Genustänk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser

Guest
Nu bjuder jag på en bild på mitt lager;)

Måste bara fråga, hur det kommer sig att det står han och inte "han eller hon" eller "hen" (främst hen, då det nyligen dök upp i SAOL)
Untitled.png
 

DeletedUser2597

Guest
Ja det här är ett ganska allvarligt problem.. Hade jag varit tjej hade jag varit väldigt upprörd, gud så förnedrande!

Känns ju som det finns fler manliga enheter också än kvinnliga. Borde vara precis lika så ingen känner sig upprörd över det.
 

DeletedUser

Guest
Nu bjuder jag på en bild på mitt lager;)

Måste bara fråga, hur det kommer sig att det står han och inte "han eller hon" eller "hen" (främst hen, då det nyligen dök upp i SAOL)

Om du läser på lite om Greklands historia och framför allt kvinnors roll under antiken så finner du att det var ett extremt mansdominerat samhälle och det vore därför väldigt lustigt om det stod något annat än han.
 

DeletedUser2843

Guest
Om du läser på lite om Greklands historia och framför allt kvinnors roll under antiken så finner du att det var ett extremt mansdominerat samhälle och det vore därför väldigt lustigt om det stod något annat än han.
Vad menar du? Det är ju bara en förklarande text och det gäller både de manliga och kvinnliga hjältarna.

Om man har t ex Atalanta i staden är det ju en "hon" det gäller. Så varför skulle det vara "väldigt lustigt" att skriva "han eller hon"?
 

DeletedUser

Guest
Vad menar du? Det är ju bara en förklarande text och det gäller både de manliga och kvinnliga hjältarna.

Om man har t ex Atalanta i staden är det ju en "hon" det gäller. Så varför skulle det vara "väldigt lustigt" att skriva "han eller hon"?

Aha nu läste jag genom texten ordentligt och ser då var felet ligger. Var lite trött första gången och trodde han i texten var rådgivaren. Ska skicka vidare detta så det kan fixas vid nästa tillfälle.
 

DeletedUser

Guest
Jag är inte tjej. Jag är så långt ifrån kvinna man kan komma :p
Men någonstans måste man ju fråga sig själv om det är ok att det enbart står han när det faktiskt finns både manliga och kvinnliga hjältar.

Jag är inte sur eller förolämpad om ni tror det, jag vill bara visa att det är sån här vardagssexism som gör att Fi och alla andra galningar behöver driva sin sjuka politik.
 

DeletedUser2473

Guest
Jag är inte tjej. Jag är så långt ifrån kvinna man kan komma :p
Men någonstans måste man ju fråga sig själv om det är ok att det enbart står han när det faktiskt finns både manliga och kvinnliga hjältar.

Jag är inte sur eller förolämpad om ni tror det, jag vill bara visa att det är sån här vardagssexism som gör att Fi och alla andra galningar behöver driva sin sjuka politik.

a9a1015fd3.jpg
 

DeletedUser

Guest
Så eftersom problemet nu lyfts och det ska åtgärdas då det helt klart står fel så låser jag ämnet innan det spårar ur.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp