Övrigt Ett par frågor till...

DeletedUser

Guest
Hej, jag har läst igenom forumet men undrar fortfarande över ett par saker...

Vad avgör truppers lycka och moral vid anfall?

Hur bestäms ranking poängen? Räknas den ut efter hur mycket resurser man använder? Eller hur mycket byggnader man har? Trupper?

Snart kan jag använda mig av mitt första 'triumftåg' p.g.a alla små anfall, vad har detta för effekt på min stad?

Slutligen, hur fungerar mekaniken bakom anfall, anfaller båda sidor samtidigt, eller anfallaren först? Jag tänker mest på att om anfallaren har såpass stor styrka att han utplånar försvararen tillräckligt snabbt, får inte försvararen anfalla alls då?

Tack på förhand. Kippe
 

DeletedUser

Guest
Hejhej!

1.
Lyckan slumpas alltid vid anfallet och beror därmed inte på något. Den utgår alltid från anfallaren så om du försvarar så är det ändå anfallarens lycka som visas i rapporten. Lyckan ger mellan -30 till +30% på anfallet.

Moralen finns till för att skydda mindre spelare. Från det att en spelare har mer än 3ggr så mycket poäng som spelaren den anfaller har så drabbas trupperna av en minskad effektivitet pga dålig moral. Moralen går från 100% när man anfaller någon som har mer än gränsvärdet (tex 1000p om anfallaren har 3000) ner till 33%. Detta innebär alltså att en stor spelare som anfaller en mindre kan drabbas av att hens trupper enbart gör 33% av den skadan de hade gjort om de använts mot någon i samma storlek som anfallaren. Moral finns inte på alla världar men det står alltid innan du skickar ett anfall vilken moral anfallet har. Finns en formel för uträkning av det men eftersom det står innan anfallen skickas så känns den överflödig.

2.
Poängen avgörs av vilka byggnader en spelare har i sina städer. En lista med vad varje byggnad ger finns här.
Det har alltså inget med trupper eller annat att göra utan enbart med byggnader.

3.
Triumftåg gör att du får ett kulturpoäng (kp), dessa använder du för att låsa upp nya stadsplatser eller för att ta bort forskningar i akademin. De påverkar inte staden på något sätt förutom att du bara kan hålla ett triumftåg i taget.
Mer om kulturpoäng kan du läsa här. ute till höger där finns även en lista som visar hur många kulturpoäng som behövs för de 50 första städerna.

4.
Mekaniken bakom anfallen är en matematisk batalj där anfallarens värde inom de tre anfallstyperna ställs mot respektive sort hos försvararen och på så sätt räknas det ut hur stora förluster det blir på respektive sida. På grund av detta är det en fördel att undvika att anfalla med trupper som försvararen är stark emot. Har försvararen massor av svärd så är det oftast bättre att låta slungorna stå hemma och låta hopliter/ryttare lösa uppgiften.
Enda gången det blir inga förluster på någon sida är när den segrande sidan är oerhört mycket starkare än den förlorande.
 
Topp