Gör sten lite mer användbart?

DeletedUser845

Guest
Framför allt i off-städer så tycker jag att sten är en extremt underanvänd vara i spelet.
Nu finns det säkert väldigt många som kommer ropa "Har du hörts talas om slungkastare eller?" så först av allt så vill jag bara rösta ned detta med att även om man inte bygger någon annan landenhet än slungkastare så blir det stenöverskott.
Det jag menar med detta är att en offstad är relativt värdelös i de flesta fallen ifall det inte finns båtar i staden.
Brandskeppet kostar 1300 trä medan det bara kostar 300 sten och det snabba transportskeppet kostar 0 sten och 760 trä.

Självklart så förstår jag att det finns en viss realism i att en båt på denna tiden byggs upp till större delen utav trä, men då kan man ju istället räkna upp en hel del kostnader som inte är så realistiska i så fall.
Till sten räknas ju såklart alla järnföremål som finns dessutom, och man kan nog lugnt säga att det fanns på båtar även på denna tiden :).

Tycker det vore väldigt bra ifall man kunde sänka träkostnaden på båtar och höja stenkostnaden (biremen är dock bra redan som den är). Just nu så tycker jag att mycket i detta spelet går ut på att sätta och byta bort sin sten hela dagarna vilket jag tycker drar ned spelet enormt.

En annan sak som jag skulle vilja se ändrad, är att hopliten blir 2 sten per silver istället för 2 silver per sten som den är nu.

Antar att svenska forumet inte riktigt är rätt forum att ta upp en sådan sak som denna, men det är en start iaf.
 

DeletedUser

Guest
Håller med de är alltid jobbigt med överskottet av sten när man bygger Branskepp...
 

DeletedUser

Guest
Håller med fullständigt, stenhelvetet är hopplöst medan man får slita ihjäl sig för att fixa ved.

Dock blir det väl för enkelt om allt var exakt balanserat i kostnader.
Jag har hittat lite balanser vid vissa byggen som funkar, dock är det väl svårt att lyckas med det när det gäller BS.
 

DeletedUser

Guest
håller med om sten det finns i överflöd helt i onödan medan andra råvaror får man leta hårt efter, högst irriterande
 

DeletedUser845

Guest
Håller med fullständigt, stenhelvetet är hopplöst medan man får slita ihjäl sig för att fixa ved.

Dock blir det väl för enkelt om allt var exakt balanserat i kostnader.
Jag har hittat lite balanser vid vissa byggen som funkar, dock är det väl svårt att lyckas med det när det gäller BS.

Håller med om att resursspridning är en skill i spelet. Lite synd bara att de har gjort offskeppen så pass låga i stenkostnad att det är omöjligt att lyckas även om man så skulle välja att inte bygga en enda markenhet som inte är slungkastare eller hoplit ;/.
 

DeletedUser1142

Guest
Själv har jag stenbrist nästan konstant, då detta används väldigt mycket när man bygger stora mängder slungisar samt kattas. Det går också åt en hel del när man gör stadsfester, vilket gör att det som jag har mest utav är silver konstant. Har inga problem med detta dock, själv tycker jag det är balanserat bara man hittar rätt taktik :)
 

DeletedUser845

Guest
Själv har jag stenbrist nästan konstant, då detta används väldigt mycket när man bygger stora mängder slungisar samt kattas. Det går också åt en hel del när man gör stadsfester, vilket gör att det som jag har mest utav är silver konstant. Har inga problem med detta dock, själv tycker jag det är balanserat bara man hittar rätt taktik :)

Misstänker att det är städer med -sten som du har problem i :).
 

DeletedUser1115

Guest
Jo själv vet jag inte vad jag gjort men jag har just nu på betan (på en +sten -silver ö) runt 6000 silver:( 6500:rolleyes: sten och 20 000:mad: trä vad gör jag fel:confused:
 

DeletedUser

Guest
prova att anfalla alla små grannar och bygg soldater hela tiden så kommer du hitta en balans ;) har aldrig för lite sten då jag har överflöd eftersom jag farmar! prova göra det!
 

DeletedUser

Guest
prova att anfalla alla små grannar och bygg soldater hela tiden så kommer du hitta en balans ;) har aldrig för lite sten då jag har överflöd eftersom jag farmar! prova göra det!

Vi farmar ej några vi är i krig och dom har nästan bara birems och drf vill vi bli av med sten då de kostar att bygga BS för att slå ut sisodär 1000 birems...
 

DeletedUser962

Guest
En sak är kanske att man har, t.ex Sten i 30, silver och trä i 40.
Då tjänar du mer trä och silver, du kan även handla bort din sten med bondbyar.

Men håller även med TS ( Trådskapare ) Sten borde bli lite mer användbart ;)
 

DeletedUser845

Guest
Bah, jag får väl göra lite matematiska uträkningar för att bevisa det om det ska vara så mycket tvivel om detta då ;P.
 

DeletedUser973

Guest
haha, jag sitter ständigt med minst 10 000 sten i överskott i Alla städer förutom mina offstäder med enbart slungkastare, å deffstäder med enbart biremer.

alla på beta å gamma borde sett vid det här laget att jag nöter marknaden med att få bort sten. så jag tycker denna tråd borde uppmärksammas av admins.
släng in lite högre stenkostad i skeppen, skeppen må va gjorda av trä, men vi kan väll säga att verktygen å annat dylikt är gjort av sten som slits ut vid tillverkningen av skepp :)
 

DeletedUser

Guest
skeppen behöver ju balast och bultar hade dem i vis mån på den tiden. plus att alla hammare, sågar o.sv görs av metall, som i det här fallet måste representeras i sten
 

DeletedUser

Guest
Det är ju bara BS av skeppen som det skiljer mycket på mellan sten och trä så tycker det känns onödigt att ändra något där, vill man ha en off-båtby så får man väl bygga den med litet stenbrott och maxad skogshuggare.

Däremot kan jag hålla med om att enheterna kostar lite lite sten kunde ju kastat in 50sten på bågskytten och svärdet.
 

DeletedUser845

Guest
Det är ju bara BS av skeppen som det skiljer mycket på mellan sten och trä så tycker det känns onödigt att ändra något där, vill man ha en off-båtby så får man väl bygga den med litet stenbrott och maxad skogshuggare.

Däremot kan jag hålla med om att enheterna kostar lite lite sten kunde ju kastat in 50sten på bågskytten och svärdet.

Här är hur alla tänker fel, "Så får man väl bygga den med litet stenbrott".
Varför skulle man vilja få råvaror förlorade som man kan byta bort på marknadsplatsen? Givetvis så får man inte problem av stenöverskott ifall man inte bygger ut sin stengruva lika mycket som allt annat, men det är ju helt irrelevant då det är otroligt korkat ;/.

För övrigt så behöver även en mark off-by fler brandskepp. Kör man snabba transportskepp så förbrukar man ännu mer trä dessutom.
Men okej, jag får väl göra lite simpla uträkningar för att få folk att förstå hur stort problem detta är.

Säg att du vill ha en offby med snabba transportskepp och brandskepp som eskort. I detta exemplet så säger vi att vi vill ha 50 bs som eskort för 1000 landheter som färdas via snabba transportskepp.
För att bevisa hur pass lite sten som man kan förbruka på en offstad med snabba TP och bs så väljer vi den absolut mest stenkostande enheten i spelet som exempel, slungkastaren.

Kör vi då 50 brandskepp med de 63 snabba transportskepp som krävs för att frakta våra 1000 slungkastare så förbrukar vi ändå såhär mycket mer trä än sten:

153360 trä
103500 sten
94680 silver

Med andra ord, 48% mer trä än sten går åt till detta trots att vi har använt 100% slungkastare. Nu kommer givetvis någon komma med motargumentet "Ja, men använd inte snabba transportskepp då!" Då vill jag passa på att påpeka att alla dessa räkningar gjordes med en armé beståendes av 100% slungkastare, vilket man kanske inte nödvändigtvis alltid vill ha.
Detta förhindrar inte bara folk från snabba transportskepp om de inte vill få trä problem, utan även från exempelvis ryttare med långsamma transportskepp.
 
Topp