Captcha vid massmail

DeletedUser

Guest
Jag håller på att bli tokig på catpcha funktionen när man ska skicka massmail..

För det första är typsnittet sjukt dåligt. Ibland kan vissa siffror/bokstäver vara i princip omöliga att skilja på, exempelvis 1 och 7, g och 9 eller a och o, för att inte tala om y och g.
Inte blir det lättare heller av att det går olikfärgade streck kors och tvärs över bokstäverna, ibland över avgörande delar såsom toppen av ett g/y/9.
Och nej, jag är varken dyslektiker eller färgblind, vore jag det så hade jag nog sällan fått iväg ett enda massmail.
Varför inte bara använda sig av en sådan här klassisk, fullt fungerande kod?

Så här kan det till exempel se ut. Kanske dåliga exempel men jag tog bara dem lite fort för att visa vad jag menar.
2yygn.png

ge6gg.png



Och nu till det verkliga problemet, captcha-buggen.
Ibland skriver man ihop ett massmail, klickar på "Skicka", fyller i det man tror är den korrekta catpcha koden och klickar på gröna "färdig" knappen. Den vanliga röda notisen "Felaktig captcha-inmatning" dyker upp men den lilla rutan där man skriver in koden ligger kvar över meddelandet istället för att försvinna och ge möjlighet till ett nytt försök som den ska. Den går inte att kryssa och så länge den är uppe kan man inte heller kopiera texten i meddelandet, utan det enda man kan göra är att uppdatera sidan och skriva om hela rasket.
Detta är galet irriterande eftersom massmail ofta är ganska långa och välformulerade, man är inte så sugen på att behöva skriva allting, lägga in alla bb-koder, rubriker och eventuella bilder igen. Jag har för vana att kopiera hela texten i massmailet innan jag försöker skicka det, men ibland har man lite bråttom och kommer inte ihåg det förrän det är för sent.
Jag använder mig i nuläget av Google Chrome, tidigare använde jag Mozilla Firefox och hade då exakt samma problem.

Här är två stycken bilder på hur det ser ut när man har det här problemet, tagna på olika servrar. På den första bilden skrev jag det jag trodde var rätt kod, på den andra bilden skrev jag bara in slumpade bokstäver för att demonstrera.
Felaktig.png


felaktig2.png
 

DeletedUser

Guest
Jag håller på att bli tokig på catpcha funktionen när man ska skicka massmail..

För det första är typsnittet sjukt dåligt. Ibland kan vissa siffror/bokstäver vara i princip omöliga att skilja på, exempelvis 1 och 7, g och 9 eller a och o, för att inte tala om y och g.
Inte blir det lättare heller av att det går olikfärgade streck kors och tvärs över bokstäverna, ibland över avgörande delar såsom toppen av ett g/y/9.
Och nej, jag är varken dyslektiker eller färgblind, vore jag det så hade jag nog sällan fått iväg ett enda massmail.
Varför inte bara använda sig av en sådan här klassisk, fullt fungerande kod?

Så här kan det till exempel se ut. Kanske dåliga exempel men jag tog bara dem lite fort för att visa vad jag menar.
2yygn.png

ge6gg.png



Och nu till det verkliga problemet, captcha-buggen.
Ibland skriver man ihop ett massmail, klickar på "Skicka", fyller i det man tror är den korrekta catpcha koden och klickar på gröna "färdig" knappen. Den vanliga röda notisen "Felaktig captcha-inmatning" dyker upp men den lilla rutan där man skriver in koden ligger kvar över meddelandet istället för att försvinna och ge möjlighet till ett nytt försök som den ska. Den går inte att kryssa och så länge den är uppe kan man inte heller kopiera texten i meddelandet, utan det enda man kan göra är att uppdatera sidan och skriva om hela rasket.
Detta är galet irriterande eftersom massmail ofta är ganska långa och välformulerade, man är inte så sugen på att behöva skriva allting, lägga in alla bb-koder, rubriker och eventuella bilder igen. Jag har för vana att kopiera hela texten i massmailet innan jag försöker skicka det, men ibland har man lite bråttom och kommer inte ihåg det förrän det är för sent.
Jag använder mig i nuläget av Google Chrome, tidigare använde jag Mozilla Firefox och hade då exakt samma problem.

Här är två stycken bilder på hur det ser ut när man har det här problemet, tagna på olika servrar. På den första bilden skrev jag det jag trodde var rätt kod, på den andra bilden skrev jag bara in slumpade bokstäver för att demonstrera.
Felaktig.png


felaktig2.png

Tjena Cheddar :)

Detta är inget nytt fenomen... Varit med om det sedan jag började GP på Alfa tiden! Aldrig orkat ta upp det då man hittar egna vägar istället... Precis som det du förklarade här, kopiera och klistra!
Hade varit skönt dock om det blev en ändring på det.

MVH: LC
 

DeletedUser2522

Guest
Tjena Cheddar :)

Detta är inget nytt fenomen... Varit med om det sedan jag började GP på Alfa tiden! Aldrig orkat ta upp det då man hittar egna vägar istället... Precis som det du förklarade här, kopiera och klistra!
Hade varit skönt dock om det blev en ändring på det.

MVH: LC

Samma historia här ;-).
 

DeletedUser1915

Guest
Den är gammal, men då är de ju mera oroligt över att inno inte brytt sig om att fixa de om de funnits sedan Alfa … Den har funnits i vad? 2 år nu, och hur många uppdateringar har de kommit? 20-30? Och de har aldrig blivit fixat …
 

DeletedUser

Guest
Jag vet om att det är gammalt, jag har nog skickat massmail själv nu i ett och ett halvt år men jag har aldrig orkat ta tag i detta och skriva en riktigt utförlig tråd om problemet. Men efter att ha förlorat minst en halv a4 text igår, för trehundrafemtioelfte gången, så tänkte jag att nu är det gosse mig dags!
 

DeletedUser

Guest
Skulle uppskatta någon sorts svar av någon i teamet. Jag förstår att detta står över svenskarna men jag undrar om detta är något som överhuvudtaget har uppmärksammats och diskuterats tidigare? Kanske någon kan skicka ett mail till tyskarna och fråga om detta, ett gnälligt sms, en puff på facebook, nånting i alla fall? =)
 

DeletedUser378

Guest
Så här ser det ut min käre ost.
Den här diskussionen har varit uppe ett par gånger och varit nere och vänt i Tyskland.
Där har de bestämt sig för att behålla den utformning vi har idag.

Men visst kan vi göra ett nytt ärende om det. Men tror i ärlighetens namn inte att det kommer att ändras.

Med vänliga hälsningar
Lothoria
Support och Forumschef
Grepolis Team
 

DeletedUser1880

Guest
En annan, relaterad bugg som jag stört mig på är att meddelandefönstret "timar" ut om man har håller på att skriva ett meddelande för länge. Också riktigt irriterande bugg... :(
 

DeletedUser

Guest
Så här ser det ut min käre ost.
Den här diskussionen har varit uppe ett par gånger och varit nere och vänt i Tyskland.
Där har de bestämt sig för att behålla den utformning vi har idag.

Men visst kan vi göra ett nytt ärende om det. Men tror i ärlighetens namn inte att det kommer att ändras.

Med vänliga hälsningar
Lothoria
Support och Forumschef
Grepolis Team


De vill alltså behålla den sämre utformningen. Visst visst de har säkert sina skäl.
Men själva buggen som jag skriver om i inläggets andra del då, den måste väl gå att göra något åt? Skulle inte den finnas så skulle ju inte den svårtydda captchans vara något problem.


Och nu till det verkliga problemet, captcha-buggen.
Ibland skriver man ihop ett massmail, klickar på "Skicka", fyller i det man tror är den korrekta catpcha koden och klickar på gröna "färdig" knappen. Den vanliga röda notisen "Felaktig captcha-inmatning" dyker upp men den lilla rutan där man skriver in koden ligger kvar över meddelandet istället för att försvinna och ge möjlighet till ett nytt försök som den ska. Den går inte att kryssa och så länge den är uppe kan man inte heller kopiera texten i meddelandet, utan det enda man kan göra är att uppdatera sidan och skriva om hela rasket.
Detta är galet irriterande eftersom massmail ofta är ganska långa och välformulerade, man är inte så sugen på att behöva skriva allting, lägga in alla bb-koder, rubriker och eventuella bilder igen. Jag har för vana att kopiera hela texten i massmailet innan jag försöker skicka det, men ibland har man lite bråttom och kommer inte ihåg det förrän det är för sent.
Jag använder mig i nuläget av Google Chrome, tidigare använde jag Mozilla Firefox och hade då exakt samma problem.
 
Topp