Huawei Tillkännagivande 2021

MrForsberg

Community Manager
Team Grepolis
Hej spelare,

Som vissa av er kanske känner till har det nyligen gjorts lagstiftning som har skapats av de kinesiska och amerikanska regeringarna, som begränsade den kinesiska tillverkarens tillgång till Google Play-tjänster på enheter som den amerikanska regeringen hade säkerhetsproblem över. Du hittar pressmeddelanden och nyhetsartiklar om ämnet online. Så varför pratar vi med dig om detta ämne idag? Kort sagt, det börjar påverka några av våra spelare.

Spelare som nyligen har köpt Huawei-enheter eller några Honor-märkesenheter kan ha upptäckt att deras Grepolis-app inte fungerar på dessa enheter. Dessutom levereras inte dessa enheter med Google Play Store eller dess tjänster, som vissa appar använder för att köra olika bakgrundsfunktioner som push-meddelanden. Dessa tjänster krävs för att vår app ska kunna köras, varför dessa enheter har problem.

Dessutom kommer personer som har Huawei-enheter som är äldre och som har Google Play Store förinstallerat, någon gång troligtvis också kommer att börja se att de inte kan installera eller köra appar, i det fall Google uppdaterar sina tjänster, men fortsätter inte att stödja dem. Det kan finnas fall där spelare har äldre versioner av Grepolis-appen installerade som fungerar på dessa enheter, men vid någon tidpunkt måste vi 'tvinga' alla att uppdatera till den senaste versionen av vår app, vilket i sin tur kan betyda vissa spelare vem spelet tidigare arbetat för kommer inte längre att ha en fungerande app och att installera en äldre version kommer inte att vara en fix för dessa spelare, eftersom vårt spel inte tillåter dem att logga in längre utan att uppdatera till den senaste versionen.

Så vad betyder detta för oss och du spelaren? Kort sagt, tidigare tekniska leverantörsbeslut har lett till en situation där våra push-meddelanden inte fungerar för Huaweis AppGallery (motsvarande Google Play Store) på kort eller medellång sikt. Detta har lett oss till det svåra beslutet att officiellt sluta stödja Huawei-enheter under överskådlig framtid. Detta kan orsaka viss frustration för dig, särskilt om du är en spelare i den här situationen, men för att vara uppriktig är det den bästa lösningen för alla. Varför?
För att utveckla appen för Huawei-enheter skulle vi behöva sluta arbeta med andra mobilprojekt som vi för närvarande implementerar och investera vår energi i att skapa det som i huvudsak går sönder av designversionen av vår app, som saknar en av huvudfunktionerna den används för, attacklarmet och andra push-meddelanden.

Vi undersöker fortfarande alternativa metoder för att lösa problemet, men det här är ett mer betydelsefullt arbete som inte kommer att vara komplett på kort sikt, så det tar inte riktigt upp den bakomliggande frågan.

De goda nyheterna för spelare med Honor-enheter är att Huawei sålde detta företag, och de borde inte längre vara föremål för samma begränsningar relaterade till Google Play Services någon gång i framtiden. Så även om din Honor-telefon för närvarande inte stöder Google Play Services, kommer det troligen någon gång.

Vi ber om ursäkt till dem som påverkas av detta beslut. I slutändan är en betydande del av detta ur våra händer, eftersom det avser statliga beslut. Om du behöver support kan du naturligtvis kontakta supportteamet på vanligt sätt, men tänk på att det finns begränsningar för hur mycket de kan hjälpa dig med det här problemet. Se Vanliga frågor och svar nedan för att besvara några vanliga frågor.

Vänliga Hälsningar,

Ditt Grepolis-utvecklingsteam





FAQ
F: Jag har en enhet som inte tillverkats av ett kinesiskt företag (till exempel Samsung). Behöver jag göra något?

S: Nej. Endast enheter som tillverkats av Huawei och Honor påverkas.

F: Jag har en enhet som inte är tillverkad av Huawei eller Honor, men som är en kinesisk telefon. Behöver jag göra något?

S: Nej. För närvarande är de enda företagen som påverkas Huawei och för närvarande Honor. Huawei sålde dock Honor, och inom en snar framtid bör Honor-enheter stödjas igen av Google.

F: Kommer ni någonsin att stödja Huawei-enheter igen?

S: Det är möjligt, men inte utan att Google erbjuder support igen för Huawei-enheter. Som nämnts i ovanstående artikel kan vi kanske övervinna vårt beroende av Google Plays tjänster för push-meddelanden, vilket i sin tur gör det värt att investera utvecklingstiden i att skapa en app för AppGallery.

F: Jag har för närvarande en Huawei-enhet och appen fungerar bra! Varför stöder du mig inte?

A: Huvudproblemet här är att din enhet för närvarande fungerar, men troligen inte kommer att göra det någon gång. Det kan antingen bero på att vi uppdaterar den minsta versionen av appen på Google Play, vilket innebär att du måste uppdatera, men kan inte på grund av ingen åtkomst till Google Play Services, eller det kan bero på att Google själva uppdaterar kraven för Google Plays tjänster, som du inte kan uppdatera. När någon av dessa saker händer kommer din app inte längre att fungera. Naturligtvis kommer vi att fortsätta att stödja dig medan appen fungerar på din enhet, men om dina problem relaterar till det faktum att appen inte fungerar längre, då slutar supporten.

F: Kan jag inte bara ladda appen på sidan och installera den manuellt?

A: Inte riktigt, nej. Appen kommer sannolikt att installeras om det görs på det här sättet, men på grund av dess beroende av Google Play-tjänster fungerar det inte.

F: Jag letar efter en ny enhet, ska jag undvika att köpa en Huawei- eller Honor-enhet?

S: Det korta svaret är att vi inte kan berätta vad du kan och inte kan köpa! Men om det är viktigt för dig att ha Grepolis på din enhet rekommenderar vi en enhet som stöder Google Play Butik och tjänster.
 
Topp