Diskussion och feedback Troja tekniska problem

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
Så jag vill göra en egen tråd för diskussion och feedback om det tekniska problemet vi hade med Troja.
Jag vill gärna höra era tankar om hur det hela hanterades och andra synpunkter ni har.
Detta gör jag mest på eget initiativ för att jag vill vara förberedd nästa gång problem uppstår och jag vet själv att man har mycket tankar som spelare om "varför gör de så", som för mig och InnoGames är svårt att se.

Några saker ni kan ha med, men kom gärna med mer som jag inte tänkt på:
  • Hur var informationen? Ni som även läste andra marknaders forum var något bättre/sämre?
  • Vad tycker ni om hur servern sattes igång igen? Sätta igång som vi gjorde så fort det gick eller skulle vi väntat lite längre så ingen missade att den är igång igen?
  • Vad tycker ni om kompensationen (jag förväntar mig mycket negativt här), jag vill helst ha längre svar inte bara "den suger". Jag vill veta varför, tänk på att det ska spegla situationen, vi kan inte ge ut 100k guld för att servern var nere i 2 dagar.
  • Kom gärna med genomtänkta förslag på vad som kunde vara en bättre kompensation.
  • Nämn något som hanterades bra.
  • Nämn något som hanterades dåligt (förutom kompensationen).

Jag hoppas vi kan ha en bra diskussion!
Jag vill även tacka alla för att vara väldigt tålmodiga under helgen och även förstå min situation, många av mina kollegor hade inte det lika bra som mig :)
 

DeletedUser3735

Guest
Svar:
1. Information obefintlig, inte ska väl en kund behöva googla för att läsa att ni strulat till det.
2. Åter igen måste ni informera och inte bara starta den random.
3. Kompensation i form av någon buff och då snackar vi inte 25svärd utan SS eller nått annat användbart, dvs mer än 1 buff.
4. Ni är inte ett gäng nötter, tänk själva !!! Räkna bara ut snitt tiden som vissa lägger ner och ändå förstår ni inte varför folk blir förbannade ?

Information och lite ödmjukhet är nått nått ni måste lära er.

Vet samtidigt att du försöker så gott det går, men kom igen nu.
Ingen av era spelare har ens tänk tanken att få 100 000 guld för ni fucka upp allt.
Ni har redan förlorat majoriteten av alla gamla spelare, och ni fortsätter att förlora nya spelare.

Har ni växt ur era byxor, så får ni besöka skräddaren :)
 

DeletedUser3176

Guest
Jag tycker bara synd om folk som satte i 3 dagar hela tiden personligt tycker jag att alla borde sluta spela för att InnoGames bryr sig bara om hur mycket cash dom för in men inte om sina kunder jag tror det är dags vakna och skita i Grepolis
 

DeletedUser3448

Guest
1. Väldigt dåligt med information, det borde vara det första som kommer upp när man går in på grepolis sida, inte bara i forum då inte alla kollar där. Behövt söka in mig på andra språks forum för att hitta viss information jag sökt. Även vissa har skickat till supporten och fått svar så då den har fått och sen behövt sprida.
2. Det är väl såklart bra att vi fick starta från där vi slutade, dock kom det ut massa annan information innan hur det skulle starta om osv. Men jag tyckte det var bra att ni satte igång asap, men såklart dem som inte var beredda på det kommer tycka annat. Det borde också stå på startsidan "TROJA STARTAR CIRKA 16.00" eller något.
3. Kompensation, ja, efter att man aldrig fått så värst mycket tillbaka på detta spelet så kan jag tycka att 500 guld är ett skratt och folk som verkligen vill att spelat ska gå bra och har varit med ett längre tag. Själv skapade jag mitt första konto 2010 och grepolis är ett spel som jag träffat många nya vänner och haft många väldigt roliga stunder. Samt har man behövt lägga väldigt mycket tid för att ha någon chans i spelet, samt att pengar och guld blivit mer betydande efter varje år som går vilket gör att om man inte spenderar pengar på guld har man knappt någon chans längre då spelet är så stor Pay2Win i nuläget. Att då när ni gör problem få 500 guld till rådgivare som jag redan har köpt för ett tag framåt är ju riktigt tråkigt. Menar ni att när ni gör fel så ska vi få en liten tråkigt bonus på 50kr som är låste till rådgivarna, ge oss något roligt istället, eller iallafall guld som man kan spendera på vad man vill. Vi slänger tusenlappar till er och får tillbaka en knapp och en nål. Skiter ni fullständigt i spelet långsiktigt, snabba cash snabba cash, är det dem orden som går i era chefers huvuden. Grepolis i nuläget är ett luftslott som när personerna som väljer att stödja ert spel får nog så är det inte mycket pengar kvar.
4. Förslag på kompensation, först vet jag inte riktigt vad ni vill ge ut men som jag skrev ovan så kan det vara lite roligt att när ni väl gör fel kan ni kanske ge lite mer i belöning än en fattig rådgivare. Ge oss något hjul man kan snurra på, några tusen guld, behöver absolut inte va 100k som du kryddar med men ge oss 5k guld för att visa lite uppskattning.
5. Du var väldigt snabb med att svara på frågor i support och forum vilket var väldigt bra, en aktiv community manager behövs verkligen i ett spel som grepolis. Så vi är väldigt glada att en ny mer aktiv har kommit till vår community här på Grepolis Sverige. Du verkar vara lite mer engagerad än många andra, så stor eloge till det.
6. Som jag nämnde ovan så borde information om serverstart osv vara mycket tydligare, tex då på startsidan och inte långt inne i forumet.
 

DeletedUser3073

Guest
Informationen var inte den bästa, jag har inte läst andra marknaders info så kan inte göra någon jämförelse, men hade varit bra att få bättre info om vad som skulle ske och när.
jag tycker att det va bra att servern kom igång som den gjorde och inte startades om på nytt för då har vi ett flertalet spelare struntat i att spela på denna server
men det hade kunnat talats om lite mer en tid den skulle startas och inte bara att den startas mellan kl 15 - 16 vilket får spelare att sitta och försöka komma in på servern i en tim och det är tid som kan läggas på annat, tror inte det ska vara så svårt för när servern startades från början så sa ni en tid och inte en ca tid

angående kompensationen är jag tacksam att man fick tillbaka dom boost man hade på g och att vi fick rådgivarna förlängda blev oxå bra, även att vi får tillbaka råvaruboosten är riktigt bra, för det var riktigt surt att den slutade samma kväll som vi kom in på spelet igen

jag tror inte att alla på servern fick rådgivarna förlängda för kl 21 ikväll var det några som inte hade fått dom förlängda och det ska inte spela någon roll om dom var inloggade på spelet eller inte just då servern lades ned, för dom har blivit lika drabbade som oss andra som var inloggad, det finns dom som jobbar och kanske inte kunde vara på spelet just då eller av annan anledning inte kunde spela just när servern lades ned och när dom skulle logga in så ja du vet ju själv att det inte gick att komma in på spelet.

Har inget förslag just nu på vad vi alla skulle få mer än att alla på servern ska få rådgivarna förlängda
 

Gratch

Member
Hur var informationen? Ni som även läste andra marknaders forum var något bättre/sämre?

Infon var dålig, från ingenstans var servern avstängd. Ingen förvarning överhuvudtaget. Det var mycket lättare att läsa andra marknaders forum då det kom ut mer information och oftare.

Vad tycker ni om hur servern sattes igång igen? Sätta igång som vi gjorde så fort det gick eller skulle vi väntat lite längre så ingen missade att den är igång igen?

CM från olika forum sitter och säger att på måndag ska Inno ta möte, från ingenstans får man reda på genom allyn gruppchatt att servern startar snart igen, oacceptabelt att komma ut med information innan man är säker på vad som ska ske. Det är jättebra att server inte startades om, eller att vi var tvungna att vänta +4 dar för Inno skall fixa buggar. Men blir nyfiken, testade ingen inställningarna innan ni släppte servern? Beta test?

Vad tycker ni om kompensationen (jag förväntar mig mycket negativt här), jag vill helst ha längre svar inte bara "den suger". Jag vill veta varför, tänk på att det ska spegla situationen, vi kan inte ge ut 100k guld för att servern var nere i 2 dagar. Kom gärna med genomtänkta förslag på vad som kunde vara en bättre kompensation.

Givetvis kan man inte förvänta sig att Inno ska dela ut flera miljoner guld till spelarna, men någon sort kompensation krävs till kunder som vart lojala i flera år.
Hur jag hade önskat det skulle gått till är följande: Buffar skall ge tillbaks då man förmodligen aldrig fick chansen att utnyttja dem till fullo (Vilket dem gjorde, kudos.) Men efter att man fått det man har rätt att få tillbaka kunde vi fått något extra som inte enbart är rådgivare i två extra veckor, utan påfyllning av boosters till folk som betalade en klumpsumma man får som erbjudande i början av världen. Eventuellt man faktiskt får någon extra K i guld som "plåster på såret", för nu är det ju så att vi kunder betalar för en server som inte beta testades, gick ner utan förvarning samt inte hade tillräckligt med information medans servern var nere.

Nämn något som hanterades bra. Nämn något som hanterades dåligt (förutom kompensationen).

Det som hanterades bra är att problemen och buggarna blev rättade under helgen och inte efter helgen som var sagt från början, vi slapp starta om hela servern och all tid man redan hade lagt ner på att fixa byggnader.
Det dåliga är informationen, inget mail, push notis, fel meddelande när man försökte logga in, man var tvungen att använda google för att hitta information osv.


Vill lägga till några ord själv om mina åsikter om Inno och spelet:
Tyvärr så är detta min sista värld, detta blir sagt fåtal gånger men jag är trött på att lägga mina vakna tid på ett spel där utvecklarna inte riktigt förstår sig på hur spelet ska funka. När var senaste gången Inno la in något nytt i spelet? Ny enhet, nya båtar, ny gud osv. För med all guld jag ser vad bara dem få spelarna på .se lägger ner på EN server bör Inno gå med plus rätt kraftigt.
Det är enbart massa events, konstant. Detta förstör balansen mellan spelarna, det kommer nya erbjudanden hela tiden. Man ser klart och tydligt att Inno vet vad folk betalar för, men det betyder väl inte att man måste förstöra spelet för det?
Får helt enkelt hoppas på att denna servern blir så rolig som det går, men Grepolis/InnoGames spel lär jag aldrig rekommendera till någon.

PS. Tack boefst för du bryr dig om de få som är kvar på de svenska servrarna, tyvärr verkar inte Inno hålla med dig hur kunder ska bli behandlade.
 

Legondra

Active Member
  • Hur var informationen? Ni som även läste andra marknaders forum var något bättre/sämre?
Håller med vad som redan sagts, inte den bästa.
  • Vad tycker ni om hur servern sattes igång igen? Sätta igång som vi gjorde så fort det gick eller skulle vi väntat lite längre så ingen missade att den är igång igen?
Samma sak här som med hur den stängdes ner, ni hade kunnat sätta en exakt tid när servern skulle komma igång tex 16.00 och inte bara en flum tid på 15-16. Även här hade det kunnat informeras bättre. Tycker även det är kul att det kom ett pushmeddelande från appen om att jag inte loggat in under lördagen, då servern inte ens var igång ;)
  • Vad tycker ni om kompensationen (jag förväntar mig mycket negativt här), jag vill helst ha längre svar inte bara "den suger". Jag vill veta varför, tänk på att det ska spegla situationen, vi kan inte ge ut 100k guld för att servern var nere i 2 dagar.
Här är väl jag av annan åsikt än dom flesta andra som skrivit. Jag anser inte att vi kan kräva en stor kompensation för ett tekniskt fel, hade det vara längre däremot, eller att vi hade behövt starta om, då kanske.
Jag är nöjd med att vi fick starta igen så som vi lämnade det (hade nog ärligt inte orkat fortsätta om servern hade nollats, även om det bara gått någon dag). Att vi fick tillbaka råvaru boosten och att nybörjarskyddet förlängdes så man inte förlora på det är enligt mig helt tillräckligt. Tycker inte att man kan sitta och kräva guld och annat i kompensation för ett misstag som egentligen inte påverkade servern mer än att vi fick gratis sl i två dagar!
Så, med andra ord, jag är rätt nöjd så här.
  • Nämn något som hanterades bra.
Det som var bra är väl som redan nämnt, att problemet lyckades lösas utan att vi förlorade något (alltså städerna, rv boosten etc är kvar). Tycker även du ska få en eloge som orkar starta upp den här tråden och läsa alla våra klagomål :D
  • Nämn något som hanterades dåligt (förutom kompensationen).
Är väl egentligen bara informationen jag kan komma på här, men även såklart att inte servern testades ordentligent innan den startades upp från första början.
 

DeletedUser3682

Guest
1. Serveren blir åpnet opp med flere bugs, flere dager etter at de første serverne åpnet. Inno visste allerede at det var bugs når de åpnet opp den engelske serveren, flere dager før den svenske. Allikevel så blir den svenske åpnet.
2. Serveren blir stengt ned, men flere spillere er fortsatt innlogget. I løpet av tiden som serveren var stengt, var det flere spillere som var innlogget og kunne fortsette å bygge. Uten at noe ble gjort med det.
3. Serverne blir åpnet opp, som om alt er tilbake til normalen. Det blir ikke en gang annonsert, og flere spillere kommer inn mange timer etter at serveren var åpnet.
4. Vi blir lovet kompensasjon, men får bare 2 uker med premium. Dere selger allerede pakker som gir premium lenger enn det serveren varer. For disse spillerne som har brukt penger på deres bugfest, så ender de opp uten kompensasjon. Mine premium ender nå opp med å gå ut 2mnd etter serveren er over, istedenfor 1mnd etter at serveren er ferdig. Hva skal jeg med det? Det blir som at jeg ikke fikk kompensasjon i det hele tatt.
 

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
Jag hinner knappt med allt jag ska göra.
Något positivt är att imorgon kommer InnoGames ha ett internt möte om hela situationen och de har bett om feedback så jag ska sammanställa allas feedback och skicka vidare.

Jag måste också klargöra att servern testades precis som alla andra servrar (av mig dessutom) och där var inga fel på den då.
Problemet uppstod när den skulle återställas och göras redo för start, jag tror det var något med att data om öar och städer inte återställdes helt och hållet.
 
Topp