Mina städer-så ska det se ut.

DeletedUser

Guest
Fan var länge sen jag var inne här men klart man ska maxa hamnen om man vill ha staden för skepp :)

Om man vill spela Sim-city, ja.

Gunsta med Poseidon istället för att få ner tiden, hamnen tar mycket på populationen och detta leder till att du får färre skepp och mer överflödiga poäng i staden.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2843

Guest
Varför skulle man vara en sim city-spelare för att man vill bygga krigsskepp snabbare? Har lite svårt att se den logiken

Den som har högre hamn använder ju också Poseidon, så man bygger ju alltid snabbare om man har högre hamn. Den som bygger snabbast kan kriga mest.

Om man jämför en stad med hamn 20 och en stad med hamn 30 så kan den första staden bygga 4 BS mer än den andra. Den andra bygger dock 25% snabbare än den första. I mina ögon ser det helt klart ut som att någon som gillar att kriga borde bygga sina hamnar till nivå 30 i skeppsstäder
 

DeletedUser

Guest
Bra text och argument

1) Desto fler båtar, desto starkare.
2) Du anfaller ändå inte med slattar om du krigar på riktigt, slattar används bara i desperation.
3) En vanlig spelare brukar ha ca 320-340 biremer i en stad och kalla det biremstad. En biremstad ska innehålla 375, minst. En bra biremstad ska innehålla 385-395, då är den fortfarande fullt duglig och behöver inte hjälp av utomstående städer för att fungera. Enda skillnaden på en biremstad och en BS-stad är att man har högre trä/silver-produktion, men lägre sten.
4) I produktion av båtar är tiden inte problemet, problemet brukar oftast ligga i att producera och leverera råvaror för att kunna fylla 7xca30 (biremer). Därför kommer inte tiden som saknas på grund av den låga nivån i hamnen påverka din produktion.

Enda gången ditt påstående kan stämma är om man skulle anta att samtliga städer (alla städer du har) skulle börja om från 0 enheter och inte kunna hjälpa varandra. Detta sker dock ytterst sällan om man har städer med låg poäng och fler trupper då man rensar/blockar det mesta.
 

DeletedUser2843

Guest
Jag håller inte alls med dig. Dock vet jag inte om det går att övertala dig eftersom det känns som du har bestämt dig för vad som är rätt och fel redan.

Egentligen är det ju bara bra för mig om folk fortsätter spela som du gör så jag kanske inte borde ge några tips :p
 

DeletedUser

Guest

Jag kan viss ändra mig, ett exempel på detta var ett tips jag fick från en av de bättre spelarna här på .se angående Akademin.

Den spelaren menade att det är värt att behålla nivån på akademin trots BP och poängen, då det är bra att anordna stadsfester.

Detta är helt acceptabelt och bör följas vid det fall att det är fredstider och inga skepps behövs byggas, med andra ord en period längre än 4 dagar.
 

DeletedUser

Guest
Jag är nog böjd åt att hålla med Timmy. Framförallt när de gäller BS städer, birstäder kan väl i så fall vara undantaget.

Något du dock glömmer är att med birstäder som tar 375+ bir så har du låg senat, låg hamn, ingen mur (inget torn?) vilket gör staden sårbarare vid attacker. Listar fienden ut var du har dina bir/bs städer och du kanske har t ex 20st så är det 20 ganska enkla revolter med en harspya mot varje t ex. Milisen räcker inte långt om man är utan mur och torn..

Vid revoltdeffning sen så är dina säg 400 bir i en stad bara värda just 400 eftersom du inte har torn, har du torn däremot är dom ju värda 440st. 8 bir/6bs mindre mot 40 fler när de väl ska försvaras ;)

Blir man sällan till aldrig anfallen, så visst kör utan mur. Men får man attacker på sig är muren ovärderlig för att hålla enkla revolter borta! Men kommer ett anfall med 30bs och 100sts med slungor för att sätta revolt och du ä'r utan mur och torn så räcker inte 2100 bir för att stoppa revolten även om du drar in milisen..

Ligger sen ens egna ally under attack och fienden producerar BS 25% fortare än du producerar bir så kommer hela alliansen tillslut vara utan bir om båda sidor använder samma mängd guld och gunstning. Då hjälper det inte att du har mer bir i varje stad från början..

Grepolis är enkelt förklarat ett slaktarspel. Den som dödar mest fiendetrupper växer ofta mest och den alliansen som dödar mest blir ofta störst och vinner ofta servern. Så det gäller ju då att få ut trupper så fort som bara möjligt är egentligen, sen kan man kompromissa i städer där omsättningen på trupp är mindre men i slutändan är det ändå det som de handlar om. Producera trupp och på ett eller annat sätt låta dom dö så att du får en vinning av det. Mer truppproduktion, mer "vinst" :)
 

DeletedUser

Guest
Jag är nog böjd åt att hålla med Timmy. Framförallt när de gäller BS städer, birstäder kan väl i så fall vara undantaget.

Något du dock glömmer är att med birstäder som tar 375+ bir så har du låg senat, låg hamn, ingen mur (inget torn?) vilket gör staden sårbarare vid attacker. Listar fienden ut var du har dina bir/bs städer och du kanske har t ex 20st så är det 20 ganska enkla revolter med en harspya mot varje t ex. Milisen räcker inte långt om man är utan mur och torn..

Vid revoltdeffning sen så är dina säg 400 bir i en stad bara värda just 400 eftersom du inte har torn, har du torn däremot är dom ju värda 440st. 8 bir/6bs mindre mot 40 fler när de väl ska försvaras ;)

Blir man sällan till aldrig anfallen, så visst kör utan mur. Men får man attacker på sig är muren ovärderlig för att hålla enkla revolter borta! Men kommer ett anfall med 30bs och 100sts med slungor för att sätta revolt och du ä'r utan mur och torn så räcker inte 2100 bir för att stoppa revolten även om du drar in milisen..

Ligger sen ens egna ally under attack och fienden producerar BS 25% fortare än du producerar bir så kommer hela alliansen tillslut vara utan bir om båda sidor använder samma mängd guld och gunstning. Då hjälper det inte att du har mer bir i varje stad från början..

Grepolis är enkelt förklarat ett slaktarspel. Den som dödar mest fiendetrupper växer ofta mest och den alliansen som dödar mest blir ofta störst och vinner ofta servern. Så det gäller ju då att få ut trupper så fort som bara möjligt är egentligen, sen kan man kompromissa i städer där omsättningen på trupp är mindre men i slutändan är det ändå det som de handlar om. Producera trupp och på ett eller annat sätt låta dom dö så att du får en vinning av det. Mer truppproduktion, mer "vinst" :)

Hm. Min taktik är baserad och beprövad på belägrings-världar och inte revolt-världar. Ska lägga detta i åtanke tills nästa revolt-värld.

Tanken är att de flesta belägringar (som Ks kommer i hamn) sker när du är offline, därför är Muren helt oanvändbart för din räkning. Om Ks går i hamn så hjälper muren finenden MD trupper medans du inte hade några MD-trupper i staden när de försökte få in Ks. Däremot om du har folks predeff i staden är det dålig stil att inte bygga upp muren.

Jag ska vara ärlig, jag har lyckats missa att tornet även hjälper enheter som biremer tillexempel. Därför kan det vara värt att offra de 60 BP tornet kostar för att stärka dina biremer om du oftast behöver de för att försvara dina egna städer, men inte om du använder dina biremer för att hjälpa andra spelare.

Min erfarenhet av den här taktiken är att fienden tillslut inte ens vågar anfalla städerna där de vet att biremer ligger och väntar. När det kommer till hur man bygger staden brukar jag först övergöda staden med nivåer på byggnader, för att sedan riva (för att till exempel kunna bygga termer eller forska i akademin till exempel).

Tack för ett bra inlägg :)
 

DeletedUser

Guest
Jag har aldrig försökt odentligt på en belägringsvärld så det är mycket möjligt att din taktik fungerar bättre där!

Revolt dock.. mata trupp allt du hinner och se till att de defensiva trupper du har lever så länge som möjligt medan de offensiva ska förbrukas i raskast möjligaste takt! ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag har aldrig försökt odentligt på en belägringsvärld så det är mycket möjligt att din taktik fungerar bättre där!

Revolt dock.. mata trupp allt du hinner och se till att de defensiva trupper du har lever så länge som möjligt medan de offensiva ska förbrukas i raskast möjligaste takt! ;)

Skillnaden är antagligen att för att belägra en stad behöver man rensa på land och sjö-trupper. Medan på en erövring behöver man bara rensa staden på MD?
 
Topp