Bondebyar/resursbyar+styrka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DeletedUser107

Guest
Det har diskuterats livligt i olika forum om bondebyar/resursbyar och deras styrka.
Nu önskar jag få svart på vitt hur det fungerar.

Jag är fullt införstådd med att stämningen i en resursby gäller enbart mig.

Men när det kommer till en resursbys styrka så står det att alla kan påverka dess styrka.
Om jag då ägnar tid åt att bygga upp en resursbys styrka, borde det då inte rimligtvis också vara så att andra på min ö kan dra nytta av det?

Mvh
 

DeletedUser

Guest
Du har förstått det helt rätt, och det är därför flera spelare inte känner för att öka styrkan i farmer som ligger intill andra spelare som är lika aktiva (men blir till slut tvungna att göra det för att kunna farma). På ön min by ligger är för nuvarande alla farmers styrka runt 20 eller mindre.
 

DeletedUser

Guest
jag vet inte allt med det..

Stämmningen kan iaf nå 100 %
Men under 50% (om du attackerar när den har 52% och får under 50%) så försvarar sig Bonusbyn.. så man kan förlora trupper..

Styrkan vet jag bara att den kan komma till 50% tror jag..
Den är bra att ha hög som jag vet.. men vet inte om nått händer om den blir låg..

Och du säger att stämmningen bara gäller sig själv, det kanske det gör.. jag har ju funderat på varför ingen annan attackerar de ^^

Men med Styrkan kan jag ej svara.. men när andra attackerar de så sänks kanske Styrkan för alla men Stämningen bara för sig själv?
 

DeletedUser

Guest
Du har förstått det helt rätt, och det är därför flera spelare inte känner för att öka styrkan i farmer som ligger intill andra spelare

lätt avhjälpt ju. en del ökar styrkan, direkt efter kommer man och plundrar:)
maximal vinst åt dig själv, och inget åt fienden.
 

DeletedUser

Guest
Ju lägre styrka, desto lägre blir det maximala antalet resurser man får under en plundringsmarsch. När det är på 0% får man förmodligen inga resurser, eller enbart väldigt lite.

Och Temon, ibland ligger byarna så tätt att andra kan hinna slinka före xD, men då tycker jag mest man har otur.
 

DeletedUser

Guest
Jag har ännu inte märkt av något motstånd från någon farm, men har inte vågat utmana ödet och sänka stämningen under 30%. Det ökar ändå relativt snabbt igen. Finns en farm som har mindre än 10% i styrka på ön jag är placerad, kan försöka få ner den till 0 och se vad som händer :D.

Off-Topic: Lade nyss märke till att detta är den enda tråd i den här forumssektionen som inte har blivit låst (ännu) xD!
 

DeletedUser

Guest
hehe ne såg det nu när du sa det..

men mena du att du har attackerat en bonusby med stämmningen under 30 och inte fått motstånd?.. Tappat trupper?
 

DeletedUser

Guest
Nu blev det många "rumphuggna" svar som alla är rätt på sitt sätt :)

Här kommer en liten sammanfattning:

Stämningen på en bondby är individuell för varje spelare på ön medan Styrkan påverkar samtliga.
En hög stämning minskar chansen att bondbyn ska göra motstånd när du anfaller.
En hög styrka ger mer byte (100% = upp till 6000 byte) förutsatt att du kan bära så mkt.
En hög styrka gör också att stämningen & styrkan sjunker mindre vid anfall.
Styrkan av en by påverkar även byns försvar; Hög styrka och den får bättre försvar de gånger den väljer att försvara sig.
Och en låg Styrka/Stämning gör vice versa mot ovan.

Man vill alltså inte attackera en by med låg stämning och hög styrka.
 

DeletedUser

Guest
Nu blev det många "rumphuggna" svar som alla är rätt på sitt sätt :)

Här kommer en liten sammanfattning:

Stämningen på en bondby är individuell för varje spelare på ön medan Styrkan påverkar samtliga.
En hög stämning minskar chansen att bondbyn ska göra motstånd när du anfaller.
En hög styrka ger mer byte (100% = upp till 6000 byte) förutsatt att du kan bära så mkt.
En hög styrka gör också att stämningen & styrkan sjunker mindre vid anfall.
Styrkan av en by påverkar även byns försvar; Hög styrka och den får bättre försvar de gånger den väljer att försvara sig.
Och en låg Styrka/Stämning gör vice versa mot ovan.

Man vill alltså inte attackera en by med låg stämning och hög styrka.

Ah men du hade jag elle riaf visste allt detta utan kanske sista saken då ^^
 

DeletedUser

Guest
Och Temon, ibland ligger byarna så tätt att andra kan hinna slinka före xD, men då tycker jag mest man har otur.

då måste man ha jävla otur:p skicka först hälften svärden, sedan direkt skicakr du andra halvan. då är det inte många sekunders hål som fienden kan slinka in i.
 

DeletedUser

Guest
Tyvärr är ju ankomsttiderna för trupper delvis slumpade, så att det inte skall gå att tima exakt.

Men stämningsnivån under vilken de gör motstånd har jag hört olika om. En del har tydligen mött motstånd när den varit mellan 50 och 60 %.
 

DeletedUser

Guest
jasså, det hade jag inte koll på. det är lite konstigt. mycket nytt här i Grepolis.

det är nog hur stor chans/risk man har att möta. har för mig Gaffel rådde en att låta bli under 60%, men det går nog att göra ändå. men dumt att riskera nu i början. inte kul att förlora hälften av sina svärd innan skyddet ens gått ut:S
 

DeletedUser

Guest
Jag har härt från en kompis att under 50% på Stämmningen då gör de motstånd.. men verka vara olika.. :/
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp