Brännare

DeletedUser378

Guest
Här är det fritt att lämna förslag för ändringen av brännare.

Se mer information om balanseringen här

Med vänliga hälsningar
Ert Grepolis Team
 

DeletedUser

Guest
öka hastigheten på den, och gör så man kan använda den som anfalls enhet oxå

eller byt ut den till en ny båt - Flygande holländare - den strider som BS eller kanske lite sämre, bara att om hamnen är tom går den in i staden och slår på marktrupperna och kan sätta städer i revolt.
Flygande Holländare
Kostnader:
Trä 2000
Sten 2000
Silver 2000
Gunst 20 av alla gudar
Befolkning 10
Byggtid Som BS kanske
Anfallsvärde (sjö) 200 eller 180
Försvarsvärde (sjö) 100
Hastighet Som birem
Anfallsvärde (land) 30 distans
revolt funktion
 

DeletedUser

Guest
Det är inget fel på Brännaren. Dock få som vet hur och när den ska användas. Eftersom det oftast är allianskrig och man stödjer sig på sina medspelare eller egna städer och gärna skickar många Birem, så behövs sällan eller aldrig Brännarna.
Brännaren i sig är skitbra och tanken är om jag förstått rätt, att skydda den attackerade staden, inte att hjälp andra, då finns Birem.

Brännaren har ca halva kostnaden och byggtid mot Birem och är dödande effektiv mot brandskeppen och ska just vara de sista som går under, viket de också gör när alla Birem är borta.

Däremot skulle man kanske se över hur många bönder det går på 1 Brännare, kanske borde minskas där, till 4 hade varit kanon.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
mja, brännare är helt värdelösa i praktiken, långsamma och har endast funktionen att försvara, och ska man försvara en stad med båtar är birem överlägset bra eftersom man kan få snabbt in många birem pga deras hastighet och sen bra båt försvar, att då ens fundera på att slösa platser på brännare som blir låsta till en stad (i princip) är enligt mig helt bortkastat, sen i praktiken kommer man oftast med så mycket BS anfall som men mer eller mindre räknar med ska strykas med iaf, och är det då 2-300 brännare där så kvittar det, däremot försvinner försvars möjligheten om det kommer anfall på någon annan stad och man hade behövt skicka båt försvaret till den staden ist, brännare skulle aldrig hinna dit om det kanske är en timme dit med birem. kvittar om man vet eller inte hur den ska användas, den är för dålig helt enkelt, och att den används så lite är bevis nog
 

DeletedUser

Guest
mja, brännare är helt värdelösa i praktiken, långsamma och har endast funktionen att försvara, och ska man försvara en stad med båtar är birem överlägset bra eftersom man kan få snabbt in många birem pga deras hastighet och sen bra båt försvar, att då ens fundera på att slösa platser på brännare som blir låsta till en stad (i princip) är enligt mig helt bortkastat, sen i praktiken kommer man oftast med så mycket BS anfall som men mer eller mindre räknar med ska strykas med iaf, och är det då 2-300 brännare där så kvittar det, däremot försvinner försvars möjligheten om det kommer anfall på någon annan stad och man hade behövt skicka båt försvaret till den staden ist, brännare skulle aldrig hinna dit om det kanske är en timme dit med birem. kvittar om man vet eller inte hur den ska användas, den är för dålig helt enkelt, och att den används så lite är bevis nog

Först säger du att att något är värdelöst och i praktiken oanvändbart för att det är långsamt.
I nästa mening säger du att något annat är överlägset för att det är snabbt.

4 st Brännare sänker 4 st Brandskepp
5st Birem går åt för att sänka 4 st Brandskepp

Man bygger Brännare 3.5 ggr snabbare än Brandskepp och 2 ggr snabbare än Birem. Total kostnaden är dessutom lägre för Brännare än för Birem. Kostnaden för Brännare i förhållande till Brandskepp är drygt 40% och 17% lägre än Birem.

Brännare är alltså billigare att bygga än Birem.
Byggtiden för Brännare är kortare, nästan 3 ggr snabbare eftersom man måste bygga 5 Birem mot 4 Brännare.
Brännaren skadar mer och har samma försvarsvärde som Brandskeppens anfallsvärde eller 1:1, dvs de tar ut varandra medan var 3:e Birem går under eller sjunker.
För varje färdigbyggt Brandskepp står det nästan 4 klara Brännare som försvarar staden.

Nu håller jag iofs med dig i det allmänna resonemanget kring Brännare och Birem men överlag så är det baserat på en noob som saknar strategiskt tänk och bara lärt sig att använda appen eller rättare sagt ...

- nappen, den som vibrerar eller ringer i byxfickan och varnar för att ett inkommande anfall ...
- Upp med mobilen snabbt som attans ... ett inlägg i interna forumet. 3k birem på plats inom 4 timmar.
- Yes!!! Jag klarade mig denna gången också ...

... skittråkigt spel och spelande.

För en hyfsat aktiv spelare som loggar in 2 ggr per dag så har man minst 12 - 18 timmar på sig att skicka understöd oavsett det är revolt eller belägring (Något mer än 1 timma alltså). Problemet är att de flesta är och gör sig beroende av andra och tappar därmed hela strategin med spelet och kan inte använd de verktyg man har till förfogande. Så mer eller mindre är det egentligen bara skitprat.

Jag har varit med och försvarat en spelare som hade väl över 200 anfall per dygn under någon hektisk vecka. Visst han förlorade ett par städer som låg lite otillgängligt långt bort men de 5-6 städerna som låg inom 12 timmars radie från mig räddades.
Och visst, det tog väl upp emot 9 timmar med att skicka Brännare men man bygger Brännare nästan 4 ggr snabbare än man bygger Brandskepp och mer än 2 ggr snabbare än Birem så man behöver inte en hel allians engagemang 5 i 12, utan det går bra med enkel kommunikation och 2 städer med Brännare som jobbar i skift. Så hade det inte varit för Brännarnas förträfflighet att sänka Brandskepp hade det nog bara blivit ett par städer som kunnat räddas. Svårare än så är det inte.
Men att skrika i det interna forumet just 5 i 12 är alldeles för vanligt. Ingen eget ansvar och framför allt så blir man mörkrädd när man ser rapporten på revolt och/eller belägringsanfallen där man inte ens tar sig tid att bygga egna trupper att försvara staden med utan gör sig helt beroende av andra.

Nu hävdar naturligtvis inte jag att man enbart ska ha Brännare, det är inte det jag säger. Det är något varje stad borde vara utrustad med eftersom det går snabbare att skicka resurser än Birem i krislägen. Den som läst på vet också att spelmakarens idé är att ha Brännare som ett komplement och fungerar dessutom alldeles utmärkt som ett sådant om/när spelare tar ett litet större egenansvar och är kommunikativ under revolt/belägringsperioden.

Så det verkar som det finns en hel del att lära.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Först säger du att att något är värdelöst och i praktiken oanvändbart för att det är långsamt.
I nästa mening säger du att något annat är överlägset för att det är snabbt.

4 st Brännare sänker 4 st Brandskepp
5st Birem går åt för att sänka 4 st Brandskepp

Man bygger Brännare 3.5 ggr snabbare än Brandskepp och 2 ggr snabbare än Birem. Total kostnaden är dessutom lägre för Brännare än för Birem. Kostnaden för Brännare i förhållande till Brandskepp är drygt 40% och 17% lägre än Birem.

Brännare är alltså billigare att bygga än Birem.
Byggtiden för Brännare är kortare, nästan 3 ggr snabbare eftersom man måste bygga 5 Birem mot 4 Brännare.
Brännaren skadar mer och har samma försvarsvärde som Brandskeppens anfallsvärde eller 1:1, dvs de tar ut varandra medan var 3:e Birem går under eller sjunker.
För varje färdigbyggt Brandskepp står det nästan 4 klara Brännare som försvarar staden.

Nu håller jag iofs med dig i det allmänna resonemanget kring Brännare och Birem men överlag så är det baserat på en noob som saknar strategiskt tänk och bara lärt sig att använda appen eller rättare sagt ...

- nappen, den som vibrerar eller ringer i byxfickan och varnar för att ett inkommande anfall ...
- Upp med mobilen snabbt som attans ... ett inlägg i interna forumet. 3k birem på plats inom 4 timmar.
- Yes!!! Jag klarade mig denna gången också ...

... skittråkigt spel och spelande.

För en hyfsat aktiv spelare som loggar in 2 ggr per dag så har man minst 12 - 18 timmar på sig att skicka understöd oavsett det är revolt eller belägring (Något mer än 1 timma alltså). Problemet är att de flesta är och gör sig beroende av andra och tappar därmed hela strategin med spelet och kan inte använd de verktyg man har till förfogande. Så mer eller mindre är det egentligen bara skitprat.

Jag har varit med och försvarat en spelare som hade väl över 200 anfall per dygn under någon hektisk vecka. Visst han förlorade ett par städer som låg lite otillgängligt långt bort men de 5-6 städerna som låg inom 12 timmars radie från mig räddades.
Och visst, det tog väl upp emot 9 timmar med att skicka Brännare men man bygger Brännare nästan 4 ggr snabbare än man bygger Brandskepp och mer än 2 ggr snabbare än Birem så man behöver inte en hel allians engagemang 5 i 12, utan det går bra med enkel kommunikation och 2 städer med Brännare som jobbar i skift. Så hade det inte varit för Brännarnas förträfflighet att sänka Brandskepp hade det nog bara blivit ett par städer som kunnat räddas. Svårare än så är det inte.
Men att skrika i det interna forumet just 5 i 12 är alldeles för vanligt. Ingen eget ansvar och framför allt så blir man mörkrädd när man ser rapporten på revolt och/eller belägringsanfallen där man inte ens tar sig tid att bygga egna trupper att försvara staden med utan gör sig helt beroende av andra.

Nu hävdar naturligtvis inte jag att man enbart ska ha Brännare, det är inte det jag säger. Det är något varje stad borde vara utrustad med eftersom det går snabbare att skicka resurser än Birem i krislägen. Den som läst på vet också att spelmakarens idé är att ha Brännare som ett komplement och fungerar dessutom alldeles utmärkt som ett sådant om/när spelare tar ett litet större egenansvar och är kommunikativ under revolt/belägringsperioden.

Så det verkar som det finns en hel del att lära.

hehe pallar inte ens läsa igenom det du skrev, men kör du med brännare i spelet :) det gynnar bara dom fiender du möter och antar du inte är på min sida så för min del skulle jag bara gilla om du använder brännare ;)
 

DeletedUser

Guest
hehe pallar inte ens läsa igenom det du skrev, men kör du med brännare i spelet :) det gynnar bara dom fiender du möter och antar du inte är på min sida så för min del skulle jag bara gilla om du använder brännare ;)

Mnja det tror jag inte. Man får 2 kp mer än anfallaren. Chansen att behålla städerna ökar markant. Dessutom hinner man bygga 4 Brännare i en utsatt stad medan anfallaren bara hinner bygga 1 Brandskepp. Så i det långa loppet förlorar anfallaren.

Förresten är det många som försökt ta mina städerna, men ännu har ingen lyckats på någon server där jag varit aktiv, inte ens när jag solospelat.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Biremer är förstås en bättre enhet än brännarna när det kommer till helheten.
1. Brännarna kan inte deffa en belägring.
2. Mängden brännare man har i en stad spelar ingen roll, däremot spelar mängden biremer roll, vilket innebär mindre förluster för försvararen och mer kp än anfallaren.
3. Lyckan har ingen effekt på brännarna, och eftersom att lyckan när man anfaller uppenbarligen oftast är minus så tjänar man på att ha biremer om man ska tro statistiken.
4. Ser man ett stort antal brännare i en stad men inga biremer kan man få ner dom genom att använda biremer, vilket man oftast tjänar mer på än att vägga sina bs.

Däremot är brännare i väldigt låga antal bättre än biremer i väldigt låga antal. :)
 

DeletedUser

Guest
Biremer är förstås en bättre enhet än brännarna när det kommer till helheten.
1. Brännarna kan inte deffa en belägring.
2. Mängden brännare man har i en stad spelar ingen roll, däremot spelar mängden biremer roll, vilket innebär mindre förluster för försvararen och mer kp än anfallaren.
3. Lyckan har ingen effekt på brännarna, och eftersom att lyckan när man anfaller uppenbarligen oftast är minus så tjänar man på att ha biremer om man ska tro statistiken.
4. Ser man ett stort antal brännare i en stad men inga biremer kan man få ner dom genom att använda biremer, vilket man oftast tjänar mer på än att vägga sina bs.

Däremot är brännare i väldigt låga antal bättre än biremer i väldigt låga antal. :)

1-2, 4 Vi har alla önskescenarios. Brännare är ett komplement och inget annat, sedan beror det på vilken spelare du möter och hur vederbörandes städer ligger i förhållande till varandra, så risken är stor att du går i väggen ialf även om försvararen har brännare i sina städer. Dessutom beror det på hur aktiv man är i alliansen, till alla dom som skriker i forumet.
3. Där har du faktiskt en poäng.
 

DeletedUser

Guest
Mnja det tror jag inte. Man får 2 kp mer än anfallaren. Chansen att behålla städerna ökar markant. Dessutom hinner man bygga 4 Brännare i en utsatt stad medan anfallaren bara hinner bygga 1 Brandskepp. Så i det långa loppet förlorar anfallaren.

Förresten är det många som försökt ta mina städerna, men ännu har ingen lyckats på någon server där jag varit aktiv, inte ens när jag solospelat.

nästan så jag hoppas du lirar på Lambda och bara använder brännare ;) låt mina fiender börja använda dessa så kommer jag bli överlycklig :)
 

DeletedUser

Guest
nästan så jag hoppas du lirar på Lambda och bara använder brännare ;) låt mina fiender börja använda dessa så kommer jag bli överlycklig :)

Mnja, du lär vägga dina BS i Birem även hos mig. Jag har inte sagt att man enbart ska försvara sina städer med Brännare. Brännare är däremot ett oslagbart komplement till Birems. Och jag har redan beskrivit en bland många incidenter som få hade klarat av att bemästra.

Jag är en ganska svår och outtröttlig motståndare och mycket finurlig när det kommer till strid, så jag tror inte du skulle finna särskilt mycket nöje med att ständigt bygga skepp och trupper oavsett hur många städer du har.
Tro mig, många har försökt men inte orkat med utdragna scenarios. Och som sagts, har aldrig förlorat en enda stad, men är mycket generös och i de allianser jag leder så låter alla i alliansen känna att dom har en plats. Så jag brukar ge bort städer med jämna mellanrum men också för jag tycker det är ganska ohanterligt efter 20 städer. Men visst, när jag lirade själv blev det 103 och 107 innan jag tröttnade.
Vad gäller allianskrig så hade jag självfallet inte klarat mig utan mina trogna medspelare som litat på mig och utfört mina i bland sjukt sanslösa drag som fått fienden att hjälplöst gråta, så all heder till dom också.

:cool:
 

DeletedUser

Guest
...
5st Birem går åt för att sänka 4 st Brandskepp

Det går åt mellan 1 och 9 birem för att slå ut 4 brandskepp då det är många saker som spelar roll.

Biremar sänker transportskepp vilket inte brännare gör.

Det går inte att anfalla med brännare tex. följa med ett koloniskepp.

Uppgifterna hämtade från simulatorn.
 

DeletedUser

Guest
En annan ganska stor nackdel med brännarna är att de släpper igenom KS, TS och hydror. I 99% av fallen är de också alldeles för långsamma för att göra någon nytta.

Förslag till balansering:

+ Gör brännarna snabbare än biremerna. (speed 33 kanske? för världshastighet 2x)
+ Låt dem sänka TS (i sedvanlig kamikaze-style). Man kommer att kunna slå ut brännare med tomma TS-anfall, men är det värt risken när 1 st birem kan slå ut alla desssa TS? Alternativt kan man ju ha det så att brännarna bara ger sig på TS som faktiskt innehåller enheter.

- Gör brännarna något dyrare och långsammare att bygga.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Om trirem blir attraktivare så blir brännarna det med.

Slår de dessutom ut hydror så blir de ännu bättre, under förutsättning att hydror också blir bättre så de används mer.

För att inte det ska löna sig att sänka ts mot brännare så gör tex. att brännare slår ut ts och ks utan att gå under.
 

DeletedUser2843

Guest
Jag tycker att man ska ha kvar brännaren som den är. Jag använder den aldrig nu längre, för mig är det mycket bättre att använda biremer nuförtiden, men det betyder inte att det är så för alla. Brännare har räddat mina städer flera gånger, förr när jag inte var med i nån stor allians

Är man med i en stor allians eller helt enkelt har väldigt många biremer själv så kanske brännare känns onödigt. Biremer är snabba att skicka till varandra och ger bra skydd när man stackar upp ett stort antal av dem i hamnen

Spelar man solo eller i en liten allians så kan brännare vara bra. Om någon rensat ens stad, satt revolt och försöker erövra ens stad så kan man ofta enkelt rädda sig med brännare. De är billigare, går mycket snabbare att bygga och är bättre i försvar (eftersom man nu inte kan stacka i detta exempel). Innan fas 2 börjar har man samlat på sig ganska många brännare. Typ två minuter innan deras KS kommer till staden kan man skicka sina brännare som stöd till en annan stad, och så avbryter man efter 59 sekunder så kommer de tillbaka till ens stad 1-3 sekunder innan deras KS anländer (jag har aldrig fått stora hopp på GP-klockan när jag gjort så!)
 
Topp