Något som kan förbättra folks syn på Grepolis

DeletedUser1173

Guest
Jag har läst igenom några trådar i forumet under de senaste dagarna och en sak står klart. Guldet är både en fördel och nackdel.

För många spelare, så även för mig själv, fungerar guldet som ett sätt att snabbt kunna bygga upp sina städer, få fördelar med bl.a. råvaror och gunst, samt snabbt rekrytera trupper.Systemet har dock en nackdel. De som inte vill eller helt enkelt inte kan köpa guld av olika anledningar hamnar snabbt efter och är därför nästan aldrig med i topprankingen i någon värld då deras städer snabbt erövras (finns självklart undantag).

Detta leder snabbt till mitt förslag. En lösning jag ser på problemet är att ni på Innogames startar två världar parallellt med varandra (samtidigt). En där man kan köpa guld och en där man inte kan köpa guld. På så sätt kan de som inte använder guld ändå kämpa på lika villkor medan de som kör med guld även de kämpar på lika villkor (beroende på mängden guld man är beredd att köpa).

Har full förståelse för att detta kan få motstånd både bland spelare samt utvecklare. Ni som kör med guld kommer naturligt få det aningen jobbigare eftersom det inte kommer finnas lika enkla mål längre.
För er utvecklare blir det ju tyvärr mer jobb och dessutom kommer ni ha en värld igång där er förtjänst är i princip noll (om man inte räknar tacksamheten från flera spelare).

Jag vet att denna frågan nog varit uppe tidigare (har inte orkat gå igenom så mycket i forumet) men vet samtidigt att många nog skulle gilla denna idé. personligen hade jag nog fortsatt köra på på världen med guld men vet många som klagat på att de snabbt förlorar sina städer när spelare som är större, oftast pga. guld, anfaller dem.

Detta är som sagt bara en idé men tror det hade varit bra om detta skedde, åtminstone som ett test, och hoppas att ni har synpunkter och inte bara klagomål på min idé :)

P.s. Vet att titeln är aningen missvisande men kom inte på något bättre^^
 

DeletedUser2832

Guest
Har blivit nej på liknande förslag :/
Vet inte hur man ska bekosta "icke guldande" världen heller
 

DeletedUser1173

Guest
Självklart är det väl kostnaden som är det stora problemet. Har personligen inget problem med att vissa spelare blir stora pga. guld medan andra, som mycket väl kan vara skickligare på spelet, hamnar i skymundan eftersom jag helt enkelt vant mig vid det. Tänkte bara visa vad jag står i frågan och dessutom föra den på tal.
 

DeletedUser2843

Guest
Varför skulle någon köpa guld om man inte får nån fördel av det?
 

DeletedUser2832

Guest
Varför skulle någon köpa guld om man inte får nån fördel av det?

Spelet är ju ett strategispel
Om vi sätter ca 300 spelare som använder guld i en server
Så blir det ett äkta strategiskt spel, personligen om det skulle komma en sådan server skulle jag köra :)
 

DeletedUser1173

Guest
Varför skulle någon köpa guld om man inte får nån fördel av det?

Har inte nämnt något om att fördelarna med guld skulle försvinna. Tycker bara att det kanske vore bra för de spelare som inte använder guld att få en chans. De som använder guld ska självklart ha kvar alla fördelar som detta innebär men samtidigt får de som inte använder guld en chans att faktiskt växa sig starka om de är skilda från de med guld :)
 

DeletedUser292

Guest
Tycker det var en jättebra ide o starta två parallella världar, en för lirare som har möjligheten att betala och en annan där alla har exakt samma chanser till framgång.

Jag kan lova er att den världen som är "gratis" kommer få många fler användare och chansen för att tipsa sina vänner o bekanta om GP kommer öka avsevärt. Jag antar att det är pengar som är det stora problemet som vanligt men kom igen! Ni har väl hört att man kan jobba ideellt för en god sak? Detta tycker jag är i allra högsta grad en god sak för er. Så testa vetja! ;)

Om det är så att alla ni som sitter och styr Innogames på den svenska marknaden är så förbannat pengak*ta så är jag säker på att det finns flera spelare som kan hjälpa till med styret av en gratis testvärld. Jag kan anmäla mig direkt i sådana fall!

Eller finns det andra problem som ni behöver lösa? Låt oss föra en dialog med ER!
 

DeletedUser292

Guest
Fortfarande ingen respons här...har gått snart två veckor. Måste man vända sig till huvudkontoret i Tyskland för att få svar eller...????
 

DeletedUser

Guest
Hej Zwede

Inom en snar framtid kommer möjligheten att byta till sig guld, vilket kommer att innebära att alla kan få samma chans att använda premiumfunktioner.

Det finns ett problem med ditt förslag, där du nog har en stor poäng, att fler skulle välja gratisvärlden, vi behöver folk som köper premuimtjänster för att finansiera spelet, dvs servers och dyl. kostnader. Så om vi har en gratisvärld, säg att 75% går över till att spela aktivt där, vad händer då med vårat älskade spel, när det inte kommer in några intäkter? Antingen så måste det läggas ner, eller att du måste betala en kostnad för att få spela.

Och jag ber om ursäkt för sent svar.
 

DeletedUser3274

Guest
Kan man inte på den där gratisvärlden finansiera med massor av reklam? Folk skulle bli galna, men vafan det är ju gratis! :)
 

DeletedUser292

Guest
Hej Zwede

Inom en snar framtid kommer möjligheten att byta till sig guld, vilket kommer att innebära att alla kan få samma chans att använda premiumfunktioner.

Det finns ett problem med ditt förslag, där du nog har en stor poäng, att fler skulle välja gratisvärlden, vi behöver folk som köper premuimtjänster för att finansiera spelet, dvs servers och dyl. kostnader. Så om vi har en gratisvärld, säg att 75% går över till att spela aktivt där, vad händer då med vårat älskade spel, när det inte kommer in några intäkter? Antingen så måste det läggas ner, eller att du måste betala en kostnad för att få spela.

Och jag ber om ursäkt för sent svar.

Kan du beskriva lite mer ingående vad som menas med att "byta till sig guld"? När kommer den funktionen, snackar vi veckor/månader/år?

Hur mycket kostar det att ha en server/värld igång? De intäkter ni får är det enbart ifrån spelare som betalar för premiumfunktionerna? Har ni inga inkomster förutom det?

Många frågor nu men eftersom det tog sån tid förra gången var det lika bra o rabbla upp det jag kom på :p
 

DeletedUser

Guest
Hej, just talat med Chefen.

Byta med guld är riktigt nära. vi snackar inte år, max ng månad.
Ang. inkomster har inte fått något svar vad allt kostar, antar att räkna ut enskild server är inte något jobb de var sugna på. Men förslaget om guldfri server blev det Nej på, med stora bokstäver lol. Det skulle ekonomiskt inte vara någon vinning på.
 

DeletedUser2832

Guest
En server där Alla betalar samma summa, tilldelas lika mycket guld då? Ett slags inträde

Man tappar övertaget men man kan få fram "vem som är den bättre spelarn" :p Tror flera skulle vara intresserade i det
 

DeletedUser3228

Guest
Förstår inte problemet,när ni säger NEJ till en en guldfri server,att det förloras pengar.
Om vi vänder på steken och säger att ni kör som nu,då kommer ni till slut att få färre och färre spelare på Grepolis,eftersom dom som guldar upp sina trupper och städer mosar ner dom spelare som inte guldar och då är risken stor att dom slutar spela på Grepolis,kan bara gå till mig själv som nu i dagarna har blivit totalt mosad av sådana guldspelare,på bara två dagar har jag haft över 200 attacker på mig och då känner jag att spelet inte roligt längre och överväger om jag ska sluta spela spelet,säkert fler som tänker som jag.Till slut blir det bara några pengastinna spelare kvar på Grepolis.
 
Topp