Iotas historia, från min synvinkel

DeletedUser

Guest
Haha där ser man, blev lite längre svar än jag trodde =)

Jag insåg att detta var mitt första inlägg i den här tråden och jag tänkte komma med en liten "förklaring".
Det är en trevlig tråd och jag tycker om att läsa era berättelser, men jag kommer mest troligt inte skriva någon egen redogörelse. Det är svårt att förklara men jag har bara väldigt svårt för att skriva en sammanhängande redogörelse över ett så långt händelseförlopp med så mycket olika händelser, känslor och annat som överlappar varandra, det går liksom inte att fånga i ord för mig utan det skulle bara bli en halv roman av osammanhängande fragment som jag sedan skulle behöva gå in och göra tillägg i flera gånger per dag =)

Jag kanske hoppar in då och då med kommentarer och redogörelser för min synvinkel av en specifik händelse eller tid, men ingenting sammanhängande som din suveräna berättelse Greco! Dock ser jag gärna fler skriva sina versioner, det är riktigt kul att läsa.
 

DeletedUser

Guest
Haha där ser man, blev lite längre svar än jag trodde =)

Jag insåg att detta var mitt första inlägg i den här tråden och jag tänkte komma med en liten "förklaring".
Det är en trevlig tråd och jag tycker om att läsa era berättelser, men jag kommer mest troligt inte skriva någon egen redogörelse. Det är svårt att förklara men jag har bara väldigt svårt för att skriva en sammanhängande redogörelse över ett så långt händelseförlopp med så mycket olika händelser, känslor och annat som överlappar varandra, det går liksom inte att fånga i ord för mig utan det skulle bara bli en halv roman av osammanhängande fragment som jag sedan skulle behöva gå in och göra tillägg i flera gånger per dag =)

Jag kanske hoppar in då och då med kommentarer och redogörelser för min synvinkel av en specifik händelse eller tid, men ingenting sammanhängande som din suveräna berättelse Greco! Dock ser jag gärna fler skriva sina versioner, det är riktigt kul att läsa.

Dessvärre är just mitt mål detta, att skriva ner den delen av Iotas historia jag kan så att flera spelare, särskilt nyckelspelare i Iota kan skriva ner sin del. På såhär sätt undviker vi att "vinnaren skriver historian". Även om jag inte samtyckte med vad du skrev i din post över den posten jag har citerat, kommer jag inte argumentera emot, då jag inte heller vill att den här tråden ska vara ett ställe för argumentation utan mer eller mindre som ett försök till att skriva Iotas historia.
 

DeletedUser

Guest
Dessvärre är just mitt mål detta, att skriva ner den delen av Iotas historia jag kan så att flera spelare, särskilt nyckelspelare i Iota kan skriva ner sin del. På såhär sätt undviker vi att "vinnaren skriver historian". Även om jag inte samtyckte med vad du skrev i din post över den posten jag har citerat, kommer jag inte argumentera emot, då jag inte heller vill att den här tråden ska vara ett ställe för argumentation utan mer eller mindre som ett försök till att skriva Iotas historia.

Hehe ok, du borde ha skrivit det i första inlägget i så fall, nog måste du anat att jag skulle kommit in och börjat debattera förr eller senare annars? ;)

Nä men ok då vet jag. Dock är det ju inte så att jag inte accepterar din subjektiva version av historien utan jag ville bara dela med mig av min motsvarande version av samma fråga, borde väl vara ok? Som sagt, jag tror tyvärr inte att jag kan skriva en historia i samma format som din.

Det är din tråd så säg bara till vad exakt du inte vill ha här så lovar jag att för min egen följa det. Måste man skriva det som en sammanhängande story? Får man inte redogöra sin egen subjektiva syn på en händelse som någon annan just redogjort för?
 

DeletedUser

Guest
Hehe ok, du borde ha skrivit det i första inlägget i så fall, nog måste du anat att jag skulle kommit in och börjat debattera förr eller senare annars? ;)

Nä men ok då vet jag. Dock är det ju inte så att jag inte accepterar din subjektiva version av historien utan jag ville bara dela med mig av min motsvarande version av samma fråga, borde väl vara ok? Som sagt, jag tror tyvärr inte att jag kan skriva en historia i samma format som din.

Det är din tråd så säg bara till vad exakt du inte vill ha här så lovar jag att för min egen följa det. Måste man skriva det som en sammanhängande story? Får man inte redogöra sin egen subjektiva syn på en händelse som någon annan just redogjort för?

Om det är enda sättet att få dig att skriva här är du välkommen med dina flikar. Jag vill helst bara att folk ska våga skriva här utan att veta att de kommer kasta in sig i en GP-debatt.

Du får skriva på det sättet du vill, så längre du har respekt för de spelare och allianser du nämner :)
 

DeletedUser

Guest
Om det är enda sättet att få dig att skriva här är du välkommen med dina flikar. Jag vill helst bara att folk ska våga skriva här utan att veta att de kommer kasta in sig i en GP-debatt.

Du får skriva på det sättet du vill, så längre du har respekt för de spelare och allianser du nämner :)

Ok absolut, jag vill inte förstöra - det är en rolig idé på tråd och alla ska förstås få framföra sin version utan hinder!
 

DeletedUser

Guest
Iotas historia, från min synvinkel, del 4.

Den här delen kommer handla om när INQ avancerade ifrån Ostarna, detta inkluderar ostarnas fall och Klanens (som skulle byta namn?) uppkomst. Även Syrakusas fall får en liten del av berättelsen.

Djävulsön och Huvudön var övertagna av INQ. Vinsten gick till INQ, tror det stod ca 15-3 (INQ mot Syrakusas + Ostarna) i tagna städer (höftade på summan) vid det här skedet. En taktik som skulle visa sig vara effektiv var att när INQ fick sina städer belägrade så lät de Ostarna fylla på med biremer i belägringen, för att sedan anfalla flera andra städer och belägra dem istället. Jag vet inte hur många gånger den här norska växlingen fungerade men ZTS taktik var riktigt effektiv, jag minns första gången den användes. Vilket resulterade med att vi nollade en av Iotas mer skickliga spelare, PGAG.

Vi det här skedet var det fortfarande osäkert vilken allians som skulle ta kommandot i Iota, Friska glada INQ, med sina spontananfall och planerade offensiver. Eller gigantiska Osten med sina enorma ALL-IN-offensiver. Det skulle visa sig att INQ vann striden tillslut, jag tror att INQ vann för att de vågade satsa, vi vågade ha offensiver varannan dag. Medans Ostarna sällan hade sina offensiver. Vi det här skedet var Korvgrillen och ZTS stridsgeneraler men det skulle ändra sig, lotten föll på mig. ZTS skulle på Scoutläger i 9 dagar och Korvgrillen skulle göra något annat, en ledare gör vad som krävs för sin allians, jag kom ihåg att i början sa jag "Jag kan göra vad som helst, förutom att vara anfalls-general". Nu var jag dock tvungen att styra upp rodret för alliansens skull. Jag bestämde mig för att följa dessa ledord när jag dirigerade anfallen:

1, Alla fiender (Ostarna plus Syrakuserna) ska bort från våra öar.
2, Fienderna ska tryckas så långt ut på kartan som möjligt.
3, Den fiende som hinner visa ryggen och flyr kommer en dag återvända med KS.

Dessa tre punkter kan faktiskt förklara hur det kommer sig att INQ är i Mitten och fiende-allianserna är runtomkring på kartan. Tänk på det.

Detta innebar, att jag skulle börja inleda en nästintill häxjakt på samtliga fiender. De skulle inte få infinna sig på våra öar och spelare som en gång hotar oss ska inte hota oss igen. Taktiken skulle visa sig vara effektiv, väldigt effektiv. Jag hade inte insett vilken krigsmaskin INQ var förrens man själv styrde den, pekade på vilket mål, bestämde tid och datum, och staden blev tagen. Jag personligen tyckte att det kändes så enkelt att jag inte längre valde strategiska städer för min egna del, jag tog mest städer av spelare jag antingen störde mig på eller var ledare för andra fiende-allianser. Det kändes nästan för enkelt. Det skulle visa sig att mina misstankar hade en sanning, Ostarnas Sällskap hade en långsiktigt strategi i bakhuvudet. Mer om det senare.

Dessvärre hade Syrakusas inte samma långsiktiga tänk, eller förmåga att starta sin krigmaskin, de hade förlorat sina nyckelspelare från Huvudön, deras triumfkort lämnade alliansen för att gå över till INQ, och deras huvudledare var i SL för länge för alliansens bästa. Den enda som kunde styra rodret i skeppet som snart skulle sjunka var Maran, som jag gång på gång bad lämna Syrakusas, jag vet aldrig om hon uppfattade mina inviter till att få gå över till INQ men det blev aldrig av. Tillslut kunde hon inte styra rodret utan fick kapitulera. Syrakusas hade gjort sin sista strid. Från askan av Syrakusas skulle allianser som Bananer i Pyjamas och KelKO födas, varpå dessa allianser slogs ihop.

När Syrakusas föll, blev det lite av en dominobrickor, nu var det inget krig längre, det var en slakt. Ostarna hade förlorat en samarbetspartner och försökte lösa detta genom att erövra städer av Syrakusas, men de var inte de ända. INQ ville även ha sin rättmätiga del av kakan och ta strategiska städer på öarna. Nu när krigmaskinen INQ bara hade en front att fokusera på, nämligen ostarna. Samtidigt som Ostarna hade skapat fler ovänner än vänner under tiden de var dominerande på Iota, ville flera allianser hjälpa INQ med striden, även om hjälpen inte blev som INQ hade tänkt sig, var de ändå till nytta. Detta gjorde att Ostarna blev omringade, bortsett från ett håll. Och det var bakom VP rygg.

INQ och VP goda relationer i början av världen, jag kom ihåg den dagen då VP skrev till INQ och frågade om förbund, vid det här skedet var INQ såpass små och vi trodde aldrig att vi skulle bli så stora att krig långt ner i söder skulle bli aktuellt, och därför tackade vi nej till förbund med de. Detta skulle få en dyr nota.

Dag för dag valde jag ett nytt mål, ö för ö blev våran och fiende för fiende spelare blev nollad. Vi fick ett nytillskott från Ostarna, Capitano valde att gå över till INQ, och faktum är att Capitano är den enda spelaren som har varit en fiende som jag har döpt en av mina städer efter, jag döper mina städer efter spelare jag vill hedra lite extra. Lite efter detta upptäckte jag en tidig morgon, Ostarna finns inte längre. Jag visste sen innan att de hade börjat försöka skapa ett fäste bakom VP för att säkra sig och detta skulle visa sig vara mycket effektivt, ett riktigt geni-drag (Jag tror det är mestadels CheddarBoB och Dejarl som ska få credd här). Men jag trodde däremot inte att de skulle låta Ostarnas Sällskap falla och skapa en ny allians, som heter klanen. Vad hände Cheddar? Ni skulle byta namn!. De kickade spelare som var i stridszonen mot INQ, men några av ledarna hade fortfarande städer på områdena där INQ var. Detta gav mig läget att få uppnå en av mina mål, att ta städer av Fiende-ledare. Enligt mig en av de mer roliga bedrifterna jag har uppnått var när jag lyckades få in 2 KS, ett mott Dejarl och ett mot Walfrid, inom beloppet på 1 timma och 5 minuter och klarade av att belägra båda städerna. Även om ostarna/klanen inte brydde sig om att bryta belägringar om städerna togs på INQ öar, de ville bara retirera baklänges och få hjälp av VP, som hade någon form av förbund med Ostarna/klanen. Jag visste redan nu, att fienden var mäktigare än någonsin. Har ni sett filmen "Alexander The Great"?

http://www.youtube.com/watch?v=QE0-39J29Zg

Jag kände mig som Alexander när han missade spjutkastet mot Dareios III. Här har ni klippet. Klanen hade lyckats fly så långt att jag aldrig skulle kunna få alliansen att falla, jag hade misslyckats. Jag visste redan då att en dag skulle Klanen bygga upp sig och bli en krigsmaskin.
 

DeletedUser

Guest
Greco greco, måste bara säga att jag älskar ditt sätt att skriva och att den här tråden verkligen uppskattas, det är skitkul att läsa! =)
 

DeletedUser

Guest
Som svar på frågan om namnbytet:

Ja hehe det var ju tänkt att vi skulle byta i och med att jag bara drog till med Klanen utan att höra mig för med någon annan först. Vi snackade lite fram och tillbaka, kom upp lite olika förslag. Vi väntade ett tag på svar från Lothoria om ett visst lite vulgärare alliansnamn var tillåtet, men vad jag minns fick vi aldrig svar.
Diskussionen avstannade lite efter ett tag och folk i och utanför alliansen började vänja sig vid Klanen, frågan togs upp ett par gånger till men till sist blev det Klanen ändå, det var väl vårt öde eller nåt.. De hedniska klanmännen i Braveheart lyckades ju besegra kyrkans förtryck så det passar ju =)
 

DeletedUser

Guest
skulle inte INQ finnas så skulle inte vi vikingar vart så stora som vi är i dag. kriget mellan vikingarna,inq mot ostarna. det va ett fint kriga vet inte hur länge det vara tror det va ca 2-3 månader tills ostarna gav upp. vi låg så illa till när torsten 1 starta alliansen.
vi vikingarna har krigat med det flesta tror ja. det är första gången jag spelar detta spelet å kommer spela mer. :D kriget mot ing är det längsta å kommer nog vara dram till 2013. om inte jorden går under :)
 

DeletedUser2503

Guest
Haha du är ju bara för härlig alltså! :D
Även jag kommer inom ett par dagar skiva ner min historia även om den påminner i stora drag om Grecos så kan jag berätta lite om tankegångar, planering och så vidare. :)

Mvh

Nu när 1c3m4n är tillbaka till 110, kan han kanske skriva en? Vore mycket intressant att läsa.
 

DeletedUser107

Guest
skulle inte INQ finnas så skulle inte vi vikingar vart så stora som vi är i dag. kriget mellan vikingarna,inq mot ostarna. det va ett fint kriga vet inte hur länge det vara tror det va ca 2-3 månader tills ostarna gav upp. vi låg så illa till när torsten 1 starta alliansen.
vi vikingarna har krigat med det flesta tror ja. det är första gången jag spelar detta spelet å kommer spela mer. :D kriget mot ing är det längsta å kommer nog vara dram till 2013. om inte jorden går under :)

Vi får innerligt hoppas att den inte går under, vill inte dö nu. Har massor av fler utmärkelser att samla i Grepolis innan jag dör! ;) :cool:

Nu när 1c3m4n är tillbaka till 110, kan han kanske skriva en? Vore mycket intressant att läsa.

Ja jag får helt enkelt sätta mig och skriva ihop en här när energin finns. Men måste lägga den på annat i dagsläget men jag lovar att det kommer en. :)
 

DeletedUser2626

Guest
Greco, läge för nytt kapitel i historiken...

"Nya vindar på Iota" :)
 

DeletedUser2626

Guest
Jag måste erkänna att jag har fått skrivkramp. Jag skriver just nu lite om när Iota återställdes.

det som ledde till att ZTS försvann... och som Stora Dosa hävdar berodde på spionage och dubbelkonto som Torsten1 fortfarande hävdar är sanning trots bevisning om motsatsen då han alltjämt vägrar medge att det var felaktig anklagelse...
 

DeletedUser2503

Guest
det som ledde till att ZTS försvann... och som Stora Dosa hävdar berodde på spionage och dubbelkonto som Torsten1 fortfarande hävdar är sanning trots bevisning om motsatsen då han alltjämt vägrar medge att det var felaktig anklagelse...

Du kan väl skriva om din egen synvinkel också i detta fall? :)
 

DeletedUser2503

Guest
Iotas Historia, ur min, Holios synvinkel

Det var på kvällen Onsdagen den sjätte Juni som jag första gången satte min fot i denna värld, Iota. Jag och mina 5 irl vänner skapade en allians tillsammans vid namn the myrmidons. Redan dagen efter blir jag kontaktad av spelaren Cheddarbob angående vårt val av namn. Han frågade om vi hade kopierat namnet från alliansen på hjältevärlden Achilles, vilket vi inte hade gjort. Men bad oss ändå byta namn för att vi inte skulle förknippas med dem. Jag tog upp det med mina vänner men eftersom vi fått för oss att vi var ganska överlägsna här på Grepolis, struntade vi helt i vad någon grabb hade sagt.

2 dagar senare tog jag kontakt med spelaren Dombås (som låg på samma ö som jag) som jag skymtat på Eta och erbjöd honom en plats hos oss. Det hela tog i stället vändning och jag och mina vänner blev erbjudna plats i hans allians KECL. Efter lite brevväxling med Dombås blev jag även erbjuden en ledarroll i KECL. Jag tackade glatt ja och vårt lilla bygge började.

Då jag stod som rekryterare för KECL fick jag den 14 Juni ett pm av en spelare som skulle visa sig ha stor betydelse för den framgång vi senare hade på Iota. Brevet jag fick var från spelaren SPADERSJU. Det var ett otroligt skickligt skrivet pm och man kunde se redan då, att denna man verkligen hade skriftens gåva. Varför SP7 kontaktade mig var för att hans allians Northern Vikings var i fullständigt kaos och han tyckte vi verkade ha lyckats bra med vår rekrytering. SPADER bad även om att få ta med två stycken andra spelare som han tyckte hade varit ganska aktiva i deras forum. De här två spelarna nickade olofbeckling & Gura.

Dagen efter trillade de in många ansökningar och vi hade kontakt med flera gamla NV spelare. Efter lite snack hit och dit kom tillslut även Cpadde, mac king & Bossebus över till oss. Samtidigt som detta hände gick även spelaren DYNAMITE=SwE= från NV till Inquisition. Allt kändes verkligen bra och jag o Dombås hade visat sig fungerat jätte bra tillsammans. Bara någon dag efter fick även SPADERSJU plats hos oss i ledningen. Men sen den 25 Juni så kom beskedet. Dombås var tvungen att lägga av.

Det var naturligtvis jätte tråkigt och kände i alla fall inte för att leda KECL utan honom alliansens grundare. Men då kom Dombås med ett förslag. Han hade varit i kontakt med 1c3m4n som varit på honom om att joina. De kom överens om en deal som gällde att de 10 duktigaste och aktivaste spelarna i KECL skulle få en plats i Daniel (1c3m4n)s allians. Jag & Spader satte då uppe i flera timmar den natten och grubblade över vilka vi skulle välja. Vi hade ju 33 spelare att välja 8 spelare ifrån så det var lite jobb. Tillslut hade vi kommit fram till att följande namn skulle få följa med oss till INQ:

1. Bossebus
2. mac king
3. Aceman
4. olofbeckling
5. Cpadde
6. Golge
7. Kvick
8 Gura

Gura som var vår största medlem hade en känsla av att de inte skulle bli samma bra känsla i INQ som här i KECL, så han valde trist nog att sluta. Vi andra gav oss in på ett helt nytt äventyr. Då vi spelare från KECL skulle utgöra en så stor del av INQ valde deras ledning att jag skulle få komma in här i deras ledningsgrupp för att underlätta övergången. De spelare som redan spelade i INQ när vi kom var:

1. 1c3m4n (grundare)
2. GrecoStyle (grundare)
3. korvgrillen4 (grundare) Slutade 12-09-24
4. Dazalarian Slutade 12-06-27
5. Almaric Slutade 12-08-09
6. Boisaren(Ledare) Slutade12-08-10
7. Blach Slutade 12-07-08
8. DYNAMITE=SwE= Bytte ägare 12-10-20 --> korvgrillen4
9. karlsman Slutade 12-08-26
10. ZeusTheScout Slutade 12-10-14
11. Jörun JötnirsBäniR Slutade 13-01-03
12. neutron Slutade 12-10-16
13. Kalia Slutade 12-07-01
14. Fobick Slutade 12-08-20

Det var många nya ansikten att ta in men det gick väldigt snabbt i vår urmysiga skypechatt. Det var en fantastisk stämning i gruppen och det var många mysiga sommarkvällarna när man låg uppe med datorn och tillbringande sin tid vid skype i många timmar.

Den 28 Juni bara tre dagar efter att vi från KECL hade anlänt kom även ett annat gäng över, Bumbibjörnarna och det var dessa 5 spelare:
madeinsweden
hotrod
dragoon
Canton
Soeren

Vi hade nu samlat ett fantastiskt gäng. Något jag tycker är speciellt kul med INQ är att om man jämför med andra allianser som briljerat i början av servrar har de ofta varit spelare som man redan visste var grymma. Dem allianserna var premade. INQ var ren rekrytering och många nya ansikten. Jag skulle säga att Ostarnas Sällskap (Klanen) & Syrakusas hade många fler bra spelare ”på pappret” än vad INQ hade, fast nu i efterhand är det lätt att man säger att INQ hade fler.

I alla fall, när vi kom över blev det ganska tidigt klart att det var vi mot Syrakusas och Ostarnas Sällskap. Jag tror det började med att 1c3m4n nollade storspelaren Pjotr i Syrakusas. Efter det var det krig. Det jag minns mest är kriget på det som vi kallade den för då ”huvudön”. Det var flera heta kvällar och kriget pågick under några dagar. Vi hade tillslut slagit ut alla syrakusas städer från ön. I med det här nollade vi väldigt många spelare. Och vi fortsatte och öste och tillslut hade vi kört över Syrakusas totallt. Spelaren Mgdt från Bananer i Pyjamas valde sedan att joina oss och även faderfredrik som hade varit Syrakusas bäste man och undvikit att förlora några städer. Precis efter att Syrakusas var avklarade skulle jag åka iväg på semester och gick SL under en lång tid.

Var en väldigt rolig tid i INQ. Jag lärde känna väldigt många nya spelare och det är väldigt kul att se såhär i efterhand hur mycket slumpar som ledde till sådan stor framgång. Det var en otrolig tid. Förlåt om allt blev lite kortfattat angående kriget mot Syrakusas men jag orkar inte skriva mer just nu, haha. Jag vill även tacka Dombås för att han tog med mig i KECL, tacka SPADERSJU för att han ansökte till mig, tacka Daniel för att han tog med mig i INQs ledning och in i gänget och sist men absolut inte minst hela INQ för att ni varit så fantastiskt trevliga och duktiga lirare. Det här var i alla fall Iota ur min Synvikel Del 1. ENJOY
 

DeletedUser

Guest
Väntar med spänning på del 2.
Kanske dags för mig att skriva min historia här också snart...bara Greco kommer med sin fortsättning så. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Redan dagen efter blir jag kontaktad av spelaren Cheddarbob angående vårt val av namn. Han frågade om vi hade kopierat namnet från alliansen på hjältevärlden Achilles, vilket vi inte hade gjort. Men bad oss ändå byta namn för att vi inte skulle förknippas med dem. Jag tog upp det med mina vänner men eftersom vi fått för oss att vi var ganska överlägsna här på Grepolis, struntade vi helt i vad någon grabb hade sagt.

Jaså det var du, hade helt glömt bort detta =)
"Höhö säg åt honom att byta namn ändå, dom kommer skita på sig." Det var fortfarande på den tiden då vi inte hade några planer på att fortsätta seriöst, lessen för det första intrycket av mig ;)

Mycket bra skrivet min käre cornholio, jag blir imponerad över att du lyckas sammanfatta allt på ett så kortfattat men ändå utförligt sätt i korrekt kronologisk ordning och med alla inblandade namn!

Jag väntar också med spänning på del 2 =)


PS: Olog snälla citera inte ett så långt inlägg, särskilt inte när det ligger precis ovanför ditt inlägg haha =)
 
Topp