Diskussion Maximedus och framtida situationer

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
För er som spelar på Sparta har det nog inte undgått er vad som hänt med Maximedus.

Mitt i allt kaos med att Troja inte fungerade så hade spelaren Maximedus fått en personlig kris och lämnat sitt konto.
Jag fick tickets om detta mitt bland alla "det går inte att logga in på Troja" tickets samtidigt som jag tills dess haft en trevlig lördag, klockan var väl runt 22 och där var min lördagskväll slut.

Vad som hände var att:
Jag läste ticketen om vad som hade hänt och kollade om det var sant/rimligt vilket jag bedömde det som att de var.
Min första tanke var att sätta honom i semesterläge och sen var det problemet löst.
Sen märkte jag att jag inte kan sätta spelare i semesterläge (jag kan bara förlänga det).
Så då hade jag två val: göra inget eller ge honom en kortare avstängning tills det hade lugnat sig lite.
På grund av att .se är en mindre community kände jag att göra inget är inte ett val så jag valde då att banna honom.
Här gjorde jag ett misstag mest på grund av att jag hade en hög andra Troja tickets att ta hand om samtidigt som jag dessutom var rätt upptagen själv IRL.
Misstaget var att jag bannade honom direkt, nu i efterhand vet jag att jag borde "simulerat" semesterläge och bannat honom efter 48 timmar.

Så vad gör vi om något liknande händer igen?
Jag har kommit fram till några steg som en spelare och Allians kan ta när något sånt här händer.
Jag vill att det ska finnas en plan så det är lika för alla.

  1. Spelaren själv sätter sig i semesterläge och Alliansen får försvara kontot så gott de kan.
  2. En annan spelare skickar in en ticket (behöver inte vänta på svar, bara ticketen skickades först) och loggar därefter in på kontot och sätter det i semesterläge.
    • Jag kommer sen i efterhand kolla igenom loggarna för kontot, sekund för sekund så att det enda som gjorts på kontot är att sätta det i semesterläge.
    • Har något annat gjorts kommer spelaren som loggade in bli avstängd i 7 dagar (detta är ett extremt hårt straff då ni utnyttjat en situation och mitt förtroende).
    • Det andra kontot kommer bli avstängt men attackerbart i 48 timmar och sedan avstängt helt i 3 dagar.
  3. Någon i alliansen skickar in en ticket om att spelaren har en kris, jag verifierar detta och stänger sen av spelaren i 48h attackerbar och sedan 3 dagar inte attackerbar.
Tack till...
Jag vill ge en eloge till @Hyffen som spelar i fiende-alliansen. Han har skrivit långa och genomtänkta tickets som gett mig mycket insyn i det hela från deras perspektiv vilket hjälpt mig en hel del.

Jag vill gärna höra vad ni har för tankar om situationen samt feedback på min plan för vad som bör göras nästa gång.
 

DeletedUser3572

Guest
Jag tycker du gjorde rätt där Boefest när man råkar ut för något sådant som Maxi gjorde tänker man inte klart, att man skall slå på sl och sådant.
Det blir alltid diskution om det är sant när man ber om fred för någon som har råkat ut för nåt och krav på att han skall slå på sl inte får bygga i städerna och så inte så lätt att tänka på allt för en person i en sådan situation
Det var säkert bra för Maxi att slippa bry sig
 

Boefst

Community Manager
Team Grepolis
@ronnyn48 Så är det, Grepolis är inte så högt på prioritetslistan i en sådan situation.
Problemet är att Alliansen får lida och jag hoppas min plan kan minimera skadan.
 

DeletedUser3815

Guest
Nu ska jag försöka hålla mig så opartisk jag nu kan i mitt skrivande då jag spelar i stridande allians.

Hela den här morgonen/dagen vart lite av ett kaos, med både bristande information och information på annat sätt som gjorde att tidigare information blev tvivelaktig.
Mycket av detta kan jag tycka spelar in på att information ut från Alliansen i fråga inte riktigt delgav uppföljande information under dagens lopp och händelser, men också för att vi andra allianser agerade utifrån den information som kon in till oss i form av forum/PM men också anfalls rapporter som i dom fall då kunde se ut som försök till IE.

Jag håller med ovanstående om att när något sådant händer, så kan man inte begära sinnesro nog att slå på SL, när allt annat snurrar i huvudet.
Men jag kan inte heller riktigt förstå hur det kan vara så att en moderator har kraft att lägga sig in i fallet då en spelare inte riktigt hinner med.

Om jag nu ska prata för min egen del (inte min allians).
1:
Har satt ett par revolter på spelaren i fråga innan informationen gick ut från dennes allians om dåvarande situation, jag fattar beslut eld upphör.
2:
Ny information kommer in under dagen om att det sker interna anfall inom Personen i frågas allians på hans städer, dessa ser då ut som att det är båda mark och sjö anfall, och jag tolkar dem som IE på spelaren ifråga, samt att jag då även sett att Spelaren i fråga har haft aktiv kommunikation på Discord men inte startat SL. Jag fattar då beslut om att ta 1 av de städer som jag har då dem ser ut att IE:a honom ändå.
3:
Personen i fråga spärras?! första tanken är att vad fan har han nu sagt/gjort. Frågar personen i frågas allians och får till svar att dem fick honom spärrad internt?! Det är nu det börjar bli riktigt många ??? i mitt huvud.

Så vad kunde jag gjort annorlunda?
Gällande punkt 1:
Kunde inte agerat på något annat sätt enligt min egen mening, då det inte fanns någon information att tillgå.
Gällande Punkt 2: Jag kunde ha ha ställt mer frågor till personen i frågas allians för att få mer svar, på många av de frågetecken som jag fick under ett par få timmar av kaos, innan jag tog över staden.

Så vad undrar jag egentligen?!
1:
Kan man som spelare när som då verkligheten kommer ikapp få sina kamrater spärrade? (om det är fallet känns det väldigt konstigt)
2: Är det inte en bättre tanke att moderatorer (partiska eller opartiska) kunde förtids aktivera ett SL läge på spelare i nöd då dem har aktiverat det själva? typ skära bort den nuvarande 48 timmars spärren)
3: Vem är det som bestämmer när verkligheten är illa nog? Nyfiken då jag själv har förlorat en hög städer då jag blivit påkörd av en rattfyllerist och inget kunde göras från moderators sida för något år sedan. (och ja jag aktiverade SL då men tiden flyter sitt eget liv)

Ångrar jag mitt agerade. Nej.
Hade jag kunnat göra något annorlunda. Ja

Nu kommer vi till det där vad de gäller kompensation då som @Hyffen noterade om här nedanför.
Jag personligen gjorde kanske inte av med mer än massa trupper och nå få hundra guld denna dagen, men likväl vart det lite pissande i sjön över då det hela urartade med övertramp och egna initiativ.
Jag tror för min egen del att pissar man inte guld så har man inget ut i andra ändan heller, vilket man kan ha sett spår av genom gererationerna av servrar, så tror ju inte vi får någon form av komp över denna utgången. Även om den nu erkänt vart fel hanterad!

Men det var nog det hela just nu, tackar för tålamodet i läsningen (för gudarna ska veta att jag valde bort många mindre snälla ord) och ser framemot att reda ut lite av mina ???

MVH Molle

Edit: såg att lite av mina ??? blev besvarade i original post efter mitt inlägg vart lagt, men låter mitt inlägg liga kvar i sitt original utförande.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser3572

Guest
Del två kan ju vara lite svår det skulle ju innebära att alla skulle lämna ut sina inloggningsuppgifter till alla är nog del tre som gäller då men atackbar 48 timmar är ju tufft
 

DeletedUser3798

Guest
Det finns mycket man kan säga om det som har hänt. Både för- och nackdelar/rätt och fel. Efter flera lång texter till dig Boefst så tror jag nog du är införstådd med min åsikt kring det hela samt flera opartiska syner(tror jag skrivit 2000+ ord angående detta till dig och mer blir det :rolleyes:). Skulle dock vara kul att höra vad LCM sa? För jag antar det var han du skrev till(din chef) för att kolla så du hade gjort rätt?

Hur Maxi tänkt under allt som hände kan verkligen ingen svara på. Varför han inte aktiverade SL kan enbart han svara på tex. Det man kan påstå är varför hans allians inte var mer stöttande och direkt bad honom att slå på SL för att fokusera på IRL som alltid väger tyngre än spelet. Maxi hade flera tillfällen att aktivera SL då han fick tid att logga in, men gjorde inte detta. Här kan man argumentera för att hans egna allians gjort fel då de ej uppmuntrat honom att slå på SL tillräckligt. På detta kan man grunda en åsikt till att Maxi helt enkelt ej förtjänade en spärrning som skulle fungera som "SL".

Boefst har själv erkänt att han gjorde fel, och istället borde ha simulerat att SL aktiverades genom att låta bli kontot i 2 dagar innan han spärrade kontot. Detta hade enligt mig varit mest regelrätt. Just nu känns det som att supporten har gynnat en sida. Dessutom hade detta aldrig hänt på en annan värld vilket Boefst själv sagt.

Den tid som las för de spelare som gick upp och anföll runt 07-10 kommer ej få tillbaka tiden(tiden innan första PM från Maxi). De resurser/guld/tid de la ner för att förbereda sig innan detta kanske de inte får tillbaka. Enligt vissa är nu en kompensation för dessa på sin plats. Vilken sida har egentligen gynnats? Det är nu snarare tal på att vissa spelare har god kontakt med supporten och kan utnyttja supporten till deras vilja.

Hur omänskligt detta nu låter så är det viktigt att det sägs. Maxi var själv inte skadad, enbart känslomässigt enligt information jag har. Detta är den kalla sanningen, och ingens åsikt. Här kan man alltså argumentera för att Maxi egentligen borde ha kunnat aktivera SL självmant och sköta det själv. Till skillnad från 2018-11-30 då en spelare hamnade i koma och själv inte kunde göra det utan anförtrodde en anhörig att kontakta sin allians då han vaknat upp. Jag förtydligar här att detta är fakta/sanningen och inte min egna åsikt.

Angående det Boefst skriver om vad man gör i framtiden så är det bra förslag på hur man kan lösa en liknande situation. Dock vill jag påpeka att det är skillnad mellan om man själv blivit skadad/någon nära har blivit skadad, vilket jag nämnde ovan. Detta är inte min åsikt utan bara så det är. För ska det vara lovligt att göra detta om det inte är en riktig personlig kris, ja då kan väl jag få bli bannad när jag har en tuff dag på jobbet? Eller när jag blir ledsen för att min katt gått vidare till katthimmeln? Det låter som sagt väldigt kallt, men varför ska någon få hjälp av supporten om man själv inte är skadad till den nivå där man själv inte klarar att slå på SL/ge ut inlogg? Det känns inte rimligt för då kan man väldigt lätt vrida på sanningen bara för att man inte har tid med GP då fienden anfaller eller liknande.

Viktiga frågor att besvara är:
* Vart drar man gränsen för vad som är en personlig kris(personen själv är skadad) och annat? Alltså när är det så allvarligt så att man ej själv kan aktivera SL och behöver nyttja supporten?
* Vart drar man gränsen för när supporten(Boefst) får göra allt enligt hans 3 förslag ovan? Vilka händelser IRL gäller detta alltså?
* Är det någon skillnad mellan en spelare som bara försvinner spårlöst? Kan man få den spelare spärrad tills han kommer tillbaka?

Min personliga åsikt är att fiendesidan från mitt håll sett har agerat fel då vi kunde ha löst det internt(vilket vi var på väg att göra). Det finns flera tillfällen då denna händelse kunde ha gått från "skit" till något som inte krävde att supporten nyttjade sina befogenheter. Detta kan ingen neka. Fanns flera tillfällen där båda sidor av händelsen(inklusive support) kunde ha skött det hela bättre.

Hade jag valt att göra samma beslut som både ledare och diplomat för min allians? Både ja och nej. Jag hade nog velat vara lite mer framåt och försökt se till att Maxi aktiverade SL och att vi fredade honom tills dess. Jag står dock fast vid de fredningsbeslut som blev för dagen med tanke på allt som hände och allt som hänt innan på servern(detta kan jag skriva en 1000 ord extra om för att motivera varför jag tycker så, men det läser nog ingen så det skippar jag).

Jag kan förstå hur SLR hade det när detta hände då jag varit med om liknande innan(glömmer det aldrig). Att få ett besked att något allvarligt händer med en spelare i sin egna allians är en tuff sak att höra. Då går ju tankarna mot att man kanske måste IEa spelaren eller skydda spelaren på andra sätt. Speciellt när man senare får mer besked om att en nära anhörig till spelaren är väldigt sjuk. Sen att få den värsta tänkbara nyheten från spelaren att denna nära anhöriga(kompis) har gått vidare till himmeln är något man inte ens kan börja föreställa sig. Svårt att begripa det. Fast vad jag inte förstår, är hur SLR, alliansen där alla är ledare, att ingen uppmuntrade att Maxi tog SL, eller försökte hjälpa honom på annat sätt för att få igång SL. Eller hur en viss spelare valde att anfalla Maxi efter en temporär fredning var satt, med vetskapen om att det skulle se konstigt ut för fienden.

Alla gör vi fel, men i just denna händelsen så har felen varit hos alliansen där spelaren det handlar om är med. Jag ser alltså inte poängen i att rättfärdiga denna händelse och säga att det är okej det Boefst gjorde hur tråkig händelsen nu må vara. Supporten, Boefst, har alltså gjort fel, och spelare hos motståndaralliansen har förlorat tid, resurser och guld tack vare detta. Kompensation ska vara på sin plats, fast med tanke på hur kompensationen blev för Troja så kan man ju nästan bara hoppas på att man får 100 trä extra i varje stad när man vaknar imorgon. På denna bit är jag bombsäker på att flera kommer ha invändningar, men sanningen är att Boefst gjorde fel vilket resulterade i förlorad tid/guld/ress för Maxis motståndare.

Ja, jag är den som skriver mycket och bra jobbat till er som orkat läsa, ni har gjort er förtjänta av en kaka eller ett glas rött :p

PS: Hade tänkt skriva mindre men kunde inte hålla mig :eek:

Med vänliga hälsningar

Hyffen
 

cheven

Member
Personliga tragedier är aldrig roligt. Har spelat detta spel sedan Theta tiden under många olika nick. Har spelat både under glädje och under mörka tider med sorg och förtvivlan med många olika människoöden. Har själv haft tragedi under servrar jag spelat. Två gånger har jag haft självmord i min nära familj medans jag spelat. Den första då min egen bror, som även spelade då i min allians gick bort. Så jag vet hur det kan vara.
Det viktigaste i det hela är ju till synes upp till mig som spelare i första hand. JAG MÅSTE TA ETT EGET ANSVAR. Som att slå på SL. Sen i andra hand så måste alliansen stötta fram tills SL slår in.
Överhuvudtaget ska aldrig en admin lägga sig. På det viset som Boefst gjorde här. Vilket riktigt snedvrider en kamp. Måste dock ge all heder till dig Boefst som tar på dig att det blev fel.

Så vad jag egentligen vill säga. Det är ALLTID spelaransvar. För hur de än är. Tar man sig tid att logga in och skicka mail till alla, så kan man slå på SL. Och sen ett allians ansvar. Allliansen måste alltid hjälpa.
En admins roll är att stävja och följa upp regler. Inte lägga sig i spelet och snedvrida.
För hur de än är, så blir det ganska godtyckligt när en admin kan gå in och spärra på begäran utan ett regelfel. De må låta hårt och att jag inte bryr mig om andra. Men tro mig. Jag har alldeles för stor empati oftast. Men regler är regler.
 

nogold

Active Member
Tycker personligen att det känns helt fel att hänga ut en spelares IRL händelser i detta forum. Att skuldbelägga några och försöka rättfärdiga sina egna handlingar i det kaos som det verkar varit när detta skedde känns meninglöst. Alla ser sin bild och ingen har hela bilden.
Men om jag uppfattade @Boefst rätt så vill han veta rent allmänt hur support kan göra när sånt här uppstår om de nu ska göra något alls. Det är något helt annat än vad vi som spelar själva kan göra.
Att visa medmänsklighet och hänsyn vore det bästa tycker jag och det skulle alla vinna på i längden men å andra sidan har man genom åren sett spelare som utnyttjat andras goda vilja och lurats för att få bli fredade.
Att be om fredningar osv är inget som support kan påverka. Och sunt förnuft och medmänsklighet, fairplay är onekligen en bristvara i GP.

Boefst förslag:

1.Spelaren själv sätter sig i semesterläge och Alliansen får försvara kontot så gott de kan. - Visst det låter bra och då förutsätter detta att man har sl dagar vilket kanske inte är fallet alltid. Svårt att planera in sådana händelser. Men har man sl dagrar kvar och orkar bry sig om GP i sådana stunder är det bra. Jag skulle nog inte göra det.

2. En annan spelare skickar in en ticket (behöver inte vänta på svar, bara ticketen skickades först) och loggar därefter in på kontot och sätter det i semesterläge. - Nej jag tycker inte det känns rätt. Blir väldigt godtyckligt vad för händelse som är tillräckligt allvarlig för att räknas.

3. Någon i alliansen skickar in en ticket om att spelaren har en kris, jag verifierar detta och stänger sen av spelaren i 48h attackerbar och sedan 3 dagar inte attackerbar. - Låter mest rimligt

Svensk-GP är en liten värld och det är till viss del upp till oss/er själva om den ska finnas kvar. För övrigt tycker jag inte man ska uppmuntra @Hyffen till att skriva sina romaner ^^

mvh nogold
 
Senast ändrad:

DeletedUser2937

Guest
Rätt eller fel ? Inte vet jag :) men kan trösta Boefst med att han inte är första moderatorn som tar detta beslut. Satt på andra sidan som fiende på phi(se23) muttra och svor över exakt det som sker här på sparta.
 

DeletedUser3572

Guest
Tycker vi skall hedra Boefst för att han bryr sig om oss spelare och spelet inte så många i hans ställning som gjort det innan
 

docprometheus

Active Member
Absolut!

Minns själv hur mycket vi fick "jaga" ifatt spelarna via sociala media och få koll på spelet under förrädiska situationer. Då vi alla vet Maximedius är en kompetens och duktig gp-spelare med god kontakter kring spelarna som spelat ihop eller emot honom i dessa servrar.

Önskar jag som hans fiende en god välgång och att han kommer tillbaka en gång och ge oss problem i spelet!
 
Topp