Mina städer-så ska det se ut.

DeletedUser

Guest
Se svaret på mur-frågan ovan ;) Sedan finns det en fördel till med kasernen på max (och även mur) och det är om man vill ändra staden till en mark-off eller mark-deff stad, snabbt och enkelt.

hehe ja fast personligen brukar jag undvika att placera mina birem städer på utsatta lägen (eller bs men det får diskuteras senare) och det som inte går åt vid biremköp är just silver! därför har man en fullsmäckad grotta låg handelplats då så pass mycket försvinner att man inte bhöver cirkulera och sedan en låg kaserner då man inte bygger trupper å en mur på ca 12 så att man vid behov bara kan bygga upp!

å där med fördelar e väl sant men det kan också köpas genom at halvera byggnadstider som fn fegt men effektivt
 

DeletedUser971

Guest
BS och BI

Sen använder jag alltid 2000 bondplatser till BIn och BS.
Om jag vill växla mellan dessa fartygssorter så vet jag
att jag alltid får ut 250 Bin eller 200 BS.

Tycker det är enklare och smidigare när man alltid vill ha
rå-koll på sina städer i excel, som jag ;)

Kan tillägga att en fördel till med att ha en viss mängd
marktrupper i en BI-/BS-stad är att man kan scouta
andra städer eller sätta revolt.

Men som jag nämnde tidigare, smaken är som baken,
"var och en blir salig på sin egen tro" :D
 

DeletedUser

Guest
Sen använder jag alltid 2000 bondplatser till BIn och BS.
Om jag vill växla mellan dessa fartygssorter så vet jag
att jag alltid får ut 250 Bin eller 200 BS.

Tycker det är enklare och smidigare när man alltid vill ha
rå-koll på sina städer i excel, som jag ;)

Kan tillägga att en fördel till med att ha en viss mängd
marktrupper i en BI-/BS-stad är att man kan scouta
andra städer eller sätta revolt.

Men som jag nämnde tidigare, smaken är som baken,
"var och en blir salig på sin egen tro" :D

sant :) särskilt det där med några st trupper s¨att man kan scouta ;)
 

DeletedUser

Guest
Jag har gjort en guid för uppbyggnad av städer:
Offensiv markstad:
Senat:24(i alla städer)
Kaserner:Max
Grotta:Max(alla städer)
Lager:Max(alla städer)
Bondgård:Max(alla städer)
Marknad:15-20(det är bra att ha om man ska skicka trä till en BS stad)(alla städer
Resuser(Silvergruva, Stebrott och sågverk):Max(alla städer)
Mur:Max(alla städer)
Hamn:20(för att bygga KS)
Akademi:Max
Special byggnader:Torn och Termer(alla städer)

BS/Birem/andra båtar(utom KS)
Senat:24(alla städer)
Kaserner:10-15
Grotta:Max(alla städer)
Lager:Max(alla städer)
Marknad:15-20(alla städer)
Mur:Max(alla städer)
Bongård:Max(alla städer)
Resuser:Max(alla städer)
Hamn:20
Akademi:Max(alla städer
Special byggnader:Torn och Termer(alla städer)

KS städer
Senat:24(alla städer)
Kaserner:Max
Grotta:Max(alla städer)
Lager:Max(alla städer)
Marknad:15-20(alla städer
Mur:Max(alla städer)
bondgård:Max(alla städer)
Resuser:Max(alla städer)
Hamn:20(för att bygga KS)
Akademi:Max(alla städer)
Special byggnader:Torn och Termer(alla städer)

Deffensiv Markstad:
Senat:24(i alla städer)
Kaserner:Max
Grotta:Max(alla städer)
Lager:Max(alla städer)
Bondgård:Max(alla städer)
Marknad:15-20(alla städer
Resuser:Max(alla städer)
Mur:Max(alla städer)
Hamn:20(för att bygga KS)
Akademi:Max
Special byggnader:Torn och Termer(alla städer)

Chamie sa ju att han ville ha liv i detta forum:
SAGT OCH GJORT!

Varför ens ha Kasern i birem-städer? Ytterst onödigt.
Nu ska inte jag avslöja alla mina tips men du har rätt på vissa punkter medans andra är helt onödiga. =)
 

DeletedUser2076

Guest
Varför ens ha Kasern i birem-städer? Ytterst onödigt.
Nu ska inte jag avslöja alla mina tips men du har rätt på vissa punkter medans andra är helt onödiga. =)
Man måste självklart ha kaserner i alla städer!
Vad skulle hända om du hade en bir stad långt bort från dina övriga städer och dina bir rensades och du fick en revolt på dig och inga i alliansen kan stödja.
Då måste du bygga trupper och då tar det extra lång tid om du först ska bygga kaserner.
 

DeletedUser

Guest
Man måste självklart ha kaserner i alla städer!
Vad skulle hända om du hade en bir stad långt bort från dina övriga städer och dina bir rensades och du fick en revolt på dig och inga i alliansen kan stödja.
Då måste du bygga trupper och då tar det extra lång tid om du först ska bygga kaserner.

det där e bara konstigt för då bygger man ju biremar? Sen har man aldrig birem städer på utsatta lägen.... Och man har inte nån hög mur på en birem stad så det blir ju ännu mer värdelöst med trupper då!
 

DeletedUser

Guest
Man måste självklart ha kaserner i alla städer!
Vad skulle hända om du hade en bir stad långt bort från dina övriga städer och dina bir rensades och du fick en revolt på dig och inga i alliansen kan stödja.
Då måste du bygga trupper och då tar det extra lång tid om du först ska bygga kaserner.

Hahahaha skämtar du?

Varför skulle jag vara dum och sprida ut mina städer så att jag inte når ALLA mina städer med biremer inom 12 timmar?
Nu gjorde du bort dig igen :)

Edit: Hur många trupper får du upp på 12 timmar som max? 200 svärd? Haha det hjälper ju mycket om man får skarpa anfall på sig. Gör om, gör rätt :)
 

DeletedUser2076

Guest
det där e bara konstigt för då bygger man ju biremar? Sen har man aldrig birem städer på utsatta lägen.... Och man har inte nån hög mur på en birem stad så det blir ju ännu mer värdelöst med trupper då!

Innan KS brukar man oftast rensa med BS och då är det ett + att ha mark redo.
 

DeletedUser

Guest
Innan KS brukar man oftast rensa med BS och då är det ett + att ha mark redo.

Du märker ju inte vad jag skev tydligen?!
Du hinner INTE (NOTERA) INTE!!!!!!!!! bygga upp en hel markdeff-stad på 12 timmar, det är helt omöjligt!!

Förstår du bättre nu?
 

DeletedUser

Guest
Innan KS brukar man oftast rensa med BS och då är det ett + att ha mark redo.

lyssna på JespeRR nu.... han vet vad som är bäst, det lovar jag!

Ja men om man har en vägg med 10 k biremar blir det lite problematiskt med att komma in till marken.... visst mark e bra men en birem stad ska man inte ha kaserner eller mur i (enligt mig) tycker också det e rätt värdelöst med handelsplats då allt silver längs in i grottan!

Skillnaden på din birem stad och min birem stad e att jag förmodligen får plats med bra mycket fler biremar.....
 

DeletedUser

Guest
lyssna på JespeRR nu.... han vet vad som är bäst, det lovar jag!

Ja men om man har en vägg med 10 k biremar blir det lite problematiskt med att komma in till marken.... visst mark e bra men en birem stad ska man inte ha kaserner eller mur i (enligt mig) tycker också det e rätt värdelöst med handelsplats då allt silver längs in i grottan!

Skillnaden på din birem stad och min birem stad e att jag förmodligen får plats med bra mycket fler biremar.....

en detalj till som folk verkar glömma - torn! det ger 10% + på birem oxå, för att kunna bygga torn måste muren vara nivå 20 (om jag minns rätt)

ska jag vara ärlig tror jag mycket sånt här skiljer sig mellan servrarna, det är olika hastigheter och olika förutsättningar.
jag håller med JespeRR i hans tankar (undviker oxå att avslöja för mycket)

en sak kan jag dock skriva, i BS städer har jag ALLTID hamnen på nivå 30 (dvs max) för väggas den och du ska bygga upp den igen tar det ganska exakt 7 dygn att få upp den fullt ut igen (med gunst) och är den på tex nivå 23 så får du lägga på 1.5 dygn, vilket är för mycket om du är i ett fullskaligt krig och det smäller hela tiden.
och för mig är allt annat än att ha råvarorna på max bara dumt, om en råvara felar, finns marknadsplatsen! och du får in den mängd råvaror som staden hade producerat som extra den vägen ist.

och var städer placeras är helt oväsentligt om man är aktiv! skulle staden bli anfallen och få revolt så är det bara att skicka deff från andra städer och fråga dina allians vänner om hjälp, många brukar vara ganska hjälpsamma med det :)
 

DeletedUser

Guest
det där e bara konstigt för då bygger man ju biremar? Sen har man aldrig birem städer på utsatta lägen.... Och man har inte nån hög mur på en birem stad så det blir ju ännu mer värdelöst med trupper då!

Klart att du har mur i biremstäderna... kan ju faktiskt bli så att någon sätter revolt i staden och det är betydligt lättare att deffa med mark än med biremer.
 

DeletedUser

Guest
en detalj till som folk verkar glömma - torn! det ger 10% + på birem oxå, för att kunna bygga torn måste muren vara nivå 20 (om jag minns rätt)

VA :O det ahde jag inte någon aning om :rolleyes:


Klart att du har mur i biremstäderna... kan ju faktiskt bli så att någon sätter revolt i staden och det är betydligt lättare att deffa med mark än med biremer.

sant, fast jag menar mer att muren ska vara på nivå 15, rimligt om den snabbt behövs byggas upp speciellt om man guldar!
 

DeletedUser

Guest
Någon som har koll på om det är värt att ha hamnen på nivå 25 eller 30 om man nu kollar tidsmässigt? hur mycket tid tjänar man in på 5 eller 10 nivårer till?
 

DeletedUser

Guest
på en full exempel BS stad sparar du ju hur som helst in rätt mycke tid på 240-260 bs exakt tidsmässigt vet jag inte.. dock på 5 nivår förlorar du 20 bondplatser = 2 bs -.-
 

DeletedUser

Guest
på en full exempel BS stad sparar du ju hur som helst in rätt mycke tid på 240-260 bs exakt tidsmässigt vet jag inte.. dock på 5 nivår förlorar du 20 bondplatser = 2 bs -.-

Och 2 st bs är mycket? Nej, inte precis, då tycker jag att det är smartare att bygga upp hamnen någon extra nivå så att man kan producera mera bs eller bir.
 

DeletedUser

Guest
Och 2 st bs är mycket? Nej, inte precis, då tycker jag att det är smartare att bygga upp hamnen någon extra nivå så att man kan producera mera bs eller bir.

Håller med dig till fullo Waxi! Är det en hamn stad så ska hamnen vara maxad, finns så otroligt många andra trevliga byggnader att riva ner en del för att frigöra BP ;-) Så mitt tips till trådens ägare! Tänk strategiskt och utforma dina städer till vad du ska nyttja dem till, detta gäller även det du forskar fram.... Då blir även den som erövrar din stad glad så h*n slipper göra om allt ;-) hehe Skämt o sido, hitta röda tråden som passar ditt spel, aktivitet osv!

Mvh
 

DeletedUser

Guest
BS och BI städer = maxad hamn.
Alla städer som producerar marktrupper = maxad kasern.
 

DeletedUser

Guest
Fan var länge sen jag var inne här men klart man ska maxa hamnen om man vill ha staden för skepp :)
 
Topp