Off vs Def

DeletedUser

Guest
Såg inte att man kunde skapa ett eget inlägg.

Börja med att balansera mellan off och deff trupper. Exempel:
brandskepp: byggtid 1.5 timme. pris res 2.400 st. anfallsvärde 200. detta get 12 kostar varje stridsvärde.
birem: byggtid 1 timme. pris res 1.680 st. försvarsvärde 160. detta get 10.5 kostar varje stridsvärde.

Biremerna är snabbare oxo i hastighet.

Där ser man att flottrupperna är väldigt snedvridna. Lägg därtill att du kan stacka 3000 biremer i en stad och skall du anfalla med 250 brandskepp mot den muren så tappar försvararen väldigt mycket mindre res är anfallaren. Plus så har du alltid +10% pga ett torn i försvar. Finns inget motsvarande statisk bonus för anfallaren. Inför stacking bestraffning för överdeffade städer.

Hela spelet bygger på att försvara sig och man får gratis KP när ex man kan inkalla milisen. Anfallaren får inga KP för att döda milisen men försvararen får KP när milisen dödar anfallaren. Den aktiva def spelaren vinner alltid över en aktiv off spelare.

Så steg 1 måste vara att balansera mellan off och def trupper.
 

DeletedUser

Guest
håller med, man måste alltid tvingas använda så otroligt mycket mer off för att slå ut lika många deff enheter
 

DeletedUser

Guest
Visst är det sant att försvararen får alla bonusar, men han kan inte välja när och var anfallen ska ske.
Anfallaren har fortfarande den största bonusen, just att han kan välja när, vart och med vad han ska anfalla.
 

DeletedUser

Guest
Visst är det sant att försvararen får alla bonusar, men han kan inte välja när och var anfallen ska ske.
Anfallaren har fortfarande den största bonusen, just att han kan välja när, vart och med vad han ska anfalla.

Så du tycker att det är helt ok att försvararen får alla bonusar och att spelet är väldigt tiltat till försvararens fördel bara för att en anfallare kan välja vart han skall anfalla?
 

DeletedUser

Guest
håller med, man måste alltid tvingas använda så otroligt mycket mer off för att slå ut lika många deff enheter

Sanning gällande Sjörens ifall man dessutom har problem med lyckan, vilket man oftast har.
Inte helt sant gällande mark, problemet där är att många inte inser glädjen av att sänka muren vilket man såg på hur få som forskar fram katas.
 

DeletedUser

Guest
Sanning gällande Sjörens ifall man dessutom har problem med lyckan, vilket man oftast har.
Inte helt sant gällande mark, problemet där är att många inte inser glädjen av att sänka muren vilket man såg på hur få som forskar fram katas.

ja du har rätt, men alltför många gånger behöver man mycket fler BS än birem för att sänka birem, när det är en vägg av birem. så lyckan varierar ganska bra, så den borde inte spela in till största delen om det trotts olika nivåer på lycka ändå gör att man alltid behöver mer BS än birem. lite att det är för mycket fördel för försvararen.
en annan grej som jag och jag vet många med mig stör sig på nåt gräsligt, det är den där variationen med GP klockan vid tex anfall, rätt irriterande med att den ska hoppa + eller - i olika antal sekunder hela tiden :(
 

DeletedUser2311

Guest
Givetvis skall det finnas en fördel att försvara en stad man byggt upp men just det där med att om det står en 5-6000 birems i en stad så ger det en sanslöst stor fördel i och med att de stackar, borde vara billigare att bygga bs eller dyrare att bygga birems...

exempelvis på theta så finns det garanterat mer än 2ggr så mycket birems som det finns bs. mest eftersom man kan bygga 35 birems jämfört med 21 bs... skulle skillnaden bli mindre så skulle fler vilja anfalla och servern skulle bli mer intressant.

grepoklockan har ju blivit lite bättre men är som sagt fortfarande för stor skillnad, varför skall man inte få tajma in anfallen på sekunden om man vill?

angående katapulter så är ju dessa fina att ha till hands mest för att jäklas med motståndaren samt att man kan få slå ut lite md medans muren är låg... i och med lägre kostnader för dessa så lär det bli vanligare :)

Krigsrådet är det mest intressanta med balanseringen :)
 

DeletedUser

Guest
Så du tycker att det är helt ok att försvararen får alla bonusar och att spelet är väldigt tiltat till försvararens fördel bara för att en anfallare kan välja vart han skall anfalla?

Ja, absolut. :)
Visst är det grymt surt att vägga sin off i mängder med deff, men stackars killen som inte är inloggad eller hinner i tid till att försvara när du anfaller honom. ;)
Spionen är också en fördel anfallaren har, om du ser att det står t.ex 5000 bågar, 1000 svärd och 1000 hopliter som deff i en stad så kan anfallaren välja att bygga ryttare och då har han det löjligt lätt. Alltså ligger nästan alla taktiska bonusar hos anfallaren, om man väljer att utnyttja dom eller inte är ju en annan fråga.

grepoklockan har ju blivit lite bättre men är som sagt fortfarande för stor skillnad, varför skall man inte få tajma in anfallen på sekunden om man vill?

Jag tror att sekundtajming hade förstört spelet ganska så mycket.
Om du möter spelare som är någorlunda duktiga så blir det i princip omöjligt att få in ett ks om de är inloggade. Och lägg till en vilt plingande mobil på det så blir det då helt omöjligt att få in ett ks. :)

Dessutom anser jag att hoppandet är lite av det fina med det här spelet, att man sitter 10 pers och försöker tajma anfall mot en stad så bra det går och ibland går det och ibland går det inte. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Vi är några spelare som pratat om hur spelet skulle kunna utvecklas och ger här våra synpunkter och förslag, (det går lite varandra men orkar inte dela upp det i olika flikar utan tar allt här)

Idag kan en stad "predeffas" i evinnerlig tid och med hur mycket trupper som helst, det ska den kunna göras i framtiden också men med vissa förutsättningar. En stad kan i nuläget bara försörja ett visst antal personer, (bondplatser), därför är det rimligt att de trupper som står i en annan stad måste få underhåll från andra städer i form av livsmedel osv. Annars råkar dom ut för samma sak som när man ställer trupper i en spökstad, en del försvinner varje dygn. ( i spökstaden av ras, i det här fallet kanske av svält/desertering).
En ny enhet, Fraktskepp, skulle kunna införas, som bara kan transportera livsmedel från städer till trupper utanför egna städer. En förutsättning för att bygga dessa fraktskepp är att man har handelskontor i den staden. Fraktskeppen borde kunna hämta livsmedel från vilken stad som helst, (förutsatt att där finns livsmedel i överskott) och köra till vem som helst. På det sättet får man anpassa sina städer till livsmedelsproduktion/fraktskepp för att kunna bibehålla trupper utanför hemstaden en längre tid. Tror det kan på sikt gynna anfallaren eftersom han/hon inte har samma logistikproblem att ta hänsyn till.

För att öka dynamiken i spelet tycker vi att en utvecklad ledningsfunktion borde finnas. Kurirer och Fältledningsplats, (namnen är inte det viktiga utan funktionen). Kuriren ska kunna gå att bygga/forska fram i varje stad (istället för tex metereologi?) och kunna användas för att sända meddelande till trupper som är borta från hemmastaden utan att dom behöver återvända hem för att få nya direktiv. (ev skulle man kunna låta harpyan ha kurirförmåga, eftersom som innogames tydligen vill ha en utveckling av mytiska väsen)

Fälteledningsplatsen skulle kräva att man har "krigsråd" byggt och skulle vara en förlängd arm i områden långt bort. Dessa skulle vara dyra att bygga, både personellt och materiellt. Deras förmåga skulle vara att leda fartyg/trupper som knyts till dom istället för att dom får direktiv från hemmastaden. Skulle en fältledningsplats slås ut så stannar trupperna där dom är tills dom får nya direktiv från hemmastaden vilket skulle göra fältledningsplatsen till ett attraktivt mål för fienden.
Vi tror att införande av ovanstående skulle snabba på framförallt anfallsspelet och gynna anfallaren mer än försvararen.


Vi har inte pratat om detaljer så mycket utan det här är bara principiella tankar från vår sida, (finns mer men vi börjar här)

mvh tomgra
 

DeletedUser

Guest
Det är väldigt bra att inte kunna tima på sekunder enligt mig, då hade större spelare fått det så löjligt lätt. Kan du få in 20 anfall mot en stad på 1 sekund så är det omöjligt att försvara sig. Då har den mindre spelaren inte en chans, men det har han om timingen inte kan bli perfekt, då kan han få in en deffstad mellan anfall och KS. Mer utmaning då.

Men jag gillar inte att försvararen gynnas så mycket, det blev dessutom värre nu med appen i mobilen som plingar som fan. Nu är ju alla alltid online, spelet dör då, när det tillslut inte går att besegra en motståndare pga att denna märker det direkt med appen, skitdåligt! Bort med plingandet från den!
 

DeletedUser

Guest
Ja, absolut. :)
Visst är det grymt surt att vägga sin off i mängder med deff, men stackars killen som inte är inloggad eller hinner i tid till att försvara när du anfaller honom. ;)
Spionen är också en fördel anfallaren har, om du ser att det står t.ex 5000 bågar, 1000 svärd och 1000 hopliter som deff i en stad så kan anfallaren välja att bygga ryttare och då har han det löjligt lätt. Alltså ligger nästan alla taktiska bonusar hos anfallaren, om man väljer att utnyttja dom eller inte är ju en annan fråga.

Du behöver inte vara speciellt aktiv, bara du får dit dina Birs innan det gått 12 timmar. Revoltklockan.
Sedan så får alltid försvararen massvis med silver över för sina grottor eftersom en bir kostar 360 per enhet och ett brandskepp 4000 per enhet.
 

DeletedUser

Guest
Du behöver inte vara speciellt aktiv, bara du får dit dina Birs innan det gått 12 timmar. Revoltklockan.
Sedan så får alltid försvararen massvis med silver över för sina grottor eftersom en bir kostar 360 per enhet och ett brandskepp 4000 per enhet.

Revolt är ju helt annorlunda, där är det ju svårt att tappa en stad om du inte råkar möta någon som har mängder med städer jämfört med dig. Tacka vet jag belägring. ;)
 

DeletedUser

Guest
Det är väldigt bra att inte kunna tima på sekunder enligt mig, då hade större spelare fått det så löjligt lätt. Kan du få in 20 anfall mot en stad på 1 sekund så är det omöjligt att försvara sig. Då har den mindre spelaren inte en chans, men det har han om timingen inte kan bli perfekt, då kan han få in en deffstad mellan anfall och KS. Mer utmaning då.

Men jag gillar inte att försvararen gynnas så mycket, det blev dessutom värre nu med appen i mobilen som plingar som fan. Nu är ju alla alltid online, spelet dör då, när det tillslut inte går att besegra en motståndare pga att denna märker det direkt med appen, skitdåligt! Bort med plingandet från den!

Detta är bara struntprat rakt igenom. Känner en som lirade på Hjältevärlden en kort stund. Han kom in med deff samma sekund som anfallet. Men det diffade 200 hundradelar varför hans deff inte fick vara med och slåss mot anfallande styrkor.
Klocka det om du kan! Ja han förlorade en stad pga det.
 

DeletedUser

Guest
Detta är bara struntprat rakt igenom. Känner en som lirade på Hjältevärlden en kort stund. Han kom in med deff samma sekund som anfallet. Men det diffade 200 hundradelar varför hans deff inte fick vara med och slåss mot anfallande styrkor.
Klocka det om du kan! Ja han förlorade en stad pga det.

Kommer man in med deff samma sekund som anfallet så ser du själv på översikten om det hamnar innan eller efter fiende KS. :)
 

DeletedUser

Guest
Detta är bara struntprat rakt igenom. Känner en som lirade på Hjältevärlden en kort stund. Han kom in med deff samma sekund som anfallet. Men det diffade 200 hundradelar varför hans deff inte fick vara med och slåss mot anfallande styrkor.
Klocka det om du kan! Ja han förlorade en stad pga det.
200 hundradelar??.. det är väl två sekunder det?.. Jag har sett många som har tajmat tajtare än så.
 

DeletedUser

Guest
200 hundradelar??.. det är väl två sekunder det?.. Jag har sett många som har tajmat tajtare än så.

Om du nu inte kan tidtagning kanske du borde vara tyst.
200 delar av 1 sekund är lika snabbt som en fluga reagera när man försöker slå ihjäl den. Dessutom omöjligt att tajma eftersom människan själv har en inbyggd begränsning som ligger kring 700 delar av 1 sekund i reaktionsförmåga.
Alltså en ren och skär jävla tur. Dessutom en tidtagningsprecision som är långt utöver vad man kan acceptera i förhållande till dom +- 5 sekunder som är på Hjältevärlden eller övriga världar +- 30 sekunder. Så spelet i sig är skit eftersom man inte kör med öppna kort.

Edit
Det var också därför han inte tog upp det här. För få av er som är här på boarden eller spelar Grepolis har inte en aning av vad ni pratar om, i allt för många lägen, så han lade ner Grepolis.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest

Om du nu inte kan tidtagning kanske du borde vara tyst.
200 delar av 1 sekund

Om DU inte kan tidtagning och saknar läsförståelse kanske DU borde vara tyst?
Läs vad du först skrev. 200 hundradelar = 2 sekunder. Kasta inte sten i glashus...
 

DeletedUser

Guest
Om DU inte kan tidtagning och saknar läsförståelse kanske DU borde vara tyst?
Läs vad du först skrev. 200 hundradelar = 2 sekunder. Kasta inte sten i glashus...

Men helvete att märka ord då. Det borde vilken idiot som helst fatta att man skriver fortare än man tänker, men visst för ordningens skull. 200 delar eller 2 hundradelar.

Men det är ju inte hur jag nu då skriver som är den förbannade poängen ...eller. Det är att räkneverket har tidtagning som inte går att klocka hur gärna pro du än tror att du är. Slumpen +-30 sek kan man knappas kalla för att man är bra på att tajma, snarare ett mått på tur där medelvärdet ligger kring +- 15 sek.

På Hjältevärden ligger det på +-5 sek och har troligen ett medel på +-2-3 sekunder eller nått. Om då deff och off landar samma sekund borde detta räknas mot varandra inte dolda beräkningar som inte är officiella och klockar hundradelar.

Så sluta gnäll på mig och missa poängen. Men kanske därför man inte orkar skriva i detta forum. Då man ska vara så himla precis att en 3-åring ska förstå. Så du hittar säkert ett och annat stav fel också.

Edit
En fråga: Förutom min lilla plump. När någonsin i hela friden skriver man ut 200 hundradelar istället för 2 sek??? :S. Han kunde sagt t ex du menar ... kanske och hållit sig till poängen i stället för att tramsa precis som du.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det är väl snarare det att när någon påpekade ditt fel så vidhöll du att 200 hundradelar inte var 2 sekunder, kan förstå att fler än jag tycker att det är anmärkningsvärt. ;)
Så vitt jag vet diffar det inte +/- 30 sekunder utan snarare max 10 sekunder. Har varit med om lite högre vid ett eller två tillfällen, men det är ytterst ovanligt.
 

DeletedUser

Guest
Men helvete att märka ord då. Det borde vilken idiot som helst fatta att man skriver fortare än man tänker, men visst för ordningens skull. 200 delar eller 2 hundradelar.

Så sluta gnäll på mig och missa poängen. Men kanske därför man inte orkar skriva i detta forum. Då man ska vara så himla precis att en 3-åring ska förstå. Så du hittar säkert ett och annat stav fel också.

Edit
En fråga: Förutom min lilla plump. När någonsin i hela friden skriver man ut 200 hundradelar istället för 2 sek??? :S. Han kunde sagt t ex du menar ... kanske och hållit sig till poängen i stället för att tramsa precis som du.

Inte för att vara den som är den, men det var faktiskt DU som började med ordmärkeriet och hävdade att folk som inte hade koll på tidtagning skulle vara tysta. Jag skiter högaktningsfullt i din poäng eftersom du är fruktansvärt inskränkt. Ser du ens själv hur du argumenterar?
Jag orkar inte leta stavfel, men om jag ska vara petig så var det några grammatiska fel och åtminstone en särskrivning, fast vi ska ju inte vara petiga. Du verkar bli så fruktansvärt upprörd då.
 
Topp