Mytiska enheter

DeletedUser378

Guest
Här är det fritt att lämna sina åsikter om balanseringen av mytiska enheter.

Se mer information om balanseringen här

Med vänliga hälsningar
Ert Grepolis Team
 

DeletedUser

Guest
Tar för mycket plats

Här är det fritt att lämna sina åsikter om balanseringen av mytiska enheter.

Se mer information om balanseringen här

Med vänliga hälsningar
Ert Grepolis Team


Jag tror, att de största anledningarna till att mytiska enheter inte byggs, är:

  1. 1 De tar för mycket plats på skeppen.
  2. 2 De tar för mycket befolkning i anspråk.
  3. 3 De kräver att man samlar ihop mer resurser, både vanliga och gunst.
  4. 4 De som verkligen är bra i något fält, som t.ex. cyklopen, är jättesvaga på något annat! Slungor kan fungera bättre, och vara billigare.
 

DeletedUser

Guest
ja, höjer man lite på allas anfall och försvar och sänker det dom tar upp i befolkning och båtar så kan det bli mer intressant att använda dessa
 

DeletedUser

Guest
Om man ska ändra de mytiska enheterna så är det väl främst de som är svaga i dagsläget man ska fokusera på, kerberos, pegaser och mantikoror är faktiskt i dagsläget extremt användbara. Däremot har jag nog aldrig sett en toppspelare använda någon av de andra mytiska enheterna, bortsett från en och annan hydra.
 

DeletedUser

Guest
Då jag hör till en av dom bättre strategerna, och gett många newbies en bättre spelförståelse i Grepolis, så vill jag bara säga att det inte spelar någon roll vad/vilka enheterna har för styrka/svaghet. Man anpassar sig, i första hand genom att studera just styrka och svaghet, detta ställs oftast mot kostnaden och ev. kanske snabbheten.

När det gäller mytiska enheter så är det skadan eller försvar i förhållande till antalet bönder per enhet som är intressant. Om det då är billigare med standard enheter till en lägre kostnad/snabbare träning, för att få samma eller liknande effekt så kan man ju använda den begränsade gunsten och bönderna till annat än just mytiska enheter som tar evigheter att träna.
Förändra gunstlager och öka genereringen av gunst med > 2x, då först blir mytiska enheter intressant oavsett skada den gör eller försvar den tillhandahåller. Dessutom bör man balansera antalet bönder per mytisk enhet. Speciellt på försvarssidan, där Pegasus och Kerberos är dom enda enheter som kan försvaras mot gunst/kostnad/tid samt bönder per enhet.

@ WerSes: Har för mig att mer än hälften av dom mytiska enheterna går att skicka iväg utan skepp, vilket är en fördel som många förbisett och då är det faktiskt en besparing av såväl resurser, tid, båtplats och bönder per enhet.

Dom flesta som bygger mytiska enheter har inte en aning om den strategiska betydelsen eller vet hur dom ska användas, utan gör det enbart för att dom ser lite coola ut. Oftast/alltid så är antalet bönder per mytisk enhet i förhållande till skada/försvar per lika antal av standardenheterna endast marginellt så gunsten används i stället till gudarnas andra krafter som ger bättre fördelar än att vänta på att dom mytiska enheterna ska bli klara. Här behöver man se över en hel del.

Men till slut. Egentligen spelar det ingen roll hur ni bollar med enheternas karaktäristiska särprägel. Det blir newbiesen som får stryk först i all fall. Några kommer att lära sig den hårda vägen, medan andra försöker sig på andra spel än Grepolis :D.


Edit
Att standardenheterna är bättre/kostnadseffektivare och/eller minst likvärdiga med mytiska enheter fördelat per bonde. Det klurade jag ut redan på Alfa, men bättre sent än aldrig brukar man väl säga.
Samtidigt kan man undra. Har ni inte förstått eller funderat kring detta förrän nu? Tja då kan det väl kvitta kan man tycka.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Om man ska ändra de mytiska enheterna så är det väl främst de som är svaga i dagsläget man ska fokusera på, kerberos, pegaser och mantikoror är faktiskt i dagsläget extremt användbara. Däremot har jag nog aldrig sett en toppspelare använda någon av de andra mytiska enheterna, bortsett från en och annan hydra.

Sant! Hydror är dessutom extremt effektiva som både anfallare och försvarare. En stad men hydror skall inte föraktas utan är ett verkligt hot. Det som är problemet är att få spelare kan tillämpa strategin på rätt sätt genom att bygga en stad med enbart hydror och sedan veta hur man använder dom på rätt sätt :).
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
ja, höjer man lite på allas anfall och försvar och sänker det dom tar upp i befolkning och båtar så kan det bli mer intressant att använda dessa

Mm, tycker man ska väga in anfall/försvar gentemot standardenheterna vs. antal bönder/gunst/tid det tar att bygga varje enhet.
Då bör man också räkna in tiden det tar för att generera gunsten. Här får man dock inte glömma dom små spelarna och den lägre gunst-tillväxten.
 

DeletedUser

Guest
Sant! Hydror är dessutom extremt effektiva som både anfallare och försvarare. En stad men hydror skall inte föraktas utan är ett verkligt hot. Det som är problemet är att få spelare kan tillämpa strategin på rätt sätt genom att bygga en stad med enbart hydror och sedan veta hur man använder dom på rätt sätt :).

Blandade ihop Hydra med Medusa som, sorry. Hydror har jag aldrig sett någon som har haft eller haft själv. Däremot har vi varit några som haft ett antal städer med Medusa och dom är grymt effektiva och har underskattats under åren.

Nackdelen med Hydror är Tempel nivån och dom som satsar stort på Tempel har sällan/aldrig användning för dom, eftersom dom som lägger massor med res på Tempel sällan har spelförståelse och/eller är krigiska och det är en väldigt hög nivå och då är det först gruvorna som behöver vara i topp för att man ska ha råd att inom överskådlig tid komma upp i nivå 22, och det blir många trupper om man räknar samman kostnaden för att få upp templet till 22.
Faktum är att fast jag haft över hundra städer så har jag aldrig nått ett snitt över 10k och Tempel över nivå 15 har jag nog aldrig haft. Har aldrig prioriterat bygge utan försökt att effektivisera städerna och då ligger dom kring 6k - 10k.
 

DeletedUser2311

Guest
Blandade ihop Hydra med Medusa som, sorry. Hydror har jag aldrig sett någon som har haft eller haft själv. Däremot har vi varit några som haft ett antal städer med Medusa och dom är grymt effektiva och har underskattats under åren.

Nackdelen med Hydror är Tempel nivån och dom som satsar stort på Tempel har sällan/aldrig användning för dom, eftersom dom som lägger massor med res på Tempel sällan har spelförståelse och/eller är krigiska och det är en väldigt hög nivå och då är det först gruvorna som behöver vara i topp för att man ska ha råd att inom överskådlig tid komma upp i nivå 22, och det blir många trupper om man räknar samman kostnaden för att få upp templet till 22.
Faktum är att fast jag haft över hundra städer så har jag aldrig nått ett snitt över 10k och Tempel över nivå 15 har jag nog aldrig haft. Har aldrig prioriterat bygge utan försökt att effektivisera städerna och då ligger dom kring 6k - 10k.


Noob som man själv är så hade jag exakt samma tankar som dig angående tempel, men vid exempelvis uv-tiden är det bra att ha så stor gunsttillväxt, har du hundra städer med helt utbyggda tempel så gör det faktiskt en stor skillnad i gunst-tillväxt och då kan man därmed bygga sina uv-snabbare....

Sedan angående hydror så känns det mer prisvärt att gunsta ned murar istället för att slösa det på en hydra....
 

DeletedUser

Guest
Noob som man själv är så hade jag exakt samma tankar som dig angående tempel, men vid exempelvis uv-tiden är det bra att ha så stor gunsttillväxt, har du hundra städer med helt utbyggda tempel så gör det faktiskt en stor skillnad i gunst-tillväxt och då kan man därmed bygga sina uv-snabbare....

Sedan angående hydror så känns det mer prisvärt att gunsta ned murar istället för att slösa det på en hydra....

Ja, det är nog sant. Men att jag skulle orka harva runt på en server till det är dags för UV och förmodligen sista halvåret bara bygga? Mnja, då har jag nog gett bort eller skrotat kontot för länge sedan och börjat på en ny server. Det är dom första 6 mån, kanske upp till ett år som är roliga. Sedan blir det i princip att man bara "byter" städer med andra allianser och Intern Erövrar. Spelarbortfallet blir markant och servrarna har en tendens att dö. Och största anledningen är att dom just startar nya servrar med alldeles för täta mellanrum, att man inte hinner spela klart. Dessutom tycker jag att det blir lite tungt och ohanterligt att dra runt på mer 20 städer.
 

DeletedUser2311

Guest
att bygga uv som tar ett halvår, jadu beror kanske lite på vilka världar man väljer att spela på. Men ja överlag så startas för många världar vilket gör att vissa världar i princip dör ut innan. Men man måste ju tänka på innogames finns ju vissa som behöver få betalt...

sedan vad gäller mystiska enheter så är det i princip bara de flygande enheterna som är intressanta att använda sig av harpiya är fina att ha som hamnkollar gubbar på helröda öar
 

DeletedUser

Guest
Mina fristående åsikter.

Att den ena mytiska enheten man kan träna hos en viss gud är halvbra/halvdålig ser jag inte som någon större grej. Dock anser jag att det "bättre" enheterna, t ex hydra, mantikor, pegas t ex ska vara bättre än motsvarande antal bondgårdsplatser med std enheter. Pegas och mantikor ligger bra till där redan tycker jag, men hydran, medusan och erinrys skulle kunnat vara vassare.

Bästa exemplet skulle jag säga är just hydran som är den dyraste mytiska enheten. Den är ungefär lika bra som motsvarande antal bondgårdsplatser i bs eller bir för off resp deff. En så pass dyr mytisk enhet borde vara märkbart bättre än samma antal bondgårdsplatser med bs t ex! Sen antingen vara en bra off eller en bra deff enhet.

Skulle den användas som off kanske en hydra skulle motsvara 7-8bs förslagsvis istället för de fem den motsvarar nu.

I min mening spelar det inte lika stor roll att dom är dyra att träna fram, speciellt inte om dom är lite bättre än motsvarande b-platser med annat. Bygger man t ex en hydrastad får man väl ta att den tar längre tid att bygga upp igen om man förlorat alla vid en strid, men det kanske man kan leva med om dom har bättre slagkraft än om man använt platserna för bir eller bs istället!

Just my 2 cents..
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
men vid exempelvis uv-tiden är det bra att ha så stor gunsttillväxt, har du hundra städer med helt utbyggda tempel så gör det faktiskt en stor skillnad i gunst-tillväxt och då kan man därmed bygga sina uv-snabbare....

Mnja, nu har jag aldrig orkat med att stanna på en server så länge så jag byggt några UV, men kolla in gudastatyn som du kan bygga istället för Torn. Det finns bara 5 st standardgudar. Har man 100-talet städer så har man också i snitt 20 städer med samma gud, och med Tempel på nivå 10-15 och en gudastaty i, låt säga varannan, var tredje stad.
På en x3 alt x4 server så ger det ca 70-90 gunst per timma. Så jag vill nog påstå att ytterligare nivå på Tempel inte direkt är försvarbart om vill ha merparten av städerna till effektiva offstäder eftersom varje nivå blir ett bortfall på 5 st gubbs per nivå, dvs man "betalar" antalet fria bönder som gudastatyn upptar med den lägre Tempelnivån samtidigt som ett väsentligt antal fria bönder fortfarande står till förfogande.

Nu har jag nog lärt några newbies lite tankekarusell igen, och säkert en och annan pro också - on the house!. Ja, jag har lite hybris :).

Sedan angående hydror så känns det mer prisvärt att gunsta ned murar istället för att slösa det på en hydra....
Detta får du utveckla lite mer, förstår nog inte riktigt din koppling till muren och hydrorna.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1216

Guest
Mnja, nu har jag aldrig orkat med att stanna på en server så länge så jag byggt några UV, men kolla in gudastatyn som du kan bygga istället för Torn. Det finns bara 5 st standardgudar. Har man 100-talet städer så har man också i snitt 20 städer med samma gud, och med Tempel på nivå 10-15 och en gudastaty i, låt säga varannan, var tredje stad.
På en x3 alt x4 server så ger det ca 70-90 gunst per timma. Så jag vill nog påstå att ytterligare nivå på Tempel inte direkt är försvarbart om vill ha merparten av städerna till effektiva offstäder eftersom varje nivå blir ett bortfall på 5 st gubbs per nivå, dvs man "betalar" antalet fria bönder som gudastatyn upptar med den lägre Tempelnivån samtidigt som ett väsentligt antal fria bönder fortfarande står till förfogande.

Nu har jag nog lärt några newbies lite tankekarusell igen, och säkert en och annan pro också - on the house!. Ja, jag har lite hybris :).


Detta får du utveckla lite mer, förstår nog inte riktigt din koppling till muren och hydrorna.


Har du ens haft 100städer? xD
 

DeletedUser

Guest
Du som en gång i tiden varit mod borde veta att detta egenligen inte hör till tråden utan är ett rungande OT.
Men för artighetens skull: Borde väl du egentligen veta, vi har faktiskt varit med i samma allians ;), men du var ganska grön då.

... och för att du inte ska ligga sömnlös i natt, så kan jag väl tala om att jag bara spelat med detta nicket på Alfa. Där jag gav bort kontot med ett 20-30-tal städer. Kärt barn har många namn you know :). Blev några fler på Delta och Eta.
 

DeletedUser

Guest
Mina fristående åsikter.

Att den ena mytiska enheten man kan träna hos en viss gud är halvbra/halvdålig ser jag inte som någon större grej. Dock anser jag att det "bättre" enheterna, t ex hydra, mantikor, pegas t ex ska vara bättre än motsvarande antal bondgårdsplatser med std enheter. Pegas och mantikor ligger bra till där redan tycker jag, men hydran, medusan och erinrys skulle kunnat vara vassare.

Bästa exemplet skulle jag säga är just hydran som är den dyraste mytiska enheten. Den är ungefär lika bra som motsvarande antal bondgårdsplatser i bs eller bir för off resp deff. En så pass dyr mytisk enhet borde vara märkbart bättre än samma antal bondgårdsplatser med bs t ex! Sen antingen vara en bra off eller en bra deff enhet.

Skulle den användas som off kanske en hydra skulle motsvara 7-8bs förslagsvis istället för de fem den motsvarar nu.

I min mening spelar det inte lika stor roll att dom är dyra att träna fram, speciellt inte om dom är lite bättre än motsvarande b-platser med annat. Bygger man t ex en hydrastad får man väl ta att den tar längre tid att bygga upp igen om man förlorat alla vid en strid, men det kanske man kan leva med om dom har bättre slagkraft än om man använt platserna för bir eller bs istället!

Just my 2 cents..

Håller med! En mytisk enhet ska definitivt vara märkbart bättre än "motsvarande" standardenheterna. En sak som inte nämns i ditt resonemang är hastighet.

- Hydran har ...
-- motsvarande antal bondplatser, anfallsvärde, totalkostnad och går ca 38,5% saktare och där byggtiden är ca 30% längre som för standardenheten Brandskepp.
-- 2 bondplatser fler, ca 30% sämre försvarsvärde, kostar 17% mer och går ca 53% saktare och där byggtiden är ca 28% längre som för standardenheten Birem,
-- dessutom en kostnad om 400 gunstenheter, vilket innebär, på en snabb server x3-x4 går det att bygga ca 1 enhet hydror per dygn. Servrar med lägre hastighet tar det ca 2-3 dagar för att bygga 1 enhet.

Hittar inte ett enda skäl till att ödsla gunst på denna mytiska enhet.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det finns en hel del att göra bland de mytiska enheterna, men det jag saknar mest är en mytisk enhet som kan konkurrera med slungorna.
Erinys borde göras om till en flygande enhet (är väl bara att ge henne ett häxskaft så är det klappat och klart). Enhetshastighet 45-60 (för världshastighet 2x).
Vem vet, då kanske de kan användas som hyfsad försvarsenhet mot distansvapen också.

Hydran borde ha högre anfallsvärde än BS, så man får en anledning att bygga fina Hydra nukes. Även om de är långsamma så borde de kunna slå hårt.

Överlag så tycker jag det kostar för mkt gunst att bygga mytiska enheter. Tar ju flera månader att få fram en mantikora nuke t.ex.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
ja hade erinys kunna flyga så hade jag nog byggt såna med..

sen vet jag inte om tidean att bygga mytiska ska minskas..är ju "exklusiva" och dyra vapen som tar tid att få fram..skulle det gå väldigt fort att bygga dom kanske servern/spelet bara blir ett "gudarnas krig"?
 

DeletedUser

Guest
Jag säger inget emot kostnad, byggtid, transporthastighet. Speciella enheter, speciella "kostnader". Det är väl sånt man helt enkelt får leva med, förutsatt att dom är Bättre b-plats för b-plats jämfört med de vanliga enheterna.

Skulle systemet vara uppbyggt så, så skulle de mytiska enheterna bli mer poppis, men inte överflöda världen! :)
 
Topp