påstå att vi håller på med internetmobbning är bara löjligt. Det här är ett SPEL! Det är inte personligt. Vi erövrar städer i spel som går ut på att erövra städer, vi står inte och sparkar och slår honom. Det börjar luta mer och mer åt att det är vi som blir mobbade av alla moralpoliser. Halva NU står och ropar vilka smutsiga människor vi är. Men så länge jag anser att mitt(vårt) samvete är rent så bryr jag mig inte om vad ni tycker om mig(oss).

Om vi vill anfalla en spelare så får vi anfalla en spelare, om vi vill anfalla en allians så får vi anfalla en allians. Det är exakt det som spelet går ut på. Ni står alla och ropar hur smutsiga och dåliga människor vi är men ni gör inget åt saken. Varför deffade ni inte spelaren? Varför hjälper ni inte honom nu om det är så synd om honom? Om ni inte hjälper honom så ska ni inte heller säga att det är fel av oss att anfalla honom.
 

DeletedUser

Guest
Smutskastningen på oss börjar bli löjlig nu. Spelaren ifråga hade inte gått i SL och hade inte några planer på det heller. Det betyder att man anser sig kunna spela detta spel även fast man har irl problem. Då måste man också vara redo för att försvara sig mot en off. Att försvara sig med att man har irl problem tycker inte jag att håller om man inte är i SL eller har några planer på det. Det är en annan sak om man redan har aktiverat SL...

Att påstå att vi håller på med internetmobbning är bara löjligt. Det här är ett SPEL! Det är inte personligt. Vi erövrar städer i spel som går ut på att erövra städer, vi står inte och sparkar och slår honom. Det börjar luta mer och mer åt att det är vi som blir mobbade av alla moralpoliser. Halva NU står och ropar vilka smutsiga människor vi är. Men så länge jag anser att mitt(vårt) samvete är rent så bryr jag mig inte om vad ni tycker om mig(oss).

Om vi vill anfalla en spelare så får vi anfalla en spelare, om vi vill anfalla en allians så får vi anfalla en allians. Det är exakt det som spelet går ut på. Ni står alla och ropar hur smutsiga och dåliga människor vi är men ni gör inget åt saken. Varför deffade ni inte spelaren? Varför hjälper ni inte honom nu om det är så synd om honom? Om ni inte hjälper honom så ska ni inte heller säga att det är fel av oss att anfalla honom.
håller med dej i att det är fel att smutskasta er allians för att ni bara spelar spelet speciellt när det finns så många andra allianser som är likadana om inte värre men förstår samtidigt att en del tycker att det verkar konstigt att ni försöker nolla en spelare över en spökstad,går lite hand i hand den här diskussionen, har definitivt inget emot zekezeus eller skvätten kommer ihåg att dem är riktigt schysta spelare från mu så jag tycker vi lägger ner den här diskussionen och funderar på en lösning istället för att peka finger?
 

DeletedUser2832

Guest
Skvätten som jag anser har representerat Sol i denna diskussion sa klart och tydligt att dom inte kommer ge tillbaka städerna :)

Vad då Sol kan tänka sig göra för att komma fram till en lösning är egentligen bara barnsligt då detta egentligen är ett spel

Sen om man spelar det för att vinna eller ha kul är ju upp till spelarna själva :)

Något som kan göra det roligare är ju att FI kan lyssna på en, och inte anfalla när man hare jobbigt irl

Jag själv kan tycka det är enklast och bäst att trycka på några knappar och gå in i sl

Men om det samtidigt är om något så man vill fortsätta spela för att inte behöva tänka på det, så tycker jag personligen att man ska kunna respektera detta
 

DeletedUser971

Guest
tillit vinner man igenom tiden,finns ett fåtal personer jag litar på i mu samt nu och som jag vet inte kan hugga mej i ryggen likadant med mej att inte kunna hugga dem i ryggen,även att lära känna personen så får man en bild om hur han/hon är sen finns det alltid olika personligheter men det är så vi människor är :)

vill ni ha en bra omgivning där man kan lita på folk så får ni bestämma vilka ni omger er med. det är min åsikt om det hela kan ju självklart ha fel. :)

Du har rätt i det du skriver men det
har kommit in en annan dimension,
mycket märkbart först här i NU.

Dels så var det ett mycket långt
nybörjarskydd som öppnade för att
några fuskade och hade två konton.
Sedan slog man ihop de två kontona
genom att låta ett av dom kontona
äta upp det andra dvs ta över städerna.

Sedan finns det konton som verkar
användas av flera spelare, ett slags
"all-konto".

Sedan sist men inte minst, någon
slutar spela och överlåter kontot
till en annan spelare. Så den spelare
man en gång känt och litat på är
plötsligt en helt annan person.

Mitt inlägg i debatten ;-)
 

DeletedUser971

Guest
Jag har inget emot XXX, jag spelade
med honom redan för 1,5 - 2 år sedan i
Gamma, i samma allians.

Han hade redan då problem IRL, vilka är
oväsentliga. Precis som för många av
oss andra är spelet säkert en verklighets-
flykt för honom.

Men ibland kanske det är bättre att
koncentrera sig på IRL och lösa
problemen där än att lägga för mycket
tid på ett spel, jag vet att jag skulle
göra det. Men,,, var och en gör sitt
val.

Hur som helst hoppas jag det fixar tills
sig för XXX IRL.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2861

Guest
Vet inte om jag tycker det är så juste att berätta i öppet forum hur någon mådde för ett par år sen. Spec inte när man lägger ut spelaren vid namn. Appropå etik.
 

DeletedUser2861

Guest
Hade du raderat det två översta styckena tycker jag att det kan vara acceptabelt

De två sista kan jag till och med hålla med dig om
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp