Inställningar de senaste världarna och planering frammåt

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
Jag vill höra lite om hur de senaste världarna blev och jag tänkte använda mycket av det som sägs som underlag till framtida världar.
Ni som spelat några av de senaste 4 världarna, vad tyckte ni om dem?
Länkar till inställningarna för världarna:
Pella
Rethymnon
Sparta
Troja

Ni får gärna dra egna slutsatser annars är här några frågor ni kan besvara:

Alliansgräns, Pella och Rethymnon hade 35 i gräns och Sparta och Troja har 15.
Vilket föredrar nu så få som möjligt eller lite fler än 15?
Borde vi köra en värld med 20-25 i gräns?
Stämmer det att på domineringsvärldar ska det vara lägre alliansgräns än på en underverksvärld?
Gör revolt/belägring någon skillnad på vad som känns rätt i alliansgräns?

Nattskydd, det kommer inte bli någon värld utan nattskydd.
Vilka tider är bästa?
Borde det vara samma på alla världar för att "synka" om man spelar på mer än en?
Borde längden variera mellan 6-9 timmar eller ska det alltid vara fast 8 timmar?
Spelar hastigheten på världen in vilken längd nattskyddet ska ha?

Erövring
Ska belägring/revolt tid alltid vara så kort som möjligt men längre än nattskyddet?
Vill någon ha en värld med 12h+ belägring/revolt tid?

Hastighet

Vad tycker ni om Trojas hastighet på 6, är det så bra eller tycker någon det är för snabbt?
Sparta har fler spelare än de andra världarna och jag gissar att det är på grund av hastigheten (brukar vara så), vilket föredrar ni av: Lite slöare men fler spelare/Snabbare men färre spelare
Hur viktig är enhetshastigheten? Om ni måste välja vilket föredrar ni: Snabb värld med slö enhetshastighet/Slö värld med snabb enhetshastighet

Har ni något mer ni tänker på om inställningar så får ni gärna skriva det med, ju mer information jag har desto bättre världar kan jag göra.
 

nogold

Active Member
Alliansgräns, Pella och Rethymnon hade 35 i gräns och Sparta och Troja har 15.
Vilket föredrar nu så få som möjligt eller lite fler än 15?
Borde vi köra en värld med 20-25 i gräns?

Svar: Tanken med små allianser var för att få liv i servern då vi trodde att stora allianser och förbund "dödade servern" Och då vi inte är så många spelare på svenska servers blev det inte bra med 35 alliansgräns. Det tenderade att endast bli 2 stora sidor som krigade mot varandra. Med endast 15 i alliansen var förhoppningen att det kunde bli ett flerfrontskrig! Men tyvärr måste jag konstatera att 15 inte heller blev så bra eftersom sparta servern ändå blev en masspakt.
Men personligen tycker jag nog att 20 är max för att man ska orka :)

Alliansgräns,Stämmer det att på domineringsvärldar ska det vara lägre alliansgräns än på en underverksvärld?
Gör revolt/belägring någon skillnad på vad som känns rätt i alliansgräns?

Svar: Ja det borde vara fler i underverksvärldar då byggandet av underverk och den enorma (tråkiga) mängden råvaror som ska skickas för att bygga ett underverk kräver fler spelare. Förövrigt tycker jag underverksens tid borde vara förbi :)

Nattskydd, det kommer inte bli någon värld utan nattskydd.
Vilka tider är bästa?
Borde det vara samma på alla världar för att "synka" om man spelar på mer än en?
Borde längden variera mellan 6-9 timmar eller ska det alltid vara fast 8 timmar?
Spelar hastigheten på världen in vilken längd nattskyddet ska ha?

Svar: Det behöver inte vara samma på alla världar tycker jag. Men tiden bör stämma med erövringstiden. Det vill säga erövringstiden i belägrinsväldar bör inte vara kortare än nattskydd. Jag tycker att snabba världar kunde ha kortare nb. Mellan 23:00 och 06:00 är ganska lagom tycker jag.

Erövring
Ska belägring/revolt tid alltid vara så kort som möjligt men längre än nattskyddet?
Vill någon ha en värld med 12h+ belägring/revolt tid?

Svar: Med kortare belägringstid/revolttid går det snabbare att växa och det kräver också högre aktivitet. Jag tycker att spelet blir roligare om man kan få många städer ganska fort. Starten är oftast väldigt tråkig tycker jag :) oavsett revolt eller belägring. 7 timmar belägringstid är gött tycker jag.
I revolt är det inte riktigt lika viktigt. Men kortare tid = mer aktion

Hastighet
Vad tycker ni om Trojas hastighet på 6, är det så bra eller tycker någon det är för snabbt?

Svar: Hastighet 6 är väldigt snabbt om man ska hinna leva i verkligheten ibland. Jag tycker allt över 4 är ok!
Jag kommer aldrig spela på en hastighet 2!

Hastighet
Sparta har fler spelare än de andra världarna och jag gissar att det är på grund av hastigheten (brukar vara så), vilket föredrar ni av: Lite slöare men fler spelare/Snabbare men färre spelare

Svar:
Många spelare är roligt. Tror att sparta fick många också på grund av tidspunkten den starta på. Det var den enda värld som fanns under en period så man blev ju lurad in dit :p .Sedan gick det inte att starta på Troja för att man körde på Sparta, om man nu inte vill splittra sig och köra på flera samtidigt.
Ofta har världar dött i förtid så fort en ny server startat så drar alla dit och skiter i den gamla.

Hastighet: Hur viktig är enhetshastigheten? Om ni måste välja vilket föredrar ni: Snabb värld med slö enhetshastighet/Slö värld med snabb enhetshastighet

Svar: Ganska viktig! Långsamt är segt helt enkelt :) Och segt är tråkigt.

mvh nogold
 

jacoblilje

Active Member
Alliansgräns, Pella och Rethymnon hade 35 i gräns och Sparta och Troja har 15.
Vilket föredrar nu så få som möjligt eller lite fler än 15?
Borde vi köra en värld med 20-25 i gräns?

Svar: Håller med Nogold, tanken med 15 var bra men blev inte som vi alla hade önskat, men absolut inget över 20, .se är för litet för två st vettiga allianser med 35 gräns.

Alliansgräns,Stämmer det att på domineringsvärldar ska det vara lägre alliansgräns än på en underverksvärld?
Gör revolt/belägring någon skillnad på vad som känns rätt i alliansgräns?

Svar: Jag tycker inte det spelar någon roll, men kostnaden för underverksvärldar borde reflektera alliansstorlekarna :p

Nattskydd, det kommer inte bli någon värld utan nattskydd.
Vilka tider är bästa?
Borde det vara samma på alla världar för att "synka" om man spelar på mer än en?
Borde längden variera mellan 6-9 timmar eller ska det alltid vara fast 8 timmar?
Spelar hastigheten på världen in vilken längd nattskyddet ska ha?

Svar: Så kort nb som möjligt e optimalt om man frågar mig. Sålänge belägring/revolt tiden reflekterar nb. Viktigt att komma ihåg boefst Belägringstiden bör aldrig vara inom 15% av nattskyddets totala längd då folk numera verkar förstå att helena existerar i spelet ;)

Erövring
Ska belägring/revolt tid alltid vara så kort som möjligt men längre än nattskyddet?
Vill någon ha en värld med 12h+ belägring/revolt tid?

Svar: Ingen belägringsvärld borde ha över 10h belägringar, det såg vi på olympia. Gjorde det hela ointressant då det endast gick att sätta ett ks åt gången på fienden

Hastighet
Vad tycker ni om Trojas hastighet på 6, är det så bra eller tycker någon det är för snabbt?

Svar: Jag väntar fortfarande på en hastighet 8 värld :D, men ja.. mellan 4-6 bör det uteslutande vara i min smak.

Hastighet
Sparta har fler spelare än de andra världarna och jag gissar att det är på grund av hastigheten (brukar vara så), vilket föredrar ni av: Lite slöare men fler spelare/Snabbare men färre spelare

Svar: Tror alltid revoltvärldar har mer spelare då de är mer "nybörjarvänliga" dvs att spelare inte behöver vara riktigt lika aktiva för att få behålla sina städer.

Hastighet: Hur viktig är enhetshastigheten? Om ni måste välja vilket föredrar ni: Snabb värld med slö enhetshastighet/Slö värld med snabb enhetshastighet

Svar: Desto snabbare desto bättre, hittar man någon offline ska de bli straffade rejält ;)
 

DeletedUser3493

Guest
Alliansgräns, Pella och Rethymnon hade 35 i gräns och Sparta och Troja har 15.
Vilket föredrar nu så få som möjligt eller lite fler än 15?
Borde vi köra en värld med 20-25 i gräns?
Stämmer det att på domineringsvärldar ska det vara lägre alliansgräns än på en underverksvärld?
Gör revolt/belägring någon skillnad på vad som känns rätt i alliansgräns?
20 är rimligt, fler är bara overkill och funkar inte på .se (när ska Nordic bli ett community?)

Nattskydd, det kommer inte bli någon värld utan nattskydd.
Vilka tider är bästa?
Borde det vara samma på alla världar för att "synka" om man spelar på mer än en?
Borde längden variera mellan 6-9 timmar eller ska det alltid vara fast 8 timmar?
Spelar hastigheten på världen in vilken längd nattskyddet ska ha?
Alla ska verkligen inte ha samma.
Långsamma världar borde kunna ha längre NB, och snabbare världar då kortare NB.

Att ha NB nere på 4h tycker jag vore trevligt någon gång (1 revolt+belägring/år). Jag tycker att 8h NB är alldeles för lång tid och gör det i princip värdelöst att gå upp "tidigare" för att försöka hitta fiendens BS när dem ligger och sover.

Erövring
Ska belägring/revolt tid alltid vara så kort som möjligt men längre än nattskyddet?
Vill någon ha en värld med 12h+ belägring/revolt tid?

12h (för revolt iaf) kan ju vara standard, men att justera tiden ner till 6h beroende på serverns hastighet.

Hastighet
Vad tycker ni om Trojas hastighet på 6, är det så bra eller tycker någon det är för snabbt?
Sparta har fler spelare än de andra världarna och jag gissar att det är på grund av hastigheten (brukar vara så), vilket föredrar ni av: Lite slöare men fler spelare/Snabbare men färre spelare
Hur viktig är enhetshastigheten? Om ni måste välja vilket föredrar ni: Snabb värld med slö enhetshastighet/Slö värld med snabb enhetshastighet
Dem flesta aktiva spelarna föredrar snabbare servrar. Sen finns det ju alltid spelare på båda sidorna

På somrarna vill folk köra långsammare servrar för då kan man fokusera på brännan, under vintern så stänger man ju in sig med filtar och är mer villig att spela aktivt - snabbare.

Alla servrar bör inte vara 6, jag personligen tycker allt under 3 är ALLDELES för långsamt.

Drömmer fortfarande om en 6 värld med 4/5 i trupphastighet.

Enhetshastighet tycker jag (som gillar snabbare världar) ska följa eller vara nära världshastigheten. Om man skapar en 1/6 värld där KS tar 6 min, men ett KS tar 24h att bygga så kommer det ju bara att handla om att vara aktiv när KS skickas (appen), missar man det så är man körd. Kommer ta så lång tid att få tillräckligt med råvaror för att bygga mängden trupper man behöver att det bara är värt om man är inne (eller kan gå in) när KS skickas

Övrigt:
En värld med "gamla inställningar", dvs halvera ner byggtiden för 25 guld, snarare än att betala 150+ för att få hela byggnaden klar på direkten hade varit intressant.


Svar: Jag väntar fortfarande på en hastighet 8 värld :D, men ja.. mellan 4-6 bör det uteslutande vara i min smak.
Kommer ihåg första gången jag spelade på en Beta värld. Hastighet 12 FTW!
 

DeletedUser3493

Guest
Världsinställningar: Actium

  • Handelshastighet: 3
  • Nattbonus: 23:00-07:00


Specifika tankar om Actium;
Handelshastigeten kan väl åtminstone höjas så dem stämmer överens med världshastigheten? Det tycker jag kan vara en klar "regel" i hur servrarna ska vara upplagda.

Min personliga preferens hade varit att sänka nattbonusen (men förstår om detta inte sker) 00-06, HELST 00-05
 

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
Kan väl säga redan nu att det kommer komma en "noob-vänlig" slöare värld i januari och sen en snabb, belägring, ingen moral värld i februari.
 

DeletedUser3574

Guest
Många bra synpunkter och här kommer mitt bidrag!

Alliansgräns
Som jag ser det är 15 lagom med tanke på antalet aktiva spelare.
Även om man har förbund kan bara 15 vinna, känns fel om halva världen står som vinnare på slutet.

Om det är revolt eller belägring har ingen betydelse för alliansstorleken.
Däremot blir det ett evighetsprojekt att bygga underverk på 15 spelare om nivåerna är lika krävande som tidigare så de borde följa alliansstorleken.


Nattskydd
Det bör vara olika tider och längd så kan man välja server utifrån inställningarna, det blir som bekant bäst om man fokuserar på en server åt gången.
Personligen tycker jag att 8 timmar är bra, chansen är större att man får sova ibland om det är nattskydd.
Vanligtvis tycker jag att nattskyddet börjar för sent, hade kunnat starta 22 i stället.

Världshastigheten har mindre betydelse i detta fall, jag gillar snabba servrar men behöver skönhetssömn ändå.


Erövring
Belägringstiden ska vara så kort som möjligt, men inte understiga tiden för nb även om man har maxad Helena, man måste få en chans att bryta utanför nattskyddet.
Tiden för revolt är mindre viktig, är van att det varit 12 timmar men känns kul på Actium att det är 10 då det krävs mer aktivitet av spelarna och kanske är att föredra framför allt på snabbare servrar för att ytterligare öka tempot.


Hastighet

"Lite slöare men fler spelare/Snabbare men färre spelare"
"Snabb värld med slö enhetshastighet/Slö värld med snabb enhetshastighet"
Fyra sätt att dö på, inget av dom är valbart eftersom alla innehåller "slö".

1-3 är ingen hastighet och 4 är långsamt. Jag gillar att det går fort eftersom jag inte gillar att vänta.
För min del får alla servrar vara 6 så kan vi slöa med en 5 under sommaren.
Enhetshastigheten bör följa världshastigheten, likaså handelshastigheten.


Övrigt
Nybörjare
Jag har full förståelse för att nya spelare vill ha långsammare servrar och det behövs för att de ska hinna lära sig.
Att köra någon nybörjarserver ibland är helt okej, en långsam sak där vi som föredrar snabba inte behöver gå in och förstöra för de nya.
Om vi trots allt inte kan hålla oss borta får vi bråka med de likasinnade.
Självklart moral då, som extra skydd till de små/nya.

Moral
Borde finnas upp till en viss gräns så att det blir lite dyrare att ta från småspelare.
Att inte missbruka moralen är upp till oss spelare.

Lycka
Borde inte finnas!
Det ska inte vara tur som avgör, Grepolis är inget lotteri. Skills (och guld) bör avgöra förutom i event.
Lyckan kan man inte påverka och man kan drabbas av -20% på alla anfall oavsett hur duktig man är.

Endgame
Underverk. Finns det något tråkigare?
Dominering är inte heller optimalt men jag har inget bra förslag på vad man borde göra i stället.

Som någon sagt tidigare så borde ALLA städer på domineringsöar vara anfallsbara, inte bara de allianser som tryckt på knappen.

Karens
Man införde en karens på att nya medlemmar inte får skicka rv till underverken förrän efter 72 timmar.
För att vara konsekvent borde samma karens finnas för:

- Nya medlemmar, dominering;
Giltiga städer räknas till alliansen först efter 72 timmar vid rekrytering av medlemmar.
Om man av någon anledning lämnar alliansen och kommer tillbaka blir det också 72 timmar karens.

- KP-feed;
Man får bara 20% kp om man varit medlem i samma allians/förbund under de senaste 72 timmarna,
alltså att 20%-regeln förlängs med 72 timmar efter avhopp.

Spelare som slutat
Det borde inte kunna komma upp nya städer hur många gånger som helst. Låt dom vila i frid...

Det var nog allt just nu
girl_whistling.gif
 
Topp