Guldväxlingen

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
GoldExchangeLogo.png


Kära spelare,

En tid sedan implementerade vi Guldhandel, en funktion som syftar till att förbättra flödet och balansen av guld över hela världen och tillåta spelare att handla sina resurser för guld för att ge dem tillgång till premiumfunktioner som rådgivarna. Det här systemet är populärt och ganska effektivt, men vi vill ytterligare förbättra tillgängligheten av guld till spelare, så vi har gjort om Guldhandels-systemet och kommer ersätta det med vår nya funktion. Guldväxlingen.

Vad är förändringarna?
Med Guldväxlingen kommer vi implementera ett centralt system där spelarna kommer att kunna köpa och sälja resurser i utbyte mot guld. Detta kommer ta bort behovet av att andra runt omkring dig har tillgängliga anbud om du vill få lite mer guld eller fler resurser.

Det kommer att finnas en Guldväxling för varje hav. Denna Guldväxling kommer att ha ett specifikt lager av varje resurstyp som är tillgänglig för inköp, och du kan sälja dina resurser och lägga till dem i lagret i utbyte mot guld.

Över tiden ökar den maximala kapaciteten baserat på börsens verksamhet. Om ett hav har många spelare som använder utbytet, kommer den maximala kapaciteten att öka. På liknande sätt, om utbytet används mindre, minskar den maximala kapaciteten.

Priset som erbjuds för köp/försäljning av resurser kommer att fluktuera baserat på förrådets innehåll. Om till exempel det finns väldigt lite Trä tillgängligt på börsen, så kommer priset på Trä att vara högt. Om kapaciteten är hög och innehållet högt blir priset lägre.

Varför tar vi med dem?
För närvarande är Guldhandels-systemet starkt beroende av aktivitet från andra spelare för att vara en värdefull funktion. Med detta nya system hoppas vi kunna öka den totala tillgängligheten av denna funktion, utöka den till alla spelare, i hopp om att den kommer att förbättra den övergripande balansen i hela världen.

Vad händer med gamla anbud?
För att underlätta en smidig övergång mellan Guldhandel och den nya Guldväxlingen vill vi ha en period mellan de två för att de inte ska störa varandra. Med detta i åtanke kommer vi att:

- Den 8:e april kommer vi inaktivera Guldhandel på alla världar.
- Avbryt all öppen eller pågående handel. Med detta avbrott kommer alla resurser att returneras till sina ursprungliga ägare.
- Dagen efter kommer vi då att aktivera Guldväxlingen på alla världar, och när det är aktiverat kommer det att finnas tillgängligt för alla spelare.

Obs: .se får denna funktionen 3 dagar tidigare än andra versioner så hittar ni buggar rapportera dem gärna till supporten.

För en full förklaring av Guldväxlingen kolla in vår Wiki-sida. Vi hoppas även att kunna forma och förbättra denna funktion med din hjälp, så lämna gärna en kommentar i denna tråden.

Tack och lycka till!
Team Grepolis
 

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
FAQ

Betyder det att jag nu kan köpa 10 000 resurser för 10 guld? Det verkar lite orättvist.
Nej, det borde aldrig hända. Priserna kommer att vara baserade på nuvarande lager, men kommer inte att ge orättvisa priser.

Vad händer om jag köper för många resurser för att passa in i mitt lager?
Eventuella resurser som överstiger lagrets kapacitet kommer att försvinna.

Varför ändrade priset från jag öppnade Guldväxlings-fönstret, till när jag köpte resurserna?
Priserna i Guldväxlingen varierar hela tiden, beroende på nuvarande resurser. Om någon annan spelare i ditt hav använder Guldväxlingen efter att ha öppnat det, påverkar deras köp/försäljning priserna som är synliga för dig.

Jag köpte 2000 resurser, men min handelskapacitet förändrades bara med 20.
Din handelskapacitet ändras alltid med den mängd resurser som skickas från staden till Guldväxlingen. I det här fallet köptes resurserna för 20 guld, därför förändrades handelskapaciteten med 20.

Varför får jag 2000 resurser för 50 guld, om jag kan få 50 guld för att sälja 2100 resurser?
Det finns flera orsaker till denna skillnad. En av dem är att vi vill uppmuntra spelare att sälja sina resurser, så det alltid finns resurser tillgängliga för spelare i nöd. Men å andra sidan vill vi undvika "gratis guld" situationer, där spelare kan försöka fortsätta köpa resurser till guld och få mer guld för att bara sälja resurserna.
 
Topp