Grepolis - Ett döende spel?

DeletedUser1595

Guest
Tänkte vi kunde ventilera lite här.

Jag gillar grepolis, det gör jag verkligen. Men vad är det som händer? När jag kollar rank med position 300 i Iota. så har denne ca 400 poäng.

Då tänkte jag att det måste vara för endast denna värld, men kanske har jag fel? Hur ska Innogames kunna hålla detta spelet uppe minst i ett år till?

Förslag någon?
 

DeletedUser1595

Guest
Det jag mest undrar är vad ni andra har bytt till, för när jag kollar Achilles, så har nummer 300 bara 3 städer som knappt är uppbyggda. Kan dte vara att Innogames startar för många världar inom en väldigt kort tidsperiod?
 

DeletedUser

Guest
Jag vet inte men om man kollar på servrar utom lands så är det betydligt flera spelare, kolla bara på England. Dom har ju öppnat hur många världar som helst och är typ minst 20k aktiva spelare...

Men visst, det är lite tråkigt att det inte är flera aktiva spelare som spelar.
 

DeletedUser

Guest
Sverige är ett litet land så jämför inte med Engelska/Amerikanska servrar som har spelare från hela världen. Däremot så är det mycket möjligt att det kommer nya servrar allt för ofta, är ännu kvar ~1år att spela på Theta innan underverk kan byggas, så att Iota öppnades känns väll lite underligt kan tyckas.

Troligen drar nya servrar in mycket pengar i början då många provar på och köper guld, så det kanske är värt det för dem, inte de få "elit" spelarna som är den stora kassakon utan de väldigt många som börjar på en ny server. När de slutar så är det dax att starta en ny värld.
 

DeletedUser

Guest
Kolla den här länken, man ser att alla världar får färre och färre städer, även de som är avslutade. Sedan får vi räkna bort lite med nygrundade städer. Men ändå, man ser en klar skillnad på de världar som är avstängda. Det blir mindre och mindre städer.

http://se.grepolismaps.org/

Konceptet i sig är inte döende. Om man ska kolla på liknande spel så är det väldigt få spel som har båtar och marktrupper med sig, medans man kan känna att TW är en uppdatering på travian så känner man att GP i sig är unikt, med hjälp av gudarna och flottan.

Det känns som om antalet spelare haltar och är påväg neråt. Skulle kunna tro att det är så pågrund av att de flesta elitspelare, som spelar ofta och ger mycket guld, anser att spelet gynnar försvaren för mycket. Detta borde i sin tur göra så att det är FLER spelare kvar, men kvalité kommer före favorisering och därför försvinner de flesta av de här spelarna inom kort. Detta mönster ha följt hela vägen enda sedan Alfa till starten av Beta och är inget nytt för Iota.

Sedan har även skribenter ovanför mig angett en ledande faktor, att det är för många servrar som är på gång. Det tror jag faktiskt inte, för spelare som blir "nollade" eller vill köra en nystart/comeback börjar i världen samt så kommer det in en hel del gröna spelare, som "dessvärre" får möta mycket mer rutinerade spelare. En elitspelare kan inte spela elit om han ändå ska fokusera på mer än 2 världar, och skulle det bara ha funnits två världar i bruk tror jag inte att de som börjar flera månader efter världens start eller vill börja spela skulle ha uppskattad detta.

Glöm inte att länder som England har betydligt mycket mer GP-spelare än Sverige. Hoppas inte att den här tråden läggs ner då den kanske inte är den bästa reklamen för Innogames men jag tror att alla parter har att lära av den här tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser855

Guest
Tror det har att göra med för många servrar, jag själv vet att så fort jag spelare på flera servrar så blir min kvalitet på spelandet på varje server mycket sämre, det bästa är att spela enbart på en server men lagom tills man byggt till sig så kommer en ny server och alla drar och där sitter bara en liten skara kvar med 3 aktiva och 7 inaktiva :p

Men pengar styr så...
 

DeletedUser

Guest
Eftersom vi har ett litet land liksom våra nordiska grannar så tycker jag det vore klokt att slå ihop sverige, norge och danmark.
 

DeletedUser

Guest
Eftersom vi har ett litet land liksom våra nordiska grannar så tycker jag det vore klokt att slå ihop sverige, norge och danmark.

Håller med totalt, hade blivit fler folk servrar och nytt folk att spela med...kan dock uppstå problem med kommunikation/det blir svenskar mot danskar osv osv. Men jag håller med, en nordisk server hade varit riktigt kul.
 

DeletedUser855

Guest
Eftersom vi har ett litet land liksom våra nordiska grannar så tycker jag det vore klokt att slå ihop sverige, norge och danmark.

Är ingen ny diskussion direkt. Har talats om detta tidigare för något år sedan tror jag var senast men men den som lever får se :p
 

DeletedUser

Guest
Detta beror helt och hållet på att ska man vara med i toppen som man ska vara för att det ska vara roligt att spela.

Då måste man köpa guld för minst 372:- i månaden och det är mycket pengar för dom som går i skolan eller inte har arbete.
Se på alla som ligger topp 100 på Kappa nu, vilka har inte laggt ut dessa pengar, skulle tro att det är alla.
Sedan rensar dom dessa stackars städer som vanligt folk som inte guldar har, hur roligt är det att spela då?
 

DeletedUser

Guest
Detta beror helt och hållet på att ska man vara med i toppen som man ska vara för att det ska vara roligt att spela.

Då måste man köpa guld för minst 372:- i månaden och det är mycket pengar för dom som går i skolan eller inte har arbete.
Se på alla som ligger topp 100 på Kappa nu, vilka har inte laggt ut dessa pengar, skulle tro att det är alla.
Sedan rensar dom dessa stackars städer som vanligt folk som inte guldar har, hur roligt är det att spela då?

sant! ligger dock på topp100 utan att ha köpt guld just till den servern
 

DeletedUser

Guest
Detta beror helt och hållet på att ska man vara med i toppen som man ska vara för att det ska vara roligt att spela.

Då måste man köpa guld för minst 372:- i månaden och det är mycket pengar för dom som går i skolan eller inte har arbete.
Se på alla som ligger topp 100 på Kappa nu, vilka har inte laggt ut dessa pengar, skulle tro att det är alla.
Sedan rensar dom dessa stackars städer som vanligt folk som inte guldar har, hur roligt är det att spela då?
Det kom nya sponsorer som man kunde skaffa guld gratis men nu kommer det inga nya så man kan skaffa guld gratis
 

DeletedUser

Guest
Detta beror helt och hållet på att ska man vara med i toppen som man ska vara för att det ska vara roligt att spela.

Då måste man köpa guld för minst 372:- i månaden och det är mycket pengar för dom som går i skolan eller inte har arbete.
Se på alla som ligger topp 100 på Kappa nu, vilka har inte laggt ut dessa pengar, skulle tro att det är alla.
Sedan rensar dom dessa stackars städer som vanligt folk som inte guldar har, hur roligt är det att spela då?

Det är väl inte så svårt att komma högt upp på rankingen utan guld?
Jag ligger top 10 på Iota och har aldrig köpt guld, har dessutom legat top 100 på Kappa också utan guld där heller...lite OT kanske, men poängen var att man inte behöver gulda för att komma högt upp i ranking :)
 

DeletedUser

Guest
Det är väl inte så svårt att komma högt upp på rankingen utan guld?
Jag ligger top 10 på Iota och har aldrig köpt guld, har dessutom legat top 100 på Kappa också utan guld där heller...lite OT kanske, men poängen var att man inte behöver gulda för att komma högt upp i ranking :)

däremot om man vill ligga bland topp 10 i kappa skulle man nog definitivt behövt gulda sjukt mycket nu i början. . .
 
Topp