Off vs Def

DeletedUser

Guest
Mm, hemma blindhet är vanligt eftersom man oftast tänker rätt men skriver fel. Sätt på dig glasögonen, jag har förstått att det där med läsförståelse är svårt.

Enligt en statistik på drygt 1000 anfall så är det +-16 sek i genomsnitt. Samma statistik säger att att anfallaren får i genomsnitt -9% i TUR-bonus. Om man klarar anfallet i simulatorn med 0% i TUR-bonus, så är det ca 30% chans att man åker på en Tur-Bonus som är mellan -15% till -25%, osv. Tror inte någon förändring skett här.

Edit
Fortfarande missar du poängen och borde lämna detta avsnitt då du inte verkar vara hemma i forum och alla felskrivningar. Det är inte någon svenskundervisning utan ett spel, så håll dig till spelet.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Sätt på dig glasögonen, jag har förstått att det där med läsförståelse är svårt.

Enligt en statistik på drygt 1000 anfall så är det +-16 sek i genomsnitt. Samma statistik säger att att anfallaren får i genomsnitt -9% i TUR-bonus. Om man klarar anfallet i simulatorn med 0% i TUR-bonus, så är det ca 30% chans att man åker på en Tur-Bonus som är mellan -15% till -25%, osv. Tror inte någon förändring skett här.

Visst har det skett en förändring, om man faktiskt spelar just nu så har man märkt av det.
Får man fråga vilken värld du senast spelade på?
 

DeletedUser378

Guest
Nu börjar ni komma från ämnet och tonen på er diskussion har nått ett stadie där jag kliver in.
Vänligen håll er till ämnet och tänk på tonen när ni skriver.

Med vänliga hälsningar
Lothoria
Community Manager
Grepolis Sweden
 

DeletedUser

Guest
Nu börjar ni komma från ämnet och tonen på er diskussion har nått ett stadie där jag kliver in.
Vänligen håll er till ämnet och tänk på tonen när ni skriver.

Med vänliga hälsningar
Lothoria
Community Manager
Grepolis Sweden

Håller med. Tillbaks till diskussionen med att Grepolis är ett väldigt dåligt balanserat spel. Det skulle vara bra om Innogames tar in en speldesigner när dom balansera om spelet. Det verkar ha saknats tidigare. Sedan kan dom ju ta in en designer som vet hur man bygger web gränssnitt, gränssnittet påminner mig starkt om Windows 3.11.

Såg att Nikita skrev att medelturbonusen vid anfall ligger på -9%, har misstänkt länge att spelet 'seedar' anfallen så man inte får för mycket tur vid anfall men har inte haft orken att dokumentera det. Stämmer dom siffrorna Nikita?

/Rune
 

DeletedUser

Guest
Stämmer dom siffrorna Nikita?/Rune

Dom siffrorna som angetts stämmer och är baserade på anfall under min Alfa och Delta tid och är som sagt baserade på mer än 1000 anfall. Man kan dock alltid hävda att det bara är från en spelare.

Diskussionen har varit uppe flera gånger vad gäller -% för TUR-bonusen, särskilt då den negativa anfallsprocenten. Från modsen har man dock svarat med att det behövs ett stort antal anfall.

Men som alltid så ska det ju finnas dokumentation, men av någon outgrundlig anledning försvann mer än hälften av mina rapporterna från Alfa, troligen när man gjorde om eller ändrade i rapportsystemet, och det räcker inte bara med en lista i Excel. Jag menar dock att t ex Lothoria borde kunna ta fram statistik utifrån Alla dom anfall som görs och har gjorts under åren. Det borde inte ligga på oss spelare.

Jag hävdar dock att den statistik jag själv gjorde har en klart negativ TUR-bonus för anfallare. Men vi får inte glömma att även statistik slår fel för den enskilde spelaren. En mindre aktiv spelare får högre -% i TUR-bonus än en mer aktiv spelare eftersom TUR-bonusen slår globalt. Så även om min statistik är hur korrekt som helst för mig, så är den bara baserad på en spelare av hundratals andra spelare, så min statistik i sig, är inte korrekt iaf.

Men bara indikationen om att spelare år efter år efter år tycker att TUR-bonusen slår rungande fel borde någon gång resultera i att man tar det på allvar och gör en utredning och presenterar det här på forumet. Och det är ju man själv (Innogame) som sitter inne med alla FAKTA, inget vi spelare kan få fram så där på en höft.

Nu i samband med den så konstigt påkomna balanseringen så borde väl TUR-bonus och TID, stå högst på dagordningen. Annars är man inte seriös. Om vissa trupper blir starkare och/eller svagare i förhållande till kostnaden/byggtid mm, så hjälper ju det föga om/när deff-trupper kommer in samma sekund som off-trupper, men där deff-trupperna inte inte räknas (slåss mot varandra) för att dom kommer 2 hundradelar för sent. En faktor vi inte kan påverka och som är dold för spelarna. Sedan hur ofta/sällan detta inträffar är ointressant eftersom det fortfarande är en faktor som man inte kan påverka, vare sig med tur eller otur.

Har man en TUR-faktor på +- ett visst antal sekunder så ska ett slag inte avgöras med en dold synkning av slaget på hundradelar av en sekund.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser176

Guest
jag kan ju säga så här mycket att medel tur bonusen inte ligger på -9.. senast jag räknade efter låg den på -18 på 1000 anfall
 

DeletedUser

Guest
jag kan ju säga så här mycket att medel tur bonusen inte ligger på -9.. senast jag räknade efter låg den på -18 på 1000 anfall

Mm, men som sagts. Spelar ingen roll vilka siffror var och en presenterar och hur många anfall det än är. Det är fortfarande inte en återspegling av TUR-bonusen på servern, bara individuella värden. Så de är inte representativa. Det är bara Innogame som kan utvärdera och göra en fullskalig utredning. Men det verkar inte som dom ville det. Dom kan ju få en chock, om/när det visar sig att det överensstämmer med det spelarna sagt år ut och år in :p.
 

DeletedUser

Guest
Kommer man in med deff samma sekund som anfallet så ser du själv på översikten om det hamnar innan eller efter fiende KS. :)


Har prata med honom hur det hela gick till.

När trupperna hade skickats så låg hans trupper före anfallaren i hans lista. 1 timma senare så låg trupperna efter anfallaren i listan. Man hade alltså gjort en ny beräkning under denna timma av trupperna eftersom dom då kom in samma sekund. Den nya beräkning gjordes då på 100-delsnivå och det skiljde 2 hundradelar dem emellan, varför försvararen då ansågs komma försent med deff-trupperna och kunde inte försvara staden.

Teknikerna vid InnoGame höll med i sak, dvs att det är omöjligt att klocka hundradelar eftersom dessa inte ens visas på klockan, men det var inte tillräckligt för att staden kunde återgå till försvararen, varför spelaren slutade.

Edit
Om man nu håller på med en balansering så borde, enligt mitt tycke, det väsentligaste vara att man ser över klockan med +-30 sek och sänker den till max +-15 sek. och tar bort dold beräkning av hundradelar som inte ens visas på klockan och alltså inte kan tajmas.
Därtill bör man se över TUR-bonusen. Den slår sjukt fel för anfall och med tanke på hur mycket deff% samt de mängdfördelar det finns som gynnar försvararen borde detta vara prio 1.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Jag har inga speciella problem med slumpklockan. Den är +-10 sek på Theta. Det finns flera sätt att maximera sina odds för att få anfallen där man vill ha dem.

Det här med att göra instick på anfall som är separerade av bara 1 sekund tycker jag är rätt skoj, men det måste givetvis hållas konsistent så att inte ordningen i listan helt plötsligt kastas om pga 'omräkningar' av servern (om jag nu förstod föregående inlägg rätt, en omkastning har dock aldrig hänt mig).

Turbonusen borde helt göras om så den bara kan gynna anfallaren, utan överdrifter (spännvidd 0-10% t.ex., eller +-10%)
 

DeletedUser2843

Guest
Jag tycker inte att man behöver ändra så mycket. Det finns fördelar och nackdelar med både off och deff
Har sett att många klagar på att de tycker att det är stor fördel för försvarare, men det kanske bara betyder att de borde anfalla annorlunda?

Deff har fördel från torn, mur, milisen och stackning. Självklart stora fördelar, men om ingen anfaller så står staden bara där och dammar

Off har fördel från att man väljer var, när och hur man ska anfalla. Precis som t ex olofbeckling skrivit tidigare
Man kan då alltså t ex
*Anfalla off-städer
*Anfalla obalanserade deff-städer
*Göra fake-anfall
*Anfalla många städer samtidigt
*Man blir först med att slänga gunst
*Man kan spara en "förbättrat anfall" tills man ska anfalla

Sen får man inte glömma det viktigaste av allt. Anfallaren får KP, kan lyckas plundra råvaror samt kan erövra motståndarens stad. Försvararen får bara KP
 
Topp