Dropmeny i Alliansforumet

DeletedUser

Guest
Hej!

Jag har ett förslag på hur man skulle kunna utveckla Alliansforumet i spelet.

Idag fungerar det som bekant så att man kan skapa forumflikar för att dela upp forumet i olika kategorier, så att man får exempelvis ett defensivt forum, ett offensivt forum, ett allmänt informativt forum o.s.v.
Jag tror att många, framför allt de som har varit ledare och forummoderatorer i allianser, känner igen sig i problemet att forumen lätt blir lite röriga när det börjar bli för många forumflikar. Exempelvis kanske man vill dela upp de offensiva och defensiva forumen i olika flikar för olika områden, man kanske har delade forum med olika bundsförvanter och flera andra flikar som ska fylla en specifik funktion. Det slutar med att man har uppåt 20 flikar som ligger i en lång rad och man måste bläddra med pilarna för att se alla. Man blandar ihop flikarna, det är jobbigt att hänga med överallt och till följd av detta sjunker aktiviteten i alliansforumet.

Detta skulle delvis kunna åtgärdas ifall man införde en funktion för dropmenyer i alliansforumet. D.v.s. att man överst har olika forumsektioner och när man håller muspekaren på dessa så ramlar en dropmeny ner med underrubriker, vilka fungerar som de nuvarande forumflikarna, alltså att man kommer in i ett visst forum när man klickar på dem.
Dropmenyn kan se ut ungefär som den för översikterna, som man får upp när man håller muspekaren på den lilla pyramiden med ögat uppe i vänstra hörnet.

Detta skulle vara ett sätt att få forumet mer organiserat, tydligt och lättnavigerat utan att behöva slå ihop en massa flikar och mista fördelen i att ha olika forum för specifika ändamål. Man skulle tydligt se vilka flikar som hör ihop med varandra och man slipper bläddra med pilarna för att se alla forum.


Här är en egengjord bild på hur jag tänker mig att det skulle se ut. Inte världens snyggaste bild kanske, men syftet bör framgå om jag inte har misslyckats helt med min förklaring ;)





Och här är en bild på en dropmeny i ett annat välkänt internetforum.




Ställ frågor om något är oklart, så ska jag försöka förklara bättre.

/Cheddar
 

DeletedUser1684

Guest
Låter som en jättebra idé enligt mig!
Så slipper man också alla extra flikar som förekommer när vissa vill dela upp det extra, blir lättare att navigera i forumet, med andra ord :D
 
Topp