Endgame-förslag: Domination

DeletedUser3566

Guest
Kära community,

En ny idé har nu postats på våran DevBlog som går över tankarna kring ett nytt endgame: Domination.

Vårt mål är att ge ett endgame-alternativ som fokuserar mer på PvP och att ta över stora områden av världskartan snarare än att fokusera på specifika objektiv.

Vänligen se konceptet här: https://devblog.grepolis.com/?p=2308
Obs: Det här är fortfarande ett koncept och inget är satt i sten ännu.

Vi ser fram emot er feedback! Ni kan diskutera det på engelska direkt i Devbloggen eller ge oss er feedback här i tråden.

Med vänlig hälsing,
Team Grepolis
 

DeletedUser3493

Guest
Att man endast ska få 20% av alliansmedlemmar/förbunds trupper lät ju lite väl lågt? 70-80% är väl ändå lite mer rimligt.
Tänker på sammanhang där en spelare inom alliansen blivit inaktiv och inte går att nås. Känns ju väldigt drygt att man först och främst måste IEa en egen spelare, OCH inte "får" något från det. Finns även sammanhangen där man kanske har 500 trupper som man ska bli av med för att man ska byta ut trupperna i staden, där man inte vill mata fienden och då anfaller någon inom alliansen.
20% låter orimligt lågt. De flesta som faktiskt tänkt efter kring hela "self-bashing" metoden vet ändå att den aldrig/sällan lönar sig om servern inte redan är död.

Men detta kanske är ett försök till Aprilskämt?
smiley_emoticons_irre4.gif


Att man ska vinna baserat på procentdel av hur många städer det finns är bland det tråkigaste jag hört och uppmuntrar till MRA allianser, därför att storleken/antalet städer är det som kommer spela störst roll.
Det kommer bli ett opropertioneligt övertag om man kommer in på en server tidigt gentemot om en allians/spelare kommer in någon månad senare. Det har alltid varit roligt på tidigare servrar där en allians kommer in 2-5 månader efter serverstart och gör ett riktigt bra jobb rent krigsmässigt.

Något som dev. redan tänkt på (utan att specifierat hur) är att man bara kan droppa ur den tidigare alliansen och mata varandra.
Något som också tagits upp är hur man kan ha ett outtalat förbund men som möjliggör till att man ska kunna mata/feeda varandra.

Jag tycker detta slutspel verkar oerhört tråkigt och besvikande med tanke på att en stor del av GP-spelarna klagat på UV systemet ett bra tag och önskat ett nytt slutspel. Man tycker ändå att en betänkningstid på något/några år ska kunna leda till ett bättre system än "procentdel på städer inom allianser".
Såg en snabb-tråd på Tyska communityet där en spelare hade kommit på ett annat system (som jag skulle gilla mer) https://de.forum.grepolis.com/index.php?threads/feedback-neues-endgame-dominanz.35557/page-12

Nu är min tyska lite ringrostig, men jag uppfattar att man på samma sätt som inom dominans-slutspelet har en satt tid där man går efter denna formel
(Städer tillväxt + poäng ökning + Kämpar-poäng ökning / medlemmar i alliansen) * 0.5

Något som då uppmuntrar till små allianser, bättre/högre aktivitet och betydligt mer krigande. Tar man då bort möjligheten till att feeda sig själv eller förbund (vilket redan kommer begränsas/tas bort) så leder det till mer aktiva världar och lite mer liv, speciellt mot slutspelet.

För att inte tala om att det då under sista tiden (under slutspels-perioden) kommer förutsättningsvis spenderas en bra mängd guld, vilket gynnar Innogames.

Detta ger möjligheten till nästan alla allianser stora som små att vinna, bara man är aktiva och krigar. Inte bara vem som är störst eller har spelat längst.
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp